Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny sele - tips?


Recommended Posts

Siden vi bor i gjørme- og regneland kunne jeg tenkt meg en ny sele til Mr. Russell ettersom den han har brukt i snart to år begynner å bli sliten og stiv under brystet på tørre dager.

Vi bruker Hurtta sin y-sele hver dag og jeg kunne gjerne ha tenkt meg en ny ettersom jeg er MEGET fornøyd og egentlig ikke har øyne for noe annet, men det virker som den grønne jeg vil ha er ute av produksjon. Før jeg kjøper en kjedelig svart y-sele som jeg egentlig ikke vil ha, ser jeg meg om etter noe annet som kunne vært av interesse.

Den må være holdbar, lett å vaske, helst polstret, sitte godt og være OK for stødig og jevnt trekk i bånd. Vi har trekksele til 'skikkelig trekk'.

Det hender et par ganger i året at han rykker til også, feks hvis en katt skulle være dum å begynne å løpe, så viktig at den er av god kvalitet i tilfelle. Vil ikke at noe skal ryke nær hovedveien osv.

Hva bruker dere og hvor er de fra? Gjerne bilder også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med selen fra rogz, er en av de beste jeg har hatt (og jeg har hatt mange :P ). Den er ikke polstret da. Men tåler kraftige rykk, det har Casper testet grundig ut, også sklir den ikke så mye ned på sidene.

Jeg liker også den fra trixie, den er polstret. Men siden du bor i gjørmeland ville jeg nok ikke valgt den, den blir tung når den blir våt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Selv synes jeg at de vanlige Puppia soft harness-selene er svært gode, mykt og komfortabelt for hunden å ha på, og holder faktisk lenge uten å se slitt ut. Har en plain sort derfira som jeg enda bruker hverdagsturene hver dag, og hatt den i 5-6 år, uten å ha antydning til å være slitt utenom skriften "Puppia" på klipsen.

Ellers har jeg en halvnome-sele fra Huken jeg er fornøyd med.

Harr utallige typer seler, men kun disse jeg anbefaler og selv er fornøyd med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også godt Julius K9, jeg har IDC powerharness :) Syns den er stødig og stabil, men ingen "skikkelig" trekksele syns jeg. Den blir dog ikke skikkelig våt, vannet prellet mer av, og den tørker raskt. Supert for regn-Trondheim! Varierer med en halvnome fra norsk hundeutstyr (kjøpt på en utstilling, men tror en kan bestille fra nettsida deres), den er grei og blir ikke kjempetung og ekkel når den er våt selv om det er fleecefôr, ihvertfall ikke sammenlignet med trixieselen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halvnomesela fra Norsk Hundeutstyr (kalles spor-og sykkelsele på nettsida deres). Jeg valgte typen med cellegummifor i stedenfor fleecefor nettopp for å unngå at den blir ekkel og stinkende av regn og søle. Er kjempefornøyd med den sela :) Ingen trekksele, men funker flott til vanlige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Yukon sin y-sele, og er storfornøgd med den. Slitesterk, refleks og fleecefôr sak på innsida.

Har også K9-selen, men etter å ha opplevd av Pia nesten kava seg ut av heile greia likar eg den ikkje noko særleg lenger, og brukar heller min elskverdige y-sele :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Første selen vi kjøpte var en blå Rogz og den holdt den altså, men jeg syns remmene er litt tynne, så ble ganske fornøyd med y-selen til Hurtta. Tror ikke jeg tørr å prøve pro-selen deres (den som går over brystet) da jeg er redd den kan hemme bevegelsene til Mr. Russell. Dermed er jeg nervøs for å prøve Julius-selen. Skulle gjerne ha funnet den i en butikk så jeg kunne ha prøvd den. Den ser rå ut :)

Har sendt mail til diverse danske nettbutikker nå, etter å ha vært igjennom de norske, svenske og engelske, i håp om at det er en grønn str 60 igjen noe sted :innocent:

Noen som har Ezydog-selen med brystplate? Fant en til £12 og lurer på å prøve den i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ezydog selen, er fornøyd med den, men om du synes reimene på rogz er for tynne kommer du ikke til å like denne. Etter noe bruk "krøller" reimene seg, eller ruller seg sammen, og blir enda tynnere. Liker reimene på rogz mye bedre, de holder fasongen, og er i mykere stoff (ezydogs er i nylon). Brukte alltid ezydog som tursele før, men etter rogz kom i hus har jeg ikke brukt den en eneste gang. Men er enig med deg, hadde vært ett pluss til rogz om de hadde litt tjukkere reimer, men på den andre siden liker jeg og at den er såpass udillete, lett og perfect fit :-)

Trixie sin har iallefall tjukkere og myke reimer, men som sagt, den blir tung som våt.

grillinghengekoyeogsele029.jpg

(den var enda litt stor til ham da jeg tok bildet. ) Lønner seg å kjøpe den minste størrelsen som er innenfor de størrelsene som passer til hunden, så den ikke blir for stor i halsen. Ellers er det en billig sele, som sitter bra, og et pluss er at den går litt bak på ryggen, slik at den ikke gnager under albuene. Hadde brukt den mer om det ikke var for at Casper trekker som en helt i den.

Den peneste selen jeg har er en i lær fra kenjan. Det er riktignok en brystsele, men den hemmer ikke bevegelsene hans, da den sitter såpass bra. (han var ikke ferdig utvokst på bildet, så den sitter bedre nå.)

paskeferie09160.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk for tips!

Første selen vi kjøpte var en blå Rogz og den holdt den altså, men jeg syns remmene er litt tynne, så ble ganske fornøyd med y-selen til Hurtta. Tror ikke jeg tørr å prøve pro-selen deres (den som går over brystet) da jeg er redd den kan hemme bevegelsene til Mr. Russell. Dermed er jeg nervøs for å prøve Julius-selen. Skulle gjerne ha funnet den i en butikk så jeg kunne ha prøvd den. Den ser rå ut :)

Har sendt mail til diverse danske nettbutikker nå, etter å ha vært igjennom de norske, svenske og engelske, i håp om at det er en grønn str 60 igjen noe sted :innocent:

Noen som har Ezydog-selen med brystplate? Fant en til £12 og lurer på å prøve den i mellomtiden?

Jeg har den, om du vil ha den kan du godt få den, for å si det slik, haha :D Ikke noe tess overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Første selen vi kjøpte var en blå Rogz og den holdt den altså, men jeg syns remmene er litt tynne, så ble ganske fornøyd med y-selen til Hurtta. Tror ikke jeg tørr å prøve pro-selen deres (den som går over brystet) da jeg er redd den kan hemme bevegelsene til Mr. Russell. Dermed er jeg nervøs for å prøve Julius-selen. Skulle gjerne ha funnet den i en butikk så jeg kunne ha prøvd den. Den ser rå ut :)

Har sendt mail til diverse danske nettbutikker nå, etter å ha vært igjennom de norske, svenske og engelske, i håp om at det er en grønn str 60 igjen noe sted :innocent:

Noen som har Ezydog-selen med brystplate? Fant en til £12 og lurer på å prøve den i mellomtiden?

Vær obs på at Rogz har flere varianter. Jeg har postet bilde av Odin (dsg) med sin her noen ganger, den selen er relativt kraftig. Men de har en sånn valpesele-aktig sele også som er mye tynnere.

Flere bilder av mine med Rogz, og andre hunder med andre seler, i denne tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/61980-klarer-ikke-aa-finne-den-perfekte-sele-haqihana/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at Rogz har flere varianter. Jeg har postet bilde av Odin (dsg) med sin her noen ganger, den selen er relativt kraftig. Men de har en sånn valpesele-aktig sele også som er mye tynnere.

Flere bilder av mine med Rogz, og andre hunder med andre seler, i denne tråden: http://hundesonen.no...-sele-haqihana/

Der sier du noe - det må være valpeselen jeg har. Da skal jeg titte neste gang jeg drar til Pets at Home, for der har de Rogz-selene inne. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Julius k-9 selen hemmer bevegelsene på min hund i hvert fall.Han løper og herjer som vanlig med den på. Jeg er heller ikke stor fan av sånne brystseler jeg heller, men jeg synes likevel at Julius k-9 selen sitter bra på min hund.

Men igjen, det er jo en smakssak hva man liker og hva man vil ha til sin egen hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hemmer ikke Leo i beveglelsene og den sitter godt på han :) k9 powerharness selen altså.. Jeg bestilte med y-reim til sette på forran. Og kløvvesker ;) og det er ganske mye stillingsmuligehter på den selen også.

Men seler sitter jo forskjellig fra hund til hund, og man har ulike ting man liker.. Så en må jo nesten bare prøve seg frem litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hemmer ikke Leo i beveglelsene og den sitter godt på han :) k9 powerharness selen altså.. Jeg bestilte med y-reim til sette på forran. Og kløvvesker ;) og det er ganske mye stillingsmuligehter på den selen også.

Men seler sitter jo forskjellig fra hund til hund, og man har ulike ting man liker.. Så en må jo nesten bare prøve seg frem litt :)

Ot men: hvor har du kjøpt sånn y reim til k-9 selen? Lurer på å kjøpe det selv, men finner ikke noen nettbutikk som selger.... Mulig jeg er dårlig til å lete da men.... :P:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
×
×
  • Opprett ny...