Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode ISO egenskaper og lyssterk optikk :)


Bjerknez
 Share

Recommended Posts

Er deilig å tenke på at hvis man har et kamera med gode ISO egenskaper og lyssterk fast optikk så kan man ta slike bilder innendørs midt på natten med kun TV'en som lyskilde:

Faktisk så er lukkertiden her 1/200 og det er nok til å fryse en person som går forbi. ISO kan settes enda flere hakk opp uten at støyen blir påtrengende :)

Sorry folkens... jeg måtte bare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå! Har du fått deg en 5d MK III, heldiggrisen!

mhm... :teehe:

MK III er et helt rått kamera!

Ikke voldsomme forbedringer i forhold til MK II, men støy egenskapene skal være bedre og autofokusen er av en helt annen verden. Samme autofokus i MK III som sitter i Canon 1Dx :)

Har også en 40D stående på hylla, men den blir liksom aldri brukt. Ikke er den verdt mer enn 1500-2000,- heller, så da kan jeg like godt beholde den, hehe.

Sitter nermest og småfniser (nei, jeg sa ikke "fiser") for meg selv hver gang jeg skal ta bilder i mørke omgivelser :)

ISO egenskapene på MK II og MK III er helt hinnsides. Bilder med ISO 25.600 er faktisk helt brukbare og man kan nermest ikke se korn/støy i dethele tatt på mindre utskrifter. Vertfall ikke støy som er sjenerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm... :teehe:

MK III er et helt rått kamera!

Ikke voldsomme forbedringer i forhold til MK II, men støy egenskapene skal være bedre og autofokusen er av en helt annen verden. Samme autofokus i MK III som sitter i Canon 1Dx :)

Har også en 40D stående på hylla, men den blir liksom aldri brukt. Ikke er den verdt mer enn 1500-2000,- heller, så da kan jeg like godt beholde den, hehe.

Sitter nermest og småfniser (nei, jeg sa ikke "fiser") for meg selv hver gang jeg skal ta bilder i mørke omgivelser :)

ISO egenskapene på MK II og MK III er helt hinnsides. Bilder med ISO 25.600 er faktisk helt brukbare og man kan nermest ikke se korn/støy i dethele tatt på mindre utskrifter. Vertfall ikke støy som er sjenerende :)

Har du lekt deg med 7D noen gang?

vil gjerne høre flere folks meninger om 7D kontra MKII... kan jo tenkte til jeg får kjøpt ;) og valget er mellom disse to. Selv om jeg egentlig har falt ned på 7D...

Bildene jeg vanligvis tar er utendørs, mye bilder av hunder og katter i fart. Prøver meg på litt "fuglejakt" nå og da men har ikke en bra nok tele til annet enn fuglebrettet foreløpig...

VET at 7D holder leeeeeenge i forhold til mine egenskaper som fotograf. Egentlig holder vel 20D også, men er jo "noen" forbedringer på 7D som også jeg kan ha nytte av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lekt deg med 7D noen gang?

vil gjerne høre flere folks meninger om 7D kontra MKII... kan jo tenkte til jeg får kjøpt ;) og valget er mellom disse to. Selv om jeg egentlig har falt ned på 7D...

Bildene jeg vanligvis tar er utendørs, mye bilder av hunder og katter i fart. Prøver meg på litt "fuglejakt" nå og da men har ikke en bra nok tele til annet enn fuglebrettet foreløpig...

VET at 7D holder leeeeeenge i forhold til mine egenskaper som fotograf. Egentlig holder vel 20D også, men er jo "noen" forbedringer på 7D som også jeg kan ha nytte av ;)

Har ikke testet 7D selv, men det har en bedre autofokus enn MK II og er dobbelt så raskt med tanke på seriefotografering.

Men MK II er langt bedre på ISO egenskaper og generell bildekvalitet.

Men bildekvaliteten er det i stor grad optikken som bestemmer.

Hvilket kamera som er best for deg kommer ann på hva slags bilder du er ute etter og ta.

Tar du mye actionbilder med seriebilder etc. så er nok 7D vassere. Tar du mest portrett og det jeg vil kalle "vanlige" bilder som landskap/familie/makro etc. så ville jeg valgt 5D MK II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet 7D selv, men det har en bedre autofokus enn MK II og er dobbelt så raskt med tanke på seriefotografering.

Men MK II er langt bedre på ISO egenskaper og generell bildekvalitet.

Men bildekvaliteten er det i stor grad optikken som bestemmer.

Hvilket kamera som er best for deg kommer ann på hva slags bilder du er ute etter og ta.

Tar du mye actionbilder med seriebilder etc. så er nok 7D vassere. Tar du mest portrett og det jeg vil kalle "vanlige" bilder som landskap/familie/makro etc. så ville jeg valgt 5D MK II.

Samme som andre har fortalt meg, så da er det fortsatt 7D som gjelder. Lite portretter og "vanlige" bilder fra meg...

Takk for at du tok deg tid til å svare :thumbs:

og nyt det nye kameraet ditt!

alltid moro med nye leketøy, og ikke minst sånne som MKIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som andre har fortalt meg, så da er det fortsatt 7D som gjelder. Lite portretter og "vanlige" bilder fra meg...

Takk for at du tok deg tid til å svare :thumbs:

og nyt det nye kameraet ditt!

alltid moro med nye leketøy, og ikke minst sånne som MKIII.

Bare hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne sende det jeg...

Det koster dere 30.000,- :)

Litt ekstra må man jo gi for å være tidlig ute med ny modell når man ikke får tak i den i fotobutikker ennå (siden de som allerede er kommet mest sannsynlig er forhåndsbestillt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne sende det jeg...

Det koster dere 30.000,- :)

Litt ekstra må man jo gi for å være tidlig ute med ny modell når man ikke får tak i den i fotobutikker ennå (siden de som allerede er kommet mest sannsynlig er forhåndsbestillt) :)

Okei, skal bare vinne i lotto først :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som vil ha et "lommevennlig" kamera med skikkelig gode ISO egenskaper kan jeg annbefale Sony NEX-5N.

Bildet under er tatt med ISO 12.600(!)

Ikke dårligresultat til å være et lite systemkamera!

Jeg vil tippe at Sony NEX-5N selv danker ut kameraer som Canon 550D og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Måtte google objektivet du oppgir å ha brukt og det var ooops, for en pris! Over 12.000 kr... :- ) Da nytter det nok ikke å sette det på ønskelista til jul engang for meg :D

Men det tok skikkelig bra bilder, det er fantastisk at det ikke er brukt mer lys enn det på bildet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som vil ha et "lommevennlig" kamera med skikkelig gode ISO egenskaper kan jeg annbefale Sony NEX-5N.

Bildet under er tatt med ISO 12.600(!)

Ikke dårligresultat til å være et lite systemkamera!

Jeg vil tippe at Sony NEX-5N selv danker ut kameraer som Canon 550D og lignende.

Danker ut mitt 400D med glans i hvert fall xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Måtte google objektivet du oppgir å ha brukt og det var ooops, for en pris! Over 12.000 kr... :- ) Da nytter det nok ikke å sette det på ønskelista til jul engang for meg :D

Men det tok skikkelig bra bilder, det er fantastisk at det ikke er brukt mer lys enn det på bildet ditt.

Haha... da kan du google disse to med det samme:

85mm f/1.2L USM II

70-200 f/2.8L USM IS II

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Nå måtte jeg investere i en ny mobiltelefon jfr. tråder i teknikkforumet. Så nå får jeg forhåpentligvis iallefall det beste mobilkamera.

Men så kan jeg ikke investere mer på fotofronten med det første. Hvis det da ikke skulle dukke opp en hittil ukjent, rik onkel i Amerika som synes jeg fortjener noen titalls tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... da kan du google disse to med det samme:

85mm f/1.2L USM II

70-200 f/2.8L USM IS II

:innocent:

og jeg som er storfornøyd med min 200mm f/2.8L II USM, den koster jo 10 store mindre enn disse to :innocent:

vil gjerne ha et par objektiver til, med pris på rundt 10 lapper da... men de får vente.

Elle melle objektiv eller nytt kamerahus først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er jo ingen konkurranse detta, hehe.

Men hvis man ser langsiktig pådet, så har jeg kanskje de beste objektivene som kan kjøpes for penger og jeg slipper fler invisteringer på kanskje 10 år(!)

Objektiver er jo ikke akkurat noe som blir utslitt på sammemåte som mange andre ting ogspesielt ikke L-serien til Canon. :)

Jeg slipper da altså og oppgradere på den fronten på veldig veldig lenge da jeg regelrett rett ogslett har det beste man får tak i.

Så klart finnes dte fler L-objektiver enn de jeg har, men til mitt bruk så er jeg dekket med med brennvidder fra 16-200mm.

Det eneste jeg kanskje kan komme til å gjøre er å bytte ut 16-35 f/2.8L med 14mm f/2.8L USM II :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo den. Og min 200mm fastobjektiv er vel noe av det beste du får tak til i den kategorien også. Det "dumme" med å kjøpe dette L-objektivet er jo at jeg nå vil bytte ut alle objektivene til L "land" :P

Først på lista er nok en Canon 24-70mm f/2.8L USM...

Tamronen jeg har for denne brennvidden er riktignok en god del bedre enn kit objektivet, men et hav unna dette objektivet. Så får du bare ha "toppmodellen" for deg selv :P

Det er ærlig talt ikke nødvendig for meg å ha noe ennå råere enn dette og en 7D. Men lyst på, DET har man jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...