Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig valg/dilemma?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Høres ut som om problemet ikke er at han har for mye sosial lyst, men at har har for lite lyst til å jobbe. Som i fra naturens side altså :) og da hjelper det ikke å få en mindre sosial dalmis neste gang, med mindre det også er pumpet opp mer av vilje til å jobbe :) Er vel det de prøver å si her? Er det realistisk å få en dalmis med mer arbeidslyst? Det er vel det som er spørsmålet?

Men likevell føler jeg at han LIKER å trene :) Han LIKER å jobbe. Og la oss nå si at han ikke hadde likt andre folk og hunder og kun hadde oversett dem så hadde forholdene ligget bedre tilrette for fokus på meg og jobbe med meg. For jeg føler ikke at han mangler arbeidslyst, for man ser ganske tydelig at han liker å trene :) Men det sosiale kommer FØR arbeid, som du sier fra hans natur. Det er ikke det at han mangler arbeidslyst egentlig (han gjør sikkert det i forhold til brukshundene, men føler det ikke er helt rettferdig sammenligning), men at arbeid kommer i andreprioritet i hodet hans og andre folk og hunder/det sosiale ligger som førsteprioritet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje du skal snu problemstillingen litt. Hvor mange dalmatinere SER du i konkurransesettinger? Gjør disse det bra? Hvor lett har det vært for ekvipasjen å komme så langt som de har? Tror du d

Høres ut som om problemet ikke er at han har for mye sosial lyst, men at har har for lite lyst til å jobbe. Som i fra naturens side altså og da hjelper det ikke å få en mindre sosial dalmis neste gan

Nettopp Og er det nok for deg, å ha en treningshund hvor trening er andrepri? det er vel det du må finne ut av?

Men likevell føler jeg at han LIKER å trene :) Han LIKER å jobbe. Og la oss nå si at han ikke hadde likt andre folk og hunder og kun hadde oversett dem så hadde forholdene ligget bedre tilrette for fokus på meg og jobbe med meg. For jeg føler ikke at han mangler arbeidslyst, for man ser ganske tydelig at han liker å trene :) Men det sosiale kommer FØR arbeid, som du sier fra hans natur. Det er ikke det at han mangler arbeidslyst egentlig (han gjør sikkert det i forhold til brukshundene, men føler det ikke er helt rettferdig sammenligning), men at arbeid kommer i andreprioritet i hodet hans og andre folk og hunder/det sosiale ligger som førsteprioritet :)

Men er det du beskriver her vanlig for dalmatinere? Slik at det er det du kan forvente med en ny dalmatiner? Eller er det "bare Nico"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at han mangler arbeidslyst egentlig (han gjør sikkert det i forhold til brukshundene, men føler det ikke er helt rettferdig sammenligning), men at arbeid kommer i andreprioritet i hodet hans

Nettopp :) Og er det nok for deg, å ha en treningshund hvor trening er andrepri? det er vel det du må finne ut av?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det du beskriver her vanlig for dalmatinere? Slik at det er det du kan forvente med en ny dalmatiner? Eller er det "bare Nico"?

Det jeg skriver der er Nico :) hehe! Jeg har ikke opplevd andre dalmatinere som like hypersosial som han, men arbeidslyst vet jeg nesten ikke? For det er ikke akkurat overflod av dalmatinere som brukes heller :)

Nettopp :) Og er det nok for deg, å ha en treningshund hvor trening er andrepri? det er vel det du må finne ut av?

Det er det jeg må finne ut ja :) Og det er der jeg sliter! haha... Hva vil jeg ha? Og tørr jeg å prøve noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har møtt en mer sosial hund enn Talli til JeanetteH, det er vel ingen tvil om at Talli er trenbar allikevel?

Det er nok der det kommer inn, at kelpien er mer trenbar? Det ligger vel noe i det, at det er forskjell på en dalmatiner og en gjeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skriver der er Nico :) hehe! Jeg har ikke opplevd andre dalmatinere som like hypersosial som han, men arbeidslyst vet jeg nesten ikke? For det er ikke akkurat overflod av dalmatinere som brukes heller :)

Kanskje du skal snu problemstillingen litt.

Hvor mange dalmatinere SER du i konkurransesettinger?

Gjør disse det bra?

Hvor lett har det vært for ekvipasjen å komme så langt som de har?

Tror du det har vært enkere for andre enn det er for deg å ha en rase som kanskje ikke har samarbeid med fører som førstepri?

Det ER antakelig en grunn til at man ikke ser så fryktelig mange dalmatinere i konkurranser, tror du ikke?

Det er en grunn til at drevne hundetrenere IKKE skaffer seg den rasen som konkurransehund, tror du ikke?

Det er sjelden så enkelt som å si at med et annet eksemplar av rasen, så vil jeg antakelig komme mye lengre... Det er alltid en grunn til at det stopper opp på et visst nivå med mange raser. Ta bare min rase. Det er liksom en såkalt brukshund - og det finnes hunder med flinke eiere som er både lydighetschampions og brukschampions, men det er langt mellom dem. De fleste stopper opp på et mellomnivå - det er antakelig det rasen er god nok for pr i dag. De mangler det siste lille ekstra som gjør det enkelt for eieren å komme til topps. Det krever MYE mer trening med en slik hund, enn en av de tradisjonelle rasene, for å få samme resultat. Man får litt mindre igjen for all den tiden man legger ned i trening, enn det man gjør med en "vanlig" rase.

Det er jo en grunn til at det er de samme rasene som går igjen i toppen i de ulike hundesportene, sant? Det er fordi de egner seg best.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Jeg ser på det sosiale som en hindring *ler* Akkurat med han, jeg har tenkt myyye rundt og kan ikke komme på¨noe på HVA jeg kan gjøre. Jeg har liksom tenkt at jeg får bare fortsette å trene, trene mer kontakt å se om det løsner etterhvert :) Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre hehe... Hypersosial kelpie blir nesten noe annet, for de fleste kelpiene jeg har møtt har liksom arbeid betydd så mye, og samtidig så har de mer driv og arbeidslyst naturlig i seg :) mitt inntrykk da.

Bare for å komme med et lite treningstips her; har du prøvd å lære ham å hilse på kommando og bruke det som belønning? Type: se på deg->"gå hils", Sitte på plass -> gå hils, gå litt fvf -> gå hils, osv osv osv. Kan brukes på de aller fleste øvelser. Er noe med å lære bikkja å jobbe for det de liker best.

Og sånn bortsett fra det så ER noen raser lettere å trene enn andre ;-) Jeg har bare hatt sosiale hunder, men jobbe kan de lell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et lite treningstips her; har du prøvd å lære ham å hilse på kommando og bruke det som belønning? Type: se på deg->"gå hils", Sitte på plass -> gå hils, gå litt fvf -> gå hils, osv osv osv. Kan brukes på de aller fleste øvelser. Er noe med å lære bikkja å jobbe for det de liker best.

Og sånn bortsett fra det så ER noen raser lettere å trene enn andre ;-) Jeg har bare hatt sosiale hunder, men jobbe kan de lell!

Jeg prøvde å bruke en person som belønning en liten periode men han ble egentlig bare ukonsentrert, distre og småstressa av det :) Hundene er større "problem" enn folk igrunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...