Gå til innhold
Hundesonen.no

Påkjørt hund


Cattn
 Share

Recommended Posts

Ja.. Jeg havnet i ett lite dilemma da jeg skulle rygge opp å parkere på min egen eiendom.

En hund som ofte løper rundt løs i gatene, hadde igjen klart å komme seg ut hjemmefra og løp nå rundt løs.

Jeg ser alltid opp bakken når jeg kommer kjørende for å sjekke den for evt hindringer eller lignende før jeg snur og rygger opp den. Og det var ingen hindring i noen form da jeg begynte å rygge.

Da jeg nesten var kommet til parkeringsplassen min kom denne hunden løpende bak bilen slik at jeg traff den..

Jeg stoppet bilen og gikk ut for å se hva det var og finne ut hvor den evt tingen jeg kjørte på var..

En svart newfoundlands hund kom sakte og forsiktig fram bak bilen, han var hel og fin men litt fortutlet..

Jeg gikk bort til han for å se på han og så ingen skrammer ei heller haltet han eller viste noen tegn til smerte.

Da han gikk/løp i den retning hjemmet hans ligger var alle bein i kontakt med bakken og han viste fortsatt ingen tegn til å halte el.

Og pga bakken er bratt og etterhvert flater ut så klarer jeg ikke å se om det er noe rett bak bilen når jeg rygger, men rygger så sakte som det er mulig.

Men så er spørsmålet..

Kan eier av hunden kreve meg for noe erstatning?

Navn og nr mitt er gitt til hunde eier (eller svigermoren deres, siden eierne er ute på sjøen en tur)

Han gikk helt uten bånd, aleine, ingen eier eller noen som hadde ansvar for han i nærheten og det var på min private eiendom..

Edit: La til noe

Endret av Cattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pluss et kort hvor det står "husk båndtvangen"?

Jeg er nok passe frekk kverulant For hadde det vært meg, hadde jeg nektet fint alt skyld.. Ikke min feil at de ikke klarer å holde bikkja si i bånd

Nei, men du kan kreve erstatning ifra hundeeier hvis bilen din ble ødelagt. En hundeeier skal ha kontroll på hunden sin..

Nei, men du kan kreve erstatning ifra hundeeier hvis bilen din ble ødelagt. En hundeeier skal ha kontroll på hunden sin..

Ja det er det jeg finner på de fleste steder på nettet også.. Ingen skader på bilen som jeg har sett, bare litt skittent og flekkete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kan eier av hunden kreve meg for noe erstatning?

Ja.

Nei, men du kan kreve erstatning ifra hundeeier hvis bilen din ble ødelagt. En hundeeier skal ha kontroll på hunden sin..

Eh nei. Med forbehold om at Cattn bor i Norge og ikke USA noe jeg tar for gitt da det står Bergen?

Ja det er det jeg finner på de fleste steder på nettet også.. Ingen skader på bilen som jeg har sett, bare litt skittent og flekkete..

Som over, Alt ansvar er ditt når DU kjører bilen, du har norsk førerkort? Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Eh nei. Med forbehold om at Cattn bor i Norge og ikke USA noe jeg tar for gitt?

Som over, Alt ansvar er ditt når DU kjører bilen, du har norsk førerkort?

Ja er norsk, bor i norge og har norsk førerkort...

Men det er jo eiers ansvar å ha kontroll på hunden? Det er båndtvang og hunden løp rundt aleine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Eh nei. Med forbehold om at Cattn bor i Norge og ikke USA noe jeg tar for gitt?

Som over, Alt ansvar er ditt når DU kjører bilen, du har førerkort eller?

Lille søte snuskelusken, les litt i bilansvarloven du :aww:

§ 5 (skade som ikkje kan krevjast bøtt)

c: skade på hund som går laus, når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden eller av andre grunnar har ansvar etter vanlege skadebotreglar.

Edit: Dessuten dekker innbo forsikringen evt skader som hunden påfører hvis hundeeier kan bedreides..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille søte snuskelusken, les litt i bilansvarloven du :aww:

§ 5 (skade som ikkje kan krevjast bøtt)

c: skade på hund som går laus, når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden eller av andre grunnar har ansvar etter vanlege skadebotreglar.

Edit: Dessuten dekker innbo forsikringen evt skader som hunden påfører hvis hundeeier kan bedreides..

Har du en link til hvor du finner denne loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja er norsk, bor i norge og har norsk førerkort...

Men det er jo eiers ansvar å ha kontroll på hunden? Det er båndtvang og hunden løp rundt aleine..

Det spiller da overhodet ingen minste kasserolle om bikkja var løs. Hva om det var ett barn?

Lille søte snuskelusken, les litt i bilansvarloven du :aww:

§ 5 (

skade som ikkje kan krevjast bøtt)

c: skade på hund som går laus, når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden eller av andre grunnar har ansvar etter vanlege skadebotreglar.

Edit: Dessuten dekker innbo forsikringen evt skader som hunden påfører hvis hundeeier kan bedreides..

Vel det unntaket kjente jeg ikke til men det hjelper fortsatt ikke da det det gjelder når hverken eieren eller brukeren ( føreren som trådstarter ) er skyld. Her er opplagt føreren skyld. Når du rygger har du alt ansvar.

---

Om det er noe som kan komme til hjelp her må det være at det er privat grunn men selv det hjelper nok lite i dette tilfellet.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da overhodet ingen minste kasserolle om bikkja var løs. Hva om det var ett barn?

Vel det unntaket kjente jeg ikke til men det hjelper fortsatt ikke da det det gjelder når hverken eieren eller brukeren er skyld. Her er opplagt føreren skyld. Når du rygger har du alt ansvar.

Så hadde jeg kjørt på den med fronten først så hadde jeg ikke hatt noe ansvar? Det er jo helt bak blåst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så hadde jeg kjørt på den med fronten først så hadde jeg ikke hatt noe ansvar? Det er jo helt bak blåst...

Det har jeg aldri sagt om du måtte forstå det sånn så beklager jeg. Det er ikke noe fritak fra ansvar for å kjøre over hunder under normale omstendigheter hverken forfra eller bakfra hva nå enn Krutsi måtte mene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da overhodet ingen minste kasserolle om bikkja var løs. Hva om det var ett barn?

Vel det unntaket kjente jeg ikke til men det hjelper fortsatt ikke da det det gjelder når hverken eieren eller brukeren ( føreren som trådstarter ) er skyld. Her er opplagt føreren skyld. Når du rygger har du alt ansvar.

---

Om det er noe som kan komme til hjelp her må det være at det er privat grunn men selv det hjelper nok lite i dette tilfellet.

Eiern har skyld, man kan ikke slippe hunden sin løs uten kontroll.. Det står i hundeloven..

Når du rygger, har du alt ansvar, på andre kjøretøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri sagt om du måtte forstå det sånn så beklager jeg. Det er ikke noe fritak fra ansvar for å kjøre over hunder under normale omstendigheter hverken forfra eller bakfra hva nå enn Krutsi måtte mene.

Hmm..

Bare lurer på hvordan lover og regler er iht dette.. Men klarer ikke finne noe.. JEg generelt driter i bilen min, men bryr meg om at alt skal stå bra til med hunden.. Men når eier er uansvarlig og hundne gang på gang løper rundt aleine noe den også gjorde denne gangen.. Så er det jo også eiers ansvar da de i henhold til hunde loven skal holde hunen i bond og under kontroll.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferds

Om kanskje jeg skal ringe politiet evt forsikringsselskap å høre..

Endret av Cattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Bare lurer på hvordan lover og regler er iht dette.. Men klarer ikke finne noe.. JEg generelt driter i bilen min, men bryr meg om at alt skal stå bra til med hunden.. Men når eier er uansvarlig og hundne gang på gang løper rundt aleine noe den også gjorde denne gangen.. Så er det jo også eiers ansvar da de i henhold til hunde loven skal holde hunen i bond og under kontroll.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferds

Om kanskje jeg skal ringe politiet evt forsikringsselskap å høre..

Politiet kan ikke hjelpe deg, men forsikringsselskapet kan svare på spørsmålene dine..

Men det er som du selv sier, hundeeier har oppført seg uaktsomt, og du har ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eiern har skyld, man kan ikke slippe hunden sin løs uten kontroll.. Det står i hundeloven..

Når du rygger, har du alt ansvar, på andre kjøretøy..

når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden

Eieren eller brukeren av vogna ( bilen ) ikke bikkja. Hundeloven er ikke til for å forhindre at hunder skal bli påkjørt. Glem nå det med å rygge, spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden

Eieren eller brukeren av vogna ( bilen ) ikke bikkja. Hundeloven er ikke til for å forhindre at hunder skal bli påkjørt. Glem nå det med å rygge, spiller ingen rolle.

ja, TS er ikke skuld i skaden.. Bikkja løp løs og dukket opp ut av intet på privat eiendom. Hundeloven forteller at man har ikke lov å ha hund løs uten kontroll. Med kontroll hadde den bikkja aldri vært på eiendommen. Det at den dukket opp der plutselig, kan ikke TS straffes for. Hun gjorde det hun kunne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt greit å rygge over mennesker og dyr?

Mennesker er ikke med i denne saken.. Da loven spesisere hunder.. Og nei, det er ikke greit, men en bilkjører kan ikke straffes for at en idiot slipper løs hunden sin og lar den løpe idiot, og vedkommende i bilen er der bare til feil tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mennesker er ikke med i denne saken.. Da loven spesisere hunder.. Og nei, det er ikke greit, men en bilkjører kan ikke straffes for at en idiot slipper løs hunden sin og lar den løpe idiot, og vedkommende i bilen er der bare til feil tid.

Ingen andre enn deg som har snakket om straff her, jeg har bare konstatert ansvaret jeg. Men faktisk ja, bilkjørere kan straffes for å kjøre i hjel hunder. Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn deg som har snakket om straff her, jeg har bare konstatert ansvaret jeg. Men faktisk ja, bilkjørere kan straffes for å kjøre i hjel hunder hunder. Hvert flere etterlysninger her.

Har man et ansvar, så kan man straffes. En straff kan være erstatning.

At de kan straffes ja, men da må man se hele helheten i situasjonen.. Hvis en bil kommer kjører ihjel hunden min som går rett ved siden av meg, ja da gjelder ikke denne loven.. Det er vel heller ikke lov å stikke ifra en påkjørsel, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har man et ansvar, så kan man straffes. En straff kan være erstatning.

Tja, det er vel og ett visst samfunnsansvar og folkeskikk, akkurat som om jeg sku rygge på postkassa til naboen på vei hjem og skylde på at den ikke sto der når jeg kjørte ut. Det beste i dette tilfelle er vel å tilby å dele ev. økonomisk ansvar. Jeg mener man skal være passe frekk kverulant for å legge all skyld over på andre her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man rygger har man vikeplikt for alle trafikanter. Men så lenge du hadde klar sikt såvidt du kunne se, og kjørte forsvarlig, så er det faktisk eiers ansvar (og "skyld", i den grad det er relevant), hunden har faktisk forårsaket en ulykke mens den har vært løs utenfor eiers kontroll. Det ville da heller ikke falle meg inn å krever erstatningsansvar dersom hunden min stakk av og ble skadet eller drept i en ulykke som den forårsaket på riksveien...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket akkurat med eier som nå var kommet hjem... Det sto bra til med hunden, men han virket bare litt forslått og slikt, men det kunne være fordi han hadde en leddsykdom eller noe lignende.. Og derfor var litt ekstra forslått..

Men hun virket ikke sur og jeg beklaget og slikt.. Så slik det ser ut nå så tror ikke jeg de kommer til å prøve å gå noe videre med det.

Skal få kjøpt en blomst til de og noe nam til hunden på mandag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...