Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere valp..


Caro
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har funnet meg en valp! Nå kommer jeg nok ikke til å kjøpe denne da...desverre, tiden strekker ikke til akuratt nå. Men i fremtiden ønsker jeg en gang å kjøpe valp fra den oppdretteren: Killiebrae sheepdogs, Scrimgeours bordercollies.

Noen som har importert valp før å vill komme med litt tips og kanskje nevne på noen sider jeg burde se på?? :)

Har vært inne på mattilsynet (etter som jeg har skjønt er det de som styrer det meste her) men jeg finner ikke den infoen jeg trenger..hvor mye kan noe slik koset (kr. ca)?? Må vi/jeg reise ned å hente valpen eller er det vanlig att selger sender den på flyet?? ++ :):)

Tar imot alle tips og råd, jeg liker å være godt informert før jeg kaster meg på noe slik...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips kan være å hente valpen. Hadde dratt ned og sett på den først hvertfall. Annet enn det vet jeg bare at du bør ha rabiesvaksine i orden, hundepass og at hunden kan være i et lite reisebur inne i flyet sammen med deg dersom hele greia veier under 8 kilo. Hundepass og rabiesvaksine er ikke sinnsykt dyrt, og du trenger ingen ventetid etter å ha tatt rabiesvaksinen så vidt jeg vet. Det er gamle regler som nevner flere rabiesvaksiner før hunden kan flytte osv.

Jeg vet ikke helt hvordan reglene er for hunder under 3 måneder.

GB er vel del av EU, så du trenger ikke karantine. Ville dobbelsjekket denne informasjonen, for jeg har bare prøvd å plukke her og der. Hvis du skal sjekke mer så er det Mattilsynet du må kontakte ja :) Og husk å få hunden registrert til Norge. Har med forsikring å gjøre tror jeg (litt usikker).

Også er det bra hvis du har funnet deg en oppdretter du liker! Stick with it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

hunden må ha eu pass, chip og være vaksinert mot "tapeworm" (husker ikke det noske ordet for denne) dette må gjøres 10 dager før den skal inn i landet, og så igjen etter at den er kommet.

valper under 3 mnd kan du innføre uten rabiesvaksine. fra gb må hunden sendes som frakt, da de ikke tillater hund i kabinen.

over 3 mnd gjelder også overstående, men hunden må i tillegg ha rabies vaksine. vaksinen er vel gylig 21 dager fra den er tatt nå (og ikke 3 mnd etter som det var før)

du må søke til mattilsynet om å få importere.

er mange som sender alene på fly når det gjelder importer. jeg vet ikke hvordan de gjør dette, da det på mattilsynets sider sier at det må være en ledsager med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er linjer det finnes flust av i Norge, så ingen grunn til å importere fra denne oppdretteren om det er linjene du er ute etter.

Okei...:) men det hadde vært gøy å kjøpt valp fra den oppdretteren og! :) Er en STOR Derek fan! :):)

Tips kan være å hente valpen. Hadde dratt ned og sett på den først hvertfall. Annet enn det vet jeg bare at du bør ha rabiesvaksine i orden, hundepass og at hunden kan være i et lite reisebur inne i flyet sammen med deg dersom hele greia veier under 8 kilo. Hundepass og rabiesvaksine er ikke sinnsykt dyrt, og du trenger ingen ventetid etter å ha tatt rabiesvaksinen så vidt jeg vet. Det er gamle regler som nevner flere rabiesvaksiner før hunden kan flytte osv.

Jeg vet ikke helt hvordan reglene er for hunder under 3 måneder.

GB er vel del av EU, så du trenger ikke karantine. Ville dobbelsjekket denne informasjonen, for jeg har bare prøvd å plukke her og der. Hvis du skal sjekke mer så er det Mattilsynet du må kontakte ja :) Og husk å få hunden registrert til Norge. Har med forsikring å gjøre tror jeg (litt usikker).

Også er det bra hvis du har funnet deg en oppdretter du liker! Stick with it!

Aha! da kan det hende det blir utenlands tur på oss da! :D:D Takk for tips! :)

hunden må ha eu pass, chip og være vaksinert mot "tapeworm" (husker ikke det noske ordet for denne) dette må gjøres 10 dager før den skal inn i landet, og så igjen etter at den er kommet.

valper under 3 mnd kan du innføre uten rabiesvaksine. fra gb må hunden sendes som frakt, da de ikke tillater hund i kabinen.

over 3 mnd gjelder også overstående, men hunden må i tillegg ha rabies vaksine. vaksinen er vel gylig 21 dager fra den er tatt nå (og ikke 3 mnd etter som det var før)

du må søke til mattilsynet om å få importere.

er mange som sender alene på fly når det gjelder importer. jeg vet ikke hvordan de gjør dette, da det på mattilsynets sider sier at det må være en ledsager med valpen.

Derja! tusen takk! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Okei.... :) men det hadde vært gøy å kjøpt valp fra den oppdretteren og! :) Er en STOR Derek fan! :) :)

For å helle litt kaldt vann i årene dine, så er ikke Derek Scrimgeur noen hyggelig, hjelpsom og sjarmerende oppdretter. Han er en hundehandler og en hekkans god hundefører. Som jeg sa, det er utrolig mange oppdrettere i Norge som har nøyaktig disse linjene, men som gir en mye bedre oppfølging og som helsetester hundene sine, noe som ikke blir gjort i UK. Jeg anbefaler deg å finne ut hvilke hunder/linjer du liker fra Killebrae og få kjøpt en hund etter de linjene i Norge.

Jeg kjenner meget godt til linjene og dette er hunder som har endel begrensninger i enkelte situasjoner, men større styrker i andre situasjoner. Det viktigste for deg er å finne ut hva du skal bruke hunden til, hvilke egenskaper den bør være i besittelse av og hvem som lager den hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

sjekket opp på mattilsynet- er revens dvergbendelorm det er snakk om.

her er linken til siden. hadde i utgangspunktet tenkt å importere valp fra tyskland, pga få kull med sjokolademerle i norge, men så slo flaksen til=)

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/valper_og_kattunger/innf_rsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_m_neder__97899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å helle litt kaldt vann i årene dine, så er ikke Derek Scrimgeur noen hyggelig, hjelpsom og sjarmerende oppdretter. Han er en hundehandler og en hekkans god hundefører. Som jeg sa, det er utrolig mange oppdrettere i Norge som har nøyaktig disse linjene, men som gir en mye bedre oppfølging og som helsetester hundene sine, noe som ikke blir gjort i UK. Jeg anbefaler deg å finne ut hvilke hunder/linjer du liker fra Killebrae og få kjøpt en hund etter de linjene i Norge.

Jeg kjenner meget godt til linjene og dette er hunder som har endel begrensninger i enkelte situasjoner, men større styrker i andre situasjoner. Det viktigste for deg er å finne ut hva du skal bruke hunden til, hvilke egenskaper den bør være i besittelse av og hvem som lager den hunden.

Aha..hm ja kanskje lurt å se litt rundt her da...vet du om noen linjer her i Norge som du vil anbefale?? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden må ha eu pass, chip og være vaksinert mot "tapeworm" (husker ikke det noske ordet for denne) dette må gjøres 10 dager før den skal inn i landet, og så igjen etter at den er kommet.

valper under 3 mnd kan du innføre uten rabiesvaksine. fra gb må hunden sendes som frakt, da de ikke tillater hund i kabinen.

over 3 mnd gjelder også overstående, men hunden må i tillegg ha rabies vaksine. vaksinen er vel gylig 21 dager fra den er tatt nå (og ikke 3 mnd etter som det var før)

du må søke til mattilsynet om å få importere.

er mange som sender alene på fly når det gjelder importer. jeg vet ikke hvordan de gjør dette, da det på mattilsynets sider sier at det må være en ledsager med valpen.

Fra UK krever de ikke rabiesvaksine på voksne individer/valper over 3mnd heller.

Du må kun søke mattilsynet om innførsel dersom du skal importere valp/kattunge under 3mnd og skal ha fritak fra kravet om rabiesvaksinen.

Å sende valpen aleine går under "kommersiell innførsel" og da må valpen være over 3mnd og følge alle retningslinjer som andre dyre over 3mnd må følge. I tillegg kreves det et veldig byråkratisk helsesertifikat i løpet av de siste 24t før du setter dyret på flyet. Dette må være stemplet og underskrevet av en statsansatt veterinær (tilsvarende til mattilsynets veterinærer her i landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra UK krever de ikke rabiesvaksine på voksne individer/valper over 3mnd heller.

Du må kun søke mattilsynet om innførsel dersom du skal importere valp/kattunge under 3mnd og skal ha fritak fra kravet om rabiesvaksinen.

Å sende valpen aleine går under "kommersiell innførsel" og da må valpen være over 3mnd og følge alle retningslinjer som andre dyre over 3mnd må følge. I tillegg kreves det et veldig byråkratisk helsesertifikat i løpet av de siste 24t før du setter dyret på flyet. Dette må være stemplet og underskrevet av en statsansatt veterinær (tilsvarende til mattilsynets veterinærer her i landet).

Ifølge de nye reglene så må hunder over 3 mnd ha rabies fra UK, og de skal være minst 10 uker når du sender dem som cargo. 10 uker er satt av flyselskapet.

Red:Jeg ser nå at du skriver sendes aleine, da gjelder nok 3 mnd regelen, men jeg veit om flere som har fått "tilsendt" valp fra UK uten følge. Hvordan veit jeg ikke.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge de nye reglene så må hunder over 3 mnd ha rabies fra UK, og de skal være minst 10 uker når du sender dem som cargo.

OK; har ikke fått med meg den oppdateringen. Beklager feilinfo :)

men 10 uker + rabies funker ikke, da de må være 12 uker for å få den vaksinen + 21 dager. så blir de jo 4 mnd. Men antar du fortsatt kan få disp for innførsel under 3mnd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK; har ikke fått med meg den oppdateringen. Beklager feilinfo :)

men 10 uker + rabies funker ikke, da de må være 12 uker for å få den vaksinen + 21 dager. så blir de jo 4 mnd. Men antar du fortsatt kan få disp for innførsel under 3mnd da.

Men hvis du reiser samen med hunden så trenger den kun å være minimum 10 uker (SAS Cargo) og da trenger man ikke rabies. Man må jo bare søke mattilsynet så fort valpen er chippa, så skal det gå :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...