Gå til innhold
Hundesonen.no

Her møter Pablo i retten


Mari
 Share

Recommended Posts

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6053689

"– Hundens eksteriør skal tillegges størst vekt, mer enn lynne og hvordan hunden oppfører seg."

At politiet tolker loven på denne måten bør være et stort varsko til myndighetene om at vi har en forskrift som ikke fungerer konstruktivt. Ei heller bitt-preventivt for den saks skyld.

Men også:

"Rettens administrator, Randi Haukebø, roste partene for at en følelsesladet sak kunne foregå i en behagelig tone.

– Akkurat det har dere all ære av alle sammen."

Det er så flott at noen tør og klarer å gå rettens vei med dette. Det er å bruke et av de hjelpemidlene vi borgere har for å sette lys på en problemstilling eller svakhet i systemet. Men svært ressurskrevende.

Jeg er veldig spent på dommen.

Hundeloven trenger en renovering på mange punkter, absolutt ikke bare rundt farlige raser. Er vi heldige så kan denne saken ta oss et skritt nærmere en mer velfungerende hundelov.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så uendelig trist å lese hva det har blitt til

"– Hundens eksteriør skal tillegges størst vekt, mer enn lynne og hvordan hunden oppfører seg."

Håper så inderlig at utfallet av rettsaken kommer hunden og etterkommere til gode.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare eitrende forbanna, fortvilet og trist. Ja, en hund er en hund, men hvilke signaler sender man ut når man av rene, rasistiske årsaker, henretter dyr, basert alene på utseende? Kvalmt! Jeg skammer meg over å være norsk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

At politiet tolker loven på denne måten bør være et stort varsko til myndighetene om at vi har en forskrift som ikke fungerer konstruktivt. Ei heller bitt-preventivt for den saks skyld.

Det som skremte meg mest i denne saken var politiets manglende hundekunnskap og vilje til å kvalitetssikre opplysningende sine. Å avgjøre en hunds avstamning og skjebne ut fra Norsk Hundeleksikon er mildt sagt kritikkverdig, men påtalemyndigheten så ingen betenkeligheter med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremte meg mest i denne saken var politiets manglende hundekunnskap og vilje til å kvalitetssikre opplysningende sine. Å avgjøre en hunds avstamning og skjebne ut fra Norsk Hundeleksikon er mildt sagt kritikkverdig, men påtalemyndigheten så ingen betenkeligheter med det.

Skremmende er riktig ord. I mangel på bedre norsk uttrykk er det en slippery slope å definere en hunds kvalitet utfra utseende. Når dette er grunn nok til å strippe et dyr fra både egenverdi og rettsvern så har vi alle en grunn til å frykte for våre hunder. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt fra og informert om saken i intern debattliste i mitt politiske parti. Jeg aner ikke hvor dette partiet står i saken, men kjenner det er viktig at personer med påvirkning på norske myndigheter blir mer klar over disse sakene og praksisen rundt den.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt fra og informert om saken i intern debattliste i mitt politiske parti. Jeg aner ikke hvor dette partiet står i saken, men kjenner det er viktig at personer med påvirkning på norske myndigheter blir mer klar over disse sakene og praksisen rundt den.

Det er mange, mange hunder som har dødd under denne forskriften, uten å ha gjort noe galt og uten så mye som en eneste overskrift eller facebookgruppe til å tale deres sak. Pablo er dessverre ikke alene. Jeg vet ikke hvilket parti du tilhører, men om forskriften kan bli tatt opp internt er det veldig bra. Si ifra om det er noe jeg kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at både politiinspektørens og Direktoratets forklaring i retten fikk nakkehårene mine til å reise seg. Jeg er veldig spent på hvor modig dommeren tør å være i denne saken, og krysser fingre for at man får noen prinsipielt viktige uttalelser om dokumentasjonsplikten. Formålet med hundeloven paragraf 19 er å sikre samfunnet mot hold av reelt farlige hunder. Når realiteten er at hunder utelukkende mistenkeliggjøres og dømmes ut fra legfolks vurdering av dens eksteriør, og lynne slett ikke skal tillegges vekt, har man beveget seg meget langt unna det som er regelens formål.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg må si at både politiinspektørens og Direktoratets forklaring i retten fikk nakkehårene mine til å reise seg. Jeg er veldig spent på hvor modig dommeren tør å være i denne saken, og krysser fingre for at man får noen prinsipielt viktige uttalelser om dokumentasjonsplikten. Formålet med hundeloven paragraf 19 er å sikre samfunnet mot hold av reelt farlige hunder. Når realiteten er at hunder utelukkende mistenkeliggjøres og dømmes ut fra legfolks vurdering av dens eksteriør, og lynne slett ikke skal tillegges vekt, har man beveget seg meget langt unna det som er regelens formål.

NKK glimret med sitt fravær i denne saken. Kanskje noen ( les: du :) ) burde sende et lite notat til Engh om dine observasjoner?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

NKK har delt en sak om dette, men det vet dere vel.

http://www.nkk.no/nk...RTICLE_ID=14052

Jeg synes nok at NKK kunne være litt mer orientert og tydelig. For det første var artikkelen de refererte fra ikke et produkt fra Ringsaker Blad, men fra Romerikes Blad, for det andre kunne NKK synliggjort sitt nærvær i rettssalen og for det tredje kunne NKK vært litt mindre tannløs i sin uttalelse. Forresten - tannløs - tilsynelatene manglet hele gebisset både i øvre og nedre del av kjeven.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man sier at opphavet er ukjent.

Og for å utdype for de som er interessert.

Forsvarets vitne mener at det er vanskelig å si noe om rase, men at Pablo kan kan trekk fra boxer, labrador eller harehund. Rettens sakkyndige synes det er vanskelig å mene noe om hvilke raser som kan være innblandet, men mener det ikke er pit bull og sier, i likhet med forsvarets vitne, at om det er amstaff så er det mange generasjoner tilbake.

Forsvaret bygger saken sin bl.a på en atferdskonsulents evaluering av Pablos mentalitet, det faktum at Pablo er en eldre hund som aldri har vist problematisk atferd eller tegn til aggresjon, og sakkyndiges uttalelser om han ikke er en pit bull blanding eller har nylig innblanding med amstaff.

For et sammendrag av rettssaken kan man lese mer på denne bloggen. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Yellow

"Gode Norge"...

Men det var altså snakk om at Pablo liknet på en Amstaff, hovedsaklig? Og at Pablo er så gammel som han er har de vel noe beviser på, vaksinasjonskort/chipping o.l, og Amstaffen ble jo ulovlig for under 10 år siden, så OM han hadde hatt noe Amstaff i seg og ble til før forbudet, hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hørte det nettopp, jeg er så utrolig glad! Jeg er så spent på hva dommen sier.

Ellers jeg er bare så full av beundring eieren av Pablo. For en kamp det har vært for henne, jeg tror de færreste hadde klart. Gå veien helt ut slik hun har gjort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også spent på hva dommen sier, og om den vilha noen betydning i lignende saker, og om den vil ha noen betydning for å få vekk forbudet ...

Ja, dette har potensialet til å være en kjempeviktig sak rett og slett. Utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...