Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk setter på utstilling


Carro92
 Share

Recommended Posts

Min farfar har en Engelsk setter tispe på 9mnd som jeg skal begynne å stille ut litt. Og siden jeg er helt uttafor når det gjelder utstilling, og kun har stilt whippet før. Så da lurer jeg på hva man gjør av pelsstell bortsett fra å gre igjennom? Og så er det denne oppstillingen da, skal de fristilles eller kan de også pirkes på? Og skal man løfte halen eller ei?

Om dere har noen flere smarte tips så blir jeg glad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men alt jeg gjør med mine settere er et bad et par dager før utstilling og å gre gjennom pelsen. Du kan også stusse pelsen rundt potene litt hvis de er bustete. Har aldri løftet halen på mine, men noen gjør det mens andre gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen skal klippes, litt vanskelig å forklare hvordan, men kunne gjerne truffes for å trene litt også kan jeg vise deg. Men i hovedsak holder det med et bad og en børst, gjerne litt børst rett før man går i ringen for at håret skal ligge så slett som mulig.

Halen klippes ved å holde rundt haleroten og rundt all pelsen, så drar man den helt ut til tuppen, og klipper like rundt en cm fra slutten på halen. Da får man en fin bøy på den når den bæres rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kommentere den nederste linken her, uten å ha lest den nøye, så vil jeg bare si at det gjerne er forskjell på hvordan rasen trimmes her i landet og i utlandet. I hvert fall er det slik når det gjelder de irske setterne. Her til lands såfølger gjerne raseklubbene uttrykket "less is more", mens i utlandet barberer de gjerne hals og ører f.eks. Den norske raseklubben sier f.eks. at når det gjelder den røde og hvite irske vil gjerne at pelsen ikke skal trimmes på halsen fordi den skal ha mer pels der, mens de som sagt trimmes/barberes i utlandet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så stygt når de blir barbert foran jeg. Takke meg til litt potetrimming og en gjennombørsting... og kanskje litt frisering av ører. Og buk. Og halen. Og deeer har vi grunnen til at herr gordon setter ofte lignet en smal rottis... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takker for svar :) Fjerner i første omgang bare pelsen mellom potene jeg da, siden første utstilling er neste helg :P

Syntes første utstillingen burde vært imorgen, Fellesutstillingen er et knall sted å begynne, men håper å se deg der til neste år :)

Men helt enig med Powers, less is more. Stellet på halen er jo også avhengig av mengde pels hunden har. Men det skal også sies at den amerikanske engelsk setteren er en pelsstellsrase, der avler de hunder med ekstreme mengder, og trimmer det til omtrent som cocker spaniel. Dette er ikke saken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takker for svar :) Fjerner i første omgang bare pelsen mellom potene jeg da, siden første utstilling er neste helg :P

Det går nok strålende. :) Regner ikke med at en ni måneder gammel engelsk setter har så fryktelig mye pels å trimme heller. Kanskje du finner noen setterfolk på utstillingen du kan spørre om tips, og så kan du jo ta en titt på hvordan de andre hundene er trimmet.

Synes det er så stygt når de blir barbert foran jeg. Takke meg til litt potetrimming og en gjennombørsting... og kanskje litt frisering av ører. Og buk. Og halen. Og deeer har vi grunnen til at herr gordon setter ofte lignet en smal rottis... :whistle:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes første utstillingen burde vært imorgen, Fellesutstillingen er et knall sted å begynne, men håper å se deg der til neste år :)

Men helt enig med Powers, less is more. Stellet på halen er jo også avhengig av mengde pels hunden har. Men det skal også sies at den amerikanske engelsk setteren er en pelsstellsrase, der avler de hunder med ekstreme mengder, og trimmer det til omtrent som cocker spaniel. Dette er ikke saken i Norge.

hehe, hadde jeg visst om den utstillinga og at jeg skulle begynne å stille ho, så hadde vi glatt meldt oss på vi :P

Ho har ikke sånn menge med pels, kan se om jeg kan få noen til å ta et bilde av ho når ho er stilt opp en dag :)

Det går nok strålende. :) Regner ikke med at en ni måneder gammel engelsk setter har så fryktelig mye pels å trimme heller. Kanskje du finner noen setterfolk på utstillingen du kan spørre om tips, og så kan du jo ta en titt på hvordan de andre hundene er trimmet.

Da satser jeg på bare potene i første omgang, så kan jeg få funnet ut mer om trimminga av halen til neste gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...