Gå til innhold
Hundesonen.no

Sette ut hund på fôravtale


Beautina
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en hund til som vi kan bruke til utstilling og avl. Problemer er bare at vi har ikke plass og tid til å ha en hund til hjemme. Derfor tenkte jeg å sette han ut på fôr. Har aldri gjort dette før, så vet ikke helt hvordan det funker... Har lest noen annonser på finn.no hvor folk setter ut hund på fôr, men da får fôrverten kjøpe hunden etter så og så mange år eller kull. Jeg vil jo ikke selge han, bare sette han ut på fôr til noen som har tid til å ha han, mens jeg har avlsretten. Er dette mulig? Synes dere jeg burde ta betalt for det? Noen som har noen erfaringer/tips?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha en hund i en 10 - 15 år, syns jeg det er kjekt at hunden er min, eller blir det innen et begrenset tidsrom. Er det et så bra eksemplar av rasen at man kan få noen fordeler utover det vanlige hundeholdet med hunden, vil jeg gjerne at disse fordelene tilfaller meg som har hatt alt arbeid og alle daglige utgifter med hunden. Ialfall innen et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er en hannhund? Det jeg har erfart av sånne avtale som du beskriver at du ønsker er da at du kjøper hunden og de har den som "sin" hund. Den bor hos de og fungerer som deres hund. Du låner den med deg på utstillinger og til avl. Det er veldig greit å ha en grundig kontrakt der du beskriver hvordan du vil ha det.

Hvem står for vaksiner og veterinær?

Hvem betaler mat?

Skal du hente han når du vil bruke han eller må de stille opp på noen vis der?

Hva forventer du av de? Klipp, foring, hvordan hunde er i form osv.

Det jeg er mest vandt med er de har hunden som sin egen og betaler vaksiner, veterinær, mat, utstyr og ja alt enn må gjøre med egen hund. Hvis du skal ha den med til utlande som skrever ekstra vaksiner så står du for den utgiften

Du henter hunden når du vil ha han og som de som har han til vanlig blir ikke belastet på noe vis annet enn at de er hjemme og leverer hunden til deg når du skal hente han.

En forventer at hunden blir foret med et bra for og holdes i fin form og at den er normalt for med normal kondisjon og muskler.

Det jeg har vært borti så er det også da normalt at oppdretter vasker og klargjør hunden til utstilling selv :)

edit: Forsikring må du også ta med. Her er jeg også vandt med at de som har han dekker dette selv.

Da får noen en hund som de får gratis og kan ha som sin egen samtidig som de har en oppdretter i ryggen som de kan spørre om hjem og få veiledning av. Samtidig så stiller vell du gjerne opp som pass i ferier ol. Det synes jeg er en grei avtale selv om jeg aldri hadde hatt en hund på for selv da dette ikke er noe for meg.

Endret av Arielle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har en fôrvert en oppdretter i ryggen noe mer enn en som eier hunden sin selv? Hva om valpen viser seg uegnet som avlshund? Da har du kjøpt katta i sekken og fôrverten er blitt glad i en hund de kanskje ikke har råd til å kjøpe ut. Jeg ser noen feller her. Jeg anbefaler deg å snakke med andre som har hunder ute på ulike fôravtaler, folk som selv er fôrverter og se om dette er en god løsning for dere.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vel du som hovedsaklig må ta han til utstilling for å skaffe han de merittene du må ha for å bruke han i avl? For fôrvertene er vel ikke interessert i å bruke masse tid og penger på å merittere en hund som ikke deres egen hund til odel og eie, men som bare DU tjener på å få utstilt?

Som en avlshanne over tid og for å bli far til mer enn et eller to kull bare, bør han jo virkelig ha noen gode premier å skryte av? Man bruker jo ikke en middelmådig hund om og om igjen i avlen. Ikke om man vil være seriøs iallefall.

Alt dette er jo heller ikke noe du vet på forhånd når du kjøper denne valpen. Den kan være lovende, ja, men fremtiden kan jo ingen spå, så du vet jo ikke sikkert om den vokser opp og blir en hund verdig å være en avlshund.

Spørsmålet er jo hva du gjør da? Hvis det viser seg at chihuahuaen ikke holder mål likevel og ikke drar inn noen premier, så skal du vel ikke bruke han i avl uansett. Hva skjer med fôrverten da? Får de overta hunden for f.eks. halv pris eller hvordan hadde du tenkt deg det?

Med en fôrvert-avtale må man nesten komme frem til noe som lønner seg for begge parter. Den ene parten skal jo ikke bli utnyttet. Så du kan ikke forvente at en fôrvert skal løpe på utstilling og betale påmeldinger og dyre hotellopphold for å stille ut DIN hund så du kan tjene penger på å få valper etter den - skjønner du? :-)

Som fôrvert får man en gratis hund med hensyn til innkjøpspris, men vanligvis har man ellers alle de vanlige, løpende utgiftene man ville hatt normalt sett ved å eie en hund. Dvs vanlige veterinærutgifter (som ikke har med avl å gjøre), fôring, leker, utstyr, forsikring osv. Som gjenytelse for at man slapp å betale innkjøpspris for hunden, "låner man den ut" til eieren som får bruke den i avl (enten det er tispe eller hannhund).

Detaljer rundt det "hvem bringer hvor" må man avtale nærmere, men det vanlige er vel at eier selv henter hunden når det er behov, men har rett til å forvente at fôrvert da er hjemme med hunden og venter til avtalt tid.

Innfelt i kontrakten bør det fåes med at hunden skal stelles godt til enhver tid og ikke være møkkete, ustelt og mager, og heller ikke fôres for mye så den blir overvektig, + at den skal ha jevnlige kurer mot lopper, flått og lus f.eks. Dette er jo ting som er svært viktig, med tanke på at hunden jevnlig skal vises i utstillingsringen. Det vil jo være et avtalebrudd nærmest om eier kommer for å hente hunden før en utstilling, og finner den nesten trillende bortover bakken av overvekt...:- )

Så det er mye og passe på å få med i kontrakten. Var jeg eier og skulle ha hund ut til fôrvert, ville jeg passet på å få med i kontrakten rett til å se hunden og "kontrollere forholdene" jevnlig også, jeg...Har bare lest om litt for mange fæle eier/fôrvert-tilfeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Tenkte at de som har hunden på fôravtale kan jo også stille han ut hvis de ønsker det. Så lenge jeg har retten til å bruke han til avl.

Det kan de og mange oppdrettere med mange hunder tar det som et stort pluss at forvertene vil stille ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har en fôrvert en oppdretter i ryggen noe mer enn en som eier hunden sin selv? Hva om valpen egner seg uegnet som avlshund? Da har du kjøpt katta i sekken og fôrverten er blitt glad i en hund de kanskje ikke har råd til å kjøpe ut. Jeg ser noen feller her. Jeg anbefaler deg å snakke med andre som har hunder ute på like fôravtaler, folk som selv er fôrverter og se om dette er en god løsning for dere.

En har ikke nødvendigvis det men enn har vell kanskje gjerne litt mer med oppdretter å gjøre så lenge oppdretter faktisk skal bruke hunden. Det er også viktig å ha et godt åpnet forhold til de som har hunden for å vite hvordan den er og for å vite mest mulig om den. Hvis ikke valpen blir en god alvshund så er i hvert fall de avtale jeg har vært borti sånn at da får de hunden, og det synes jeg er en grei avtale og noe annet synes jeg vil bli feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg vurderer å kjøpe er en 1 år gammel hanne, er allerede junior champion og har hatt 1 kull. Han er en veldig spesiell hund med veldig bra stamtavle uten norske aner. :)

Hæ? En hanne på et år, og det er allerede født et kull etter han??? Jeg er målløs. Hvor gammel var han egentlig da han ble paret? Bare valpen? 9-10 mnd og rett på første paring? Han er jo ikke utvokst en gang!

Du høres ikke overrasket ut engang? Er dette normal kenneldrift innen chihuahua-miljøet eller...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å finne en slags balanse, slik at ingen utnytter hverandre, som MiO sier. Håper bare at det er noen seriøse folk der ute som faktisk er villig til å ta på seg ansvaret. :icon_confused: Jeg ønsker jo at fôrverten bor i nærheten slik at vi enklere kan treffes og holde kontakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? En hanne på et år, og det er allerede født et kull etter han??? Jeg er målløs. Hvor gammel var han egentlig da han ble paret? Bare valpen? 9-10 mnd og rett på første paring? Han er jo ikke utvokst en gang!

Du høres ikke overrasket ut engang? Er dette normal kenneldrift innen chihuahua-miljøet eller...?

Ja, han er 1 år og fire mnd gammel nå og valpekullet er 2,5 mnd :) Og ut fra det jeg har fått med meg er det helt normalt å bruke hanner i avl fra de er 1 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hæ? En hanne på et år, og det er allerede født et kull etter han??? Jeg er målløs. Hvor gammel var han egentlig da han ble paret? Bare valpen? 9-10 mnd og rett på første paring? Han er jo ikke utvokst en gang!

Du høres ikke overrasket ut engang? Er dette normal kenneldrift innen chihuahua-miljøet eller...?

Vanvittig, destruktivt for nattesøvnen, burde være restriksjoner for å poste sånt så sent.

http://www.nchk.no/index.php/avl/9-avlsetiske-retningslinjer

"Hannhunder som skal benyttes i avl bør være minst 1 år og ha oppfylt helse- og utstillingsanbefalinger."

Generelt mye "bør" og lite "skal". Her er det fritt frem for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke nødvendigvis det men enn har vell kanskje gjerne litt mer med oppdretter å gjøre så lenge oppdretter faktisk skal bruke hunden. Det er også viktig å ha et godt åpnet forhold til de som har hunden for å vite hvordan den er og for å vite mest mulig om den. Hvis ikke valpen blir en god alvshund så er i hvert fall de avtale jeg har vært borti sånn at da får de hunden, og det synes jeg er en grei avtale og noe annet synes jeg vil bli feil :)

Det er da ikke oppdretteren til hannen som skal bruke hunden, men en som ønsker å kjøpe en hann for å starte sitt eget oppdrett, leie ut hannen, eller iallfall bruke den i avl ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til TS, når hunden har hatt de kullene den skal ha enten grunnet nok kull eller alder på hunden, kunne det ikke da vært en ide å la forvert få hunden til odel og eie?

Altså ikke vondt ment, men hva skal du med hunden da.

Sånn som det skisseres her, så ser jeg egentlig bare på det som et skikkelig langtidspass og hadde faktisk forventet at alle kostnader utenom det daglige falt på eier og ikke forvert, altså forsikring, veterinærkostnader som vaksiner etc. og utstilling går på eier, mens forvert betaler for, utstyr og det de måtte ønske til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke oppdretteren til hannen som skal bruke hunden, men en som ønsker å kjøpe en hann for å starte sitt eget oppdrett, leie ut hannen, eller iallfall bruke den i avl ;)

Nei det ble feil formulert men jeg så på TS som "oppdretteren" her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg vurderer å kjøpe er en 1 år gammel hanne, er allerede junior champion og har hatt 1 kull. Han er en veldig spesiell hund med veldig bra stamtavle uten norske aner. :)

Han er sikkert kjempespesiell. Men jeg får oppfatningen av at det er positivt at han har en stamtavle uten norske aner. Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er da at fôrvertene får (ikke trenger å kjøpe) hunden etter at avtalen er oppfyllt? Oppdretter har avlsretten så lenge avtalen er gjeldende. Er tispeavtaler jeg kjenner best til, og der er det vel 2 eller 3 kull så er hunden fôrvertens odel og eie. Vet om en som har hannhund ute på fôr, men vet ikke detaljene i avtalen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig man kan gjøre det som passer seg selv best. Tror ikke det er noen fasit på hva fôravtale egentlig er, etter hva jeg har fått inntrykk av her. Så lenge jeg finner noen som er villig til å passe hunden min og ta seg av han uten problemer, tror jeg man kan gjøre akkurat hva som passer best for begge. Man trenger jo ikke å være så innmari firkanta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig man kan gjøre det som passer seg selv best. Tror ikke det er noen fasit på hva fôravtale egentlig er, etter hva jeg har fått inntrykk av her. Så lenge jeg finner noen som er villig til å passe hunden min og ta seg av han uten problemer, tror jeg man kan gjøre akkurat hva som passer best for begge. Man trenger jo ikke å være så innmari firkanta :)

Selvsagt, men du kan få store problemer med å finne gode forverter du kan stole på om du ikke er villig til å ha en avtale som gavner forverten i det minste.. Bare sånn lite tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig man kan gjøre det som passer seg selv best. Tror ikke det er noen fasit på hva fôravtale egentlig er, etter hva jeg har fått inntrykk av her. Så lenge jeg finner noen som er villig til å passe hunden min og ta seg av han uten problemer, tror jeg man kan gjøre akkurat hva som passer best for begge. Man trenger jo ikke å være så innmari firkanta :)

Hvis du er ute etter noen som skal ha hanhunden boende hos seg hele livet, betale forsikringer, helsetester og fôr, samtidig som du skal ha "fri" bruk av hanhunden til avl og utstilling så tror jeg du blir å slite med å finne noen. Jeg håper nesten ikke du finner noen forå si det slik. Noe må fôrverten få for dette. Det vanligste er som nevnt tidligere at når du har benyttet den X antall ganger i avl så vil eierforholdet bli overført til fôrverten.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...