Gå til innhold
Hundesonen.no

Grime (ja, igjenn)


Red Merle

Recommended Posts

Har drevet med klikker trening en god stund nå. Ja .. geisha viser fremskritt. problemet er å ha kontroll over henne i visse situsjoner. F.eks hvis det går en hund foran , bak eller forbi oss. Eller at det kommer en katte...

Geisha er veldig strek, og har klart å dra meg overende en gang. Problemet er at hun kan gå veldig pent, til dte kommer en katt, så tar hu fart å skal løpe mot den. Båndet g, gobiten og klikkern glemmer hu helt ...

Dette begynner å bli ganske plagsomt.. jeg synes selv at jeg har vært veldig tolmodig å prøvd det meste. Eneste jeg IKKE vil prøve er sånn nordenstamm eller antitrekk sele. jeg vil ikke ødelegge nakken hunden min ved å røske i båndet! Vil heller ikke at hun skal få vodt...

Nå som det er snø.. er det jo enda værre... for da er det glatt og ikke særlig lett å holde henne igjenn og å få kontroll over henne..

Det ender alltid med at jeg må kjefte på henne osv.. ikke akkurat så ekstremt hyggelig tur ...

Så jeg lurer på.. jeg har aldri prøvd å bruke Grime.. kanskje dette er løsningen ? har jo lest litt i den andre tråden.. og fikk intrykk av at den fungerer veldig fint ...

Hva synes dere ? Hva ville dere gjort, dersom deres hund var sånn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bryr deg sikkert ikke om min mening. Men grime er greit for at eier skal ha kontroll liksom... men hunden lærer ikke å slutte å dra ved å bruke den. Det å ikke dra må trenes inn for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det.. hun kan jo gå pent i bånd :lol: det enetse er at ved en minimal forstyrrelse mister hu konsentrasjonen...

jaja.. får se ossen det går.. Mulig jeg kjøper ei grime og bruker den når den trengs...

man kan vel la bikkja gå med grimpa på uten å bruke den hele tiden ? Alltså på tur .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta
Men tror du ikke at du kan få bukt på problemet at hun fyker avgårde om du lærer hun å gå pent i bånd??

Jeg brukte gi og ta metoden (halvparader på hestespråket) på Chicka og hun sluttet fort å dra. :lol:

Dæ, jeg og har prøvd det....=) Vi snakker hest og hund :lol:;)

Må inrømme at jeg har fulgt heste teknikken en del på Milo ja..Ikke sånn at jeg går med pisk og sporer nei =P (lættiz) Men men halvparadene, hopp teknikken og masse annet=)

Alt har hjulpet..Selfølgelig om Milo ikke vil hoppe så dænger jeg ikke til han med pisken..=P Men om hinderet er skummelt så lar jeg han få hilse på det osv..=P

Lærer trolig mye av å drive på med Hest OG Hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæ, jeg og har prøvd det....=) Vi snakker hest og hund :lol:;)

Må inrømme at jeg har fulgt heste teknikken en del på Milo ja..Ikke sånn at jeg går med pisk og sporer nei =P (lættiz) Men men halvparadene, hopp teknikken og masse annet=)

Alt har hjulpet..Selfølgelig om Milo ikke vil hoppe så dænger jeg ikke til han med pisken..=P Men om hinderet er skummelt så lar jeg han få hilse på det osv..=P

Lærer trolig mye av å drive på med Hest OG Hund :D

Setter man sammen hest og hund og håndtering så blir det mye av det samme, tror faktisk vi som har drevet med heste hånterer hundene på en annen måte enn andre, mer fornuftig måte syntes jeg da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva får deg til å tro at jeg ikke bryr meg ? heheh :lol:

Saken er at drainga, har vi begynnt å få has på ved hjelp av klikker trening. HUn har blitt mye flinkere ..Problemet er å ha kontroll over henne i de tilfellene hun plutselig fyker av gårde..

neida ... :D men det du kan prøve på er jo kanskje å gå i motsatt retning når hunden drar? trene på det der det ikke er is? det er en tålmodighetsprøve, men gull verdt er resultatet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo selv at Geisha er veldig sterk og klarer å dra henne overende med engang, så tror nok ikke det er så enkelt.

Har selv samme problem, (vel og merke noen ganger) Men "lille" gutten min er jo nå i puberteten da, han er utrolig sterk men jeg har blitt "vant" til det, og kjenner han såpass godt at jeg vet hva han reagerer på.. Tro meg det er ikke gøy når en hund på allerede 80 + begynner å hoppe rundt I båndet og bjeffe... Og han bjeffer ikke lavt og søtt eller, det høres jo ut som den "farlige" hunden til de som ikke kjenner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. jeg vil ikke bruke stryp bånd på henne :wink:

Har trent masse på bane.. men hu har helt klart funnet ut at på banen er hu snill og på tur er hu "slem" :? Så det ender med at jeg må ha med godbiter og klikker på hver tur.. Det er jo ikke noe problem.. Problemet er at vi ikke kan gå en tur uten klikker eller godbit..

Har også prøvd å stoppe, snu osv .. Funker i 20 sekunder , så begynner hun å dra igjenn..

jeg synes jeg er tolmodig , siden jeg har jobba med dette i endel år nå..

;) belønningen er vel at hu går veldig pent når vi går alene.. men som sagt, hvis det dukker opp et dyre eller noen med en hund blir hun helt vil..

Så problemet er at jeg sliter med å ha kontroll over henne i slike situasjoner..

Det er drefor jeg vurderer grime , for å få kontroll..

Ikke dressere henne med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at du MÅ være hundre prosent konsekvent. Hun kommer ikke en meter fremover hvis hun drar. Med en gang hun snur/slakker båndet, så klikker og belønner du. Og med en gang hun drar så stopper du. Etter ca en uke sånn er de fleste kurert. Deretter må du begynne med møtende folk/hunder osv (du skal selvsagt gjøre det hele veien og). Du bør alliere deg med noen kjente, både med og uten hund (gjerne som hunden din ikke kjenner). Hvis hun vil bort og drar, stopper du. Slakker hun klikker du, og går fremover, helt til hun drar igjen. Belønningen vil da være å komme fremover, og til slutt få hilse på hunden/mennesket. Første gangen tar det kanskje en time, andre gangen femti min osv, belønningen din er at når hun først har skjønt det vil hun aldri mer dra- da kommer hun jo ingen vei. Du får lett orden på problemet, det som er vanskelig er å være konsekvent nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at du MÅ være hundre prosent konsekvent. Hun kommer ikke en meter fremover hvis hun drar. Med en gang hun snur/slakker båndet' date=' så klikker og belønner du. Og med en gang hun drar så stopper du. Etter ca en uke sånn er de fleste kurert. Deretter må du begynne med møtende folk/hunder osv (du skal selvsagt gjøre det hele veien og). Du bør alliere deg med noen kjente, både med og uten hund (gjerne som hunden din ikke kjenner). Hvis hun vil bort og drar, stopper du. Slakker hun klikker du, og går fremover, helt til hun drar igjen. Belønningen vil da være å komme fremover, og til slutt få hilse på hunden/mennesket. Første gangen tar det kanskje en time, andre gangen femti min osv, belønningen din er at når hun først har skjønt det vil hun aldri mer dra- da kommer hun jo ingen vei. Du får lett orden på problemet, det som er vanskelig er å være konsekvent nok.[/quote']

det er den metoden jeg har jobba med de site ukene ;) og det funker .. problemet er kontrollen.. som sagt maaaange ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Setter man sammen hest og hund og håndtering så blir det mye av det samme, tror faktisk vi som har drevet med heste hånterer hundene på en annen måte enn andre, mer fornuftig måte syntes jeg da... :wink:

Helt enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter man sammen hest og hund og håndtering så blir det mye av det samme, tror faktisk vi som har drevet med heste hånterer hundene på en annen måte enn andre, mer fornuftig måte syntes jeg da... :wink:

Helt enig! Jeg bruker mye av det jeg kan om hund når jeg er i lag med hester og det samme gjelder det jeg kan om hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...