Gå til innhold
Hundesonen.no

Løshunder trues med å bli skutt..


tm100008
 Share

Recommended Posts

Dette kan da ikke være lov! :icon_confused: Skal hvem som helst kunne skyte løse hunder uten konsekvenser bare de setter opp et skilt?

Syns også det er rart at han syns det er forferdelig å se en hare som er revet i stykker, men har ingen problemer med å skyte hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vell strengt tatt retten på sin side om hunden jager vilt/husdyr. Jeg for min del kan ikke annet enn og bli oppgitt over hensynsløse, korttenkte og selvsentrerte hundeeiere.

Jo, hvis hunden jager vilt/husdyr og du må skyte for å hindre skade, så har han retten på sin side, men her er det snakk om trusler som flyter godt utover til å omhandle alle løse hunder. På skiltet står det også presisert at løse hunder vil bli skutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, dette er ikke heeelt saksrelatert, men selv om det er båndtvang kan jeg ha hunden løs på min tomt/gård så lenge han ikke løper på andres eiendom eller veien?? :)

OG det er vell ikke endret noe om att "hunder i arbeid" ikke kan gå løse i båndtvangs perioden? er litt vanskelig å gjete sau for bikkja hvis han er i bånd xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hvis hunden jager vilt/husdyr og du må skyte for å hindre skade, så har han retten på sin side, men her er det snakk om trusler som flyter godt utover til å omhandle alle løse hunder. På skiltet står det også presisert at løse hunder vil bli skutt!

Har HAR jo husdyr i strandlinja, ergo har han lov å skyte ved behov. Og at han advarer om det er helt kurrant i mine øyne.

En skutt hund på 20 år viser jo at han ikke akkurat er triggerhappy og sitter med hagla på knærne i en campingstol og bare venter på løshundene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, dette er ikke heeelt saksrelatert, men selv om det er båndtvang kan jeg ha hunden løs på min tomt/gård så lenge han ikke løper på andres eiendom eller veien?? :)

OG det er vell ikke endret noe om att "hunder i arbeid" ikke kan gå løse i båndtvangs perioden? er litt vanskelig å gjete sau for bikkja hvis han er i bånd xP

Nei, i båndtvangen SKAL hunden være i bånd eller forsvarlig inngjerdet.

Nå var det angivelig ikke så mye sau som skulle gjetes i den omtalte artikkelen, det gjelder et naturområde med helårsbåndtvang. Men det er brudd på loven både å true med og å skyte hunder som ikke jager andre dyr der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har HAR jo husdyr i strandlinja, ergo har han lov å skyte ved behov. Og at han advarer om det er helt kurrant i mine øyne.

En skutt hund på 20 år viser jo at han ikke akkurat er triggerhappy og sitter med hagla på knærne i en campingstol og bare venter på løshundene.

Over de tjue årene jeg har gått turer på Borestranden, så har jeg aldri sett husdyr i strandlinja... men mange surfere da ;) Jeg vet det hekker en del fugler rundtom der, og jeg har alltid respektert båndtvangen! Det er heller ikke mangelvare på andre strender å velge i når vi prater om Jærstrendene, så jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan være med å beskytte de naturvernområdene heller. (Eller respektere båndtvangen og det den er til for å beskytte)

Det jeg reagerer på er at det liksom skal være greit å reklamere for at løse hunder vil bli skutt. Det er ikke slik jeg ser for meg hundeloven skulle være ute i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i båndtvangen SKAL hunden være i bånd eller forsvarlig inngjerdet.

Nå var det angivelig ikke så mye sau som skulle gjetes i den omtalte artikkelen, det gjelder et naturområde med helårsbåndtvang. Men det er brudd på loven både å true med og å skyte hunder som ikke jager andre dyr der.

Oki doki, fint hundegården snart er ferdig bygd! :):)

Nei jeg mente ikke noe om gjeting i artikkelen, jeg mente sånn generelt..jeg kan bruke bikkja på sauen uten å risikere å bli anklaget for brudd på loven?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiltet ser jo veldig drøyt ut i seg selv da, men det fungerer helt sikkert veldig bra!

Vet pappa har truet med å skyte nabobikkja fordi eieren lot den jage pappas kuer rundt i skogen som morgentrim en stund. Flere av kuene hadde dype rifter på bakenden fordi de hadde skrapt seg på diverse skarpe ting i skogen mens de flyktet fra hunden. Stressa ble de også. Men her var trusselen om at "neste gang skyter jeg han" det eneste som hjalp.

Så jeg skjønner jo mannens frustrasjon hvis han opplever sånne ting ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki doki, fint hundegården snart er ferdig bygd! :):)

Nei jeg mente ikke noe om gjeting i artikkelen, jeg mente sånn generelt..jeg kan bruke bikkja på sauen uten å risikere å bli anklaget for brudd på loven?? :)

Nei, gjeterhund i arbeid er såklart unntatt.

Skiltet ser jo veldig drøyt ut i seg selv da, men det fungerer helt sikkert veldig bra!

Vet pappa har truet med å skyte nabobikkja fordi eieren lot den jage pappas kuer rundt i skogen som morgentrim en stund. Flere av kuene hadde dype rifter på bakenden fordi de hadde skrapt seg på diverse skarpe ting i skogen mens de flyktet fra hunden. Stressa ble de også. Men her var trusselen om at "neste gang skyter jeg han" det eneste som hjalp.

Så jeg skjønner jo mannens frustrasjon hvis han opplever sånne ting ofte.

Det er lov å skyte hund som truer/jager dyr, altså i nødverge. Private har ikke lov til å skyte andres dyr sånn etter eget forgodtbefinnende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å skyte hund som truer/jager dyr, altså i nødverge. Private har ikke lov til å skyte andres dyr sånn etter eget forgodtbefinnende.

Men i denne saken er det vel snakk om hunder som truer/jager dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei han har ikke lov til å bare skyte en løshund fordi den er løs. Syns egentlig det er skremmende nok at så mange her faktisk tror det. Han kan men det er mye hvis og dersom inne i den loven. Dette er bare ei kløne av en triggerhappy Redneck.

§ 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse. Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar. b) Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

Paragrafen her gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk av hunden rettmessig.

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

<a name="16">§ 16. Plikter etter at inngrep er gjort mot hund etter §§ 14 og 15

Den som har avlivet eller påført hund skade etter §§ 14 og 15, skal snarest råd melde fra om dette til politiet. Dyrevernloven1 § 6, jf. § 10 om hjelp til dyret, gjelder overfor den som har skadet dyret. 1 Lov 20 des 1974 nr. 73 (opphevet), se nå lov 19 juni 2009 nr. 97 § 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm jeg vet ikke helt hva jeg synes om saken...

Å skyte hunden synes jeg er å gå for langt.. hva med å fange dyret og gi det til politiet slik at hundeeier får sen saftig bot eller lignene...

Jeg må innrømme at jeg har mine hunder løse i båndtvangperioden, men kun på utvalge områder, stier rundt her jeg bor...sykkelstier osv... men ikke i skogen der hundene kan ødelegge for villt... jeg har en hund med en god del jakt og det tar jeg hensyn til, så da går de i langline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke dette greit.

Nei man skal ikke bryte båndtvangen, men nei han kan ikke skyte alt av løse hunder bare av den grunn.

Får lyst å komme med det typiske... hva om han faktisk er triggerhappy, ser en hund og skyter - men treffer et barn?

Og den sorgen det påfører et annet menneske skal ikke tas lett på det heller. Uhell kan skje. Hva om du mister båndet, men roper på hunden din, og idet den snur seg og kommer glad mot deg blir den skutt?

Det skal mye til før det er lov å skyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...