Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det pga løpetid? What to do?


NeiMenErDetDu
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hannbikkje som har fått prøvd seg på parring, ved uhell. men etter dette skjedde så har han vært så rar når han skal på do om morgen. han tisser over alt på plassen sin. han gjør seg ikke ferdig med å tisse, men han bæsjer ikke, ikke før på kvelden eller dagen etterpå. hvorfor?, har det noe med løpetid å gjøre, er ei anna nabotispe som har løpetid nå også.. Han markerer vanlig på turer som hannhunder gjør, men dette gjelder på sin egen tomt, om morgen.

Og dette skjedde etter han fikk parra seg.

Han er mer stresset og vil ut hele tiden, spiser som sakt ingenting. Det er flere tisper en hanner her i nabolaget, og de har ikke løpetid på likt så min stakkars bikkje får liksom aldri pause fra løpetid drite..

Er det noen som har noen tips på ossen jeg kan få han til å spise, og ta livet med ro?

Er det normalt å ikke bæsje før på kvelden eller dagen etterpå, og ikke gjøre seg ferdig på do, på sin egen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være løpetid, ja. Ikke uvanlig at hannhunder mister matlyst, furter og syter, setter seg ved døra og uler, stikker av, markerer anerledes enn den vanligvis gjør når den har hilst på en blødende tispe.

Har ikke hørt om at noen har fått sære bæsjerutiner av det, men det kan jo helt sikkert hende. Ellers så kan han være litt dårlig i magen. Så lenge han går på do, og avføringen er normal, og han er frisk og opplagt så er det ikke grunn til bekymring.

Tips til å få han til å roe seg ned? Svært få, annet enn kastrering, men da bør han være ekstrem mht løpetid, og også ha flere andre hormonrelaterte adferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bæsjet normalt før alt med løpetid og parring startet, bare nå i det siste han ikke har vært på bæsjedo om morgen, avføringen er fast og grei når han først bæsjer om kvelden. så får bare håpe det er pga løpetid.

Kastrering er det eneste rådet og tips som finnes innenfor løpetid altså?

Men det vil vel ikke hjelpe noe særlig å kastrere han nå når han har fått parret seg og vet virkelig hva løpetid er.?

Har ikke noe andre problemer enn det jeg har skrevet her heller. eneste største problemet som jeg syns da, er at det er så mange tisper i nabolaget som har løpetid nesten hele tiden, så han ikke får fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bæsjet normalt før alt med løpetid og parring startet, bare nå i det siste han ikke har vært på bæsjedo om morgen, avføringen er fast og grei når han først bæsjer om kvelden. så får bare håpe det er pga løpetid.

Kastrering er det eneste rådet og tips som finnes innenfor løpetid altså?

Men det vil vel ikke hjelpe noe særlig å kastrere han nå når han har fått parret seg og vet virkelig hva løpetid er.?

Har ikke noe andre problemer enn det jeg har skrevet her heller. eneste største problemet som jeg syns da, er at det er så mange tisper i nabolaget som har løpetid nesten hele tiden, så han ikke får fred.

Vet ikke helt hva du mener med at han ikke tisser ferdig på plassen sin, men det er vanlig at voksne hanner (og tisper) tisser små skvetter gjennom hele turen. Er han så plaget av tispene sin løpetid at han ikke har det bra, vil jo kastrering hjelpe. Det spiller ingen rolle at han har parret seg. Reproduksjonsevne og behov vil bli borte og han vil kjenne igjen og være interessert i tisper med løpetid, men ikke bry seg nevneverdig. Andre tisper er jo også litt ekstra snusete og kan klapre litt med tenna rundt løpetidlukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før alt dette med parring og løpetid skjedde så tisset han seg ferdig om morgen, var ikke mer tiss igjen å tisse på sin egen tomt (ute i hagen hans), men nå så tisser han bare litt og ikke som han gjorde før. Ute på turer markerer han vanlig som alle andre gjør. For meg så vil jeg si at ingen bikkjer har det noe bra når de ikke får i seg det de skal få i seg og stresser som bare det, prøver alt for å komme seg ut til nabotispa. Men det er sikkert ikke nok til kastrering for andre.

Men det her med tissing og ikke bæsjing om morgen er pga løpetid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil helst sjekke om det er noe andre råd og tips enn kastrering. er det absolutt INGEN andre råd, så er jo kastrering på plass. jeg vil ikke ha en bikkje som mister kilo etter kilo og blir gal av stress pga tispene har løpetid hele tiden her i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han?

Tips for å få en roligere hund er å legge turene til litt andre områder enn der det ferdes mest hunder slik at ikke det er så mye tispelukt, la han få bruke seg skikkelig, hjernetrim, søk, blodspor, trekke, lydighet. Masse muligheter til å la han få brukt seg.

Hindre han i å låse seg fast på tispeflekker når dere er ute.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er litt over tre år. Skal teste å gå andre steder ja, men det blir vansklig. jeg bruker å trekke han. og sykle med han fra før. og jeg pleier som regel å dra han med meg når han stopper opp for å smake på tisseflekker, det får han ikke lov til.. Men skal sjekke om jeg ikke får funnet ut om noen andre steder og gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før alt dette med parring og løpetid skjedde så tisset han seg ferdig om morgen, var ikke mer tiss igjen å tisse på sin egen tomt (ute i hagen hans), men nå så tisser han bare litt og ikke som han gjorde før. Ute på turer markerer han vanlig som alle andre gjør. For meg så vil jeg si at ingen bikkjer har det noe bra når de ikke får i seg det de skal få i seg og stresser som bare det, prøver alt for å komme seg ut til nabotispa. Men det er sikkert ikke nok til kastrering for andre.

Men det her med tissing og ikke bæsjing om morgen er pga løpetid da?

Markering og nedsatt matlyst er ganske vanlig.

Men jeg vil helst sjekke om det er noe andre råd og tips enn kastrering. er det absolutt INGEN andre råd, så er jo kastrering på plass. jeg vil ikke ha en bikkje som mister kilo etter kilo og blir gal av stress pga tispene har løpetid hele tiden her i nabolaget.

Du får selv bestemme om det er verdt å kastrere eller ikke, men jeg vil bare nevne at det kan være mange negative sider ved en kastrering. Det er ikke bare det at de mister interessen for tisper. Det er et stort inngrep som kan føre til store forandringer på hunden din. Du finner mye om kastrering hvis du søker her på forumet. Hvis hunden din stresser såpass mye at han ikke har det bra, så er det noe jeg ville vurdert.

Jeg har en kastrert hannhund (sammen med Bård som har svart over her) og den avgjørelsen satt langt inne. Vi slet i flere år før vi klarte å ta den avgjørelsen. Han er veldig annerledes nå enn det han var før, men det var løsningen for oss som hadde en overhormonell hund.

Ellers så er det for mange hannhunder en vanesak å være i nærheten av tisper med løpetid. Jeg har flere ganger hørt at hannhunder som bor med tisper etterhvert kun reagerer i de få dagene tispa står.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la han henge ved tisseflekker som lukter veldig godt, ikke la han stresse seg opp inne, ikke la han hilse på løpetisper eller tisper han reagerer veldig på.

Da pleier det å gå seg til etter min erfaring.

Noen ER jo bare ekstremt hormonelle, men ofte er det oppdragelse rundt dette med kjønnsdrift som mangler tror jeg. Hannhunder er jo som hannkjønn flest ( :innocent: ) , de må noen ganger minnes på hvilket hode de skal tenke med.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannbikkje som har fått prøvd seg på parring, ved uhell. men etter dette skjedde så har han vært så rar når han skal på do om morgen. han tisser over alt på plassen sin. han gjør seg ikke ferdig med å tisse, men han bæsjer ikke, ikke før på kvelden eller dagen etterpå. hvorfor?, har det noe med løpetid å gjøre, er ei anna nabotispe som har løpetid nå også.. Han markerer vanlig på turer som hannhunder gjør, men dette gjelder på sin egen tomt, om morgen.

Og dette skjedde etter han fikk parra seg.

Han er mer stresset og vil ut hele tiden, spiser som sakt ingenting. Det er flere tisper en hanner her i nabolaget, og de har ikke løpetid på likt så min stakkars bikkje får liksom aldri pause fra løpetid drite..

Er det noen som har noen tips på ossen jeg kan få han til å spise, og ta livet med ro?

Er det normalt å ikke bæsje før på kvelden eller dagen etterpå, og ikke gjøre seg ferdig på do, på sin egen plass?

At en hund ikke driter ser jeg ikke helt sammenheng med løpetid, altså. Da tenker jeg at det er for lite aktivitet i fordøyelsen enten pga for lite mat, lite aktivitet, sykdom o.l.

Hvor gammelt er dette dyret da?

Jeg synes det er drastisk å tenke på kastrering før andre og vanlige ting er utprøvd. Kjør opp aktiviteten, varier dagene, la hunden få ett par nye turruter og unngå at hannen får plassere nesa si i løpetid-rumper og de turrundene hvor høyløpske tisper går tur (de går jo rundt og reklamerer) når det er nabotisper som løper.

Jeg har veldig god erfaring i å la hannhunder få finne utav hva dette med løpetid, godlukter og tispene er jeg da. La de knekke koden, rett og slett. Selv har jeg med den tankegangen og fremgangsmåten med mine hanner fått hanner som kan omgåes løpetisper både på turing og samme rom uten mas, men når det er høyløpskhet - da er det full gass og skjerming såklart ;) Unntakene er de der såkalte sexy tispene da... som tydeligvis er rådeilige uansett hva. Heldigvis unntaksvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kastrering er SISTE løsning, vil helst at han skal ha det fint her i hverdagen hans. Han er som skrevet ovenfor litt over 3 år. Jeg har faktisk tenkt kastrering i ett år eller to nå, og lest veldig mange tråder om kastrering, så jeg er veldig usikker pga de negative sidene om kastrering. funker andre ting, så står jeg over kastrering, men funker det ikke så vil jeg ikke sitte å se på at bikkja mi lider, og ikke minst mister masse kilo. Han har ikke for lite aktivitet, det eneste som kan være for at han ikke driter, som jeg tenker da, er at han ikke for i seg mat, ser jeg bort ifra toalett problemet hans, så er han ellers frisk og rask. Og jeg lar han heller ikke henge ved pisseflekker som lukter vist godt. Men for prøve litt andre rutiner og litt annet forskjellig.. Takk for tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...