Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve!


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Tatt ut av AN-tråden:

"Hva gjør man med neseprøvene når bikkja er mer ute etter å ta de, enn å snuse på de? Og gjemmer jeg de i gresset, så bruker hun som regel bare synet uansett.. Eller, hun må jo søke etter den, men hvordan få henne til å forstå at det er MIN lukt hun er ute etter? Tipper hun den dagen jeg legger ut flere pinner bare går å tar den første pinnen hun ser..

Må jeg spikre de fast? :lol:"

Gjemme pinnene pleier å fungere godt, men ulempen er at hundene "tvinges" til å snuse, fremfor å velge å snuse - altså kan det vøre at de ikke skjønner at det er å snuse som er selve oppgaven!

Her er ett tips:

Litt jobb, men det er veldig moro!

Tips 2: Ellers går det an å bare overse at hun plukker, tygger osv og bare vente til hun setter på nesa. Altså legge ut en haug med pinner, gni godt på en pinne og legge dem blant de andre. Så slipper du hunden til og lar henne surre rundt. Når hun begynner å snuse kan du godt kaste ned en godbit blant pinnene eller bare vente til hun lukter på riktig pinne og belønne først da.

Tips 3: Et tredje alternativ er å legge noen gobiter mellom pinnene og før du gjør som i tips 2.

Ellers gjelder det generelt at du burde belønne i det hun lukter på riktig pinne - ikke når hun allerede har plukket opp pinnen. Det er fordi at hvis du belønner når hun plukker, tror hun fort at oppgaven er å plukke opp (hvilket hun har erfaring med it innlæring av apport o.l.).

Jeg la ut godbiter blant pinnene (som i tips 3 til Borderen) da Vixen og bare gapte og plukket en tilfeldig pinne, men selve søket trente jeg inn i litt høyt gress (men ikke så mye at den forsvant helt), og hadde en haug ved siden av fra starten av (begynte innlæringen på Svartbergkurset). Men nå vet jeg ikke hvordan neseprøven hadde blitt som ferdig øvelse med henne da, det rakk jeg jo aldri.

Tips nr 4. Lær henne nesetarget på pinnen, og utvid den så hun må fryse nesa der i en del sekunder. De må jo puste, og da kan de ikke unngå å lukte heller.

Jeg har gjort det, men også variert med litt andre varianter etter hvert, som feks tips nr 1 fra Maren. Greit å variere litt synes jeg, for å øke forståelsen for hva de skal gjøre.

Edit: Nr 5 da.

Egen tråd? Sikkert flere som kan være interessert. Jeg begynte med Borderns variant nr 1, og brukte bevisst så smale syltetøy-ish glass at han ikke skulle klare å putte nesa nedi og plukke dem ut. Ikke noe problem sa kreket og apporterte hele glasset med pinne inni. Så jeg gikk over til den mindre kjente "nei, Ekko, det er feil, du skal hente den pinnen jeg har tatt på"-teknikken. Den går ut på akkurat det :lol: Kanskje ikke å anbefalle, men det funker faktisk på det dyret mitt hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelsen på tips 1:

Jeg har skrevet litt mer her: http://borderen.word...4/?s=neseprøve

Det er ikke så viktig med den frysingen på pinnene. Jeg synes bare det ser litt kult ut ;)Poenget med frysingen er bare for å se at hunden tenker "DEN er det" og at de ikke bare sniffer på pinnen for så å snu seg å se etter godbit. For å få til frysingen bare utsatte jeg belønningen. Altså: hvis han markerer, men ikke markerer lenge nok, bare venter jeg til han markerer/fyser på pinnen på nytt.

Jeg har faktisk ikke kommet lengre, siden jeg reiste til Australia. Men jeg har pratet en del med Siv, og ble enige om å prøve dette:

Noe som ser ut til å fungere fint.

Neste steg etter det igjen er å legge alle pinnene spredt utover bakken og belønnet når hunden markerer på riktig pinne (som første sekundene av denne filmen)

Og tilslutt legge på apporteringen.

Det høres mye ut, men steg 2 og 3 trenger du sikkert ikke gjøre mer enn en økt før du kan legge inn apporteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi prøvd ut det ene tipset, og det har fungert greit - Blogget om det. Men hun melder seg litt ut når det blir for vanskelig, så kommer nok til å jobbe mye med del 1 før jeg går videre. Ellers tror jeg det enten blir frustrasjon og at hun melder seg ut eller begynner å bare plukke pinner.

Men etter å ha kommet såpass at hun syns det er "enkelt" med kun min lukt (nå har jeg brukt godbit i starten som jeg så har fjernet - men lukta henger jo fortsatt igjen), så kan jeg gå videre til den fortsettelsen du la ut video av.

Så da håper jeg ikke at jeg er helt på bærtur. Liker ikke øvelser jeg aldri har trent på tidligere :lol: Jeg gjør så mye rart, og Chilli får virkelig gjennomgå :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...