Gå til innhold
Hundesonen.no

Øvelser til bootcamp


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg holder bootcamp hver uke, og er alltid på kikk etter erfaringer og tips :)

Har du vært på bootcamp, eller sirkeltrening? Hva likte du, eller hva likte du ikke? Har du noen favorittøvelser, eller en øvelse du virkelig hater?

Også interessert i forslag til struktur av økten (en time) om noen har det.

Trener i en park og har et par manualer, hoppetau, en bakke, kjegler, gummibånd og en kettlebell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på sirkeltrening. Liker varierte øvelser som tar for seg hele kroppen. Det beste er vel egentlig å ta eks bryst/rygg en dag og ben en annen dag? Men jeg syns det er deilig å ha brukt hele kroppen når man først er i gang :P

Liker øvelser som er inspirert av core/pilates som går på kjernemusklatur. De klassiske øvelsene utfall og knebøy er jo fine. For armene liker jeg at instruktøren er litt kreativ så det ikke bare bli push-ups :) Har noen venninner som trener med kettlebell og de skryter veldig av det. Har så lyst til å lære det, men de har ikke det tilbudet på senteret vårt. Så siden det er så populært så er det kanskje ikke så dumt å ta med noen øvelser med kettlebell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, ja! Bootcamp er min favoritt-treningsform!

Starter selv med bootcamptreninger utendørs i sommer, og her er noen av mine favorittøvelser.

Har du tilgang på slynge? Slynge er verdens mest geniale treningsverktøy, det er jeg helt overbevist om. Fantastiske slyngeøvelser er planke - både stillestående og med sideførende bevegelser og crunch (troor jeg det heter? Utgangsstilling er som planke, bare at man står på hendene i stedet for albuene. Så trekker man knærne inn og under magen, lar beina gli tilbake i utgangstilling i kontrollerte bevegelser - og enda en fem cm tilbake, før man drar seg frem i utgangsstilling igjen. Forståelig?).

Har du tilgang på kettlebells synes jeg push-ups på kettlebells er en fryktelig, men effektiv øvelse. Ellers så bør push-ups alltid være med, men i forskjellige varianter. På ball, på halv ball, brede-smale osv.

Jeg synes det bør være et par kondisjonsøvelser med i en god sirkeltrening. Burps er jo en nydelig øvelse (hopp - helt ned og ta en push-up - hopp osv). Hoppetau er en annen.

Ellers er det jo klassisk å ha markløft, diverse biceps og triceps og skulderøvelser med vekter - enten håndvekter eller på stang.

Av mageøvelser liker jeg godt sommerfugl (man starter sittende på rumpa med armene rundt knærne - sittende fosterstilling på en måte. Strekker seg ut med bein og armer som en snøengel, bare at man ikke skal være i bakken med noen andre deler enn korsryggen. Opp igjen. Au.), sit-ups hvis det blir gjort riktig, og som sagt - crunch i slynge. Den er fæl!

Vi pleide alltid å ha noen morsomme øvelser med - som f.eks harehopp (hopp som en hare frem og tilbake over gulvet - det er seriøst den mest effektive øvelsen for lår jeg har vært borte i - kunne ikke gå på to dager!) eller eselspark (stå på alle fire, men med føttene i bakken i stedet for knærne. Spark ut og litt til siden med beina, så ned igjen).

Vår sirkeltrening var for øvrig en kombinasjon av kondisjon og styrke. Den var lagt opp slik:

10 stasjoner, tre runder. Første runde 1 min på hver stasjon, andre runde 45 sekunder, tredje runde 30 sekunder. Gi alt du har uten pause på hver stasjon (30 sekunder pause mellom hver). Pulsen går aldri ned, og det er fryktelig effektiv trening! Kan være litt vrient for de som sverger til 12X3 reps, men dette blir på en litt annen måte - og alle jeg vet om som har prøvd det elsker det! Og hater det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...