Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp. uønsket adferd på groendaler 5,5 mnd


Groendaler
 Share

Recommended Posts

Hei vi trenger litt hjelp av vante hundefolk eller folk med erfaring med Belgere. Vi er vante hundefolk men da med fuglehund. Vi har en Groendaler tispe på 5,5 mnd. Hunden er generellt veldig snill, kosen og lett lært, og får mye kos. En flott hund. Vi er aktive folk som liker oss ute derfor hadde vi lyst og prøve Groendaler da det er utrolig flotte hunder. Vi satte oss godt inn i rasen og snakket mye med Belger eiere for tips. Vi har vert rolige og behersket men streng under pågående innlæring, selv om hunn har en liten dropp i konsentrasjonen for tiden. Vi har ikke trent for mye, og hunden får mye lek og morsjon, også viktig hjernetrim så allt ligger til rette for en flott hund.

Men så til problemet vi reagerer på og ikke liker. Noen eks.

1.

En dag på en kortere fjelltur fant hunden en plastflaske med ukjent innhold. Vi var redde for at innholdet kune være skadelig for hunden og kallte henne inn. Hun kom stolt og fornøyd, men nekter plent og slippe flasken. Prøvde med kos , godbiter( vet ikke om det var lurt med godbit da ) etc men nei. Hun knurrer ganske kraftig og til slutt måtte jeg fysisk åpne munnen forsiktig for og ta flasken fra henne. Vi er ikke vant at hunder knurrer når man er nødt ta noe fra dem og liker ikke dette. Når hunn får mat bruker vi si sitt og hun må vente litt for vi sier versegod og hunn får spise. Prøvde bare for og teste om hun reagerer likt når vi tar maten , men det går bare fint.

2

Hunn er som valper/ unghunder flest og liker sko, tøffler doruller etc. Får hunn tak i eks en sko er det samme adferden med intens knurring når vi tar den fra henne. Det skal sies at hunn aldrig har bitt oss, men vi vil gjerne denne knurringen til livs.

3

Hunn er heller ikke glad i og kjøre bil, selv om dette er blitt mye bedre da vi har jobbet intens med og gjøre denne opplevelsen mest mulig posetivt for henne med kos godbiter etc. Kan mere skjønne at hunn knurrer når vi løfter henne i bilen da hunn er redd så dette begynner gå seg til allerede.

Vi har vert veldig bevisst på og ikke bruke høy stemme på visst hunn er uskikkelig , men vært bestemt og konsekvente. Hunn er selvfølgelig heller aldrig blitt nakket eller brukt fysisk straff på.

Er det noen som har kjennskap til hunderasen som kan si hvor vanlig slik adferd er. Hva har vi eventuellt gjort feil, og først og fremst hvordan går vi frem for og få bot med denne adferden. Er som sakt ikke vant til slik adferd da fuglehunder er generellt veldig greie på dette området.

Vi har ikke begynt og trenne apport da vi vil være helt sikker på at innkalling sitter. Hunn er derfor ikke vant og gi noe i fra seg. Men jeg ønsker og kunne ta fra hunden det jeg ønsker i fremtiden. Ting kan jo være skadelig.

På forhånd takk for svar. Flott forum. mvh Litt bekymret groendaler eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe stor fare ved slik adferd, egentlig. Det er ikke uvanlig at hunder "eier" det de selv har fanget (les: funnet selv). Ting de får av oss har ofte ikke like stor bytteverdi som ting de finner selv, og for enkelte hunder kan det slå ut i at de forsvarer det som de selv mener er rettmessig deres (de har jo fanget selv jo :D).

Jeg ville begynt å med byttetrening. Dere trenger ikke å ha innkalling på plass for å trene hold og avlever - det skal jo uansett skje inne hos eieren. La henne få en ting, og bytt med noe som er gjevere for henne. Det er jo ikke sikkert dette hjelper mye på det at hun knurrer for å beholde byttet sitt, men kanskje det hjelper et stykke på vei?

Det som også er viktig, er at når dere da skal ta fra henne det hun har funnet, så ikke dra i det - det er viktig at hun kan en slippkommando som gjør at hun slipper UTEN at dere trenger å være borti tingen. Jeg ser det godt på min hannhund dersom vi leker drakamp. Han nekter plent å slippe det vi kamper om dersom jeg drar bare bittelitt i byttet. Sier jeg slipp da, så drar han bare enda mer. Han slipper derimot enkelt dersom JEG slipper byttet også og vifter med en godis (nå er han veldig godisfiksert altså, men det kan fungere på samme måte om dere har en leke hunden elsker). Tren inn slippkommando - og om hun får tak i noe, så ikke forsøk å ta det fra henne direkte, men ta tak i båndet hennes (kanskje kan hun ha et sånt "slips" hengende på seg slik at dere kan ta tak i det sånn at hun ikke stikker av med byttet) og forsøk å få henne til å slippe.

Herregud... dette ble skikkelig dårlig forklart kjenner jeg - det er nok andre soniser her som kan forklare dette bedre :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb inn en slippkommando som Siri sier. :) Ikke ta opp kampen med hunden, for da vil hun bare få mere lyst på tingene. Jobb mye med at når hun slipper, så får hun noe positivt. Da lærer hun at det lønner seg.

Ellers så burde du trene på å gå ut og inn av bilen. Da også positivt. Belønn hun når hun hopper inn i bilen, ta hun ut igjen og gjenta.

Det er ikke noen store problemer, så med litt trening, så burde det ordne seg greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke noe ekspert, men har hartt ressursforsvar på min terrier. vi løste dette med bytteleken. lærte inn en ganske solid slipp-kommando hjemme ved at hun alltid fikk tilsvarende eller noe bedre av meg om hun slapp noe hun likte. når denne satt ganske bra kunne jeg si slipp da hun stjal en muffins fra stuebordet og hun slapp den faktisk. tilgjengjeld fikk hun litt muffins av meg fordi hun gjorde som jeg sa. altså, hun tapte ikke noe ved å høre på meg. tvert imot tjente hun på det. vi generaliserte den ute, på flere forskjellige steder og per i dag ser jeg aldri noen tendenser til forsvar ovenfor meg. hun kan ha ovenfor andre hunder, men det er en naturlig adferd i mitt hode og jeg synes hun skal få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over meg, slippkommando er tingen, da slipper du å prøve å rive det ifra hunden og skape en dra-lek-situasjon du absolutt ikke var ute etter. Det girer jo bare hunden enda mer og du får bare enda mer problemer med å få tatt det fra hunden. Det er lurt å øve det inn så tidlig som mulig uansett rase, her har vi det godt inndrillet allerede, nettopp fordi jeg er redd for det du beskriver.

Bare være litt forberedt på at selv om slipp-kommando fungerer kjempegodt i stua med de vanlige lekene, så kan det hende kommandoen sitter liiiiitt lengre inne når man er ute og hunden finner noe nytt og kjempespennende. For eksempel om hunden finner ei dau og halvråtten mus og er litt sånn :hyper::baby: mens du er litt mer sånn :gaah::x .... True story.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Mange gode tips her, signerer folka over her. Min groenendaelgutt gjør akkurat det samme som din når han har funnet noe samt når han skal bæres. Jeg har sluttet å bry meg om knurringen når han bæres, så lenge vi gjennomfører det jeg vil til slutt :P Men jeg skjønner godt at det er ekkelt, jeg har vært fortvila over dette så sinnsykt mange ganger selv liksom. Jobb med bytting og få inn en god slippkommando :)

Jeg off topic, men hvor kommer groenendaelen din fra (nysgjerrig jeg vettu :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar. Neten godt ogf høre at det er flere som har denne problematikken. spes fra en med groendaler. Hunden er jo ellers utrolig snill og kjælen. Vi kjøpte hunden 25 mjan fra Rahnco Jerez på ski. God stamtavle. er din hund gammel , spennende og høre hvordan din hund er. Fantastiske hunder disse Belgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det ikke er lekeknurring? At hun rett og slett mener hun har en drakamp på gang? Man hører gjerne forskjell, men er man ikke vant til hunder som lekeknurrer kan det høres voldsomt ut.

Lakenoisen min var ekstrem på lekeknurring, ingen av mine groenendaeler har hatt mye lyd, men litt har det kommet. Felles for de alle er at de enkelte ganger har bestemt seg for å ha en drakamp uten at det helt var avtalt med meg på forhånd..

Sånn når jeg har hengt opp klær, redd opp senga, tatt på meg bukse, slappet av på sofaen med pledd over meg osv. Schvupp, en belger i andre enden som drar det den makter, nekter å slippe og drar på med lyd.

Det samme har skjedd med gjenstander de har funnet også, uten at det har vært noe aggresjon inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine valper har hatt ressursforsvar slik som du beskriver som valper. Det har forsvunnet på alle sammen med alderen, og ikke noe jeg ville bekymret meg for! Men noen retningslinjer er greie å ha - disse har jeg fulgt:

- Absolutt ro og ingen forstyrrelse under måltider. Hunden skal kunne spise uten å være redd for at du kommer og tar maten igjen.

- Masse byttetrening! Gi hunden noe litt kjedelig, og bytt med noe bedre (f.eks brødskalk med ostebit). Så ofte som mulig, og helt uten drama. Vil ikke hunden bytte (det vil de fleste hvis du bare sørger for at den bedre godbiten er bedre på ordentlig :P).

- Hvis du først er i en situasjon hvor hunden begynner å knurre finnes det flere metoder. Min favoritt er å hverken gå vekk eller å kjefte - jeg vil ikke at valpen skal lære at den faktisk kan få folk til å gå vekk ved knurring, men det er heller ikke noe å lage styr rundt. Rolig og forsiktig tar jeg da og fjerner det valpen har ved å fysisk åpne munnen og ta det. Men så langt det lar seg gjøre unngår jeg sånne situasjoner.

- Trene slippkommando. Det er det første mine valper har lært, og det har alltid vært den kommandoen som sitter best.

Jeg har tro på å være rolig, lage minst mulig drama, og være forut for situasjonen - det vil si å unngå sånne situasjoner hvor valpen føler den må forsvare byttet sitt. Lykke til - det er en herlig rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to minste her leker med mye lyd. de står og drar i hver sin ende av en pinne mens de buldrer og bråker. Det er visstnok toppen av lykken i følge dem, men høres ut som de har lyst til å drepe hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Altså lyden som kommer når Angus leker (for han har ekstremt mye lyd under lek) er ganske så forskjellig som når vi tar ting han har funnet fra han. Kroppspråket er også veldig forskjellig, så i min er det nok heller ressursforsvar enn lekeknurring :)

Men du har en topp innstilling TS! Dette får dere nok skikk på fort se :D Og morsomt å høre hvor hun er fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...