Gå til innhold
Hundesonen.no

3 raser klare,men vi klarer ikke å bestemme oss...


Wrabel
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboer mistet vår tidligere tispe i desember,en japansk spisshund tispe som ble 5. Vi har ventet med å tenke på ny hund mens vi kom oss igjennom sorgen. Vi har i dag en blandings tispe men hun savner en lekekamerat. Rasene vi har kommet fram til er Samojed,Toller og Staffordshire Bull terrier. Vi har lest oss opp på alle rasene,og noen av rasene har vi jo personelig kjennskap til gjennom bekjendte. Men klarer enda ikke helt å bestemme oss for hvilken rase det blir ennå..

Vi kommer til å bruke hunden mye i skogen,da vi har skog 10 meter fra her vi bor. Vi er begge glad i naturen og bruker mye tid utendørs. Kløv er noe som vi tenker på,litt usikker på dette i forhold til STB? en er jo ikke noe som er en nødvendighet for oss. Men vet jo at Samojeden og Toller er hunder dette vil passe bra til. Trenger en hund som også er vandt med byliv. Bruker tid på lek, lydighet og aktivisering. Men viktig å slappe av hjemme og bare være kosehund også. Vil ha en hund som lett kan omgås barn og som er avslappet rundt mennesker,uten mye anstrengelser. Vet jo at de rasene jeg nevnte passer godt innenfor disse ønskene. Stafferen er litt annerledes fra de to andre rasene,men likevel tror jeg det er en fin rase som kan passe med oss. Samboer var veldig på staffer og samojed i starten,men har glidd mere over på Toller nå. Jeg har alltid hatt ett veldig ønske om STB i lengre tid. Men toller er en hund jeg synes er fantastisk flott. Litt usikker på det med størrelsen på Samojeden da jeg aldri har hatt en så stor hund før,tror jo den likevel kan fungerer godt inn i vårt liv og trives med vår livsstil.

Vi setter pris på alle rådene vi kan få om rasene eller eventuelt tips til oss. Da vi står bom fast i valget og har vanskeligheter med å bestemme oss. Setter pris på positive og negativ info, som helseplager og egene erfaringer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Alt etter hvor mye lydighet (konkurranse?) du tenker så tror jeg nok samojeden og tolleren passer best til den beskrivelsen du gir med kløv, mye ute o.l. STB er en mindre hund så kløv blir vanskelig om man tenker lengre turer og ikke bare "for morro" og det er en rase uten underpels som gjerne ikke tåler vær og vind så godt (selv om den mentalt gjerne ikke gir noen signaler om det).

Om du tenker litt lydighet bare for morro så hadde nok jeg godt for Samojeden. De tollerene jeg har vært borti (har hatt en i hus og kjenner flere) har mer behov for mental stimuli og gjerne litt hverdag.

Så jeg tror jeg hadde gjort en liten avveing på akkurat det punktet om jeg skulle tatt valget. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle tre rasene høres bra ut til det du skisserer. Ingen av dem utmerker seg noe særlig som konkurransehunder (unntak finnes alltid), men alle vil funke fint til "hobbybruk", og vil kunne gi mange artige timer med trening. Både hos toller og STB vil det være behov for å sjekke linjer nøye. Jeg har skjønt det både kan være helsemessige plager og gemyttfeil i begge rasene, uten at jeg vet så mye mer om det - det er det nok andre her på sonen som kan svare mer på. Samojeden kan jeg ikke så mye om, for meg er den rasen en friluftshund for turfolk mer enn en byhund, men det er mulig jeg tar feil..?

Staffen vil i hvert fall kunne kløve og trekke og kan trives både i skauen og i byen. Alle jeg kjenner med staff trives med rasenes allsidighet. (Det er ikke de mest ihuga turfolkene, men de som typisk ferierer litt på hytte og ellers bruker marka på dagsturer i helger) Men pga fasongen vil det nok sannsynligvis måtte litt skreddersøm til for å finne en kløv som passer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SBT!

Men ja, den kan både kløve og være med på gode ture, men den har som sagt ikke underull og kan fryse fort (endel later vel som om de fryser og, bare for å ikke gå ut i regnet :lol: ) så på vinteren og høsten er det greit å kle på dem litt.

De er alsidige og lettlærte og kan egentlig brukes til alt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SBT!

Men ja, den kan både kløve og være med på gode ture, men den har som sagt ikke underull og kan fryse fort (endel later vel som om de fryser og, bare for å ikke gå ut i regnet :lol: ) så på vinteren og høsten er det greit å kle på dem litt.

De er alsidige og lettlærte og kan egentlig brukes til alt :)

Men de er ikke avslappet til mennesker. De er veldig sosiale og vil gjerne hilse intenst og grundig på alt som er. :)

Også greit å nevne at mange staffer har endel stress i seg, iallfall i perioder, og dermed ikke blir usynlige og komatøse hjemme sånn helt uten jobb/tid. Ellers er de enkle og ukompliserte hunder uten for mange diller, ja bortsett fra at de kan være noe intolerante mot andre hunder. Ikke en rase jeg ville vært redd for å anbefale som førstegangshund egentlig. Nå har jo dere hund, men sånn generelt. Vær nøye med oppdretter. Mye grums når det gjelder sykdom og mentalitet (ikke aggresjon altså, men andre ting).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dem er ikke rolige og avbalanserte når det kommer til mennesker :lol: det skal hoppes og det skal sleikes til den store gullmedalje for hver gang de ser en tobeint en. Det kan selvfølgelig til en viss grad trenes bort, men de kommer alltid til å være happy go lucky mot mennesker. Mange har også litt mye stress i seg, men med riktig trening så har jeg merka at det kan "trenes" bort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei - jeg skrev det lange innlegget, så ble det borte :(

Men kort oppsummert:

jeg tror når det gjelder staff og stress at det ofte gjelder understimulering. Mitt inntrykk er at denne rasen faktisk krever en viss mengde aktivisering for å være fornøyd. Jeg hører ofte at folk som har kjøpt seg staff har kjøpt seg en så fin sofahund :no:

Aïda er en flott sofahund hun altså - etter dagens aktiviseringer. Men jeg tror rasen blir litt misforstått.

Staffen er litt av en potet ja :) vi driver med både blodspor, lydighet, agility, sykling, fjellturer osv. Hun er med på alt. Elsker mennesker, men som Mari skrev, litt voldsom til tider.

Av sykdommer bør foreldredyr være sjekket for L2HGA og HC (fri + fri eller fri + bærer). Du bør være obs på demodex og allergi. Det er også en del HD på rasen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed!

Det er en relativt frisk rase, i norge er 82,2% av samojedene de siste 10 år fri for hd, og 10,5 % har svak HD, altså få som har sterk hd. Øyesykdom (katarakt i hovedsak) forekommer, men jeg vil si det er et lite problem og under kontroll, selv om det forekommer på noen få individer pr år. Ellers er det våteskem som noen kan slite med, særlig hunder med masse tykk pels, viktig å tørke hunden godt etter bad. Foreldredyr skal være hd-fri, og øyenlyst fri for katarakt.

Det har vært noen tråder om samojeden her i det siste, f.eks denne http://hundesonen.no/forum/topic/60887-samojed/

Også med samojeden, som med andre raser, må man være obs på oppretter. Det er ikke gull alt som gliterer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed!

Det er en relativt frisk rase, i norge er 82,2% av samojedene de siste 10 år fri for hd, og 10,2 % har svak HD, altså få som har sterk hd.

Men hvor stor prosent av landets samojeder blir faktisk røntget? 30% hvor av 82,2% av disse er fri f.eks? Er bare oppriktig nysgjerrig altså, for antallet røntgede hunder er jo så som så hos mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...