Gå til innhold
Hundesonen.no

Baste-vente-tråd


Tine Brubak Jahren
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg begynner å merke at mine omgivelser nå begynner å synes det blir litt i overkant mye valpeprat fra meg, så jeg tenkte det kunne være greit å få utløp for tankene mine rundt det å få valp hos et me

Da har vi vært på valpebesøk igjen, for tredje gang for mitt vedkommende.. Baste ser ut til å være den roligste valpen i kullet, han er sosial og kontaktsøkende som de andre men er ikke førstemann

I dag er det lille Basteaften! :)

Posted Images

Og vi er i gang med Bastesikring av hagen

Er lurt å sette opp et stengsel rundt blomsterbedet også ;) Hilsen en med to hunder. Dersom du vil beholde blomstene dine, er det lurt å ikke bare gjerde inn langs grensen av hagen, men også rundt blomstene.

Ellers er det fort gjort for valpen å grave i blomsterbedene. Det er noe med hunder og naken, bar jord.... de bare MÅ grave i det!

Jeg har valgt 60 cm høy grønn hagenetting-gjerde rundt bedene. Siden det er grønt så synes det ikke så godt med alle plantene. Jeg fant alle astilbene mine oppgravd og makulert og spredd utover plenen her tidligere på sommeren...alt som var igjen i bedet var et digert hull :P Nå er derfor alle bedene gjerdet inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Bastemumsen på plass og det har gått strålende så langt.

Han var helt rolig i bilen, lå på et teppe på gulvet mellom beina mine og sov stort sett hele veien (en times kjøretur)

Her hjemme har det vært litt piping, men også spising, kosing, utforsking, snusing og tissing. Han er veldig flink, har tisset flere ganger ute men bare en (og en 1/2, vi avverget ;) ) ute.

Blir spennende å se hvordan natta blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første natta overstått. Ikke veldig mange timers søvn men det er ikke utelukkende Baste sin skyld. Han sovna i halv tolv tiden, men jeg fikk ikke sove, så våkna han og var både sulten, tisse- og bæsjetrengt på en gang så vi sovnet vel ikke før i to-tiden. Så var det morgen kl. 06.30. Synes ikke det er så gæærn't til å være første natta :)

Litt piping innimellom fortsatt, men noe av det kan tilskrives at han signaliserer at han må på do. Han er så flink til å si i fra! :)

Søte smartingen vår!

post-11333-0-40901300-1345882518_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjersti:

Følte meg nesten litt som Cruella De Ville da vi dro med Baste i går, men kan forsikre deg om at han har det bare bra :)

Og han er helt perfekt :wub:

I dag har mesteparten av tiden gått med til soving, men utenom det har han farta rundt i hagen, hilst på noen nye familiemedlemmer og lekt og kost seg. Nå piper han bare når han skal på do eller når han er trøtt. Da tusler han rundt og piper og snøfter litt før han deiser ned på gulvet og drar rett av.

Søtingen :heart:

Det går veldig greit med kattene, de er ikke overbegeistret men studerer han litt på avstand. Han enser dem stort sett ikke, og de holder seg unna. Får ta det litt gradvis.

Ellers er det lite faste rammer rundt måltidene foreløbig, de eneste gangene jeg får han til å spise noe særlig er hvis jeg blander små biter av godbiten han ELSKER sammen med tørrforet og slår en skvett vann over. Inntil videre får han bare forsyne seg med det han orker, så får vi få litt mer struktur på dette etter hvert.

Forresten gøy at han liker godbiter så godt, det gjør det jo enkelt å trene han.

Det eneste som kunne holde på oppmerksomheten til min forrige berner var youghurt naturell, og det var bittelittegranne upraktisk å trene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud han er så fiiiiiin!

I går møtte han Riesenschnauzer-naboen Sheriff for første gang, og det gikk strålende :)

Hadde allerede bestemt meg for på forhånd at han skulle være en av de første voksne hundene Baste skulle få hilse på. For det første bor han bare rett på andre siden av gjerdet her så det er litt viktig at de kjenner hverandre og kommer overens, og også fordi jeg visste at Sheriff er en stødig type med godt humør, har sett han med knøttliten valp tidligere og han er bare søt og god.

Baste reagerte også akkurat som han skulle, dempet i hytt og gevær såklart men var ikke redd og syntes helt tydelig det var litt spennende med denne svære, svarte bartefyren :)

Har blitt litt mere "spunk" i han nå og litt mere system i rutinene rundt soving og spising. Han er et utpreget A-menneske så langt dessverre, men er heldigvis ikke så glad i å være ute i regn. Da gjør han det han skal og kommer rett inn igjen.

...også er han så smart! :D

Han kommer når jeg vil ha han til meg, stopper å spise blomster og kattemat når jeg sier nei, sitter pent før han får mat eller godbit, synes det er kjempegøy å trene (han er dødsfokusert!), kan ha på halsbånd og kobbel uten å gå bananas, går på do med en gang han kommer ut (selv om han såklart har uhell inne også), er sosial og tillitsfull og bare helt til å spise opp!

Note to self: Må ikke bli sånn som holder endeløse tirader over hvor fantastisk bikkje jeg har.

(Men her inne blant likesinnede må det vel være lov? ;) )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har han vært alene hjemme for første gang, med tilsyn av svigerforeldrene mine som bor i nabohuset. Måtte en tur på legekontoret for å fjerne noen sting... og kjøpe mere tørkepapir! :)

Stakk innom dyrebutikken også for en prøvepakke med Royal Canin Giant puppy. Han virker litt misfornøyd med Eukanubaen, spiser den hverken våt eller tørr hvis jeg ikke tilsetter litt kefir og leverpostei eller godbit, og sånn orker jeg ikke å drive og dille.

Virker som han syntes det nye foret var bedre, han goflet i allefall i seg litt tørt.

Nå er han såpass husvarm at jeg kan begynne å få litt rutiner på ting og begynne miljøtreningen (dvs den pågår jo hele tiden den da forsåvidt, mer bevisst eksponering for diverse situasjoner. )

Har begynt å sette han fra meg litt i hagen og gå fra han noen minutter osv. Det går helt fint, ingen separasjonsangst å spore så langt, han kommer labbende etter etterhvert hvis han synes det blir for ensomt.

Har også planer om å flytte tilbake i min egen seng i natt, ryggen min orker ikke en natt til på sofaen. Må dessuten få overbevist han om at det er mye smartere å sove fra 23.00 til 07.00 enn fra 21.00 til 05.00

Nå ligger verdens søteste under stuebordet her til lading, vi skal nemlig ut å spasere i nabolaget med bånd etterpå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...