Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig weekendtur


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Så bra! :) Han er ikke så veldig glad i shopping dessverre, så jeg tenker mest på gode restauranter, severdigheter, evt steder å bade i nærheten osv :) Det sistnevnte er kanskje ikke mulig?

Okei :ahappy: Er det veldig billig mat og drikke der altså?

Hvor søker folk når de skal finne billige flybilletter? Flyselskapene sine egne hjemmesider, eller finn.no, expedia osv?

Jeg bestiller alltid direkte hos flyselskapet, meeen det er vel i grunnen for at vi alltid har med hundene.

Nå når vi var i Riga i mars, fant vi et flott turområde ikke langt utenfor sentrum med en liten badestrand i et ferskvann.

Dit skal vi definitivt når vi drar tilbake i juni!

Men hvordan jeg skal forklare deg hvor det er, ja si det... :D

Resturantene er billig der generelt.

Vi fant ike noen som utmerket seg så voldsomt, servicen og maten var jevnt over god uansett hvor vi spiste.

gammelbyen er verdt et besøk.

Vi bodde på Domina inn, og hadde gangavstand dit.

Så det ble en del vandring der både med og uten hund.

Er enig med den som skrev at det kan være ok med et byhotell, da det er en del skumle strøk i Riga.

Mer enn i Vilnius og Tallin synes jeg.

Vi har vært en mnd til sammen i Baltikum, og jeg har generelt følt meg trygg uansett hvor og når vi har vært og gått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant den ved en tilfeldighet via GPS når vi var og surra rundt.

Vi har alltid leiebil om vi flyr siden vi har med hundene, og leter etter parker og grøntområder for lange turer.

Dette området ligger ikke langt fra det største kjøpesenteret Alfa, skal se om jeg får liv i GPS`en og se om vi fortsatt har adressen til stedet.

Sånne gaver er stas å få da!

kongegave...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta deg en bolle og kose deg med følgende artikler:

"BILLIGFLY TIL EN HVER PRIS?"

http://www.nordlys.n...icle6008314.ece

"BETALER FOR Å FÅ JOBB"

http://www.nordlys.n...icle6008793.ece

"PILOTER MÅ BETALE EGEN FORSIKRING"

http://www.nordlys.n...icle6008790.ece

Håper billigbillettene smaker GODT, og at det føles godt å være en erkekapitalist som kun bryr seg om markedet som styrer og pengene som rår. Kall meg gjerne høyrevendt i ny og ne, men jeg er knallrød når det gjelder arbeidsrettigheter for piloter.

http://flyger.no/vis...kkel.php?id=766

http://www.nordlys.n...icle6015960.ece

"LUFTIGE HARRYTURER"

Og ikke minst er man med på å støtte dette:

http://www.vg.no/rei...?artid=10079229

Igjen: håper bollen smaker GODT av dobbeltmoralisme og støtte til sosial dumping! :)

Du må ikke glemme at enkelte av brukerne her inne er født før årtusen-skiftet og husker VELDIG godt alt bråket som har vært i SAS. De har oppført seg bedritent mot gamle Braathens-ansatte, de har slitt med enorme underskudd år etter år for å opprettholde høye lønninger til egne ansatte, og at SAS har et frynsete rykte som konsern. Du er jo veldig flink til å google, ser jeg - du finner linker til saker hvert år fram til dato, med en gedigen topp i 2006.

Jeg flyr ikke med SAS hvis jeg kan unngå det, og det kan jeg heldigvis nesten alltid. ;)

Siden jeg er i godlune, så har jeg hjulpet deg litt;

http://www.klassekampen.no/33691/article/item/null/sasbraket

http://www.na24.no/arkiv/naeringsliv/article659994.ece

http://e24.no/makro-og-politikk/sas-braak-ga-loennskutt/3156550

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article84176.ece

http://www.affarsvarlden.se/hem/article3404109.ece

http://www.na24.no/article2577169.ece

Fra Klassekampen, 30. januar 2006. (Regner med du har utklippet hjemme?)

*Hele Norge har forståelse for at skiløper Marit Bjørgen er syk, men SAS-pilotenes sykemeldinger er det mindre sympati for, selv etter at SAS Braathens-sjef Petter Jansen før helga innrømmet at sykemeldingene til pilotene var reelle. Diskusjonen om hva det vil si å være «fit for flight» er imidlertid mindre interessant enn den kampen som foregår bak kulissene mellom SAS-ledelsen og fagforeningene.

*I 2004 gikk pilotene med på en spareavtale verdt 700 millioner i 2004 mot at de får fortsette å forhandle sammen med sine svenske og danske kolleger. Spareavtalen gjelder fram til 1. april, og først etter det kan avtalen reforhandles. Pilotene opplevde det derfor som et grovt avtalebrudd og et angrep på prinsippet om likebehandling da SAS-ledelsen bestemte seg for å splitte tariffavtalen til datterselskapene i de tre landene, uten at pilotene får benytte seg av streikevåpenet. Følgene av oppsplittinga har vært underkommunisert i mediene. Et intervju med SAS-analytiker Lars Topholm i Dagsavisen i går er imidlertid et oppklarende unntak. Han sier at realiteten i konflikten handler om at SAS Braathens i Norge og SAS i Danmark vil si opp piloter i tiden som kommer, fordi de ønsker å legge ned ulønnsomme ruter.

*SAS Braathens har tapt 100 millioner de siste ukene som følge av pilotenes sykemeldinger. Likevel mener Topholm at selskapet kan tåle en uke til med konflikter. Han forventer at SAS kommer til å tjene mer en halvannen milliard i løpet av dette året. Men han understreker at det ikke er nok for SAS som trues av hard konkurranse fra lavprisselskapene. Ifølge SAS-flygernes hovedverneombud er flygerne livredde for outsourcing og sosial dumping i lufta. VG skrev 25. januar om hvordan et hemmeligstemplet dokument fra SAS-ledelsen som i detalj viser hvordan man skal knuse fagforeningene har sirkulert blant flygerne og vært med på å legge ved til bålet. Ledelsen sier det er et falsum, men det betyr ikke at innholdet kan ligge nært opp til virkeligheten. At flyprisene fortsatt vil være lave er hevet over en hver tid. Enkel logikk tilsier at dette også får menneskelige og miljømessige konsekvenser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg du er utrolig smålig som ikke engang GIDDER å sette deg inn i hva jeg har linket til. Du har tydelig knappest lest en setning av hva jeg skrev, for du har jo fullstendig skivebom på det du skriver her.

Ikke et ord av hva du nevner innbefatter begrepet SOSIAL DUMPING og ARBEIDERES RETTIGHETER. At SAS ikke er perfekt er vel ikke å legge under noen tvil, de har elendige hjemmesider, en hel hærskare av unødvendig administrasjons-stillinger og går med store underskudd. Allikevel går ikke dette på annet enn bedriftsøkonomi og konserndrift, det har ikke "a rats ass" om rettigheter i jobb så banale som forsikring, skattepenger og rett til å kunne sykemelde seg.

Piloter i SAS får gratis typerating, de har gode forsikringer, de kan sykemelde seg som normale mennesker, de er ivaretatt av fagforeninger og de er i det hele tatt ekstremt godt ivaretatt i forhold til arbeidsforhold og rettigheter. Dette gjør at de kan prestere på topp når de er på jobb.

SAS har også en del krav til sine piloter før ansettelse, noe jeg kan jo formidle at Norwegian "ikke har i like stor grad". For tiden ansetter nyutdannede 22åringer fra Universitetet i Tromsø - med 250 timer i lufta - som styrmenn. På slike vikarkontrakter. Pilotene har flere millioner i lån, og blir ansatt på bakgrunn av behov. Sommerperioden er selvsagt mer populær enn vinterperioden, og en kontrakt løper i alt fra 3 mnd til 12 mnd. Så arbeidsgiver bare kan kassere de når de blir overskudd og en utgift. Dette gir ingen sikkerhet, og millionlånet fra utdanninga ligger i bakgrunnen og svir, mens de ikke helt vet om de skal kjøpe hus der hvor de har jobb i 6 mnd eller 12 mnd, eller var det 3 mnd?

Joda. Du kan for min del bare holde deg langt unna SAS, Lotta. Jeg kjenner ikke jeg gråter noe særlig, med tanke på hva du støtter i luftfarten. Kos deg med dine uerfarne, utslitte piloter som har svarte ringer under øya, har lungebetennelse men drar på jobb fordi de ikke har råd å være sjuk - og som har et par millionlån å tenke på i stedet for sjekklista og walk around på flyet.... Enjoy.

Hvis man vil se konsekvensene av dette, ta en kikk på:

Colgan Air Flight 3407 - crashed due to pilot fatigue

Air India Express Flight 812 - crashed due to pilot fatigue

American Airlines Flight 331 - accident due to pilot fatigue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg du er utrolig smålig som ikke engang GIDDER å sette deg inn i hva jeg har linket til. Du har tydelig knappest lest en setning av hva jeg skrev, for du har jo fullstendig skivebom på det du skriver her.

Ikke et ord av hva du nevner innbefatter begrepet SOSIAL DUMPING og ARBEIDERES RETTIGHETER. At SAS ikke er perfekt er vel ikke å legge under noen tvil, de har elendige hjemmesider, en hel hærskare av unødvendig administrasjons-stillinger og går med store underskudd. Allikevel går ikke dette på annet enn bedriftsøkonomi og konserndrift, det har ikke "a rats ass" om rettigheter i jobb så banale som forsikring, skattepenger og rett til å kunne sykemelde seg.

Piloter i SAS får gratis typerating, de har gode forsikringer, de kan sykemelde seg som normale mennesker, de er ivaretatt av fagforeninger og de er i det hele tatt ekstremt godt ivaretatt i forhold til arbeidsforhold og rettigheter. Dette gjør at de kan prestere på topp når de er på jobb.

SAS har også en del krav til sine piloter før ansettelse, noe jeg kan jo formidle at Norwegian "ikke har i like stor grad". For tiden ansetter nyutdannede 22åringer fra Universitetet i Tromsø - med 250 timer i lufta - som styrmenn. På slike vikarkontrakter. Pilotene har flere millioner i lån, og blir ansatt på bakgrunn av behov. Sommerperioden er selvsagt mer populær enn vinterperioden, og en kontrakt løper i alt fra 3 mnd til 12 mnd. Så arbeidsgiver bare kan kassere de når de blir overskudd og en utgift. Dette gir ingen sikkerhet, og millionlånet fra utdanninga ligger i bakgrunnen og svir, mens de ikke helt vet om de skal kjøpe hus der hvor de har jobb i 6 mnd eller 12 mnd, eller var det 3 mnd?

Joda. Du kan for min del bare holde deg langt unna SAS, Lotta. Jeg kjenner ikke jeg gråter noe særlig, med tanke på hva du støtter i luftfarten. Kos deg med dine uerfarne, utslitte piloter som har svarte ringer under øya, har lungebetennelse men drar på jobb fordi de ikke har råd å være sjuk - og som har et par millionlån å tenke på i stedet for sjekklista og walk around på flyet.... Enjoy.

Hvis man vil se konsekvensene av dette, ta en kikk på:

Colgan Air Flight 3407 - crashed due to pilot fatigue

Air India Express Flight 812 - crashed due to pilot fatigue

American Airlines Flight 331 - accident due to pilot fatigue

Med respekt å melde er du på tyttebærtur, sannsynligvis med SAS :) - og sånn for ordens skyld kan jeg opplyse deg om at selv om jeg ikke er ENIG med deg, så behøver det ikke å bety at jeg ikke har lest det samme som deg, det betyr at jeg har kommet til andre KONKLUSJONER enn du har.

Det finnes langt større problemer med sosial dumping i arbeidslivet enn at et norskeid selskap vil etablere et datterselskap i Østen og bruke piloter ansatt der til å fly langdistanser.

Pilotene og organisasjonene til SAS var nok ikke smarte nok til å smelle "sosial dumping"-kortet i bordet i 2006, men det de var bekymret for (som Norwegians piloter er i dag) var egne lønninger, rettigheter og goder opparbeidet gjennom flere tiår som høyt gasjerte arbeidere med høy status.

Hvis jeg skulle bekymret meg veldig for trøtte piloter så hadde jeg holdt meg unna de fleste europeiske flyselskaper, SAS inkludert. Når det gjelder overarbeida mennesker og folk med lang arbeidstid behøver du ikke å dra lenger enn til nærmeste sykehus, for å finne leger som jobber over 35 timer i strekk, med en konsentrasjons- og oppmerksomhetsevne som dermed er på samme nivå som om de hadde 0,5 til 1 i promille. Arbeidstiden deres blir ikke monitorert i det hele tatt...

Når det gjelder arbeidsvilkår og lønn så kan du ta turen til Fornebu og se hvordan våre østeuropeiske bygningsarbeidere bor og lever mens de jobber i Norge, du kan være med LOs sommerpatrulje på tur i landet og få høre om ungdommer som jobber for langt under minstelønn, som blir nektet arbeidsavtaler og som ikke har pøkk peiling på hvilke rettigheter de har.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde er du på tyttebærtur, sannsynligvis med SAS :) - og sånn for ordens skyld kan jeg opplyse deg om at selv om jeg ikke er ENIG med deg, så behøver det ikke å bety at jeg ikke har lest det samme som deg, det betyr at jeg har kommet til andre KONKLUSJONER enn du har.

Det finnes langt større problemer med sosial dumping i arbeidslivet enn at et norskeid selskap vil etablere et datterselskap i Østen og bruke piloter ansatt der til å fly langdistanser.

Pilotene og organisasjonene til SAS var nok ikke smarte nok til å smelle "sosial dumping"-kortet i bordet i 2006, men det de var bekymret for (som Norwegians piloter er i dag) var egne lønninger, rettigheter og goder opparbeidet gjennom flere tiår som høyt gasjerte arbeidere med høy status.

Hvis jeg skulle bekymret meg veldig for trøtte piloter så hadde jeg holdt meg unna de fleste europeiske flyselskaper, SAS inkludert. Når det gjelder overarbeida mennesker og folk med lang arbeidstid behøver du ikke å dra lenger enn til nærmeste sykehus, for å finne leger som jobber over 35 timer i strekk, med en konsentrasjons- og oppmerksomhetsevne som dermed er på samme nivå som om de hadde 0,5 til 1 i promille. Arbeidstiden deres blir ikke monitorert i det hele tatt...

Når det gjelder arbeidsvilkår og lønn så kan du ta turen til Fornebu og se hvordan våre østeuropeiske bygningsarbeidere bor og lever mens de jobber i Norge, du kan være med LOs sommerpatrulje på tur i landet og få høre om ungdommer som jobber for langt under minstelønn, som blir nektet arbeidsavtaler og som ikke har pøkk peiling på hvilke rettigheter de har.

God tur :)

Du, er det fordi jeg er meg og du ikke liker meg at du kverulerer - eller er dette noe du faktisk går rundt og mener irrelevant av meg? For jeg har helt ærlig, alle sure bitche/megge-drittkastingstendenser til side, store vanskeligheter med å i det hele tatt klare å ta innover meg at du mener det du mener her? Det går da ikke an å IKKE se at piloter blir sosialt dumpet på lik linje som nettopp østblokkarbeidere, mye av det samme som skjer/har skjedd i skipsfarten osv? Forskjellen er jo strengt tatt at en større flyulykke bare venter på å skje som resultat av dette, og vi så jo denne cruise-båten som gikk på et skjær pga en kaptein som rett og slett ikke var tørr bak øra. Dette er direkte resultater av dårlig miljø og sosial dumping.

Og jeg har aldri vært uenig i at leger også er overarbeidet, men vi diskuterer ikke leger her. Vi diskuterer hvorfor Norwegian kan tilby flybilletter som er billigere enn det koster å gjennomføre en flyvning fra A til B, og hvor man henter penger for å dekke underskuddet på passasjerinntekter. Nemlig på å kjøre ansattes rettigheter i dass og kutte en del hjørner her og der...

Igjen: du har ikke lest hva jeg har skrevet om du tror det største problemet er at Norwegian skal danne base i Thailand og shippe bonde-gutta i norge på ekspress-kjerringjakt i sørøstasia til 199 kr én veg. Det er så fryktelig mye mer enn det.

Tror du Norsk Flyverforening ikke vet bedre enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har bestemt deg for reisemål enda, så må jeg få anbefale Amsterdam. Dit skal jeg IALLEFALL tilbake! En super by både for jenter som skal på jentetur og shopping, for gutter som ikke er så interessert i akkurat det, for godt voksne og for gjenger som vil feste! Masse fint å se på, utrolig mange stilige kanalcruise med forskjellige tema (f.eks kan man spise en bedre middag og drikke vin mens man gynger rundt og kikker på de forskjellige delene av Amsterdam fra vannet. Man kan leie bil eller ta en ganske rimelig taxi ut til sjøen, og teste ut strandklubbene der. Det gjorde vi, og med privat kokk og eget avlukke med store deilige sofaer og masse puter, lå vi i solen og følte oss som superstjerner for en dag :lol: Fine fine byen :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hva med Krakow i Polen?

Norwegian flyr dit også fra Oslo.

Vi var noen dager der i august i fjor, og stortrivdes!

Billig å bo, spise og shoppe.

Gamlebyen med de flotte hestedrosjene er vel verdt et besøk!

Og så var vi en hel dag i Auschwitz og Birkenau, noe som gjorde et dypt inntrykk...

Om man vil oppleve noe annet.

Siden vi hadde hundene med oss kunne vi ikke ta en organisert dagstur i begge leirene samt Shindlers fabrikk.

Men vi gikk guidet tur i begge leirene og droppa fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsterdam er kult! :) Dra til Anne Franks hus, og kanalcruise!

Ellers, om Riga i dag: http://www.aftenpost...icle4279738.ece

Det var en god link!

Ser de nevner badebyen Jurmala.

Siden vi skal være ei uke i Riga i sommer, dro vi dit for å se om vi ville bo der noen dager, da vi var i Riga i mars.

Men huff...

Der var det trist altså.

Forfallent og slitent over alt.

Hus som råtnet på rot, murhus som va halveis sammenraste...

Har ikke sett et så ille strøk i hverken Latvia, Litauen eller Estland når vi har vært der.

Så er det badeby man ønsker, hadde jeg heller valgt Estland og Pernu som ligger i passe avstand fra Tallin.

Fresh fin badeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tipsene! :) Amsterdam, er det en billig by? Altså, koster det flesk å oppleve personlig kokk og store sofaer, Aya? :P

Jeg har veldig lyst til å dra til Riga, men jeg er fortsatt åpen for nye steder. Spesielt områder hvor det går an å ligge på en strand å sole seg litt, men det trenger ikke å være syden-varmt altså, og helst ha billige flybilletter siden jeg ikke vil bruke maange tusen på det når vi bare blir der nede i 4 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det kostet litt flesk (:P), men vi var en gjeng som spleiset så det ble ikke så dyrt for oss. Forøvrig kan man jo reise ut på slike beach clubs uten å ha egen lounge, det er jo det som koster penger (for vår del var det liksom noe som bare måtte oppleves). Ellers er det billigere enn i Norge, men ikke Øst-Europa priser. Kanskje som Storbritania? Dersom valget faller på Amsterdam vil jeg anbefale restauranten til Tiesto! Kjempegod mat, fantastisk service, innmari kult lokale :) Iallefall var det det i '07, da vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tipsene! :) Amsterdam, er det en billig by? Altså, koster det flesk å oppleve personlig kokk og store sofaer, Aya? :P

Jeg har veldig lyst til å dra til Riga, men jeg er fortsatt åpen for nye steder. Spesielt områder hvor det går an å ligge på en strand å sole seg litt, men det trenger ikke å være syden-varmt altså, og helst ha billige flybilletter siden jeg ikke vil bruke maange tusen på det når vi bare blir der nede i 4 dager...

Amsterdam er nok noe av det billigste å fly til, men ikke like billig som de øst-europeiske landene å være i. Jeg ville nok valgt Riga isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at samboeren min var i Riiga med jobben for noen år siden.

Og da hadde de noen litt mer "guttete" aktiviteter.

De fløy i vindtunnel, og kjørte 4-hjuling.

Kanskje noe for kjæresten din?

De har visst en del slike aktiviteter i Sigulda, litt utenfor sentrum i Riga.

http://firmatur.no/destinasjoner/riga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...