Gå til innhold
Hundesonen.no

Reisesjuketablettar for hund?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Pia har det med å bli kvalm når vi er ute på biltur. Spesielt om det er svingete, og det endar så klart opp med at ho kastar opp. Prøvar å ikkje gi ho mat før vi skal ut og kjøre, og om ho då ikkje kastar opp slim, så siklar ho som ein gris. Dette er då snakk om bilturar på ca. 1 time.

I August flyttar eg, og vi skal då gjennom ein 7 - 8 timars lang biltur, og sidan min bil mest truleg blir tatt på hengar nedover, så bli frøkna sittande i bilbelte eller i eit lite reisebur framme med meg og pappa.

Så då er jo mitt spørsmål: kva reisesjuketablettar gir eg til ein liten hund på ca. 6 kg, og av kor stor dose? Og funkar det, eller er det svært individuelt? Finst det evt. andre middel som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling:

Ved kvalme kan man gi kvalmedempende medisiner. Det har nå kommet et nytt medikament på markedet som er registrert til hund, og som heter Cerenia. Cerenia er reseptbelagt, og må kjøpes gjennom veterinær. Cerenia finnes i tablettform, og gis ca 1 time før avreise. Cerenia er per i dag kun godkjent til bruk hos hunder.

1180360_h8724beb52f63155e2dc7_v1259159870_562x450.jpeg

Postafen (reisesyketabletter til menneske) har blitt gitt i mange år, fordi man ikke hadde gode, kvalmedempende medisiner til hund og katt. Til hund kan man gi 1 tablett (25 mg) til 20-25 kg hund. Til katter gis 1/4-1/2 tablett til en normalt stor katt (ca 4 kg). Tablettene gis 1-2 timer før reisen. Dyrene blir ofte trøtte og sløve når de får Postafen.

Til forskjell fra Postafen blir ikke hundene trøtte av Cerenia og det virker bedre mot kvalme.

Til katter finnes det per i dag ingen gode kvalmedempende medisiner, og man har nok i større grad tydd til beroligende og angstdempende medisiner. Problemet med disse medisinene er at de er vanskelige å regulere, og dosen er veldig individavhengig. Noen ganger kan de til og med virke motsatt, dvs. at katten blir hyperaktiv og enda mer redd.

Det ble tidligere anbefalt å bruke Calmivet tabletter som beroligende til katter som var redde for å kjøre bil. Det anbefales ikke lenger. Calmivet har den effekten at det beroliger dyrets muskulatur, men det tar ikke vekk redselen. Så du får rett og slett et dyr som er akkurat like redd, men som ikke klarer å bevege seg. Det fører igjen til at redselen for å kjøre bil bare blir større.

Ved redsel er feromoner et godt hjelpemiddel. Handelsnavnet på feromoner hos hund er D.A.P (Dog Appeasing Pheromone), og hos katt heter de Feliway.

D.A.P/Feliway spray sprayes rikelig i bilen hvor hunden/katten sitter, minimum 10 minutter før hver kjøretur. D.A.P halsbånd skal sitte på hunden hele tiden, og avgir duftstoffer konstant. Et halsbånd avgir duftstoffer i 4 uker. Feromonhalsbånd finnes kun til hund.

Akupunktur har også en positiv virkning ved reisesyke, og det er mange hunder og katter som har blitt kvitt problemet etter behandling.

Noen sverger til homeopatiske midler/urter og synes de har en positiv virkning mor kvalme.

Det kan være lurt å ikke fore dyret noen timer før bilturen, hvis du vet at den blir bilsyk.

Noen ganger hjelper det å bare dekke til transportburet, så dyret ikke får med seg verden utenfor som ”flyr” forbi vinduet.

Hos hunder med svært utpreget redsel, kan det være aktuelt med angstdempende og beroligende medisiner i perioder. Dette avgjøres i samråd med veterinær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanor er også brukt mot stress og uro ved bilkjøring.

Cerenia høres ut som er godt produkt.

En gang fraktet vi noens valper som hadde fått postafen, og det var ille. Så det har jeg aldri prøvd eller anbefalt.

Ellers kan det hjelpe å gi ingerfærtabletter...Gis senest halv time før kjøring og deretter hver 4 time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calmivet har angstdempende effekt ved riktig dosering, det står i pakningsvedlegget og det står i felleskatalogen hvertfall. Har aldri prøvd det på hund, men på katt - med god effekt.

Ellers er jeg enig med trådstarters anbefalinger, Cerenia er nok best om det er oppkast og kvalme som er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...