Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting og "forberedelser" til evt. gjeterprøve


Toller
 Share

Recommended Posts

Jeg venter en Border Collie valp i mai. Det er primært lydighet jeg ønsker å bruke han til, men kan veldig gjerne tenke meg å prøve han i gjeting for å se om han har noe der å gjøre. Hvis han klarer seg bra, vil jeg tenke på mulighetene for å få tatt gjeterprøve.

Jeg har aldri hatt gjeterhund tidligere, men har vært mye borti jakthunder. Har også forstått det som at gjeting er en del av jakten som man har valgt å drive fram hos gjeterhunder. Og ut i fra det jeg har forstått så skal man være litt forsiktig med å korrigere for mye "jaktatferd" hos jakthunder, fordi man da kan risikere å få en passiv hund når man er på jakt. Noe sier meg at dette også kan gjelde i gjeting?

Grunnen til at jeg tror dette kan by på problemer er at jeg hører mange historier om gjeterhunder som gjeter alt av sykler, biler, leker, andre dyr, generelt ting i bevegelse. Når tiden er inne vil jeg lære gjeting ordentlig via kurs, men jeg antar at hunden må være en viss alder før man begynner med noe sånt. Derfor lurer jeg på om hvordan jeg skal foreberede treningen? Hva bør man forsterke og hva bør man få bort? Jeg må vel korrigere atferd hvor hunden gjeter gjenstander jeg ikke vil den skal gjete. Men hvor går grensa? Det er vel en fordel med en "av" og en "på" knapp, men jeg er litt usikker på hvordan man bør gå fram.

Jeg spør fordi jeg lurer på hva folk som driver med gjeting der ute mener man bør fokusere på eller gjøre. Jeg skal som sagt begynne på kurs igjen, så svarene i denne tråden er jo ikke avgjørende, men vil gjerne høre hva dere mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig mange BCer men ingen som har fått problemer med gjeting, men det er kanskje fordi alle har vært oppmerksomme på det og aldri akseptert den typen atferd (på annet enn dyr da selvfølgelig). Hvis du ser tendenser kan du si Nei så strengt at du når igjennom og være tidlig ute neste gang med å avlede med mat og belønne ved kontakt. Jeg ville slått hardt ned på gjeting fra første stund om du skulle se det. Det vil neppe påvirke gjetingen av sau, siden den driften er så usannsynelig mye sterkere.

Selv har jeg vel sagt i fra en gang til Amira. Brølte nok nei og tok tak i henne en gang, men etter det har det stort sett vært belønningsbasert trening. Det har ikke så mye å si egentlig, så lenge du passer på at det aldri er akseptert vil du alltids finne en måte å få hunden til å kutte det ut.

Endret av borderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er litt avhengig av type hund. Ingen av mine hunder gjeter gjenstander, men de kan gjete hverandre. Vi tørrtrener på høyre, venstre, fram og stopp fra de er ganske små. Lurt også å legge inn "gå bort" tidlig. Når du bør ta hunden din på sau er litt avhengig av hundens modenhet, men den trenger ikke trenes på sau, før den er ca ett år. Vi korrigerer gjeteradferd i den forstand at hunden får ikke lov til på eget initiativ gå inn til sauer/hester og gjete disse. Da unngår man heller å sette hunden i en situasjon hvor dette kan skje.

Jeg personlig syns du starter i feil ende. Har du kjøpt en border collie, så skal den gjete. Spørsmålet er mer om du ønsker å gjete med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig mange BCer men ingen som har fått problemer med gjeting, men det er kanskje fordi alle har vært oppmerksomme på det og aldri akseptert den typen atferd (på annet enn dyr da selvfølgelig). Hvis du ser tendenser kan du si Nei så strengt at du når igjennom og være tidlig ute neste gang med å avlede med mat og belønne ved kontakt. Jeg ville slått hardt ned på gjeting fra første stund om du skulle se det. Det vil neppe påvirke gjetingen av sau, siden den driften er så usannsynelig mye sterkere.

Selv har jeg vel sagt i fra en gang til Amira. Brølte nok nei og tok tak i henne en gang, men etter det har det stort sett vært belønningsbasert trening. Det har ikke så mye å si egentlig, så lenge du passer på at det aldri er akseptert vil du alltids finne en måte å få hunden til å kutte det ut.

Takk, det var et enkelt svar å forholde seg til :) Er det noen som driver teoretiske gjeterkurs? Så jeg har et sted jeg kan begynne. Jeg vil ikke at hunden skal være den av oss som vet mest om gjeting når vi begynner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk, det var et enkelt svar å forholde seg til :) Er det noen som driver teoretiske gjeterkurs? Så jeg har et sted jeg kan begynne. Jeg vil ikke at hunden skal være den av oss som vet mest om gjeting når vi begynner :P

Hunden vil alltid være den med kunnskapen, du er bare sjåføren ;) Meld deg på Sauevettskurs/ grunnkurs det er et 3-4 timers teorikurs som tar for seg de grunnleggende holdningene man skal ha til hund, sau og gjeting. Der vil du kunne få noen grunnprinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...