Gå til innhold
Hundesonen.no

Smak og Behag?


Taz

Recommended Posts

Nå blir jeg snart gal av utstillingsfolk.

(Ikke deg da Silje. :D )

Noen sier Diego ikke kan stilles, og andre sier han er en meget bra hund.

:?

Noen sier pigmentene til Diego er feil som ikke tolereres i ringen, mens andre sier at det ikke gjør noe, og de hadde avlet på det.

(Så lenge hunden var bra)

Noen sier fargen til Diego er rød mens andre sier Krem. (Genetisk krem)

Noen sier Diego har for smal brystkasse, mens hunder med like smal har blitt Champions.. osv osv osv

Men hvordan skal jeg da kunne finne ut hva som er rett og hva som er galt når det er så mangen meininger ute å går? :?

Er det virkelig så smak og behag i utstillingsmiljøet?

Greit nok, bare til å gå på en utstilling tenker sikkert dere..

Ja, kanskje det er den eneste måten å finne ut av..

Sorry, tenker bare litt høyt nå. Hehe. :P

Måtte bare få det ut. ;)

Diegowalking.jpg

Diegosmallpicture.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, så er det bare å hoppe i det :D Men husk at også dommere har forskjellig smak, så du må stille på flere forskjellige utstillinger, for mange forskjellige dommere før du får et virkelig inntrykk av hvordan hunden er. Det er nok ikke annet å gjøre er jeg redd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall bestemt meg for å stille masse før jeg tar hintet om at Mona er dårlig :D Dersom hun er det. For hunder som er champion har jo ikke vunnet alle utstillingene de har deltatt på (for det meste) ! Dommere kan jo ikke alltid være helt objektive, så det kommer litt an på.

Jeg syns du bare skal stille og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier' date=' så er det bare å hoppe i det :D Men husk at også dommere har forskjellig smak, så du må stille på flere forskjellige utstillinger, for mange forskjellige dommere før du får et virkelig inntrykk av hvordan hunden er. Det er nok ikke annet å gjøre er jeg redd. ;)[/quote']

Men er virkelig utstilling så mye Smak og behag?

Og ikke etter rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en del. Pluss at en del dommere har lett for å dømme opp de som er kjente oppdrettere. Det er ikke gøy, men sånn er det. Dommere er jo mennesker de og (dessverre? :D ) Selvfølgelig går de etter rasestandarden også, men hver enkelt tolker den jo på sitt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dommere følger rasestandarden, men det er ikke sikkert den tolkes helt likt (som bibelen vet du).. Og da kommer smak og behag inn. Og smak og behag hos dommere kan ha med hvor spesialister de er på rasen, hva de vanligvis ser på utstilling, hvilket land de er fra, og hva de personlig liker/ikke liker. Så her blir det et stort slingringsmonn! Dette er noe som skjer i alle raser, i noen er det mer tydelig enn hos andre. Det er derfor ihuga utstillere "vet" hvilke dommere de skal stille for og hvem de ikke vil stille for. Selv er jeg ganske "fersk" i faget på lapsk, så jeg tester ut dommere fortsatt! :D

Så jeg har samme råd som de andre, still Diego for flere dommere.

Hva slags pigmentfeil er det han har da? Og brystkassa blir breiere med åra på alle hunder så det han du ta helt med ro (det burde chowfolk vite og..).

Synes han ser ut som en svært så pen chow jeg.. Banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dommere følger rasestandarden, men det er ikke sikkert den tolkes helt likt (som bibelen vet du).. Og da kommer smak og behag inn. Og smak og behag hos dommere kan ha med hvor spesialister de er på rasen, hva de vanligvis ser på utstilling, hvilket land de er fra, og hva de personlig liker/ikke liker. Så her blir det et stort slingringsmonn! Dette er noe som skjer i alle raser, i noen er det mer tydelig enn hos andre. Det er derfor ihuga utstillere "vet" hvilke dommere de skal stille for og hvem de ikke vil stille for. Selv er jeg ganske "fersk" i faget på lapsk, så jeg tester ut dommere fortsatt! :D

Så jeg har samme råd som de andre, still Diego for flere dommere.

Hva slags pigmentfeil er det han har da? Og brystkassa blir breiere med åra på alle hunder så det han du ta helt med ro (det burde chowfolk vite og..).

Synes han ser ut som en svært så pen chow jeg.. Banana

No må jeg bare si noe her!

Hvis du mener at en dommer følger rasestandarden hvorfor gikk da Aiwa ut med Blått på nkk på Bryne med resultatet alt for stor til å være tispe når FCI sin standard for samojed tisper er 53cm +-3 cm og Aiwa er 53cm høy.

Tispen som gikk videre og ble plasert i gruppen var nesten like liten som Astrix, altså Samojed på størrelse med en stor japaner :?

Det er greit at de tolker standarden forskjellig men hvor forskjellig kan de egentlig tolke den når det er satt en min/max høyde for rasen da??

Når jeg sier at den tispen var på størrelse med Astix såkan jeg jo si at han er ca 39cm, og den tispen var litte gran høyere enn han sikker ikke mere enn 45cm høy kan jeg tenke meg(og ja hun var voksen).

Neste gang dette skjer skal jeg be dem målen hundene og leser standarden bedre neste gang, for det skal ikke være sånn at det tolker 53cm ned til 45 cm det får no være grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ER masse smak og behag i utst miljøet blandt dommere. Ta pommen for eks. Noen dommere liker små hunder,andre store. Noen liker kraftig beinstamme,andre litt mer spinkel beinstamme, noen liker kraftig ansikt,andre ikke,noen liker lange feminine hunder andre ikke.

Still Diego for fem dommere. Har du fått det samme på hunden i alle kritikkene så er det slik han er.

Pito har fått veldig masse på kritikken at hun har lite underull,så hun har det.

Også knapp vinkling, så hun har det.

Hvorfor stiller du ikke hvis du lurer sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må jeg bare si noe her!

Hvis du mener at en dommer følger rasestandarden hvorfor gikk da Aiwa ut med Blått på nkk på Bryne med resultatet alt for stor til å være tispe når FCI sin standard for samojed tisper er 53cm +-3 cm og Aiwa er 53cm høy.

Tispen som gikk videre og ble plasert i gruppen var nesten like liten som Astrix, altså Samojed på størrelse med en stor japaner :?

Det er greit at de tolker standarden forskjellig men hvor forskjellig kan de egentlig tolke den når det er satt en min/max høyde for rasen da??

Når jeg sier at den tispen var på størrelse med Astix såkan jeg jo si at han er ca 39cm, og den tispen var litte gran høyere enn han sikker ikke mere enn 45cm høy kan jeg tenke meg(og ja hun var voksen).

Neste gang dette skjer skal jeg be dem målen hundene og leser standarden bedre neste gang, for det skal ikke være sånn at det tolker 53cm ned til 45 cm det får no være grenser.

Uffda... :P

Stod det i kritikken at det var derfor hun fikk blått da eller?

Jeg snakket selvsagt generelt, en gang i blant gjør jo dommere også feil/driter seg ut, de er vel bare mennesker de også?

Og i ditt tilfelle så skal kan du ikke se bort i fra at "hva de vanligvis ser på utstilling" slår til og kanskje dommerene var vant til små samojeder, kaster et blikk på din hund og tenker for høy. At dommeren da ikke målte for å være sikker er jo fullstendig bak mål og ikke riktig i det hele tatt, men det er jo noe som en gang i blant skjer med dommere. Bla gjør de det samme i rasen siberian husky hvis hunder ser ut som den kunne vært i nærheten av en trekksele en gang i sitt liv, da er den blå/gule sløyfa klar med en gang! :D (nesten ikke fleip en gang..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste følger rasestandaren, men den kan tolkes forskjellig, og det er forskjellig hva dommerne legger vekt på og mener er viktig, det er jo selvsagt noen som har sinne favoritter, legger merke til det selv når jeg stiller andres hunder, og mine egne.

Og selv om det er rasestandaren så er det litt forskjell bestandig(Feks borzoi'en, er det to typer, en grov bygd og litt maskuling og en (som jeg kaller) papir type. På Flat er det også to, en liten og en stor... Vet ikke hvordan det er med Chow men synes du skal prøve jeg, det kan jo hende at noen av de som har sagt det er en smule sjalu;) Har opplevd det mange ganger, feks ved første utstillinga til Serchaj satt det noen ved siden av oss som hadde Svensk; Dansk; finsk champion med pels på sitt beste, hun sa at Serchaj aldri kom til å bli noe til utstillings hund, vi ble plassert som nr to og hun som nr 3... Hun var ikke bli da nei, og i eidsvoll fikk ei anne bikje av henne blått mens serchaj fikk rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne skal jo kunne rasestandarden, men det er ofte smak og behag, ja. En god del hunder vipper mellom blå og cert, og e av ti ganger får den en god plassering, og etter å ha stilit millionvis av ganger er hunden champ uten å ha fortjent det, wuhu :?

Dommerne legger vekt på forskjellige ting. Noen dommere kaster alle hunder med overbitt ut, mens andre gir hunder med overbitt og andre feil rød sløyfe.

Sist gang jeg stilte Cita (huff, det begynner å bli en stund siden) var i September, og det var to forskjellige dommere de forskjellige dagene. Den ene dommeren gav bare cert og ck til hundene med mager som subbet i maggen, mens dagen etterpå gikk de samme hundene på trynet ut og klar beskjed om at de måtte slankes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smak og behag ja.

Jeg stilte Oscar en helg i September.

Lørdagen ble han BIM og søndagen ville ikke dommeren ha han med vidre.

- Kunne ikke bedømmes sto det på kritikken. Det pga to tenner (valpetenner) som var litt skjeve, men som har rettet seg ut nå da. Ingen har nevt det verken før eller siden da..

Dessuten når det gjelder Cavalier er det veldig mange som setter Ruby og B/t sist i rekka for de er ikke like utbredt som blendheim og tricolor.

Spesielt sørafrikanere gjør dette. :wink:

Nei kom deg på noen utstillinger og still du så får du en pekepinn på hvordan han er. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dommere følger rasestandarden, men det er ikke sikkert den tolkes helt likt (som bibelen vet du).. Og da kommer smak og behag inn. Og smak og behag hos dommere kan ha med hvor spesialister de er på rasen, hva de vanligvis ser på utstilling, hvilket land de er fra, og hva de personlig liker/ikke liker. Så her blir det et stort slingringsmonn! Dette er noe som skjer i alle raser, i noen er det mer tydelig enn hos andre. Det er derfor ihuga utstillere "vet" hvilke dommere de skal stille for og hvem de ikke vil stille for. Selv er jeg ganske "fersk" i faget på lapsk, så jeg tester ut dommere fortsatt!  :lol:  

Så jeg har samme råd som de andre, still Diego for flere dommere.  

Hva slags pigmentfeil er det han har da? Og brystkassa blir breiere med åra på alle hunder så det han du ta helt med ro (det burde chowfolk vite og..).  

Synes han ser ut som en svært så pen chow jeg..   Banana

Jeg har stilt han. Iallefall 2 ganger. BIM begge ganger, men må nå nevnes at det bare var 2 valper.. Hehe.

Men angående brystkassa, det største problemet innen Chow miljøet

(altså på hundene) er small brystkasse. (men smak og behag igjen)

Det er noe som sjelden kommer seg selv om hunden nærmer seg 2 år.

Så jeg er heldig hvis Diego blir breiere i brystkassa, selv om jeg ikke vil at han skal bli for brei da. :lol:

Men han har dårlig pigmentering, men det kan være at han er genetisk krem, og derfor tillatt pigmentering, men dårlig pelsfarge.

*Rive seg i håret* Blir gal.. ;)

Men takk, syns selv han er fin. Men hvem syns vel ikke sin egen hund er det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego vil jo selvfølgelig være den beste for deg uansett hvilke premiering han får så hvorfor ikke stille bare for gøy å se? :lol:

Er jo moro uansett å se hva dommerne syns om han :P

Enig :D Det er jo bare for gøy!

Og det er viktig å ikke bry seg om hva alle bedreviterne der ute sier! Det finnes noen i utstillingsmiljøet som ikke alltid er koselige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego vil jo selvfølgelig være den beste for deg uansett hvilke premiering han får så hvorfor ikke stille bare for gøy å se? :lol:

Er jo moro uansett å se hva dommerne syns om han :D

Ehm. For jeg..ikke..tør å stille han selv.

Har en liten fobi for ringen eller noe sånt.

Så derfor orker jeg ikke å stille han bare for gøy. :P

Men han er jo nr.1 hos meg uansett. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. For jeg..ikke..tør å stille han selv.

Har en liten fobi for ringen eller noe sånt.

Så derfor orker jeg ikke å stille han bare for gøy. :P

Men han er jo nr.1 hos meg uansett. :mrgreen:

Fobier er til for å kureres :P Tenk deg så bra du kommer til å ha det med deg selv når du har kurert den fobien! Da har du garantert lært noe som du kan bruke på andre områder i livet. :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi: Jeg har stilt han en gang selv' date=' og det er ikke noe for meg.. :oops:[/quote']

Hihi :lol: Nei nei.. Men altså utstilling er jo ikke noe for alle. Hvis det ikke er det du har lyst til å holde på med, så er det jo greit. Men hvis du har lyst, et eller annet sted inni deg, så synes jeg ikke du får la utstillingsskrekken stoppe deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er så ille at det er en fobi for deg å stille ham så får du enten la være å stille ham eller få noen andre til å gjøre det for deg :wink: Slik som silje gjorde for deg.

Det er jo og en måte, men en måte man hverken lærer eller utvikler seg av :lol: Det er synd å gjemme seg for angsten, for da har den det med å vokse seg større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har stilt hund i næremere 10 år å og jeg kan love deg en ting du blir aldri utlært og jeg har no alltid svære sommerfuler i magen hver gang jeg skal i ringen. som jeg sier er du ikke litt nervøs før du skal i ringen så er du meget godt vandt med å stille. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...