Gå til innhold
Hundesonen.no

Å spise som huleboerne


Hermes
 Share

Recommended Posts

Apropos ren mat/økologisk/osv. Forskning.no melder igjen om det gode fettet i økologisk mat, denne gangen melk:

«Bedre fett i økologisk melk»

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/375706

Resultatene sier både/og her, men mer og mer tyder på at økologisk mat, både fra jordbruk og kjøttproduksjon, fra korn til egg og melk, har en bedre omega3/omega6-balanse. Som vi har vært inne på tidligere, er det noen forskere i dag som mener mengden omega6 i forhold til omega3 i kosten vår i dag, er en av flere årsaker til en rekke kroniske sykdommer, særlig de knyttet til inflammasjon/betennelse. Mesteparten av forskningen er gjort i USA.

A healthy diet contains a balance of omega-3 and omega-6 fatty acids. Omega-3 fatty acids help reduce inflammation, and some omega-6 fatty acids tend to promote inflammation. In fact, some studies suggest that elevated intakes of omega-6 fatty acids may play a role in Complex Regional Pain Syndrome. The typical American diet tends to contain 14 - 25 times more omega-6 fatty acids than omega-3 fatty acids.

Source: Omega-6 fatty acids | University of Maryland Medical Center http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega6-fatty-acids#ixzz2pdJVIpUF
University of Maryland Medical Center
Follow us: @UMMC on Twitter | MedCenter on Facebook

Et eksempel på forskning rettet mot dette i Norge, er Anna Haug sin forskning ved UMB. Forskning.no har hatt flere saker på hennes forskning de senere årene:

«Det er ikke ett fett»

http://www.forskning.no/artikler/2004/oktober/1096535215.02

- Balansen mellom fettsyrene omega 3 og omega 6 er viktig for folkehelsa, sier ernæringsfysiolog og forsker Anna Haug ved Norges landbrukshøgskole (NLH).

- Vi trenger å få i oss passe mengde fett, og i Norge ligger vi nå på riktig nivå, i følge nordiske ernæringsanbefalinger. Hvis vi reduserer for mye på fettet, fører det gjerne til for høyt inntak av karbohydrater, som for eksempel sukker, sier hun.

- Etter mitt syn har vi i Norge blant annet hatt et ensidig negativt syn på melkefett. Vi trenger nemlig også det fettet vi kan få gjennom helmelk. Barn og ungdom kan med fordel drikke helmelk framfor lettmelk og skummet, og det kan gjerne vi voksne også.

Melkefett inneholder nemlig mange viktige stoffer, blant annet bioaktive fettsyrer. Med bioaktive stoffer menes stoffer i maten som har betydning for stoffomsetningen i kroppen.
Én av disse fettsyrene er konjugert linolsyre (CLA). Det er påvist gjennom dyreforsøk at CLA kan forebygge kreft, ha god effekt på betennelsesreaksjoner, samt at det har gunstig virkning på det gode kolesterolet i blodet hos mennesker.
Helmelk har også et gunstig forhold mellom omega 6- og omega 3-fettsyrene, og inneholder en betydelig del oljesyre (omega 9). Oljesyre har en god effekt i kroppen gjennom å forebygge aggressive reaksjoner (oksidasjonsstress) og aldring.
Opprinnelig hadde vi i Norge mer omega 3 i kostholdet enn i dag, fordi husdyra var ute på beite og spiste gress. Gjennom gresset fikk dyra i seg alfa linolensyre, som ble omdannet til omega 3-fettsyrer. Det kom oss mennesker til gode når vi drakk melk og spiste kjøtt.
- På Island og i Frankrike er det faktisk husdyrprodukter - ikke fisk - som er den største kilden til omega 3. Dette er fordi husdyra går ute store deler av året, og får i seg alfa linolensyre når de beiter, sier Haug.
I dag får husdyra mindre gress og høy, og mer kraftfôr. Det betyr at omega 3-nivået har sunket. Dette gjelder spesielt kjøtt fra kylling og gris, som nesten bare får kraftfôr.
- Resultatet blir at vi mennesker får i oss for lite av omega 3, og at balansen mellom de to fettsyrene omega 3 og omega 6 er skjev.

«Dyrets fôr påvirker vår helse»

http://www.forskning.no/artikler/2013/mars/350377

– Kraftfôret som gis til husdyr bør inneholde større mengder omega-3-fettsyrer og mindre omega-6-fettsyrer enn det som er vanlig i dag, sier professor Anna Haug ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB).
– Kjøttet vi produserer bør være så sunt som mulig. Et godt fettsyreinnhold i kjøtt sikres ved å gi et naturlig fôr til dyra som inneholder gras og grovfôr og omega-3-rike oljefrøkilder som raps og lin.
– Befolkningen vil derved få et fettinntak som kan redusere kroniske sykdommer uten at man behøver å forandre sine kostvaner, sier Haug.
«Rødt kjøtt er sunnere enn kylling»
– Jeg vil heller anbefale rødt kjøtt som lam, framfor kylling, dersom du skal spise sunt, sier Anna Haug, ernæringsfysiolog og forsker ved UMB.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åå nå trodde jeg tråden handlet om å spise grisete jeg.

Kalle det for noe fancy med -diett bakom,lansere det som noe nytt og vips som fluer på papir. ubehandlet og naturlig er ikke så vanskelig at vi trenger å la noen tjene store penger på oss?

Haha, jeg synes du er inne på noe :)

Jeg skjønner hva skeptikere som Kanger mener, men samtidig syns jeg dette faktisk er et alvorlig tema. Ved siden av klima og miljø, er matsikkerhet og helse våre viktigste saker i dag og i fremtiden. Vi vet knapt hva vi putter i oss om dagen (f.eks. med det resultat at nordmenn er i verdenstoppen i antall miljøgifter i kroppen), og fedme og andre livsstilssykdommer øker stadig (en av tre amerikanere er overvektige, og innen 2030 forventes annehver amerikaner å være overvektig—og vi tar som kjent etter amerikanerne).

Kall det gjerne religiøsitet å være opptatt av dette. Jeg kaller det opplysning. Men det er ingen som hevder at vi har alle svarene. Det er problemene vi hevder å kunne se og varsle om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett denne tråden før tilfeldigvis nå og derfor ikke lest hele, men kom over en artikkel i dag som omhandler dette.

"Overvægtige taber sig mere, får mindre fedt i blodet og en smallere talje, hvis de følger stenalderkosten frem for kostrådene, viser ny forskning. Kosten kan mindske risikoen for en række sygdomme, vurderer forsker."

http://www.bt.dk/sundhed/stenalderkost-goer-dig-slankere-end-kostraadene

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforsto ;) Det er veldig viktig med engasjement, informasjon, forebygging, ernæringspolitikk og så videre. Det var ikke DER skoa klemte angående kommentaren.

OK, da er det vel greit, men må innrømme at jeg blir litt frustrert av stadige kommentarer av denne typen. Jeg oppfatter denne tråden først og fremst som en kanal for å spre informasjon, og jeg har presentert saker både for og imot paleo/lavkarbo/etc. samt diskutert økologisk/ren mat (da i hovedsak fordeler med dette, da jeg ikke finner mange ulemper, annet enn kanskje prisen). Jeg forstår i hvert fall veldig godt at dette er komplekst, at det ikke finnes endelige svar, at vi er forskjellige og at det derfor ikke finnes en one-size-fits-all-løsning i matveien, og dermed vil jeg heller ikke sammenligne dette med religiøse fanatikere som tror de sitter på Sannheten. Oppfattes det slik, vil jeg si at man ikke har oppfattet poenget...

Men samtidig, jeg legger ikke skjul på at økt interesse for dette endrer hva jeg selv har på matfatet, men jeg er fortsatt veldig delt mellom en lavkarbo-linje og en vegetarisk linje, som i praksis gjerne betyr to ganske forskjellige inntak av i hvert fall karbohydrater og fett, og jeg ser gode argumenter på begge "sider". Det er vel kanskje derfor jeg ender opp med å bare spise "balansert", "variert", osv. Jeg trenger ikke et navn på kostholdet mitt. Jeg trenger kun å trives med det jeg spiser, og slik mener jeg det skal være for andre også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser aldri oppdrettslaks. Blir moro å lese resultatene, kanskje det kan komme noe godt ut av dette.

Spennende. Jeg er selv veldig kritisk til oppdrettsnæringen. Her virker det å være penger som er eneste motivasjon.

Jeg har to stk. laksefilet igjen i frysen.... de har ligget der lenge, men jeg kommer til å spise de i dag. Så er det slutt.

Men dette gjelder ikke bare oppdrettslaks, tror jeg. Kylling og svin er også svært suspekt, dyr som vasser i sin egen avfæring og ikke har mulighet til å utvikle seg normalt. Her ville jeg valgt økologisk der det lar seg gjøre. Hvis det blir for dyrt? Dropp et eller to kjøttmåltid i uken, spis et par vegetarmåltider i stedet. Slå to fluer i en smekk, mer næringsrik mat, og mest sannsynlig snillere for jorden og miljøet.

Det er i hvert fall min idealistiske mening. Men det er ofte enkelt å velge laks, kylling, og svin, ikke minst fordi det er så tilgjengelig i norske dagligvarebutikker, samt relativt billig. I tillegg har vi blitt fortalt at dette skal være sunt for oss.

Du, kommentaren har ikke noe med deg å gjøre - eller eventuelt ditt engasjement i tråden.

Greit. Jeg leste også det andre du skrev, som du har fjernet. Skjønner hva du mener altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og forsåvidt kritisk til oppdrettsnæringen. Men hva er alternativet, er lite "økologisk" i fiskediskene her?

Er dessverre dårlig med alternativ... hvis næringen ikke snur, og gjør noe med hvordan de driver. De er folk som vil satse på økologisk laks, men det er sjelden jeg finner dette. Uansett, er ikke sikker på om økologisk er mye bedre i dette tilfellet, de er for eksempel pålagt å bruke kjemiske avlusnings dersom Mattilsynet pålegger det (noe de gjør), lusen er jo det store problemet her, og et problem som påvirker hele økosystemet og smitter over på villfisk.

Når det gjelder miljøgifter, så er jo dette et generelt problem med feit fisk spesielt (laks, ørret, makrell, etc.). I hvit mager fisk er det ikke samme oppsamling av miljøgifter.

Det samme problemet gjelder viltkjøtt... noe som gjør det vanskelig å leve virkelig paleo, hvis man er opptatt av miljøgifter.

Ren mat er ikke tilgjengelig lengre, sånn egentlig, men vi kan gjør så godt vi kan og i hvert fall ikke forverre sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen har i alle fall Homlagården økologisk kylling, hel frossen koster 135kr/kg. Som ift. kilosprisen på vanlig kyll7ngfilet (som mange kjøper i stedet for lår) ikke er så ille. Kutter heller ned på antall kyllingmiddager. Og ben brukes selvfølgelig til å kokes kraft på :)

Svin klarer jeg ikke kjøpe i butikk. Det ene er hvordan de har det (kan vel argumenteres for at de ikke vet bedre), det andre er alt fettet på grisen blir lagringsplass for alt mulig som er i kraftforet. Samme med kylling, forøvrig. Oppdrettslaks har ikke blitt kjøpt på lenge, men får ikke tak i villaks, som er kjipt med tanke på at familien i nord har mer enn nokni fryseren. Små makrell anser jeg som mer trygge enn større fisk. Økologisk laks er vel vegetarianer? Det syns jeg ikke er rett mot en kjøttetende fisk, og laksen taper næringsverdi på det.

Før jul kjøpte jeg en halv gris på julemarked av en bonde som lar dyra gå ute. Ikke økologisk, men det beste jeg kunne finne. Grøstadgris kjøper jeg når jeg finner, men ikke de dyreste stykkene. Svineknoken deres koster det samme som i vanlig butikk, f.eks. Skulle gjerne fått kjøpt innmat av dem, men de bruker visst alt selv :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Apropo kylling, sorry ikke meningen å kuppe tråden med OT men på mandag kjøpt jeg varme ferdigstekte kyllinglår på tilbud på Meny i byen. De smakte høgg? Men jeg var sulten og måtte tilbake til skolen. I dag falt jeg igjen for fristelsen på min lokale meny. Jeg nevnte det for damen i disken som ikke hadde noen annen forklaring enn at de kunne ha brukt annet krydder e.l. i den andre butikken. Kom hjem så var det samme greia og det er ikke krydderet men hele konsistens som er deigete og usmakelig. Er det pga tilsatt vann eller hva for noe? Jeg kommer ikke til å kjøpe disse igjen uten en forklaring og garanti, og det har jo ikke vært sånn før. Noe har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen har i alle fall Homlagården økologisk kylling, hel frossen koster 135kr/kg. Som ift. kilosprisen på vanlig kyll7ngfilet (som mange kjøper i stedet for lår) ikke er så ille. Kutter heller ned på antall kyllingmiddager. Og ben brukes selvfølgelig til å kokes kraft på :)

Svin klarer jeg ikke kjøpe i butikk. Det ene er hvordan de har det (kan vel argumenteres for at de ikke vet bedre), det andre er alt fettet på grisen blir lagringsplass for alt mulig som er i kraftforet. Samme med kylling, forøvrig. Oppdrettslaks har ikke blitt kjøpt på lenge, men får ikke tak i villaks, som er kjipt med tanke på at familien i nord har mer enn nokni fryseren. Små makrell anser jeg som mer trygge enn større fisk. Økologisk laks er vel vegetarianer? Det syns jeg ikke er rett mot en kjøttetende fisk, og laksen taper næringsverdi på det.

Før jul kjøpte jeg en halv gris på julemarked av en bonde som lar dyra gå ute. Ikke økologisk, men det beste jeg kunne finne. Grøstadgris kjøper jeg når jeg finner, men ikke de dyreste stykkene. Svineknoken deres koster det samme som i vanlig butikk, f.eks. Skulle gjerne fått kjøpt innmat av dem, men de bruker visst alt selv :/

Jeg hadde min siste middag med oppdrettsørret i dag, og gjorde en deal med samboeren min, som gjerne vil leve vegetarisk: fra i dag av spiser vi kun økologisk kjøtt og fisk (eller vilt), får vi ikke tak i det, velger vi vegetarisk i steden for. Vi spiser moderat med kjøtt allerede, og da er det ikke så ille å betale litt ekstra for økologisk kvalitetsmat. Grøstadgris har jeg merket meg (men samboer spiser ikke svin, det er en av de tingene hun ikke har klart å spise igjen etter å ha levd som vegetarianer), så det blir i så fall kun til meg selv.

Egentlig veldig enkle regler, som i praksis kommer til å bety at vi kommer til å spise mer grønt. Når vi samtidig kutter ut hvitt mel og tilsatt sukker, så er mye gjort på veien til et sunt, balansert kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se filmen Samsara, og slutt å spise kjøtt fra moderne, industrialisert jordbruk. .

Da hadde jeg blitt raskere syk enn om jeg eter industrialisert kjøtt (heh). Jeg har en forbrenning som krever mat. Hele tiden. Hvis ikke bikker jeg under 50kg. Uheldig når man er 1,75m høy. Min BMI er sykt undervektig allerede. Ernæringstips er en vanskelig greie - poenget mitt er å gi en nyanse til det jeg ser på som ekstreme diettråd. Kaller de ekstreme i og med at jeg for eksempel hadde blitt syk av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg blitt raskere syk enn om jeg eter industrialisert kjøtt (heh). Jeg har en forbrenning som krever mat. Hele tiden. Hvis ikke bikker jeg under 50kg. Uheldig når man er 1,75m høy. Min BMI er sykt undervektig allerede. Ernæringstips er en vanskelig greie - poenget mitt er å gi en nyanse til det jeg ser på som ekstreme diettråd. Kaller de ekstreme i og med at jeg for eksempel hadde blitt syk av de.

Jeg linket til kutt fra filmen fordi den så direkte avdekker dyrevelferd i måten fabrikkjøtt er kommet til på, ikke på grunn av matkvaliteten. Det er en del av det helhetlige perspektivet jeg vil ha på mat: dyrevelferd, miljø, og helse. Vi kan alle gjøre vårt, så godt vi kan, etter våre forutsetninger.

Men jeg har ikke presentert noen råd her inne. Jeg har kanskje uttalt meg om mine valg, men det er nettopp mine valg. Jeg skjønner at din situasjon kan være annerledes, og at mine valg derfor ikke nødvendigvis er relevante for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der sendte jeg forespørsel om en halv angus-kalv (økologisk) direkte til Horgen gård... og går dette igjennom så er vel et års storfekjøttforbruk spikret :D

Ren Mat har flere gode økoguider, som gjør det enklere å gå direkte til bonden (hvis de holder til i nærheten, riktig nok): http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?nodeid=5830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min siste middag med oppdrettsørret i dag, og gjorde en deal med samboeren min, som gjerne vil leve vegetarisk: fra i dag av spiser vi kun økologisk kjøtt og fisk (eller vilt), får vi ikke tak i det, velger vi vegetarisk i steden for. Vi spiser moderat med kjøtt allerede, og da er det ikke så ille å betale litt ekstra for økologisk kvalitetsmat. Grøstadgris har jeg merket meg (men samboer spiser ikke svin, det er en av de tingene hun ikke har klart å spise igjen etter å ha levd som vegetarianer), så det blir i så fall kun til meg selv.

Egentlig veldig enkle regler, som i praksis kommer til å bety at vi kommer til å spise mer grønt. Når vi samtidig kutter ut hvitt mel og tilsatt sukker, så er mye gjort på veien til et sunt, balansert kosthold :)

Jeg spiser low-fodmaps og autoimmun paleo, så har en del restriksjoner på grønnsaker. Med mine diagnoser er det nå trodd at en ødelagt tarm er årsaken, og for å fikse det er jeg "avhengig" av kjøttkraft med mye gelatin (og andre stoffer) som kan bygge opp igjen det som er skadd. Så selv om jeg da spiser mye kjøtt blir det ofte deler av dyret som ikke er så mye brukt. Oksehale, svineknoke, kraft/margbein o.l.. Innmat er også billig, oksehjerte på Meny koster bare 29 (eller 39) kroner kiloet. Det er lite. Nå får jeg ikke det økologisk, men litt kompromiss blir det. Hjerte inneholder mye bra jeg vil ha i meg, som Q10.

Da hadde jeg blitt raskere syk enn om jeg eter industrialisert kjøtt (heh). Jeg har en forbrenning som krever mat. Hele tiden. Hvis ikke bikker jeg under 50kg. Uheldig når man er 1,75m høy. Min BMI er sykt undervektig allerede. Ernæringstips er en vanskelig greie - poenget mitt er å gi en nyanse til det jeg ser på som ekstreme diettråd. Kaller de ekstreme i og med at jeg for eksempel hadde blitt syk av de.

Jeg ble syk av de rådene vi får fra myndighetene, og det har andre også blitt. Nå er ikke dette er ikke myntet på deg: men jeg treffer ofte folk som enten trener mye eller er naturlig tynn, som sier de må spise en pose hveteboller hver dag ellers går de i minus. Mat er mer enn kalorier, og det finnes bedre metoder enn å spise bare junk. Fett burde jo være fint f.eks., når det inneholder mer kcal pr gram enn både protein og karbohydrat. Nå er en greie med steinaldermat at man skal spise til man blir mett/kroppen får det den trenger, det er ikke slik at man skal sulte seg eller noe slikt. Flere som begynner på dietten gjør det av helseårsaker, ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt. Noen går opp i vekt (mitt tilfelle, jeg var undervektig) mens andre går ned (gjerne overvektige). Og andre burde jobbe med stressreduksjon og ellers se på hva de gjør i livet for å påvirke vekta.

Og der sendte jeg forespørsel om en halv angus-kalv (økologisk) direkte til Horgen gård... og går dette igjennom så er vel et års storfekjøttforbruk spikret :D

Ren Mat har flere gode økoguider, som gjør det enklere å gå direkte til bonden (hvis de holder til i nærheten, riktig nok): http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?nodeid=5830

Får en kvart jerseykalv + kraftben og innmat om ikke lenge. Kunne ikke få hodet eller bena da (de er kjempegode å koke kraft på), men når ingen andre ville ha kraftbein får jeg alle beina som skjæres ut. Blir mye god marg, det :D Og gleder meg til kalvelever.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk av de rådene vi får fra myndighetene, og det har andre også blitt. Nå er ikke dette er ikke myntet på deg: men jeg treffer ofte folk som enten trener mye eller er naturlig tynn, som sier de må spise en pose hveteboller hver dag ellers går de i minus. Mat er mer enn kalorier, og det finnes bedre metoder enn å spise bare junk. Fett burde jo være fint f.eks., når det inneholder mer kcal pr gram enn både protein og karbohydrat. Nå er en greie med steinaldermat at man skal spise til man blir mett/kroppen får det den trenger, det er ikke slik at man skal sulte seg eller noe slikt. Flere som begynner på dietten gjør det av helseårsaker, ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt. Noen går opp i vekt (mitt tilfelle, jeg var undervektig) mens andre går ned (gjerne overvektige). Og andre burde jobbe med stressreduksjon og ellers se på hva de gjør i livet for å påvirke vekta.

Jeg møter hele tiden folk som har meninger om hvordan jeg spiser. Når jeg sier jeg sliter med å gå opp i vekt går det stort sett sånn her:

"Jeg legger aldri på meg"

- "Da må du spise mer"

"Jeg spiser mye, ofte"

- "Da må du spise annerledes"

"Spiser masse variert jeg"

- "Du må ikke bare spise brødskiver, karbohydrater er ikke veien å gå"

"Jeg spiser masse fløte, smør, helmelk etc jeg"

- "Du må ikke bare spise fett, karbohydrater gjør også at du legger på deg"

"Neida, jeg spiser brødskiver og potet også"

- "Du må ikke bare spise sunt, det legger man ikke på seg av"

"Jada, jeg spiser hamburger, pizza og annen junk"

- "Du må ikke trene så mye"

"Trener ikke noe organisert"

- "Du må dra til legen"

"Har vært der flere ganger takk"

;)

Jeg mener forøvrig ikke at jeg tror man skal sulte seg som huleboereter, men at det er umulig å finne slik mat rundt om. Det GÅR IKKE å konstant handle inn mat fra internett og konstant handle på butikken, for så å konstant måtte lage meg matpakker hvis jeg skal ut. Det er som å sitte i et fengsel, "sorry jeg kan ikke dra på kino fordi jeg kan ikke spise junkfood kun gulerøtter og linser og jeg har ingen ting ferdiglaget jeg kan ta med meg på 30 minutter". Jeg *må* ha mat, som nevnt, og begynner man å kutte litt, blir det fort store kutt. Jeg kjøper mat i kantina, det er sikkert grisekjøtt i salamien på rundstykket jeg spiser som har blitt torturert. Jeg har ikke noe valg. Kyllingen i kyllingsalaten har sikkert hatt det helt føkk'd og blitt medisinert, men jeg må legges inn på sykehus med intravenøs næring hvis jeg ikke spiser den innimellom.

Og det som irriterer meg, er at alt dette gnellet om sunn mat går til huet på meg innimellom. Jeg kjenner jeg "ikke vil" spise enkelte ting, med motivasjon "det er usunt". Kaker og sjokolade jeg burde hatt masse av unngår jeg fordi "jeg er redd for å bli syk av det". Ikke fordi jeg er redd for å legge på meg (tvert i mot, det vil jeg jo!). Og jeg som allerede har tendenser til lettere spiseforstyrrelse (ingen mat frister i perioder) så er det så innmari kjipt at det skal være sånn trøkk på det. Det er ikke min feil at maten som er tilgjengelig for oss ikke er av den rene, "bra" sorten. Men jeg må spise, og det er noe DRITT at stort sett alle måltider blir en kamp for å få de ned. You have no idea hvor mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde en luke på magen jeg kunne åpna, slengt inn maten, og lukka igjen. Spiser mer på pur vilje, enn fordi jeg synes det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment til deg som sagt, jeg har hatt samme diskusjon flere ganger ;) Har vært ut og inn av legekontor, rundtur rundt om i landet til spesialister, og vært innlagt (ikke pga undervekten, men den ble alltid tatt opp likevel. Og sure sykesøstre som pushet på meg mat fordi jeg, i følge dem, ikke åt). Tynne folk får like mye tyn som feite. Jeg vet hvordan det er å spise på vilje, og ha et tvangsmessig forhold til mat (som jeg ikke har nå). Selv om jeg spiser restriktivt har jeg enda mye å velge i av både grønnsaker og krydder, og jeg trenger ikke så mye variasjon i matveien når det kommer til smak likevel. Ikke går jeg rundt og tenker på alt jeg ikke burde spise, heller. Det plager meg ikke, selv om noe var tungt i begynnelsen.

Er håpløst å få tak i grønnsakene jeg vil ha uten sprøytemidler bestandig, selv om det er to økobutikker i Bergen. Ift. til Lofoten hvor jeg kommer fra er utvalget enormt, men til gjengjeld savner jeg ordentlig skreimiddag...

Nå har jeg aldri vært så glad i popcorn, så på kino er det ikke noe stress. Folk jeg stort sett er med vet jeg blir syk av de matvarene jeg ungår (og ungår jeg dem ikke kan jeg like godt dra til sykehus først som sist, blir såpass syk jeg ikke fungerer) så det er greit. Så kan andre mene hva de vil om den saken, og jeg kan forklare hvorfor til nyskjerrigperer. Matpakker - ja, det kommer til planlegging. For meg er det en nødvendighet, hadde det ikke vært for at jeg har blitt friskere (gjennom kosten) hadde jeg ikke kunnet dra noe sted. Da blir ting fort prioritert annerledes, matlaging må jeg bare. Men løsninger må jo bli opp til hver enkelt. Dette er hva jeg har gjort, og ikke hva andre bør. Selv om jeg er ganske vokal på sykdomsfora om viktigheten av kosthold. Forskningen er langt foran behandlingsapparatet, men de våkner forhåpentligvis de med.

Forsåvidt hadde jeg vært mer bekymra for selve rundstykket enn pålegget i kantina, heller industrigris enn mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...