Gå til innhold
Hundesonen.no

Grime


marcoograya

Recommended Posts

Kunne ikke klart meg ute grime i visse situasjoner. Et veldig godt hjelpemiddel, men som Kristina sa, så kan de lære seg å dra i den også, så da er det best å være bevisst på det fra dag 1 og ikke la hunden dra. For i begynnelsen drar ikke hunden i grimen. Så jeg anbefaler grime som et hjelpemiddel hvis du har en stor, sterk hund som er vanskelig å kontorollere osv i noen sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er tullete. Hunden drar ikke der og da' date=' men den lærer ikke at den ikke skal dra.[/quote']

Nei, men så er det ikke alle som bruker grime for å lære hunden at den ikke skal dra, men i visste tilfeller når man trenger litt ekstra hjelp. Jeg bruker (ok, har bare brukt den to ganger, men uansett) den når jeg skal gå bortover veien og det ikke er fortau, fordi Mona hopper rundt når det kommer biler, og da er det greit at hun ikke drar meg ut i veien eller grøfta.

Så jeg syns grime er helt ok så lenge man ikke overdriver bruken, det blir som med helstrup. Også ville jeg ikke brukt grime når jeg trente, men kun i situasjoner som jeg beskrev :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i visse situasjoner er det flott med grime. Tullete er det ihvertfall ikke! På hundetreff og på reiser er grimen til stor hjelp for meg. Og jeg slipper å bli sint på hunden fordi hun er gira og hopper og drar omkring og jeg får rykk i armene, så det er like greit for hunden sin del. Hun bryr seg heller ikke om grimen, tar den frivillig på og alt. (da vet hun at vi skal et spennende sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Astrid' date=' hvorfor er det TULLETE?[/quote']

fordi man får en hund som bare drar. Skal du ha trekkhund er den grei. For meg som ikke vil ha trekkhund hadde det aldri vært noe. Men så tillater ikke jeg draing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden drar ikke når den har på grime :D Og det er det som er poenget.. Det er sikkert noen som båndtrener med grime, men jeg gjør ikke det. Hunden blir ikke verre til å trekke dersom man bruker grime også, jeg ser hvertfall ingenting på Mona.

Og du, det er faktisk ikke mange som tillater draing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanskje behagelig for eieren, men hunden blir ikke bedre. Kanskje værre, men hvertfall ikke bedre.

Jeg må si at det beste er om folk klarer å lære hunden sin til å gå pent fra den er valp..Men ellers er grime et bra hjelpemiddel, fordi den lærer hunden at det går ann å gå på tur uten å dra + at eier får bedre kontroll..jeg har sett flere hunder som har hatt stor nytte av grime, fordi det gir eieren mulighet til å belønne god oppførsel..Men hvis man ikke trener, og bare tar på grimen av og til, har den ingen effekt annet enn der og da..Men at hunder blir værre med grime, nei det tror jeg ikke noe på..Har også hørt (men vet ikke om dette stemmer) at det kun er visse typer grimer hunder klarer å dra med.. Ikke alle fungerer like bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime funker bra på enkelte hunder. Et greit hjelpemiddel for de som trenger det. Men desverre er det noenn hunder som finner ut hvordan man kan dra med gime på (lunah feks lærte det veldig fort).

Hvis poenget er at hunden ikke skal dra med grime på så kan du vel ikke si at Lunah har lært det? (ikke frekt ment) men jeg har gått med hu i grime og hu drar for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanskje behagelig for eieren, men hunden blir ikke bedre. Kanskje værre, men hvertfall ikke bedre.

Grimen blir som regel brukt i situasjoner hvor det er høyst praktisk å ha kontroll, utagering er et slikt eksempel. Å si at grime er tull, er igrunn bare sagt av en som er uvitende om hvilken hensikt grimen kan ha. Klart brukt som et daglig hjelpemiddel for å opprettholde latskap, så er jeg enig med deg.

For mange er faktisk grimen et uvurderlig hjelpemiddel i trening frem mot en hund som kan fungere i et normalt samfunn.

Kan du begrunne påstanden din om at grimen gjør trekking værre?

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grimen er laget av en som ikke bare skulle ha hunde til å slutte å dra, men for ex. å perfeksjonere sitten, dekken osv...

jeg har brukt den til å perfeksjonere han og i visse situasjoner!

grime er ikke noe tull!!!jeg og marco har kommet langt pga den! men det funker sikkert ikke på alle hunder men sånner det jo med alt! alle hunder er forskjellige!

kult å se innleggene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

sikkert grei å bruke for deg. men HUNDEN lærer ikke noe. Det var det jeg mente.

Bare spør nå jeg, ble litt nysgjerrig når du skrev dette! Når vi begynte å bruke grime på Milo så skjerpa ALT seg...Han går faktisk som en en engel nå. Den har gitt meg mer kontroll over han til og med. Har gjømt grimen for lege siden, men det virker som om jeg går med den på fortsatt! Men jeg har slutta med og bruke grime på hundetreff..Hunden ble nervøs av det...Trur han følte seg utrygg. Men har jo slutta og brukt grimen HELT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...