Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Cattledog info og erfaringer?

Recommended Posts

Skrevet

Bare av nysgjerrighet for fremtiden :) Noen her inne med cattledog eller erfaring med dem? fortell hvordan de er å motivere? Arbeide med? Har hørt noen si at de kan være vanskelig å trene?

Hvordan er helsen? gemytt?

De har liksom et så fasinerende og litt spesielt utseende så man må liksom bare lære mer om dem :)

darrkstaliten.jpg

Lånt bilde (google)

• Like 1
Skrevet

Jeg har ingen svar, jeg bare slenger meg på spørsmålene dine, for jeg er også nyssjerrig ettersom jeg vurderer å trene opp vekterhund etterhvert, og dette er en av rasene jeg har snust litt på med tanke på det..

Jeg leter mer hos oppdrettere og spør direkte dit hvis jeg lurer på noe, men kan jo hende noen kjenner rasen godt her inne..

Edit: også lurer jeg på noe selv, håper ikke det gjør noe.. Har de god av/på knapp?

Roer de seg inne(såfremt de får nok mosjon og hjernetrim selvsagt)?

er det mange nervøse individer?

• Like 1
Skrevet

Bare av nysgjerrighet for fremtiden :) Noen her inne med cattledog eller erfaring med dem? fortell hvordan de er å motivere? Arbeide med? Har hørt noen si at de kan være vanskelig å trene?

Hvordan er helsen? gemytt?

De har liksom et så fasinerende og litt spesielt utseende så man må liksom bare lære mer om dem :)

darrkstaliten.jpg

Lånt bilde (google)

Om du sender en PM til Taz her inne, får du sikkert svar. Det gjorde jeg for noen måneder siden, og fikk masse, nyttig informasjon om rasen. En artig rase har jeg inntrykk av, som jeg muligens kunne tenkt meg i fremtiden!

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg har ingen svar, jeg bare slenger meg på spørsmålene dine, for jeg er også nyssjerrig ettersom jeg vurderer å trene opp vekterhund etterhvert, og dette er en av rasene jeg har snust litt på med tanke på det..

Jeg leter mer hos oppdrettere og spør direkte dit hvis jeg lurer på noe, men kan jo hende noen kjenner rasen godt her inne..

Edit: også lurer jeg på noe selv, håper ikke det gjør noe.. Har de god av/på knapp?

Roer de seg inne(såfremt de får nok mosjon og hjernetrim selvsagt)?

er det mange nervøse individer?

Dette er totalt OT, men om du har planer om å trene opp en vekterhund, så bør du satse på tradisjonelle bruksraser som schäfer, malinois eller til nød rottweiler.

Skrevet

Alle raser kan vel bli med rundt på en vekterrunde? Det kommer helt ann på hvordan man trenger den i arbeidet. Moren min arbeidet som ute-vekter for mange herrans år siden og hadde med seg en irsk setter.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Alle raser kan vel bli med rundt på en vekterrunde? Det kommer helt ann på hvordan man trenger den i arbeidet. Moren min arbeidet som ute-vekter for mange herrans år siden og hadde med seg en irsk setter.

Det er litt forskjell at en hund er med rundt på en vekterrunde og at den er trent opp til vekterhund. Hva inngår forresten i den godkjenninga?

Guest Gråtass
Skrevet

Nei det kan de ikke. Det er ikke tillatt å ta med seg hund som ikke er enten godkjent for tjeneste eller godkjent i tjeneste på jobb. Forøvrig får en godkjent vekterhund "lønn", så det er ikke bare å drasse med seg hva som helst.

Det er litt forskjell at en hund er med rundt på en vekterrunde og at den er trent opp til vekterhund. Hva inngår forresten i den godkjenninga?

Hvert selskap har sine egne godkjenningsprogrammer som skal godkjennes av politimesteren i distriktet. Det distriktet mannen min jobber, så har de liste over godkjente vekterhunder med navn, id nr og reg nr, så det er ikke bare å ta med seg en tilfeldig hund på jobb.

De fleste programmer inneholder i minste fall : enkel lydighet med : 5-10 min dekk med skjult fører, fvf, apportering av tilfeldig gjenstand (nøkler etc). Søk i bygg, utendørs søk/ patruljegang (søk i line) førerforsvar med overfall, visitasjon og transport.

Skrevet

Dette er totalt OT, men om du har planer om å trene opp en vekterhund, så bør du satse på tradisjonelle bruksraser som schäfer, malinois eller til nød rottweiler.

Nei takk!

Vet at cattledogen er brukt til IPO i utlandet, men vet ikke om det er noen individer som egner seg, eller om rasen generellt egner seg til det..

Edit: og jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at jeg bør velge en av de overnevnte rasene istedenfor andre raser?

Skrevet

Jeg kjenner bare en, men det generelle inntrykket mitt er at de er mer egenrådige enn de fleste gjeterhunder, og kan være ganske strie å trene.

Skrevet

Jeg kjenner den kun som arbeidende kveghund fra Australia, og inntrykket jeg sitter igjen med er beinhard, tvers igjennom... Og med plenty vokteregenskaper. Men nå er det kanskje ikke akkurat hunder med den mentaliteten vi ser her i Norge.

Uansett en rase jeg putter i kategorien " for viderekommende".

• Like 1
Guest Gråtass
Skrevet

Nei takk!

Vet at cattledogen er brukt til IPO i utlandet, men vet ikke om det er noen individer som egner seg, eller om rasen generellt egner seg til det..

Edit: og jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at jeg bør velge en av de overnevnte rasene istedenfor andre raser?

Begrunnelsen er veldig enkel: Om du vil ha jobb med hund som vekter, så er det de tre rasene du har å velge i. Hvorfor? Fordi det er et snevert kompetansefelt på mange instruktører og figuranter. De kan ikke andre hunderaser, de ønsker ikke andre hunderaser og de har ikke tro på andre hunderaser. Gjør deg selv en tjeneste, kjøp hund utifra dine ønsker om å bruke hunden, velg jobb uten å tenke på hunden. Jeg har jobbet i den bransjen i mange år, jeg kjenner den svært godt. Dette er ikke noe jeg sier for å være negativ, men fordi jeg har sett så innmari mange mennesker som ønsker å jobbe med hund, men når hunden ikke innehar de egenskapene man trenger i en slik jobb, så betyr det at man må enten bytte ut jobben eller hunden. Da er det lettere å ha hunden som hobby og jobben er jobb, uavhengig av hverandre.

Skrevet

Begrunnelsen er veldig enkel: Om du vil ha jobb med hund som vekter, så er det de tre rasene du har å velge i. Hvorfor? Fordi det er et snevert kompetansefelt på mange instruktører og figuranter. De kan ikke andre hunderaser, de ønsker ikke andre hunderaser og de har ikke tro på andre hunderaser. Gjør deg selv en tjeneste, kjøp hund utifra dine ønsker om å bruke hunden, velg jobb uten å tenke på hunden. Jeg har jobbet i den bransjen i mange år, jeg kjenner den svært godt. Dette er ikke noe jeg sier for å være negativ, men fordi jeg har sett så innmari mange mennesker som ønsker å jobbe med hund, men når hunden ikke innehar de egenskapene man trenger i en slik jobb, så betyr det at man må enten bytte ut jobben eller hunden. Da er det lettere å ha hunden som hobby og jobben er jobb, uavhengig av hverandre.

Takk for svar!

Og jeg skjønner absolutt begrunnelsene dine med at miljøet rett og slett ikke har erfaring med andre raser enn de typiske rasene.

Jeg valgte ikke denne jobben for å jobbe med dyr,

men ser det som en valgmulighet om noen år hvis det passer seg.

Skrevet

Takker for svar i tråden :)

Da tror jeg bare jeg krysser den rasen av min ønskeliste igrunn, veldig pen og interessant rase men blir kanskje litt stort steg for meg :twitch:

Skrevet

Men så ble det en ny dober allikevel.

Blei det? :)

Jeg er også en av dem som har sett på cattledog, men det blir nok ikke det på meg. Jeg liker ikke voktinga eller bjeffinga, og tør ikke satse på en så lite homogen rase hva gjelder arbeidskapasitet og førerorientering, når jeg faktisk har lyst til å konkurrere og kanskje kunne komme noen vei med treninga.

Skrevet

Jeg er også en av dem som har sett på cattledog, men det blir nok ikke det på meg. Jeg liker ikke voktinga eller bjeffinga, og tør ikke satse på en så lite homogen rase hva gjelder arbeidskapasitet og førerorientering, når jeg faktisk har lyst til å konkurrere og kanskje kunne komme noen vei med treninga.

Jupp: http://rodhetteogulven.wordpress.com/2012/06/08/lordling/

Alt er relativt. Vil man ikke ha noe skarphet så er nok ikke ACD tingen, men sett i forhold til shiba vil jeg anta at også en ACD vil fremstå som en tur i parken hva gjelder førerorientering og kapasitet :D (flirer fortsatt, en viss LP-video friskt i minne)

Skrevet

Jupp: http://rodhetteogulv...06/08/lordling/

Alt er relativt. Vil man ikke ha noe skarphet så er nok ikke ACD tingen, men sett i forhold til shiba vil jeg anta at også en ACD vil fremstå som en tur i parken hva gjelder førerorientering og kapasitet :D (flirer fortsatt, en viss LP-video friskt i minne)

Så hyggelig! Gratulerer så masse! :flowers: Joda, "alt" er bedre enn shiba om en skal satse, hehe, men bjeffing bare fordi de liker lyden av egen stemme og bjeffing fordi de trur det kanskje kommer noen er bare så lite attraktivt som det får blitt for meg...
Skrevet

Jeg kjenner den kun som arbeidende kveghund fra Australia, og inntrykket jeg sitter igjen med er beinhard, tvers igjennom... Og med plenty vokteregenskaper. Men nå er det kanskje ikke akkurat hunder med den mentaliteten vi ser her i Norge.

Uansett en rase jeg putter i kategorien " for viderekommende".

Er ikke helt den type cattledog vi har i Norge da, og ikke det inntrykket jeg sitter igjen med.

Men det finnes jo oppdrettere her også som avler kun på bruksegenskaper.

Har ikke merket noe som helst til vokting, men min erfaring er ikke akkurat noe å skryte av, men vokting var ikke eksisterende på Khal ihvertfall.

Bjeffing derimot, han var veldig glad i sin egen stemmer. ^^

Skrevet

Jupp: http://rodhetteogulv...06/08/lordling/

OMG!! :D :D Jeg satt å forelska meg i finnannonsen i går, foreldrene til dobbervalpen din er jo bare NYDELIGE; hannhunden superlekker og jeg er 100% misunnelig :w00t: har lyst på dobber selv, men har inntrykk av at det er en del helseproblemer (?) :twitch: Men en brun og tan hannhund? WOW :D :D :D

Skrevet

OMG! :D :D Jeg satt å forelska meg i finnannonsen i går, foreldrene til dobbervalpen din er jo bare NYDELIGE; hannhunden superlekker og jeg er 100% misunnelig :w00t: har lyst på dobber selv, men har inntrykk av at det er en del helseproblemer (?) :twitch: Men en brun og tan hannhund? WOW :D :D :D

Takker :) Gleder meg veldig til å treffe gutten. Jeg satt på hendene så lenge jeg kunne men til slutt så måtte jeg bare hoppe. Har ønsket meg valp etter Mali siden første gang jeg så henne, og man vet jo aldri om det blir flere... Så når det nå alt ble en til overs... *ler*

Dober har en lang liste med problemer, mistet akkurat min forrige pga spondylose. Div problemer med nakke og rygg er kjent (både genetisk og skade), så også hjertesvikt og blødersykdom (tror dog ikke det er spes kjent her til lands i hvert fall, og man kan dna-teste for det). Man kan ikke regne med å ha en dober i 10 år hvis den brukes. Så det er litt vanskelig. Men jeg må prøve i hvert fall en gang til. Så på mye annet, men det var ingen som ble helt "riktig", tankene ville bare tilbake til Malikull... :heart: