Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestefolk!


hundefrelst
 Share

Recommended Posts

Kjenner jeg ikke vet helt hvor jeg skal gjøre av meg lengre, har vært i konflikt med stalleieren der jeg har hesten min :gaah:

Dette er snakk om beitet. Jeg sa jeg skulle ha henne på beitet i Rindal i sommer, men så ble hun skadet, og det ble for langt unna med tanke på veteriær og oppfølging fra min side. Det ble derfor slik at hun ble stående på stallen istede. Stalleieren reiste på dette tidspunktet i Thailand, så jeg hadde ikke muligheten til å si fra. Ikke sa han i fra om at han dro dit heller, så jeg kunne ha vært i forveien.

Om sommeren er det slik at vi har ei tom boksleie på 600,- pr mnd, altså 1800,- til sammen for 3 mnd. Dette har jeg betalt.

Nå vil han at jeg skal betale 1800,- i mnd PLUSS tom boksleie, dette skal tilsvare det hun har beitet på i sommer. Hun har kun stått i innhegningen sin der det er gress, og en uke på et beitet han ikke eier.

Jeg mener. Er dette virkelig rettferdig? Jeg prøver å tenke litt utenom også, med tanke på at vi betaler 2000,- i mnd på vinters tid med fire flisballer, så mye høy vi vil, boks og skap. Fôringene gjør vi selv, også innslipp. Det er 200,- som skiller dette her, hun gresser ikke for 1800,- i mnd, det topper jo stalleia på vinteren inkludert strøm og hele pakka.

Noen synspunkter, meninger, råd, ideer? Jeg skal ikke være vrang jeg. Betaler hvis folk mener det er riktig. Men jeg trenger virkelig å få det postet svart på hvitt da og få det forklart hvorfor. For jeg skjønner det ikke :huh:

Han sier også at han må ha så dyr leie på sommeren for å få tjent inn det han gikk i minus om på vinteren. Altså, er det ikke rimeligere for han å øke stalleia da?

Kjenner at det blir laga kontrakt fortere enn F, for dette tullet orker jeg ikke mer. Går ikke en uke uten at det er noe han kommer og skal ha mer betalt for. Vanskelig å lage kontrakt også, da han aldri blir enig og er veldig useriøs :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wææ, ser at hovedpoenget mitt egentlig ikke ble med her!

Så var det i fjor, hvor vi betalte 2000,- pr mnd (uten tomboksleie, men med beitet), altså 6000,- for 3 mnd. Dette skulle betales og var litt dyrere enn normalt pga at han skulle leie inn ei maskin for å pløye opp gresset slik at det ble skikkelig næring i maten. Dette ble ikke gjort, og heller ikke i år.

Jeg tenker altså, at vi betalte dobbelt så mye i fjor, for noe vi da ikke har fått, og som heller ikke er gjort. Og mener derfor at det er rett og rimelig at det blir litt rimeligere beite i år siden han heller ikke gjorde noenting i år? Eller er jeg på blåbærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hode mitt er ikke med for tiden i det hele tatt så det blir et kort svar i fra min side ute å ha satt meg ned og regnet på hvor mye dette blir i forkjell frå det ene året til det andre og heller ikke fra normal leie til nå. MEN siden hesten din står inne, spiser høy, bruker spon osv. så hadde jeg regnet med at jeg må betale det samme i mnd som når hesten står inne på vinterstid. Ikke mer for hesten "bruker" ikke mer nå som når hesten stod inne før alle ble sluppet på beite. Ikke mindre for hesten "bruker" det sammen nå som resten av året når de er inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hesten står på boks inne, så ville jeg ikke stusset på å betale det vanlige som jeg betaler på vinteren, men ikke tom boksleie oppå dette.

Anng at han ikke har leid inn den maskinen osv ville jeg tatt opp med han og evt fått betalingsfri i løpet av vinteren for det dere har betalt for mye.

Også ville jeg nok som du sier fått tak i en kontrakt, da er du mer sikker så han ikke kan rote med leien deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står ikke inne, boksen står tom og hun bruker kun innhegningen sin ute. Der er det heller ikke nok gress til at hun kan beite i sommer, vi har derfor brukt ljå og plukka gress selv utenfor hans eiendom :blink:

Ang kontrakt, så har vi kontrakt fra da han var sammen med kona si. Denne bør nå forsåvidt gjelde fremdeles, men alt av priser, inkluderinger m.m er endret, og det nytter virkelig ikke å diskutere med han. Han synker ned på barnehagenivå. Aner virkelig ikke hvordan jeg skal ta tak i en slik situasjon, kontrakten må ihvertfall endres standhaftig for at den skal komme på det lave nivået som stallen hans er på nå.

Når det gjelder den gamle kontrakten. Det er jo tydelig at han har brutt denne, og jeg prøver meg stadig på å vise han kontrakten som var før og sier at han må skrive ny hvis han vil endre så mye som han sikter til nå, da kommer dette: "Kontrakten gjalds da G****** var på stallen, det var hun som ordnet med den kontrakten der og ikke jeg. Nå er det jeg som bestemmer".

Hvordan skal jeg egentlig ta tak i dette? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldrig betalt full pris for en hest som står ute og hvor jeg er nødt til og fikse for selv... Jeg ville byttet stall, for kontrakt eller ikke, dette virker bare fryktelig useriøst..

Hele stallen har blitt userisøs og det er ikke kustus på noe etter at hun som hadde med regnskap dro. Før var det dugnad, skikkelig oppstelt, stallen var alltid ren og fin, det var regler som ble fulgt, faste priser og en kontrakt som ble fulgt til punkt og prikke.

Nå vet man aldri fra eller til og man tar rett og slett mnd for mnd - var i vinter han kom en dag før mnd skifte og sa at stallregningen ble 500,- dyrere fra og med i morgen (da neste mnd) pga strømregningen han fikk.

Jeg har VIRKELIG lyst til å bytte stall, men nå er det kun to stallplasser i nærheten. Den ene er 1 mil unna som er full, ellers hadde jeg jo flyttet dit. Der er det samme pris å stå for som der jeg står nå, bare at de i tillegg har ridehall og det er dugnad på inn- utslipp. Ulempen der er at hestene står en del inne, men det er jo ikke verre enn at jeg kunne ha tatt henne inn selv på kvelden. Men det er som skrevet fullt, og ventelista der er alt for lang :(

Den andre er nabostallen, hvor det er ledig, men der MÅ hesten bli brukt i rideskolen for å få komme inn minst 1 gang i uka. Det er uaktuelt da hun er en enmannshest og jeg tør ikke å sette andre ryttere på henne etter at hun ble mishandlet.

Jeg håper jeg kan få han med på å skrive en kontrakt, hvilken avtale han har med de andre på stallen bryr jeg meg ikke om - bare jeg får det svart på hvitt og vi har en avtale sammen. Ellers så må jeg finne andre tiltak, for jeg kan jo ikke stå på stallen slik det er nå. Ush, hele situasjonen er så vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe regel om 3 måneders varsel om endring av pris! Med mindre betaler selv samtykker.

Men så grusomt og useriøst, og det er jo ikke bare bare å flytte en hest sånn på rappen, så ja, prøv å ordne en kontrakt! :D

Var det jeg trodde også, og jeg har forsøkt å si det til han også! Da er det slikt som kommer: "3mnd forvarsel, jeg bestemmer vel selv om jeg skal øke leia? Jeg skal jo ikke gå i minus ved å drive stall, det gjør jeg ved at dere bruker så mye strøm".

Jeg har virkelig ikke noe imot at han øker leia, men det skal være rettferdig og lagt opp til at vi kan rekke å finne en annen stallplass hvis prisen er uaktuell - det rekker vi jo selvfølgelig ikke på en dag :huh:

Jeg nekta forresten å betale en gang, og da kasta han oss ut fra stallen på dagen. Og da hadde jeg ingen steder å gjøre av hesten og hadde ikke noe annet valg enn å gi etter - etter det har han eid meg veldig mye. Han ser vel at jeg ikke har noe valg.

Går det ikke an å ta kontakt med forbrukerrådet, Tv2 hjelper deg, eller noe?

Det hadde nok helt sikkert gått an! Har prøvd det jeg kan å forhøre meg rundt her nå, men er ingen som er interesserte i å hjelpe, dessverre. Så må nok ty til noe slikt hvis jeg vil komme noen vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke gå ann å kjøpe seg unna den ene dagen i rideskolen på nabostallen?

Hart spurt på det, og da ble det 2300,- dyrere i mnd. Til vanlig tar hun 4500,- (møkking mandag - fredag, dekkenskifte, tre fôringer for dagen, innslipp, utslipp etc. Det eneste du egentlig må gjøre er å komme å ri hesten din, og da synes jeg halve moroa med hest er borte)

Å betale 6800,- i mnd i stalleie på hesten blir mersom uaktuelt. I tillegg blir det jo hovslager annenhver mnd. Annenhver mnd vil hesten med andre ord koste 8000,- hvis jeg har henne på den stallen =/

Det er selvfølgelig en mulighet - men en veldig dyr en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bare for å oppdatere, så har jeg da blitt enig md stalleieren etter mye om og men :) Viste han regninger fra i fjor hvor jeg betalte over 3000,- for at han skulle fikse opp beitet som aldri ble gjort, og fikk derfor slippe unna ekstra betaling på beitet i år siden ingenting er gjort - og vi har kun så vidt berget med mat.

Har også blitt enige om pris til høsten, og kommet frem til en del avtaler. Nå har jeg skrevet ned mine forslag, så skal han se igjennom det og komme med sine forslag - så skriver vi begge under før 1. September :)

Er så greit å ha noe å forholde seg til, og det er så kjekt å stå der med tanke på friheten og avstanden. Håper alt ordner seg til høsten nå, ihvertfall priser som har vært den største skrekken :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...