Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


Gunella
 Share

Recommended Posts

Har en strihåret vorsthetispe på 9 1/2år. Benyttet på jakt. Men da hun var yngre tok vi bronsjemerket i lydighet og gikk et brukskurs, men det ble aldri noe mer enn det. Vi er opptatt av et allsidig hundehold hvor vi kan inkludere hunden i våre aktiviteter, friluftsliv hele året, skigåing, sykling osv. Når vi etterhvert skal ha ny hund kunne jeg tenke meg en hund jeg kan trene aktivt lydighet med og gjerne konkurrere, i tillegg til overnevnte aktiviteter. Er det noen som har synspunkter for hvilken rase som kunne passe? Jeg har jo tanker om ulike raser jeg kunne tenke meg, men kanskje noen som har erfaring med lydighetsbiten har andre synspunkter enn meg. Håper noen vil dele sine erfaringer og synspunkter med meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie...?

Den kan være med på alt, extremt sporty og sprek. Lett lært og gjør det fantastisk i alle grener, lydighet, agility, gjeting, fresbee osv osv osv...:)

Australsk shepherd..ganske lik BC...:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vill og gæren og foreslår min egen rase, flatten. Han er med på alt hele tiden. Han skulle jo egentlig bli lydighetshunden min, men vi er ikke helt DER enda. :lol: Han kan, han forstår, men han er litt "fluehode" til tider - og det er nok alderen også, selv om han har landet mye mer i det siste. Men det er jo en del flatter som har hevded seg bra i lydighetsringen også. Men det han derimot elsker og er laget for er apportering - der er'n helt super, altså. Jeg hadde golden tidligere, og jeg ser hvor mye mer naturlig jaktbiten ramler inn hos flatten i forhold til golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Har selv tenkt litt på springer, andre jakthunder: f.eks Breton(har ikke peiling på hvordan en sånn ville gjort det).

Det jeg tenker på som utpregede gjeterhunder(border collie, belgier, schäfer ol) tror jeg ikke er aktuelt(ganske sikker på at jeg ikke får med mannen på det). Er jo ikke ute etter å komme opp på et høyt nivå umiddelbart, selv om det kanskje hadde vært mulig med en av disse rasene, så vil ikke lydighetspotensialet være avgjørende ved valg av rase i denne omgang, men noe moro jeg og hunden kan gjøre sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vill og gæren og foreslår min egen rase, flatten. Han er med på alt hele tiden. Han skulle jo egentlig bli lydighetshunden min, men vi er ikke helt DER enda. :lol: Han kan, han forstår, men han er litt "fluehode" til tider - og det er nok alderen også, selv om han har landet mye mer i det siste. Men det er jo en del flatter som har hevded seg bra i lydighetsringen også. Men det han derimot elsker og er laget for er apportering - der er'n helt super, altså. Jeg hadde golden tidligere, og jeg ser hvor mye mer naturlig jaktbiten ramler inn hos flatten i forhold til golden.

Signerer denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...