Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Akkurat sånn her. :lol: Bare med litt høyere tempo enn shibaen på filmen. Og ennå lavere hale. Og gjerne med bjeff. :P

Ja, mine er også veldig raske, og løper fort fort, og med utfelt hale (Aiko sin står rett opp som en revehale på en volvo :lol: ) og med veldig mange brå svinger hvor de "panisk" stopper opp og ser etter "forfølgere". :teehe:
Skrevet

Ja, mine er også veldig raske, og løper fort fort, og med utfelt hale (Aiko sin står rett opp som en revehale på en volvo :lol: ) og med veldig mange brå svinger hvor de "panisk" stopper opp og ser etter "forfølgere". :teehe:

Ja! Akkurat sånn! :lol: Og med helt fantastiske nesten gryntelyder! Eller - Kuro sin hale ser rett og slett ut som om blir tatt av vinden, at lufttrykket blir for stort til at han klarer å holde den oppe lenger :lol:

Skrevet

Halen mellom beina, opptrekte munnviker, øra klistra bakover, gjerne tunge harke/snorkelyder mens bikkja løper tulling rundt. Valpen min hadde en gjenganger på dette ute på verandaen, hvor den tok springfart og hoppet inn i vinduene (vi har vinuer fra gulv til tak langs hele verandaen).

Haha. Det er første gang jeg har sett en skriftlig beskrivelse som faktisk tar for seg akkurat sånn minihunden får raptus. Vi kaller det rakett-rompe, og jeg lar henne bare bli ferdig både inne og ute. Men koker det litt over tvangskoser vi. Det skal sies at det er lettere med mini enn da Chessea var valp. Gud, hun var over alt og hoi og hei og i det hele tatt. Tvangskosing ala ekstremsport. :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Jrt`n på 2,5 år, får fortsatt sånne raptuser, men jeg bare lar han løpe det av seg, både inne og ute. Kongler er ofte det som utløser det på turer, men inne er det nå i hovedsak hvis han har vært ute i regnet, eller er nybadet. Disse raptusene inne varer max 3 minutter. mens ute så kan de vare lengre. Kaster konglene i lufta, halen mellom beina, kuv på ryggen og ser helt gal ut, kan ikke annet enn å le for han ser jo helt gal ut. Etter ett sånt " anfall", så er det som å skru av en bryter. Selv med mental trening, og fysisk trening får han disse, men ikke like ofte som da han var valp. Med engelsk setteren opplevde jeg aldri raptuser, så det begrepet var ukjent før jeg fikk Jrt i hus.. hehe;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...