Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase; skal man "satse" eller velge "trygt"?


LinL
 Share

Recommended Posts

Synes ikke du er negativ jeg, skriver jo her for å prøve å få litt forskjellig input, og kanskje bli litt mer fornuftig av det ;)

Tror jeg skal ta kontakt med schäferklubben i området, vet at de trener ipo fast, så får jeg dratt og sett på og prata litt. Samma med NRH :) Jeg er jo veldig for å velge rase etter bruksområdet, men den har liksom klistra seg på hjernen min. æsj.

Skal å treffe noen kortiser iløpet av mai da, kanskje jeg faller pladask der og! Det fornuftige er jo collie, får med mye gratis med en god kortis tror jeg :)

Da jeg trente NRH, så var jeg på fellestreninger hele søndagen og onsdag + all treningen jeg gjorde selv.. IPO bør man nok trene spor hver dag, og lydighet flere ganger i uka for å få det på plass. Bitearbeid er litt avhengig av hund osv., og ikke minst avhengig av fellestreninger.

Jeg tenker litt slik at hvis du vil ha en hund som kan være med på alt, så må du finne en allroundhund. Ei lita schäfertispe med middels drifter eller ei rottistispe er gode kanditater også. Disse henger med i det meste :) De er kanskje dårligst på agility, men der er vel schäfer hakket bedre enn rottisen igjen da. Dropper du ipo-biten, så har du jo enda flere raser å velge imellom. Border collie, labrador osv. kan være gode valg da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...