Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominans og fysisk avstraffelse


Guest Limo
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Fordi jeg straffer han ikke på den måten, han bare trenger å bli satt på plass (noe jeg ikke har behøvd å gjort på lenge)

Å bytte hundetrener blir nok det siste jeg gjør, hun her er den dyktigste jeg har møtt, hun sier ting rett ut og er ikke redd for å virke brysk. Hun har fortalt folk att "hunden din er sånn fordi jeg vill anta att den ikke har det bra hjemme" og det er det ikke mange som tørr å si til hundeeiere, hun tar inn hunder på kurs som kanskje er litt aggresive, hunder som har blitt kastet ut av andre kurs av andre hundetrenere fordi de hundene "forstyrret" for de andre osv osv. Hun har aldri fortalt noen "hunden din er utrenbar".

Jeg er ikke slem mot hunden min, jeg elsker den bikkja mer en noe annent og han er den blideste hunden! (mange andre som har sagt det også)

Han har ingen tegn til nervøsitet eller noen unoter som noen andre BC har, mange har ikke trodd han er BC engang siden han er som han er.

Men du syns sikkert han har det helt forferdelig du, så da må du nok anmelde meg da! du kan godt få navnet mitt, tlfnr, adresse osv osv hvis du vill så kan du sende dyreværnet hit, politi og alt det der.

Hunden min har det nok vondt ja, han må løpe uten bånd ute! han er ikke flink til å gå i bånd fordi det er ikke noe han gjør vær dag, ånei ja han får da også gå inn og ut i fjøset som han vill.

Også vet du hva?!? dette er ille! han blei puffa av ei søye i går! :o uff uff, nei nå er han livredd alt nå..eller ikke...nei han bare såg på søya og ga deretter blaffen!

Han er langt fra perfekt i andre folks øyne fordi han hopper på dem, han kan bjeffe når han ser fremmede og han drar i bånd på tur.

Det med hoppingen har jeg ikke korrigert noe særlig på, jeg bare sier til folk som vill hilse på han "han kan hoppe, hvis du ikke vill han skal det så bare overse han og snu deg unna, også kan du klappe han når han er rolig og holder seg på bakken."

Men dette er vel feil i dine øyne også det? fordi det ikke er slik DU er lært att ting skal gjøres!

Jeg har store planer om å drive med hunder som levebrød og er her på sonen for å få høre hvordan folk tar utfordringer osv for å lære. Jeg deler også info som jeg kan og er ikke redd for kritikk eller om råd for å gjøre ting bedre. Er jeg fornøyd om hvordan jeg har oppdratt hunden min JA ville jeg gjort noe anderledes? NEI kommer jeg til å gjøre ting på samme måte med ny hund i fremtiden? NEI, da kommer jeg sikkert til å gjøre ting anderledes, hvordan vet jeg ikke det kommer ann på hvordan den hunden er.

ÅNEI jeg har aldri slått, sparket, ristet, kastet eller gjort andre stygge ting mot hunden min, jeg bare gjør det som en annen dominant hund ville ha gjort i visse situasjoner, men jeg gjør ikke noe fysisk hvis han ikke legger seg når jeg sier det eller noe slik jeg bare bruker en strengere tone.

Jeg bruker mine måter å trene på, andre bruker sine. Men hadde hundetreneren vår sagt "hei du, ikke gjør det slik, det blir feil." så gjør jeg ikke det, da spør jeg heller hvordan jeg burde gjøre div.

;)

Til dette innlegget har jeg en kommentar: Har du røyka sokka dine??!!

Til det jeg har uthevet: Hvis du har planer om å leve av hund, bør du snarest endre din approach og fremtoning.

Forøvrig er det god kotyme og ha en viss ide om hvilke folk du tillegger så mye vrøvl. Jeg skriver det på kontoen din for å være ung og full av deg selv, denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta kontakt med en fuglehundskole var kanskje en god idè.

Nå vet jeg ikke hvordan fuglehundskolen i områder der han bor er, men jeg har hørt mye om metodene til fuglehundskolen en av kundene mine bruker, og det høres kjempebra ut. :)

(Og håper det er gjennomsnittlig for fuglehundmiljøene nå for tiden. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette innlegget har jeg en kommentar: Har du røyka sokka dine??!

Til det jeg har uthevet: Hvis du har planer om å leve av hund, bør du snarest endre din approach og fremtoning.

Forøvrig er det god kotyme og ha en viss ide om hvilke folk du tillegger så mye vrøvl. Jeg skriver det på kontoen din for å være ung og full av deg selv, denne gangen.

Ung ja, men full av meg selv...nei, du kjenner meg ikke, vet ikke hvordan jeg er annent en det du leser her. Jeg kan jo gi deg en peke pinne da på det att jeg ikke er full av meg selv! Jeg har 0 selvtillit, endel angst for å være ute blant ukjente mennesker, levd for det meste innestengt og alene, opplevd fæle ting oppgjenom årene, mor med angst og depresjon, bror som døde av kreft som 7 åring og far med endel problemer..Det eneste jeg tror jeg kan klare her i livet er å ha hund, noe som har vist seg å funke bra til nå og mange har sagt att jeg har ett talent med dyr og er tålmodig med dem, men sånne som deg gjør ting vanskelig! du kunne heller ha sagt på en vennlig måte "du burde ikke gjøre det på den måten, det er ikke riktig", "du burde snakke med denne "navn" treneren istede". Jeg gjør det slik for sånn har jeg hørt andre gjør, er det feil, har du andre metoder du vill dele FLOTT, men ikke angrip med ville påstander og få det til å høre ut som om jeg er den værste som kunne ha hund...

Istede for å tråkke og trampe på folk burde du heller gi råd siden du er så smartere og visere enn alle andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ung ja, men full av meg selv...nei, du kjenner meg ikke, vet ikke hvordan jeg er annent en det du leser her. Jeg kan jo gi deg en peke pinne da på det att jeg ikke er full av meg selv! Jeg har 0 selvtillit, endel angst for å være ute blant ukjente mennesker, levd for det meste innestengt og alene, opplevd fæle ting oppgjenom årene, mor med angst og depresjon, bror som døde av kreft som 7 åring og far med endel problemer..Det eneste jeg tror jeg kan klare her i livet er å ha hund, noe som har vist seg å funke bra til nå og mange har sagt att jeg har ett talent med dyr og er tålmodig med dem, men sånne som deg gjør ting vanskelig! du kunne heller ha sagt på en vennlig måte "du burde ikke gjøre det på den måten, det er ikke riktig", "du burde snakke med denne "navn" treneren istede". Jeg gjør det slik for sånn har jeg hørt andre gjør, er det feil, har du andre metoder du vill dele FLOTT, men ikke angrip med ville påstander og få det til å høre ut som om jeg er den værste som kunne ha hund...

Istede for å tråkke og trampe på folk burde du heller gi råd siden du er så smartere og visere enn alle andre!

Du burde lære deg å lese før du svarer. EOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig i endel fuglehundmiljøer dessverre. Der brukes det også pigghalsbånd enda, det er i ferd med å endres men det går fortsatt sakte. Mange fuglehundeiere mener de MÅ ta i så hardt for at hundene skal "høre" i fuglesituasjoner. Var selv vitne til en hel gruppe som bedrev riv og røsk dressur med pigghalsbånd i våres. De trente også tvangapport med klyping i ører etc., og dette var organisert trening med privat instruktør. Så hvis du kan hjelpe venninnen din å snu farens syn på dressurmetoder er det supert...

Jeg tror ikke denne "Ole" vil ta så mye hensyn til hva dattera sier, eller andre "snillisme"-trenere. Han må nok høre at han er for røff med hunden sin fra noen han respekterer som hundetrener.

Det er mange i jakthund-miljøet som er tøffe mot hundene sine, men mange finner også nå nye metoder. Men har vel inntrykket at selv de som velger "tøff"-metode, de behandler ikke valpen på dette viset. Det er vel en av grunnene til at man tidligere skulle vente med dressuren til hunden var ett år. Så det var trist å høre at han også behandlet hunden slik når den var valp.

Men, mannen må jo komme seg på et kurs. Og det bør være hos noen han har respekt for, slik at han tar til seg det som blir sagt og modererer seg. Hva med å ta kontakt med den lokale fugleklubben, og sjekke hva de har av kurs i nærområdet deres? Vil dere være helt sikre på å få han dit, så kan dere kanskje gi kurset til han som gave?

Å ta kontakt med en fuglehundskole var kanskje en god idè.

Nå vet jeg ikke hvordan fuglehundskolen i områder der han bor er, men jeg har hørt mye om metodene til fuglehundskolen en av kundene mine bruker, og det høres kjempebra ut. :)

(Og håper det er gjennomsnittlig for fuglehundmiljøene nå for tiden. :) )

Takk for svar. Jeg er ikke kjent i fuglehundmiljøet, så jeg har ingen anelse om hvilke kurs som er bra eller dårlige. Faren til venninnen min har sagt at han kunne tenke seg å gå et til kurs hos Nordenstam i sommer, så venninnen min skal pushe ham mer på dette. Nordenstam har jo også blitt "mykere" i metodene sine, og siden det er Nordenstam som er helten, så tror jeg det er bra for ham å komme på et nytt kurs der. Venninnen min har som sagt bestilt den nyeste versjonen av boken til Nordenstam, så jeg håper han forstår at hans måte å behandle hunden på ikke er bra, og at ting har endret seg opp gjennom årene. Jeg har fått inntrykk av at denne boken er mye bedre enn den gamle utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det med at bikkja blir så glad når han kommer tilbake etter kort tid, kan det være smisking?

Dette tenkte jeg også på. Hunden føler at denne mannen er den han bør smiske med da det faktisk er der han kan risikere juling?

Uansett, man er PLIKTIG å melde ifra om dyremishandling. Så trådstarter her er jo faktisk pliktig i å melde fra, om hun/han ikke melder ifra så bryter h*n loven... Meld ifra om dette og få en slutt på det. Ikke rart hunden knurrer. Tror mannen burde gått noen kurs i både hundetrening, hundeatferd og mere til. Man kan da ikke mene at knurring alltid er agressivt, man må se helheten i hunden og i slike tilfeller utifra beskrivelsene så tyder det meste på en overkjørt stakkars hund :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅNEI jeg har aldri slått, sparket, ristet, kastet eller gjort andre stygge ting mot hunden min, jeg bare gjør det som en annen dominant hund ville ha gjort i visse situasjoner, men jeg gjør ikke noe fysisk hvis han ikke legger seg når jeg sier det eller noe slik jeg bare bruker en strengere tone.

Du skjønner det. At hunder legger hverandre ikke i bakken for å "befeste" sin rang eller dominans. Dominans/rang avgjøres undenifra- ved at f.eks den konfliktsky parten legger seg på rygg for den andre for å unngå bråk/forhindre bråk. Det er ikke den dominante som bryter den andre rundt. Den "alfarullen" folk bruker er bare mumbo jumbo, og har ingen ting med hverken hunde eller ulveverdenen å gjøre.

Denne anbefales.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det. At hunder legger hverandre ikke i bakken for å "befeste" sin rang eller dominans. Dominans/rang avgjøres undenifra- ved at f.eks den konfliktsky parten legger seg på rygg for den andre for å unngå bråk/forhindre bråk. Det er ikke den dominante som bryter den andre rundt. Den "alfarullen" folk bruker er bare mumbo jumbo, og har ingen ting med hverken hunde eller ulveverdenen å gjøre.

Denne anbefales.

Aha..takk skal se på den å lærer noe nytt :)

Jeg har bare hørt hva de "gamle og vise" har sagt...Vill bare bemerke att dette er ikke noe jeg har gjort ofte, har max skjedd 2 - 3 ganger å det er en stund siden...hvis Caro gjør noe feil nå så får han ett strengt blikk fra meg også pleier jeg å "knurre/kremte" å da ser det ut som han skjønner det..halen senkes å han "ser sååå uskyldig ut" :)

Takk for å fortelle meg hva/hvordan jeg gjør galt, setter jeg stooor pris på. :) er ikke noe morsomt å få anklageleser for å være slem når en gjør noen man har lært er rett...:S :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har snakket med venninnen min, og hun forteller at faren hennes har endret seg totalt :D Han tar ikke lenger hunden hardt fysisk, og han er veldig munter i stemmen når han skal få hunden til å følge kommandoer. Dersom hunden ikke gjør det den får beskjed om blir han ikke ”sint” lengre, men prøver så godt han kan å hjelpe hunden til å forstå hva han mener. Venninnen min sier også at det har gått opp for faren at hunden er usikker, og at dette er grunnen til knurringen. I situasjoner der hunden har knurret (nå i ettertid) har ikke faren gjort noe ut av det, men heller tatt et steg tilbake og prøvd å "godsnakke" med hunden for å vise at hunden ikke trenger å føle seg usikker.

Han har innrømmet at han har vært for hard med hunden sin, men at han trodde det var slik han måtte gjøre for å få hunden til å høre etter, og for å vise at han var sjefen. Han har en del gamle fuglehundbøker der det visstnok vises i bilder hvordan man skal ta tak i hunden og løfte den.

Han har dessverre ikke mulighet til å delta på Nordenstam kurs i sommer allikevel (pga. jobb), men han ønsker å gå et kurs iløpet av høsten.

Nå er jeg veldig glad for at dette fungerte, og jeg håper at det er begynnelsen på et mye bedre hundehold for hund og eier.

Jeg skal være hjemme i sommer, og kommer til å hjelpe venninnen min (og forhåpentligvis faren) til å lære inn nye øvelser (som er lært inn positivt). Vi skal trene en del blodspor, agility og rundering med hundene så jeg håper dette hjelper på, slik at den nevnte hunden får positive assosiasjoner ved trening sammen med menneskene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Legger seg på bakken for den andre? Det er for å dempe motparten/ unngå bråk/ vise at en ikke er farlig/ smiske/ være føre var i tilfelle... Det kommer an på situasjonen :)

Hva når de legger seg på andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når de legger seg på andre da?

Ta et eksempel for meg? Jeg har ikke hatt hunder som legger seg oppå andre, annet enn i vilter lek- som en slags "frys", eller som i brytekamp/tannfektingsraptus :) Og det har bare vært de som har vært veldig fysiske av seg som har bedrevet det.

Red: Handelman skriver dette om "pinning":

Pinning er å tvinge motstanderens kropp i bakken ved å bruke sin egen kroppstyngde eller ved å gripe over strupen eller snuta- oftest med et hemmet bitt. Pinning kan forekomme under lek (ritualisert aggresjon), eller under et alvorlig angrep med hensikt å skade .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene mine har gjort det med valper, både den jeg har nå, og den hun vokste opp med. De har gjort det under lek når valpen blir litt vel gira, og det skjer helt uten tenner eller knurring. De har lagt seg over valpen med brystet, gjerne med beina under seg, mens de legger de ned med halsen, sånn at valpen havner delvis under bryst/hode på den voksne.

Jeg har sett å det som å leke inn dominans. Siden det foregår uten aggresjon fra den voksne og uten redsel fra valpen, så har jeg syns det har vært en forholdsvis snill måte å fortelle den minste at den a) bør roe seg ned, og b) jeg er sterkest.

Og bare for å ha presisert det, jeg gjør aldri sånt med hverken valper eller voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene mine har gjort det med valper, både den jeg har nå, og den hun vokste opp med. De har gjort det under lek når valpen blir litt vel gira, og det skjer helt uten tenner eller knurring. De har lagt seg over valpen med brystet, gjerne med beina under seg, mens de legger de ned med halsen, sånn at valpen havner delvis under bryst/hode på den voksne.

Jeg har sett å det som å leke inn dominans. Siden det foregår uten aggresjon fra den voksne og uten redsel fra valpen, så har jeg syns det har vært en forholdsvis snill måte å fortelle den minste at den a) bør roe seg ned, og b) jeg er sterkest.

Og bare for å ha presisert det, jeg gjør aldri sånt med hverken valper eller voksne :)

Det vil jeg putte i kategorien "nå må du roe deg" ja :ahappy:

Jeg vil tro det ikke har noe med hverken ritualisert aggresjon eller dominanslek å gjøre. Jeg har også sett mødre/ voksne hunder som har "klemt" overstadige valper paddeflate i et forsøk på å roe ned :jump: Enten ved å legge seg som du beskriver, eller å "skvise" dem med labbene. Man tager det man haver når man ikke har hender, utrolig hvor kreative de kan bli ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et eksempel for meg? Jeg har ikke hatt hunder som legger seg oppå andre, annet enn i vilter lek- som en slags "frys", eller som i brytekamp/tannfektingsraptus :) Og det har bare vært de som har vært veldig fysiske av seg som har bedrevet det.

Red: Handelman skriver dette om "pinning":

Pinning er å tvinge motstanderens kropp i bakken ved å bruke sin egen kroppstyngde eller ved å gripe over strupen eller snuta- oftest med et hemmet bitt. Pinning kan forekomme under lek (ritualisert aggresjon), eller under et alvorlig angrep med hensikt å skade .

Hehe, jeg må ødelegge den rosenrøde teorien her. Jeg har nemlig opplevd frekk og freidig utfordrer bli lagt i bakken. Bikkjen som la seg på ham gjorde ham ingen ting, frem til motparten prøvde å vri seg løs. Bikkjene lå der til den som lå under ikke lenger lå i spenn, men slappet av. Etter det har de to hannhundene gått godt sammen, men det er helt klart hvem som er øverst i rang, selv om det ikke er noen greie mellom dem i dag over hode.

Jeg tror det er viktig å ha et veldig åpent sinn, når man driver med hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg må ødelegge den rosenrøde teorien her. Jeg har nemlig opplevd frekk og freidig utfordrer bli lagt i bakken. Bikkjen som la seg på ham gjorde ham ingen ting, frem til motparten prøvde å vri seg løs. Bikkjene lå der til den som lå under ikke lenger lå i spenn, men slappet av. Etter det har de to hannhundene gått godt sammen, men det er helt klart hvem som er øverst i rang, selv om det ikke er noen greie mellom dem i dag over hode.

Jeg tror det er viktig å ha et veldig åpent sinn, når man driver med hund.

Du ødelegger ingenting du :)

Det du beskriver der går vel innunder ritualisert aggresjon. Kommunikasjon uten hensikt å forvolde skade- kommunikasjon som innehar mange variasjoner.

Som forøvrig kan bli alvorlig, om "mottageren" ignorerer avsenderens signaler. Noe som tydeligvis ikke var tilfelle i det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger ingenting du :)

Det du beskriver der går vel innunder ritualisert aggresjon. Kommunikasjon uten hensikt å forvolde skade- kommunikasjon som innehar mange variasjoner.

Som forøvrig kan bli alvorlig, om "mottageren" ignorerer avsenderens signaler. Noe som tydeligvis ikke var tilfelle i det du beskriver.

Ok, men hvorfor sier du da, at ikke hunder legger hverandre i bakken grunnet dominans? For det du gjør nå er nemlig bare å legge litt andre ord på situasjonen enn det jeg ville velge å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvorfor sier du da, at ikke hunder legger hverandre i bakken grunnet dominans? For det du gjør nå er nemlig bare å legge litt andre ord på situasjonen enn det jeg ville velge å bruke.

Ja, jeg ser at jeg var uklar i min første post som var rettet til Caro (?). Som var slengete for å avlive "alfa-rullen".

Om hunden blir den dominante eller ikke i en slik situasjon kommer an på hva mottageren foretar seg. Altså, hunden som legger den andre i bakken er ikke den dominante i situasjonen FØR den andre har underkastet seg. Derfor kan vi ikke si at hunder som legger andre i bakken er dominante. Det kommer an på responsen. Blir det f.eks alvor, og den som opprinnelig la den andre i bakken underkaster seg motparten- da er det motparten som er dominant i DEN situasjonen.

Red: Altså. Nå er jeg trøtt, men mitt første utsagn var ment som en uttalelse om at hunder ikke legger hverandre i bakken for å "befeste" sin rang. Som mange mennesker liker å tro at de gjør. For dominans i hundeverdenen handler om ressurser, og kontroll av ressurser.

Sitat Løberg:

Etablering av dominansforhold mellom menneske og hund beskrives ofte ved bruk av makt. Her skal en når som helst vise hunden hvem det er som er sjefen ved å legge hunden ned eller gi den et såkalt nakketak. Disse metodene baserer seg på å kopiere atferder som en mener ulver har seg i mellom. Men problemet med disse er at en tvinger en hund inn i en underdanig posisjon. Slik tvang gir ikke hunden selv mulighet til å finne ut av eierens RHP for så eventuelt å underkaste seg. Et annet problem med slike råd er at de ikke trekker inn noen attraktiv ressurs å konkurrere over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Legger seg på bakken for den andre? Det er for å dempe motparten/ unngå bråk/ vise at en ikke er farlig/ smiske/ være føre var i tilfelle... Det kommer an på situasjonen :)

Nei, det 2ne beskrev. Min gjør også det. 23521_405736762526_4963240_n.jpg

Og jeg har tolket dette som en snill pinning med hensikt å roe ned, i dette tilfelle, valpen. Men siden det er feil, hva kaller man dette da? Og dette har ingenting med dominans å gjøre?

Red: Altså. Nå er jeg trøtt, men mitt første utsagn var ment som en uttalelse om at hunder ikke legger hverandre i bakken for å "befeste" sin rang. Som mange mennesker liker å tro at de gjør. For dominans i hundeverdenen handler om ressurser, og kontroll av ressurser.

Så når terven mi ble slengt i bakken fordi han "ba om det" av en totalt ukjent rottis og ble holdt nede, så var ikke dette dominans? Fordi rottisen ikke var aggresiv så var ikke dette pinning? Jeg lurer isåfall på hvilke ressurser rottisen beskyttet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Løberg:

Etablering av dominansforhold mellom menneske og hund beskrives ofte ved bruk av makt. Her skal en når som helst vise hunden hvem det er som er sjefen ved å legge hunden ned eller gi den et såkalt nakketak. Disse metodene baserer seg på å kopiere atferder som en mener ulver har seg i mellom. Men problemet med disse er at en tvinger en hund inn i en underdanig posisjon. Slik tvang gir ikke hunden selv mulighet til å finne ut av eierens RHP for så eventuelt å underkaste seg. Et annet problem med slike råd er at de ikke trekker inn noen attraktiv ressurs å konkurrere over.

Nå er jeg grunnleggende uenig med mange av Løbergs synspunkter og hennes stigmatisering av hundeeiere som ikke bruker de samme metodene som henne.

Edit: også lurer jeg også litt på hvilke ressurser den "dominante" hunden jeg beskrev, forsvarte, da han valgte å legge en annen hund i bakken og holde den der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...