Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig!


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Har endelig blitt en stolt eier av værdens skjønneste flat-gutt! Han er så herlig! Men som nybakt hønemor, så lurer jeg litt på ettpar ting; når han "skriker" om natten, skal jeg ta han opp i sengen? Tenker han savner mor, søsken og den tryggheten der. Har hatt ham siden søndag 8.juli, så natt til i dag sov jeg sammen med han på stua. Tror han får komme å sove i sengen i natt om han fortsatt er trist. Og; han skjelver litt når han er ute, er det veldig hønemoraktig å kjøpe dekken til han?:P vi har to pusekatter og, å de vil liksom ikke bli kjent med han.. Noen tips?:)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig blitt en stolt eier av værdens skjønneste flat-gutt! Han er så herlig! Men som nybakt hønemor, så lurer jeg litt på ettpar ting; når han "skriker" om natten, skal jeg ta han opp i sengen? Tenker han savner mor, søsken og den tryggheten der. Har hatt ham siden søndag 8.juli, så natt til i dag sov jeg sammen med han på stua. Tror han får komme å sove i sengen i natt om han fortsatt er trist. Og; han skjelver litt når han er ute, er det veldig hønemoraktig å kjøpe dekken til han? :P vi har to pusekatter og, å de vil liksom ikke bli kjent med han.. Noen tips? :)

Gratulerer så mye med valp! Veldig fint at du har masse omsorg til den, det høres ut som den har kommet til et godt hjem :)

Angående det å ha den i sengen.. Hm.. Hvis du ikke har tenkt å ha den i sengen når den er eldre, så synes jeg ikke at du skal ta den oppi sengen din nå. Legg deg heller på gulvet på madrass på gulvet der valpen skal være hvis du mener å gi den ro og trygghet. Som du selv sier, så er jo valpen vant med å sove med søskene sine, kjenne varme og hjerteslag. Det er en stor overgang å flytte fra oppdretter, men heldigvis blir de aller fleste valper raskt husvarm.

Jeg synes ikke en valp trenger dekken i juni ved normalt vær (i landet vårt). Isåfall må det være ille fælt vær og lite pels eller noe.

Når det kommer til kattepusene så har jeg forstått det slik at det er om å gjøre å gi dem tid :)

Masse lykke til med valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :D

Jeg ville som Hundevennen skriver,ligget på gulvet til valpen føler seg tryggere. Hos oss sov samboeren min på gulvet en liten uke tror jeg.

Jeg ville droppet dekken. Det er bare penger ut vinduet,da han vokser så fort ut av det. Kanskje du kjenner noen som eier et lite dekken du kan låne hvis du føler at han fryser veldig? Ellers er det bare å ikke være så alt for lenge ute om gangen,sånn at han ikke rekker å fryse så mye :) Kan være han skjelver pga. han er giret,eller synes det er litt skummelt også :)

Lykke til med lille propellen :)

Og jeg forventer en "Min hund"-tråd ASAP! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten en,følg sove tipsene over her du så går nok nettene helt fint :D .

Når det gjelder kattene så la dem bestemme tempoet selv,kanskje vil de helst snike seg bort for å lukte på ham når han sover... :D .

Og sørg for at de har mulighet til å komme unna ham hele tiden,de liker å vurdere sånne små uvesener fra avstand og helst litt høyde de :yes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Våre hunder har fått lov til å gå løs på soverommet som de vil. Basenjien sover i senga hele natta, flatten synes det blir for varmt og trangt i lengden, så han ligger for det meste på gulvet. Synes du bare skal la han få finne ut ting selv (og skaff deg gjerne ørepropper ;)). La han ta ting i sitt tempo i starten. Jeg tok med en leke på tur da flatten var liten, både med pip inni og ikke, og lekte frem turen i stedet for å bare dra ham med. :)

Gleder meg til å høre mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noe nytt nå sist gang jeg hadde valp. Med aussiene har jeg hatt dem i bur ved siden av sengen og overhørt dem når de har pepet, men med Eine (labrador), så hadde jeg ham i sengen i noen uker. Han sov sammen med oss og etter hvert lå han mer og mer på gulvet og til sist utenfor soverommet. Det gikk veldig bra og jeg er egentlig veldig fornøyd med den måten å gjøre det på. Synes vi har fått en fin tilknytning og en trygg hund som ikke er redd for å være alene.

Jeg synes ikke det er noe rart at de "gråter" når de er alene på natten, vant som de er til å være sammen med kullsøsken. Det var faktisk oppdretter som anbefalte oss å gjøre det sånn.

Angående kattene så vil de nok ta mer kontakt med ham etter hvert. Hvis dette er den første hunden dere har i hus og de ikke er vant til hunder, vil de nok være litt sure og avvisende en periode før de har vent seg til det og sett at hunden er en trivelig kar :) Bare pass på at han ikke begynner å jage dem og at kattene har mulighet til å komme seg i sikkerhet om de har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Hvor kommer herligheten fra? :)

Vi har de første nettene sovet ved siden av buret til våre (sist flyttet jeg buret ved siden av egen seng), og latt dem ha leke/teppe med lukt av søsken. 1-3 netter med litt piping så går det seg til. Kan også lønne seg å legge til rette for en trøtt, ferdigtisset valp like før leggetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gratulere med valp.

Har jo hatt to flater og han ene lå klin intill meg hver natt intill jeg måtte hive han ut fordi jeg sov for dårlig han andre kunne ligge i beinenden men fant ut at jeg var urolig og for å få fred fra "sparkende" bein så la han seg med ryggen til. Selv om jeg ikke rager så høyt over bakken at det gjør noe ble senga for kort for flaten og meg der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig blitt en stolt eier av værdens skjønneste flat-gutt! Han er så herlig! Men som nybakt hønemor, så lurer jeg litt på ettpar ting; når han "skriker" om natten, skal jeg ta han opp i sengen? Tenker han savner mor, søsken og den tryggheten der. Har hatt ham siden søndag 8.juli, så natt til i dag sov jeg sammen med han på stua. Tror han får komme å sove i sengen i natt om han fortsatt er trist. Og; han skjelver litt når han er ute, er det veldig hønemoraktig å kjøpe dekken til han? :P vi har to pusekatter og, å de vil liksom ikke bli kjent med han.. Noen tips? :)

Gratulerer så mye! Jeg får verdens skjønneste flattispe om litt over to uker. Gleder meg veldig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Så jeg kan bare ignorere han liksom?.. Får så vondt inni meg når han sipper sånn:( Hehe, første hunden i huset her ja. de va nettopp bort å snuset litt på han nå når han sov!:D great success! Valpen er vant med katter fra oppretteren, så han bryr seg fint lite om de. Men han vil jo hilse litt når de kommer såppas nære og liksom. Da blåser de seg opp å skygger banen. Hehe. Spennende!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha den i senga eller ikke får være opp til deg, men jeg har brukt og ligge på gulvet med mine, og ja jeg overhører pipinga. De gråter litt, men får de oppmerksomhet for det så blir de gjerne bare og fortsette med det, fordi de lærer seg at det betyr oppmerksomhet, men ligg gjerne ved siden av den. Også har jeg brukt og tatt en god lufting på kvelden, både så de får gjort fra seg skikkelig, men også fordi de gjerne sover bedre og lengre om de er slitne.

Grattis med valp, endelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kvalp :D

Om du ønsker at han skal få komme opp i senga når han blir eldre, så værsågod, la han komme opp i senga. Men om ikkje, så lagar du berre ekstra arbeid til deg sjølv. Når frøkna mi sutra litt om natta, så slengte eg berre ned ein arm for og vise at eg ikkje er så langt unna, mumla eit eller anna, tok opp hånda og la meg til å sove igjen. Då roa ho seg raskt igjen og det varte ikkje lenge før ho slutta heilt med sutringa :)

Når det kjem til kattane, så la dei finne ut av det på eiga hånd. Det er det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har også ligget på gulvet med valpen og trekt meg unna san etter hvert. Når valpene her i huset har pipi på natten så har jeg tuslet søvndrukken ut så di har fått tisse så har det gått rett inn for å legge seg. Har aldri brukt bvekkerklokken for å komme i forkjøpet. NB! Utrolig greit å ligge i nattpysjen den tiden det tar å få valpen til å sove natten over. Da er det jo bare å stikke rett ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt nytt regime med siste valpen. Jeg hadde bia-bedden helt inntil senga mi, så jeg kunne ta ned hånda til han. Når han ble litt større ville han sove i senga sammen med oss og fikk lov til det.

Når han så ble større måtte han ligge i bia-bedden igjen, og når han ble så stor at han ikke trengte støtten fra meg på natta lenger flyttet jeg bia-bedden ut på loftsgangen ( rett utenfor rommet vårt ) For at han nå ikke skal jukse og hoppe opp i senga når jeg sover på natta så setter jeg opp ei grind i døråpningen.

Dette har fungert mye bedre enn å sette valpen i bur og overhøre hyling og sutring. Denne gangen har det knapt vært en lyd fra valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at folk sier at tar du valpen opp isengen får du den ikke ut av sengen senere - det stemmer ikke alltid nei. Nå har jeg vært gjennom 7 valper som fikk sove i seng fra første natt, og kun 2 av dem fortsatte å være interessert å sove i seng etter den første måneden (den ene varmekjær basenji, den andre en relativt varmekjær kelpie - og han sover i seng fordi jeg sier han skal sove i seng! Jeg synes det er veldig koselig nemlig). De fleste hunder synes det blir skrekkelig varmt i seng og vil foretrekke gulv, gulvteppe, hundeseng etc (de flytter seg jo fra sted til sted om natten). Jeg har hatt 3 flatter i et langt liv, og ingen av dem ville sove i seng etter den første tiden.

Det er klart de er savner mor&søsken og så skal de plutselig måtte sove alene.. og javisst - man kan la dem pipe seg gjennom de første døgnene, men det er så unødvendig. Sov sammen med valpen, enten det er på madrass eller ved å ta den opp isengen. Det blir bedre nattesøvn for alle.

Nå skal jeg sjokkere ytterligere og si jeg heller ikke har giddet lufte valp om natten, jeg tørker heller opp dammer om morgenen. De blir ikke så veldig mye fortere husrene av å bli luftet om natten, og noen valper er slik at de blir forbaska våkne av å bli luftet om natten og dermed sliter man med å få inn døgnrytme. Man gjør vel det som passer en best, men jeg vil bare påpeke at det er flere måter å gjøre ting på.

Helt små valper er ofte redde for å gå tur, la småttingen bli kjent med nærmiljøet først før du begynner å ta han ut på lengre ekskursjoner. Man går egentlig ikke tur med valper, man drar på oppdagelsesferd og titter på verden - og sånne ferder er kanskje ikke mer enn 10 m i førsten!

Lykke til med småen ihvertfall! (Og jeg har hatt 2 flatter fra Rintilla jeg, men jeg vet ikke om Anne-Berit husker meg)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...