Gå til innhold
Hundesonen.no

Hagetråden


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Det er sikkert ikke bare jeg som har interesse for å ha det pent rundt husveggene?

Jeg har i allefall store planer om å få det fint rundt her. Derfor trenger jeg svært gjerne hjelp med å identifisere hva jeg har i hagen, siden jeg jo ikke kan noen verdens ting. For min del kan det også være hyggelig med tips om hva jeg kan gjøre for å skape en litt mer spennende hage enn den enn så lenge gir inntrykk av å være. Vis meg din hage!

Hva er dette?

1:

IMG_1416.jpg

2:

IMG_1415.jpg

3:

IMG_1414.jpg

4:

IMG_1410.jpg

5:

IMG_1408.jpg

6:

IMG_1405.jpg

Slik ser gresset ut stort sett over alt. Mye mose. Hvordan få mere gress?

7:

IMG_1395.jpg

Disse er det mye av. Rørlignende, og stygt. På denne siden av huset er det store deler av dagen. Mulighet for bed her?

8:

IMG_1390.jpg

Stygt. Hva er det?

9:

IMG_1388.jpg

Denne har masse skarpe torner, og er stygg den også. Blir den pen? Er det en slik med små, grønne blader?

10:

IMG_1381.jpg

Stygg busk, igjen.

11:

IMG_1399.jpg

Jeg har også skadedyr i hagen... To store skadedyr.

12:

IMG_1375.jpg

I denne vil jeg ha bed. Hva? Hvordan? Herdighetssone 4-6 bor jeg i, så vidt jeg vet.

13:

IMG_1374.jpg

Juletreet er veldig hyggelig. Men skeivt. Kan jeg klippe det?

14:

IMG_1370.jpg

Er dette en nedklipt rosebusk? (Vil den bli fin? På denne siden av huset er det stort sett bare skygge.)

15:

IMG_1369.jpg

16:

IMG_1363.jpg

17:

IMG_1362.jpg

Dette er rabarbara sant? Det er i allefall grisestygt. Kan jeg klippe ned alt, rake bort grumset, og få opp ny, frisk, fin rabarbara?

18:

IMG_1358.jpg

Stygg busk igjen.

19:

IMG_1356.jpg

20:

IMG_1355.jpg

21:

IMG_1354.jpg

22:

IMG_1352.jpg

23:

IMG_1351.jpg

24:

IMG_1350.jpg

Det ser ut som sjøgress..

25:

IMG_1349.jpg

Jeg tror det kan bli ganske fint, hvis det blir mange blomster i bedet under epletreet(?).

*Dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min hage er under oppgradering for å si det slik Det var ingenting her for to sommere siden (da vi flyttet inn), men vesentlig bedre nå. Fremdeles langt igjen til dit jeg vil være da. Men her er litt

jeg anbefaler deg og la det gå en sesong før du kutter ned trær og fjerner busker da er det lettere og se hva som bør fjernes.. hagene ser ganske nitriste ut nå før varmen kommer, så du kan sikkert

Åh, for en super tråd nå som vi skal flytte til hus med diger hage! Blomstene du har er krokus, de kommer i mange fine farger. Du kan fin formklippe juletreet. Jeg liker forøvrig mose, jeg, det er my

26:

IMG_1348.jpg

Men hvordan blomster er det?

27:

IMG_1347.jpg

28:

IMG_1345.jpg

Sånn ser de 5 buskene ut, som er på venstresiden av tomten. Hva er de? Er de døde?

29:

IMG_1343.jpg

Jeg vil ha det tett her. Slik at det blir et slags 'gjerde'.

30:

IMG_1341.jpg

Enda en busk. Er den syk?

Nå har dere sett litt av hva jeg har i hagen. Jeg skal få tatt noen bedre oversiktsbilder, dersom noen har idèer om hvordan ting kan gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler deg og la det gå en sesong før du kutter ned trær og fjerner busker :) da er det lettere og se hva som bør fjernes.. hagene ser ganske nitriste ut nå før varmen kommer, så du kan sikkert forvente deg mange aha opplevelser fremover om at den stygge kvistene/treet busken osv er faktisk noe vakkert når sommeren kommer :) jeg liker jo det som ikke nødvenigvis er plantet i hagen også da.. naturhager er vakkre :) men det er jo opp til den enkelte hva dem ønsker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 3 er krokus, er det ikke?

Jeg sleit litt med det samme da jeg fikk hage for halvannet år siden... Men jeg fant ut at det meste egentlig er fint bare det får spirt og får blomster. Sånne tørre kvister som stakk opp bare klippet jeg av og så kom det fiiiine blomster (mamma sa de het stauder og at de kommer opp når man klipper dem ned...). Så jeg har bare klippet bort det jeg syntes var stygt og så kom det tilbake igjen og ble fint.

Jeg mener at nedklipte rosebusker kommer tilbake om de ikke er døde og at man fint kan "frisere" juletrær. Man gjør iallefall det med sånne tujahekker (vet ikke hvordan man staver...)..

Ja. Jeg er ikke så god på hage, jeg bare kjeder meg på jobb og synes det er fint med hage.. Men jeg kan solsikker, da. Så det er bare å si fra om du vil ha solsikkeråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de lilla er krokus :) Sånn ellers ser det ut til at du har mange stygge busker :lol:

Vi har også mye mose i hagen, tror det kommer av dårlig stell med plenen. Den må nok klippes ofte. I tillegg til at hundene tisser og bæsjer der, og det er sikkert ikke godt for gresset heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sliter med mose her selv. Det kommer visstnok av sur jord og kalk er jeg blitt anbefalt som kur. Sur jord har gjerne sammenheng med bartrær, og gjerne gran, edelgran osv. Du får og verktøy og maskiner for fjerning av mose..

Selv har jeg ny tomt å utforske i år og lar ting stå til så får vi se hva det blir. Det jeg vet er at je ghar noen bær / frukttrær og jordbæråker i det ellers grå og triste her .. :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de lilla er krokus :)Sånn ellers ser det ut til at du har mange stygge busker :lol:

Vi har også mye mose i hagen, tror det kommer av dårlig stell med plenen. Den må nok klippes ofte. I tillegg til at hundene tisser og bæsjer der, og det er sikkert ikke godt for gresset heller.

Jeg veit! Det er kjipesen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen driver også og snakker om at man skal "lufte" plenen. Jeg vet ikke hva det innebærer, men det er visst noe man gjør med en rakegreie med små knivblader som man drar gjennom plenen.... Vi har også mye mose på den ene plenen vår. På den andre plenen (som er rundt huset og er inngjeret) har bikkja spist mosen. Så nå er det nesten bare gress igjen og mange bare flekker der det har vært mose. Veldig pent.... :no:

Det er ikke meningen å kuppe hagetråden din, Jankaa, men: Noen som vet om det er bare å slenge ut gressfrø på de bare flekkene og så ordner det seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, for en super tråd nå som vi skal flytte til hus med diger hage! Blomstene du har er krokus, de kommer i mange fine farger. Du kan fin formklippe juletreet. :) Jeg liker forøvrig mose, jeg, det er mye mjukere å tråkke på enn gress, og gjemmer ikke farlige vepser og sånt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er ikke meningen å kuppe hagetråden din, Jankaa, men: Noen som vet om det er bare å slenge ut gressfrø på de bare flekkene og så ordner det seg?

Jeg holder på litt med det og har valgt å kalke først pga surheten som over. Jeg har og avventet pga frostnetter med å så. På pakka mi står det at frøene skal "rakes" litt ned men jeg tror det bare er å hive på. Det anbefales og gjødsling dog ikke sammen med spriring da det kverker frøene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mye av buskene tror jeg du kan klippe ned. Men dem blir ikke pene før om noen år. 30. Du hadde også bilde av noen kvister hvor noen så frostskadd/tørket ut og andre hadde skudd. De som så frost skadd ut kan du klippe vekk.

28 -29 er busker som er klipt ned og med lange stranteskudd. Disse kan formes altså klippes litt for å få form andre skudd nedenfra. Kan dem ha sopp i kjernen av greinene? da blir dem skjeldent bra etter min erfaring

Sjøgresset tipper jeg er pinseliljer

14. rosebusk

15 og 16 staude

edit: mose holder plena grønn men skal du ha den vekk så gjelder det å kalke rett før regnvør. Mose gjør at du ikke trenger å klippe plena så mye som med rent grass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:no:

Det er ikke meningen å kuppe hagetråden din, Jankaa, men: Noen som vet om det er bare å slenge ut gressfrø på de bare flekkene og så ordner det seg?

Kjære vene, det er ikke MIN tråd, det er SONENS tråd! Jeg vil se ALLES hager jeg, tenk! :)

Mye av buskene tror jeg du kan klippe ned. Men dem blir ikke pene før om noen år. 30. Du hadde også bilde av noen kvister hvor noen så frostskadd/tørket ut og andre hadde skudd. De som så frost skadd ut kan du klippe vekk.

28 -29 er busker som er klipt ned og med lange stranteskudd. Disse kan formes altså klippes litt for å få form andre skudd nedenfra. Kan dem ha sopp i kjernen av greinene? da blir dem skjeldent bra etter min erfaring

Sjøgresset tipper jeg er pinseliljer

14. rosebusk

15 og 16 staude

edit: mose holder plena grønn men skal du ha den vekk så gjelder det å kalke rett før regnvør. Mose gjør at du ikke trenger å klippe plena så mye som med rent grass

Hvordan ser jeg hva som er frostskadd?

Red: Jeg la også ut et innlegg på et rent hageforum, og fikk svar på hva jeg har. Vedkommende var også imponert over hagen min :D

1. Krypeiner

2. Små påskeliljer

3. Krokus

5. Einer

8. Frøstand av skogskjegg

9. Berberis

14. En nedklippet rosebusk, ja

15. Løytnantshjerte?

16. Løytnantshjerte

17. Ikke rabarbra, vent og se.

18. Skogskjegg

19. Klatrebeinved, orientalsk valmue og tulipaner

20. Krokus

21. Tulipaner og krokus

22. Tulipaner og påskeliljer

23. Påskeliljer, krokus og tulipaner

24. Påskeliljer

26/27. Krokus

28. Vanskelig å se, men vent og se.

30. De gule prikkene er rustsopp, den grenen kan du fjerne. Resten kan du la stå foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvordan ser jeg hva som er frostskadd?

Frost skadd/tørt er de tre nærmeste kvistene. Kommer ann på hvor i landet du bor om du bør klippe dem ned nå eller vente litt. klipper da ned til du får frisk snitt. De bakerste skudda har nye friske skudd på siden av kvisten og dem andre burde snart komme dem og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter plenen ved å stikke med høygaffel bortover. Så tar jeg etterpå å kalker og gjødsler og vanner. Pass på at det ikke må være steiksol, for da kan plenen svies. Du kan finne rette gjødsel hor felleskjøpet eller hagesenter. Kalk er viktig hvis hunder går mye på do i hagen.

Så er det bare å rake sammen løv og ting, så er det luftig og solen kommer til de nye plantene. Plenen har også godt av å bli "gredd" litt med riven. Fjerne tørr mose osv. Så luk godt i alle bed og rundt busker. lettere å ta det nå enn senere.

Bind opp trær og buskerm hvis man vil ha litt fasong på dem, gjerne stuss dem litt også. (det skal gjerne gjøres om høsten, men det skader ikke å gjøre det nå.

Det ser litt grått og trist ut nå om våren, men det blir snart fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på litt med det og har valgt å kalke først pga surheten som over. Jeg har og avventet pga frostnetter med å så. På pakka mi står det at frøene skal "rakes" litt ned men jeg tror det bare er å hive på. Det anbefales og gjødsling dog ikke sammen med spriring da det kverker frøene.

Stilig! Da prøver jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det er ikke MIN tråd, det er SONENS tråd! Jeg vil se ALLES hager jeg, tenk! :)

Hehe, okay, skal vente til det blir opphold, så kan jeg poste bilde av all skvalderkålen og alle de fordømte brunsneglene.... :ermm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også for første gang egen hage og tviler på at jorden her er gjødslet på 10 år iallefall.

Når er det beste tidspunktet å bruke kunstgjødsel? og hvor lang tid tar det før det blir borte sånn med tanke på at ikke bikkjene skal spise det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også for første gang egen hage og tviler på at jorden her er gjødslet på 10 år iallefall.

Når er det beste tidspunktet å bruke kunstgjødsel? og hvor lang tid tar det før det blir borte sånn med tanke på at ikke bikkjene skal spise det..

Det kunstgjødselet vi la på plenen brukte skikkelig lang tid på å bli borte, og bikkja fikk selvfølgelig i seg noe av det, men det gikk greit, han kastet opp, men da han etter 10 minutter stilte seg foran matskålen og lurte på om det ikke var servering snart gikk vi ut fra at det var ute av systemet... :)

Vi gjødslet med hønsegjødsel i stedet, det blir borte i løpet av et par dager dersom det regner. Ellers er det bare å vanne masse, så forsvinner det relativt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde masse mose i hagen. I fjor leide vi en mosefjerner og fjernet all mosen med den, så kalket vi og vannet plenen jevnlig. Hagen var kjempestygg i 2-3 uker, så begynte det å vokse nytt og fint gress fram.

Edit: Vi prøvde andre metoder for å få fjernet mosen, men det funket dårlig. Derfor måtte vi gå drastisk til verks å fjerne mosen med mosefjerner.

Edit 2: Glemte å skrive at vi sådde med plenfrø i tillegg til å kalke og vanne.

Endret av ElleBelle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.9,berberis hadde jeg fjernet så fort som mulig! Hører :twisted: han her til,piggene er forferdelige og ingen spøk å få i kroppen.

Hold hundene unna så godt som mulig.

Ellers har du en spennende hage,følg rådet over her og la den være stort sett i fred første sesongen.Det kan dukke opp mange flotte overraskelser der i løpet av sommeren :wub: .

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Min hage er under oppgradering for å si det slik :lol: Det var ingenting her for to sommere siden (da vi flyttet inn), men vesentlig bedre nå. Fremdeles langt igjen til dit jeg vil være da. Men her er litt bilder fra deler av heimen vår :D

Trillebår!

20120628_133219.jpg

Clematis som har fått seg en rosebue. Etterhvert skal den klatre opp og fylle hele rosebuen med store nydelige blomster. Til høyre er det en diger syrinbusk.

20120628_133336.jpg20120628_133312.jpg

Også er jeg veldig glad i roser da!

Nyoppbundet klatrerose. Den er gammel, men har ikke vært stelt på mange mange år. Den ser litt pjusk ut nå, den nettopp er klippet og bundet opp en gang for alle, men neste år vil den bli knallflott når den fylles opp med nytt bladverk.

20120628_133346.jpg

En til klatrerose som bare er to år gammel. Håper den etterhvert kan fylle store deler av denne veggen.

20120628_133559.jpg20120628_133529.jpg

Også liker jeg blomstekrukker også da.

20120628_133240.jpg

20120628_133121.jpg

20120628_133112.jpg

Kunne lagt ut et hav til av flere bilder, men dette får duge for nå. Håper andre legger ut og :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...