Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Shibatispa vår som er ca ett år gammel har den siste dagen fått en veldig stor adferdsendring. Fra å være en hyper liten sak som jasser rundt i full fart, så ligger hun nå bare og sover/slapper av. Løpetid nr.1 kom ved va 6 månder, og sånn sett skal løpetid nr. 2 være rett rundt hjørnet, og hun har markert mye i det siste.

Den siste ukene +- et par dager så har hun kastet opp tre ganger inkludert i dag morges. I tillegg så har hun vært dårlig i magen i dag, og maste seg ut på tur tidlig på morgenen der hun bæsjet en relativ løs bæsj. Vi har vært ute å gått tur, og hun bare daffer etter uten å være spinnvill etter løv og andre ting slik hun vanligvis er.

Jeg merket i sted at hun synest at det er ubehaglig å dekke/sitte, og dette er noe hun ikke vil gjøre på kommando selv med en pølsebit som lokkemiddel (og hun er et matvrak). Det ser ut som hun har vondt i bakparten, og prøver å sette seg ned, men merker ubehaget "på vei ned".

Hun spiser som vanlig, har ingen (som hun gir uttrykk for) når vi tar på henne - selv når vi koser/masserer bakparten.

Hva kan dette være? Bør vi haste av gårde til veterinær?

Skrevet

Jeg har ikke saerlig erfaring med tisper, men ville i hvert fall tatt en tlf til vet i morgen tidlig og hørt hva de synes.

Skrevet

Ingen av de tingene er vel helt unormalt i forbindelse med løpetid, men jeg ville vel ringt vet bare for å utelukke evt (livmor)betennelse og andre ekle ting. Har dere sjekket om hun har noe feber? Siden hun kaster opp/ er slapp...

• Like 1
Skrevet

I dag er hun bedre, men hun er fortsatt ganske daff, og er forsatt nølende til å sitte selv om det ikke er like ille som i går.

Noe jeg merket etter jeg skreiv første innlegg er at hun hadde mye luft i magen. Jeg la hodet ned til magen hennes og den romla mye! Og i tillegg så lå hun å rapa opp guffen lukt i hele natt.

Jeg ser det ann litt i og med at hun er på bedringens vei, men tar nok en telefon til veterinær dersom hun ikke blir frisk i løpet av dagen.

Skrevet

Det kan være noe så enkelt som uggen mage, eller noe så vanskelig som forstoppelse.. Følg nøye med, og gå heller en tur for mye/lenge enn for lite, iom at det stimulerer tarmene.

• Like 1
Skrevet

En liten oppdatering for de som måtte være interessert: Kuma er nå frisk som en fisk! Hun var nok rett og slett bare dårlig i magen. Nå er hun tilbake til sitt gamle jeg og har den livsgnisten og energien hun alltid har hatt. :)

• Like 4