Gå til innhold
Hundesonen.no

Pokkers klatremus! Tips trengs sårt!


Yodel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Strekk en strømtråd 5 cm over toppen - sett på strømmen - og la henne klatre Da gjør hun det sikkert bare en gang

Hva slike amatørhobbyjurister som deg mener, driter jeg i grunnen en skikkelig lang marsj i, kjenner jeg. Forøvrig er det ikke et dressurmiddel, så det faller godt utenfor et forbud.

Nå har mannen kommet hjem etter 4 dager i Frankerike (heldig-grisen!), og det første han gjorde når han kom hjem var å heise gjerdet på det laveste området (der det var Ca.90- 100 cm) slik at det nå e

Det er ulovlig å strømme hunden ja, men gjelder ikke det bare halsbånd? Strøminngjerding er da ikke ulovlig, det kan jo brukes på alle dyr. At hunden selv velger å hoppe i et strømgjerde, er jo ikke ulovlig... og hunden gjør det nok neppe flere ganger etter den ene. :rofl:

Å bruke strøm som dressurmiddel av hund ER ulovlig, enkelt og greit.

Strømgjerde kan ikke settes opp med den hensikt å holde hunder på innsiden av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøllefrøken: PM sendt :)

Håper å få til en med veeldig liten strømeffekt, bare slik at det er litt ubehaglig, og for at det skal føles mer rettferdig tester jeg på meg selv først :P

Det er ikke lov å bruke dette på hund, og jeg kategoriserer deg nå som dyremishandler.

Det samme gjelder selvsagt alle som oppfordrer til slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine tips, da?

Først og fremst å bygge et gjerde hunden ikke kan klatre over.

Det er ikke noen stor sak, men krever selvsagt litt arbeidsinnsats.. Det er visst ikke alle som er villige til å jobbe for at hunden skal gjøre som det blir forventet av den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst å bygge et gjerde hunden ikke kan klatre over.

Det er ikke noen stor sak, men krever selvsagt litt arbeidsinnsats.. Det er visst ikke alle som er villige til å jobbe for at hunden skal gjøre som det blir forventet av den..

Jeg tipper Yodel blir glad for alle tips, jeg. Om hun kan unngå å strømme, så regner jeg med at hun velger å la være å strømme. :)

Yodel, når jeg tenker meg om, så har de kjøpt ekstra gjerder oppe, på maxbo eller noe lignende (var visst tilbud på den store butikken i Oslo veeed ... Sinsen? Heter det Maxbo der?), og satt det innenfor det andre "gjerdet", det kan jo være en idé? Noe høyere der? De er "sveiset" sammen med det andre gjerdet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å bruke dette på hund, og jeg kategoriserer deg nå som dyremishandler.

Det samme gjelder selvsagt alle som oppfordrer til slikt!

Å herregud da! Vet du hva dyremisshandling ER?

Det er da ikke værre en at barn lærer seg at det å ta på strømgjerder IKKE er så veldig lurt.. Man får vondt der og da ja (og igjen så skal jo ikke Yodel bruke høy styrke sånn som det er på kugjerdene) også er det over. Er det barnemisshandling at barn som bor på gård lærer seg at det er dumt å ta på strømgjerdene også?

Men, Yodel, jeg håper du prøver noe annet før du evt prøver strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slike amatørhobbyjurister som deg mener, driter jeg i grunnen en skikkelig lang marsj i, kjenner jeg. Forøvrig er det ikke et dressurmiddel, så det faller godt utenfor et forbud.

Neida, nå tar du feil frøken.

Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund

§ 1. Formål

Formålet med denne forskrift er å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund slik at hunden ikke unødig kommer i fare for å lide eller bli skremt.

§ 2. Virkeområde

Forskriften gjelder bruk av elektrisk strøm ved all form for opplæring, trening og bruk av hund.

§ 3. Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift

§ 4. Kompetansekrav

Personer som skal utføre aversjonstrening skal ha erfaring med dressur av hund og gjennomgått og bestått utdanning i aversjonsdressur. Utdanningen må omfatte grunnkurs på minimum 24 timer i hundeadferd og aversjon, teoretisk kurs i gjeldende dyrevernbestemmelser og aversjonsdressur samt praktisk opplæring i aversjonsdressur gitt av en kompetent og erfaren instruktør. Kandidaten skal deretter under vurdering av en slik instruktør gjennomføre og bestå en praktisk test i aversjonsdressur, der flere hunder og hunderaser benyttes.

Kompetansen skal vedlikeholdes gjennom oppgraderingskurs. Dokumentasjon for kompetansen skal kunne framlegges for tilsynsmyndigheten.

Instruktøren som gir den praktiske opplæringen samt tilrettelegger og vurderer den praktiske testen må kunne dokumentere egen kompetanse på og omfattende erfaring med aversjonsdressur.

Kurstilbyder plikter å registrere utdanningsopplegget, herunder oppgraderingskurs, i Mattilsynet. Kravet om 24 timer grunnkurs gjelder ikke personer som har gjennomgått utdanning og bestått en praktisk test før den 1. januar 2006.

§ 5. Kontroll og bruk av utstyr

Personer som skal utføre aversjonstrening har ansvar for å kontrollere at utstyr som brukes til aversjonstrening av hund er egnet til formålet og fungerer etter hensikten, og at bruk av slikt utstyr tilpasses treningssituasjonen og den enkelte hund.

§ 6. Straff

Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskriften eller enkeltvedtak gitt i medhold av forskriften, er straffbart i henhold til dyrevelferdsloven § 37. 0 Endret ved forskrift 6 aug 2010 nr. 1147.

§ 7. Ikrafttredelse

Denne forskrift trer i kraft straks..

Strømgjerde er fullt lovlig i Norge, men jeg tror det er påbudt med skilting på gjerdet om at det er strømførende. Piggtråd derimot er forbudt.

Det er forbudt å strømme hund unntatt på sau og villt og sånn - men ett strømgjerde kommer ikke innunder den kategorien.

Yodel - jeg ville reist til en stall og spurt om de kunne låne deg litt strømtråd og ett apparat en kort periode jeg og sett om det funka.

Jeg foreslår at du leser forskriften på nytt, den er lenger opp i dette innlegget.

Den regulerer ikke bruk av strømhalsbånd, men bruk av strøm i trening av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Kaskosøster det! Kasko klatrer også, og det gjerdet der hadde vært en finfin stige! Gjerdene her klatrer han ikke, rett og slett fordi det er for mye bevegelse i dem, de er ikke så stramme og sitve at det er gode å klatre på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva med å få festet netting et stykke opp over det dere har nå, men ikke topp skinne og heller ikke spenn det opp. Da vil nettingen begynne å svaie når hun henger der og prøver å komme over. Kan hende det holder med å fjerne toppstaget dere har nå. Vet jo ikke om det fungerer men bare en tanke etter det Rak sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Å bruke strøm som dressurmiddel av hund ER ulovlig, enkelt og greit.

Strømgjerde kan ikke settes opp med den hensikt å holde hunder på innsiden av det.

Låne noen strømstolper, sette stolpene på innsiden av gjerdet - tråden kommer MIDT på gjerdet - noe jeg mener må være en fordel for da slutter hun å forsøke å klatre i det store og det hele. Da får hun støt FØR hun kommer opp.

Ved å ha strømtråden på toppen så risikerer du at hun får støt og havner på utsiden og det er ikke veldig heldig.

Endret av IW
Fjernet usaklig kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låne noen strømstolper, sette stolpene på innsiden av gjerdet - tråden kommer MIDT på gjerdet - noe jeg mener må være en fordel for da slutter hun å forsøke å klatre i det store og det hele. Da får hun støt FØR hun kommer opp.

Ved å ha strømtråden på toppen så risikerer du at hun får støt og havner på utsiden og det er ikke veldig heldig.

Det var en god ide, tusen takk!

Mannen kommer hjem i dag, så vi skal se hva vi får til av sikringsmetoder. Funker ikke det er strøm et siste alternativ. Vil helst unngå det, men ser på det som et vesentlig bedre alternativ en en påkjørt hund om alt annet feiler.

Nå er det kun turer i bånd, og ut i hagen med oppsyn og "anker" som gjelder. Jippi er snurt. Det er ikke så lett å jage broremann med anker sier hun :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, nå tar du feil frøken.

Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund

§ 1. Formål

Formålet med denne forskrift er å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund slik at hunden ikke unødig kommer i fare for å lide eller bli skremt.

§ 2. Virkeområde

Forskriften gjelder bruk av elektrisk strøm ved all form for opplæring, trening og bruk av hund.

§ 3. Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift

§ 4. Kompetansekrav

Personer som skal utføre aversjonstrening skal ha erfaring med dressur av hund og gjennomgått og bestått utdanning i aversjonsdressur. Utdanningen må omfatte grunnkurs på minimum 24 timer i hundeadferd og aversjon, teoretisk kurs i gjeldende dyrevernbestemmelser og aversjonsdressur samt praktisk opplæring i aversjonsdressur gitt av en kompetent og erfaren instruktør. Kandidaten skal deretter under vurdering av en slik instruktør gjennomføre og bestå en praktisk test i aversjonsdressur, der flere hunder og hunderaser benyttes.

Kompetansen skal vedlikeholdes gjennom oppgraderingskurs. Dokumentasjon for kompetansen skal kunne framlegges for tilsynsmyndigheten.

Instruktøren som gir den praktiske opplæringen samt tilrettelegger og vurderer den praktiske testen må kunne dokumentere egen kompetanse på og omfattende erfaring med aversjonsdressur.

Kurstilbyder plikter å registrere utdanningsopplegget, herunder oppgraderingskurs, i Mattilsynet. Kravet om 24 timer grunnkurs gjelder ikke personer som har gjennomgått utdanning og bestått en praktisk test før den 1. januar 2006.

§ 5. Kontroll og bruk av utstyr

Personer som skal utføre aversjonstrening har ansvar for å kontrollere at utstyr som brukes til aversjonstrening av hund er egnet til formålet og fungerer etter hensikten, og at bruk av slikt utstyr tilpasses treningssituasjonen og den enkelte hund.

§ 6. Straff

Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskriften eller enkeltvedtak gitt i medhold av forskriften, er straffbart i henhold til dyrevelferdsloven § 37. 0 Endret ved forskrift 6 aug 2010 nr. 1147.

§ 7. Ikrafttredelse

Denne forskrift trer i kraft straks..

Jeg foreslår at du leser forskriften på nytt, den er lenger opp i dette innlegget.

Den regulerer ikke bruk av strømhalsbånd, men bruk av strøm i trening av hund.

He, he, du er faktisk utrolig morsom - selv om det sikkert er helt utilsiktet :lol:

1) Man bruker ikke strømgjerde som TRENINGSverktøy.

2) Man har ikke strømgjerdet PÅ hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fri tolkning av den loven eller? Meget, meget spesielt om det skal være lov å gjerde inn katter, gris, storfe, hest, geit osv med strøm - men IKKE hund. :blink:

Du vet, noen tror at man fester strømgjerdet PÅ hunden, og da er det jo ikke så rart?

Gjerder for katter, griser, storfe, hest og geit fester man vanligvis på gjerdestolper, og ikke på selve dyret, så da blir det selvsagt noe HELT annet... :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, du er faktisk utrolig morsom - selv om det sikkert er helt utilsiktet :lol:

1) Man bruker ikke strømgjerde som TRENINGSverktøy.

2) Man har ikke strømgjerdet PÅ hunden.

Du frøken, her har du jo misforstått noen vesentlige ting.

For det første, intensjonen bak lovverket er altså å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund.

Det er opplagt at dette er et tilfelle der man vil trene hunden til å IKKE gjøre en gitt adferd.

Man bruker strøm på hunden selv om ikke dressurmiddelet (det er det det er i denne sammenheng) ikke er festet fysisk til hunden.

Etter din tolkning kan man eksempelvis bruke stungun lovlig, mens halsbånd med samme funksjon er ulovlig.. Du forstår nok selv at intensjonen bak lovverket strider med din tolkning, og at din tolkning således er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du frøken, her har du jo misforstått noen vesentlige ting.

For det første, intensjonen bak lovverket er altså å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund.

Det er opplagt at dette er et tilfelle der man vil trene hunden til å IKKE gjøre en gitt adferd.

Man bruker strøm på hunden selv om ikke dressurmiddelet (det er det det er i denne sammenheng) ikke er festet fysisk til hunden.

Etter din tolkning kan man eksempelvis bruke stungun lovlig, mens halsbånd med samme funksjon er ulovlig.. Du forstår nok selv at intensjonen bak lovverket strider med din tolkning, og at din tolkning således er feil.

Vis meg en rettsavgjørelse, et dokument av noe som helst slag som underbygger din påstand om at GJERDER er treningsverktøy.

Du VET hva trening betyr? Eller?

Gjerder er pr definisjon noe man setter opp for å holde folk/dyr inne/ute på/ute fra et område og har ingenting som helst på noe som helst vis å gjøre med TRENING. Synes du tigrene i dyreparken i Kristiansand ser særlig trente ut? I så fall, hva har de trent på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg eller bonden som er dyremishandler når min hund vil leke med kuene på innsiden av strømgjerdet, løper bort og får seg et støt? Nei vent, jeg trente jo ikke hunden, da er det bonden, for h*n trener min hund til å holde seg på utsiden..sånn eeeegentlig.

Forvirret? Følg med i neste episode av Soap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg en rettsavgjørelse, et dokument av noe som helst slag som underbygger din påstand om at GJERDER er treningsverktøy.

Du VET hva trening betyr? Eller?

Gjerder er pr definisjon noe man setter opp for å holde folk/dyr inne/ute på/ute fra et område og har ingenting som helst på noe som helst vis å gjøre med TRENING. Synes du tigrene i dyreparken i Kristiansand ser særlig trente ut? I så fall, hva har de trent på?

Du kan jo starte med å lese denne tråden da frøken.

Her står det tydelig at det er ønskelig å bruke dette som en metode for å avlære hunden en gitt adferd.

Altså er det definitivt noe som er tiltenkt brukt for å få hunden til å respektere en grense (som ikke er solid nok i utgangspunktet)

Dette er definitivt noe som rammes av lovverket, da det er å regne som trening.

At gjerdet i utgangspunktet ikke er ment brukt som et treningsverktøy betyr ikke at det ikke kan brukes som det. I dette tilfellet er altså saken enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte skrive noe ala Tøfflus..for det er jo "trening" det også. Alle bønder trenger lisens i hundetrening osv..

Det som provoserer meg litt, er at hundene er hellige. Hvorfor i alle dager skulle strømgjerde rundt hund være mer dyremishandling enn strømgjerde rundt en hvilken som helst annen art?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lest litt på mattilsynet, orker ikke sitere og linke til alt men i forbindelse med høringen var faktisk også stømgjerde nevnt. § 3 inneholdt dengang heller ikke ordlyden "bruke utstyr på hund". Så hva som er skjedd underveis i prosessen der er usikkert, finner ikke noe mer om det annet enn at også i pressemeldingen fra mattilsynet om ny forskrift er det korrigert med "forbudt å bruke utstyr på hund".

Red: Her er siste pressemelding fra Mattilsynet og strømgjerde er ikke nevnt her, usynlige gjerder o.l. derimot.

"Utgangspunktet er at det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm."

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...