Gå til innhold
Hundesonen.no

Midlertidig løsning i bil- hva er best? (og hvilket bur velger jeg senere?)


Recommended Posts

Som overskriften sier lurer jeg på hva som er det beste alternativet. Jeg har kjøpt meg bil, henter denne om ei uke. Da er jeg skrapblakk, og har rett og slett ikke råd til å kjøpe et skikkelig bilbur før i juli kanskje. Jeg har et europris "klappsammen" bur, eller så tenker jeg å kjøpe en bilsele. Hva tror dere er tryggest?

Så, lurer jeg litt på hvilket bur jeg bør kjøpe til når jeg har råa. Har sett på bonzo, artfex, variocage og herkules. Er det litt hipp som happ, eller er det en type som skiller seg veldig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode anbefalinger på burtype, da jeg selv har så store hunder at jeg fikk mine spesiallaget - men jeg vil tipse deg om å se etter brukte bilbur på finn.no - så kanskje du ikke må gå et halvt år med dårlig sikret hund. De selges ofte til billig penge, og en DP bør jo gå inn i de fleste bur.

Men klapp sammen-bur er fyfy, da de kan skade hunden mer enn om den er løs i bagasjerommet ved en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om du velger klappsammen bur så bruker du strips eller kroker slik at det ikke kan klappe sammen. Da tåler det mye mer før det evt faller fra hverandre.

De andre er mer smak og behag, selv velger jeg helsveiset,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klapp sammen-bur er fyfy, da de kan skade hunden mer enn om den er løs i bagasjerommet ved en kollisjon.

Nå skal det jo sies at hensikten med bilbur ikke er primært å hindre at hunden blir skadd, men å sikre at hunden ikke skader menneskene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo sies at hensikten med bilbur ikke er primært å hindre at hunden blir skadd, men å sikre at hunden ikke skader menneskene..

Og jeg som trodde jeg kunne få begge deler, shoot...

For øvrig vil neppe en hund som slenges framover som en rikosjett fordi buret bryter sammen være særlig trygg for sjåfør og passasjer(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fortsatt klappsammenbur til minsta (midlertidig løsning som nå går på fjerde året...) - stripset og gaffateipet :)

Til dpen hadde jeg til og med vært fornøyd med et kattebur i plast (fake-vari kennel), får du på Biltema etc for en billig penge. Med stropper rundt selve buret så ikke topplokket ryker av har du sikkert et godt nok midertidig bur for noen få hundringser :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier lurer jeg på hva som er det beste alternativet. Jeg har kjøpt meg bil, henter denne om ei uke. Da er jeg skrapblakk, og har rett og slett ikke råd til å kjøpe et skikkelig bilbur før i juli kanskje. Jeg har et europris "klappsammen" bur, eller så tenker jeg å kjøpe en bilsele. Hva tror dere er tryggest?

Så, lurer jeg litt på hvilket bur jeg bør kjøpe til når jeg har råa. Har sett på bonzo, artfex, variocage og herkules. Er det litt hipp som happ, eller er det en type som skiller seg veldig ut?

Hva slags bil har du kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere er tryggest?

Du kan ha hunden i sele i baksetet, festet i bilbeltefestet der. Du MÅ ikke ha dyrt bur.

Jeg bruker denne metoden til hunden, der sitter hun fint og sikret.

Når det gjelder valg av sele, er det så mye å velge mellom, men velg gjerne en polstret sele, eller i det minste en av høy kvalitet/kjent produsent (f.eks. Hurtta).

Du velger altså en kvalitetssele til hunden, og så kjøper du et bilbeltefeste som dette til selen og plugger ned i bilbeltefestet.

Dermed har du bare kostnaden til sele + bilbeltefestet til under 90 å betale.

901__636_2010_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå skal det jo sies at hensikten med bilbur ikke er primært å hindre at hunden blir skadd, men å sikre at hunden ikke skader menneskene..

Du kan ha hunden i sele i baksetet, festet i bilbeltefestet der. Du MÅ ikke ha dyrt bur.

Jeg bruker denne metoden til hunden, der sitter hun fint og sikret.

Når det gjelder valg av sele, er det så mye å velge mellom, men velg gjerne en polstret sele, eller i det minste en av høy kvalitet/kjent produsent (f.eks. Hurtta).

Du velger altså en kvalitetssele til hunden, og så kjøper du et bilbeltefeste som dette til selen og plugger ned i bilbeltefestet.

Dermed har du bare kostnaden til sele + bilbeltefestet til under 90 å betale.

901__636_2010_1.jpg

For en så lett hund som en DP, vil nok en sånn sele-ordning kunne fungere og være sikkert nok. Men for litt større hunder gjør ikke en sånn type sele og stropp til å feste i beltespenna noen mer nytte enn at hunden ikke kan vandre rundt i bilen når man kjører. Hva tror dere skjer når man får en bråstopp i 80 km/t med en 30 kg hund festa i den spenna der? Den kommer til å snappe rett av og de som sitter i forsetet får et 30 kg prosjektil i bakhodet (jeg har gått med forholdsvis liten husky som har røket sånn krok bare ved et skikkelig røkk etter rådyr, så solide er de ikke). Hund løs i baksetet eller festa med sånne ikke testa seler utgjør en like stor risiko i en kollisjon som all annen usikra last. Men som sakt, det kan godt hende den holder med en så liten hund som DP, og så lenge den ikke ryker i en kollisjon, så er det et veldig godt alternativ :)

Et argument for bur, uansett hvor lite sikkert det er for hunden, fremfor sele er at mange hunder forsvarer eiern/seg selv ved en kollisjon og kan hindre redningspersjonell å komme til deg hvis du er skada.

Selv har jeg plastbur (og gitter frem til setene). Han holdes på plass, og det hindrer andre gjenstander i å bli slengt på han ved en kollisjon/bråbrems, men det er langt fra en sikker løsning for hundens del hvis vi virkelig kolliderer. Planen er å få et skikkelig helsveisa dobbeltbur etterhvert, men foreløpig sier lommeboka mi at vi får klare oss med det vi har :hmm: Ulempen med svære bikkjer er at bur og utstyr blir tilsvarende dyrt :ermm:

Endret av Snusmumrikk
Fjernet ufin og usaklig kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner noen som kjørte av veien og "taka"- bil bare litt skadet. Fører fikk hjernerystelse og brudd i en arm. Hund i sikkerhetssele for hund drept. Jeg hadde gått for det sammenleggbare buret jeg. Ingen av disse alternativene er veldig sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rundt, å ser at jeg skal kanskje få til å kjøpe et ordentlig bur litt tidligere. Finnes noen brukte. Men hva tenker dere om størrelse? Hvor god/lite plass skal hunden ha i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du ikke klarer å holde mer enn en tanke i hodet av gangen, men for oss andre er det en mulighet for å tenke på begge deler.

Hvem ba deg om å bli så ***** ufin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...