Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Toller
 Share

Recommended Posts

Trenger ikke hjelp til rasevalg, mer hvor i jeg skal begynne å lete etter et godt individ.

Mistet nylig hunden min (akutt leversvikt) og tenker litt på å lete etter en ny. Det er tomt i huset uten hund og jeg vet det kan ta litt tid før jeg finner en jeg vil ha, så da begynner jeg letingen nå. Jeg går på skole til vanlig, bor på gård og driver med hest. Med min forrige hund ble det noe lydighetstrening, så jeg tenker å fortsette med det med min nye hund. Har lyst til å lære gjeting også, så kurs innenfor dette vil være naturlig for meg etterhvert. Da får vi se hvor gøy vi syns det er.

Grunnen til at jeg spør om hjelp er fordi jeg syns det er litt for lett å finne en valp til 2-3000 kr fra "hjemmeoppdrett". Det kan være fine valper, men jeg syns likevel det er noe betryggende i å få valp fra oppdrettere som har drevet en stund og som jeg kan spørre til råds hvis det er noe jeg lurer på. Registrering, chiping osv blir jo gjort av seriøse oppdrettere. Sykdomshistorien til foreldrene er jo også viktig for meg.

Kunne veldig gjerne tenkt meg sjokoladebrun, men dette er ikke et krav fordi jeg vil ikke ha valp fra oppdrett som bare går etter farge, så dette er bare et pluss i så fall. Om det er tispe eller herremann jeg vil ha har jeg ikke helt bestemt meg om, så det tar jeg litt som det kommer. Begge kjønn har jo sine fordeler og ulemper.

Er det noen av dere som kan hjelpe meg/tipse meg om hvor jeg skal begynne å lete? Jeg har googlet en del, men syns det er vanskelig å finne. Har lett både i Norge, Sverige og resten av europa. Trenger noen konkrete navn :) PM mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kronvallaren

- Sand, i Lier (?) har jeg hørt mye bra om.

- Getweiler

- Kruttlappen

- Somollis (men her bør du holde tunga rett i munnen, vit hva du går til. Men mange bra hunder derifra. Kjenner denne oppdretteren)

- For the win

- Akersborg

- Karin Mattson

Der fikk du værtfal noen navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så trist å høre om Pheoebe... :(

Ang BC oppdrettere vil jeg anbefale deg at foreldrene har godkjent gjeterhundprøve, har HD-røntget fri og fri for øyensykdommer. Det er også en fordel om i hvertfall en av foreldrene har mentaltest. Selv liker jeg å kikke på resultatsider fra brukshundprøver, og finne ut hvem som er oppdretter til de hundene med gode resultater.

De færreste BC-oppdrettere har kennelnavn, men du kan ta en kikk på Tunevannet, For the Win og Kruttlappen. Disse vektlegger, så vidt jeg vet, både gjeting, mentalitet og helse med like stort fokus på all partene og bruker hundene til mer enn bare gjeting. Evt også Jon Sand/Arne Christoffer Sand (Amira er herfra), Sindergården, Kronvallaren og Akersborg - disse avler gode gjeterhunder og det er vel egentlig kun dette som er deres prioritet i avlsarbeidet.

Edit: Du som bor i Eidsberg må jo bare spørre Vidar Tangeland. Han hadde nettopp et helt supert kull. Han har god oversikt og kan hjelpe deg.

Endret av borderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere hørt noe om Astra? http://sheepdogsforsale.com/

EDIT: Hvis det står:

  • Hip Score : 20/2 = 22 - 6th January 2012
  • Eye Examination : Unaffected - 3rd October 2011
  • CEA-CH : Hereditary Clear - 18th December 2009
  • TNS : Hereditary Clear - 18th December 2009

Hva er CEA-CH og TNS? Er det testing innenfor gjeting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har noen av dere hørt noe om Astra? http://sheepdogsforsale.com/

EDIT: Hvis det står:

  • Hip Score : 20/2 = 22 - 6th January 2012
  • Eye Examination : Unaffected - 3rd October 2011
  • CEA-CH : Hereditary Clear - 18th December 2009
  • TNS : Hereditary Clear - 18th December 2009

Hva er CEA-CH og TNS? Er det testing innenfor gjeting?

CEA og CH er arvelige øyesykdommer på bc som man gentester for. Denne hunden er gentestet fri. TNS er en autoimmun sykdom på BC (forelommer kun på denne rasen etter hva jeg har forstått) hvor beinmargen produserer hvite blodlegemer, men kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg de. De fleste hunder med TNS blir diagnostisert i valpekassen og dør/avlives svært unge, som regel før 4 mnd. Man antar at på verdensbasis så er ca 10% av bc'ene (ingen forskjell på show/gjeter linjer) bærere av genet.

Hege Voldmo på My trusted friends har hunder fra Astra.

Edit: denne hunden har en dårlig hipscore, i england er lavest mulig sum ideal bildet, gjennomsnittelig hipscore for bc er 13 og denne har 20/2 dvs at den ligger å vipper mellom om en c og en d på ene hoften og er fri på den andre (53 er max score på en hofte = E)

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CEA og CH er arvelige øyesykdommer på bc som man gentester for. Denne hunden er gentestet fri. TNS er en autoimmun sykdom på BC (forelommer kun på denne rasen etter hva jeg har forstått) hvor beinmargen produserer hvite blodlegemer, men kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg de. De fleste hunder med TNS blir diagnostisert i valpekassen og dør/avlives svært unge, som regel før 4 mnd. Man antar at på verdensbasis så er ca 10% av bc'ene (ingen forskjell på show/gjeter linjer) bærere av genet.

Hege Voldmo på My trusted friends har hunder fra Astra.

Edit: denne hunden har en dårlig hipscore, i england er lavest mulig sum ideal bildet, gjennomsnittelig hipscore for bc er 13 og denne har 20/2 dvs at den ligger å vipper mellom om en c og en d på ene hoften og er fri på den andre (53 er max score på en hofte = E)

Takk! :) Også veeeldig kjekt å vite. Da blir det ingen fra det kullet i allefall.

Har funnet noen kull på østfold gjeterhundlag, men det er lite info om kullene så ser ut som om jeg må ta en ringerunde.

Som Gråtass sier, Hege Voldmo har 4 Astra hunder. www.bordercollie.no :)

Takk :)

EDIT:

Huffameg det er mange måter å skrive hofteresultater på du :P Er dette er bra resultat (Nederland mener jeg denne hunden er fra): "Hips : DH/A2"

OBS OBS: Her kommer kanskje et litt dumt spørsmål. Jeg har lite greie på gjeting, men syns det ser spennende ut og har lyst til å gå kurs (skal ikke akkurat begi meg utpå noe gjetertrening alene, hehe :P ). Men det jeg lurer på da er om det er dumt å "sette i gang" med gjeting når jeg ikke er sikker på om jeg vil fortsette med det? Lydighet blir nok hovedaktiviteten for oss tror jeg. For ettersom jeg har forstått når jeg har lest andres innlegg er at man trigger fram et jaktinstinkt og bruker den første delen av jakta (altså gjetinga) når man trener. Vil jeg da dra fram et instinkt som senere kanskje ikke får nok utløp? Vil man da slite ekstra med gjeting på andre dyr, mennesker, gjenstander osv, enn normalt? De som skjønte spørsmålet mitt kan svare.. Tror det var litt krunglete spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt sjekket ut Kruttlappens - skulle jeg hatt BC igjen så blir det derfra. Jeg var forøvrig veldig fornøyd med min Akersborg-hund, men jeg fikk tilbakemeldinger fra lydighetsmiljøet på at hundene derfra ble avlet litt vel selvstendige i forhold til hva de ønsket i en lydighetshund. Jeg vet ikke om dette har rot i virkeligheten, men det er mennesker som konkurrerer på høyt nivå og er godt inne i miljøet (og som selv har BC) som fortalte dette. Uansett lager de veldig gode gjeterhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekka ut Kennel Kruttlappen og Sindregarden

:) Har møtt en hund fra begge stedene, og møtt oppdretteren i Kruttlappen og har et godt bilde.

Jeg vet av en oppdretter av brun og hvit som jeg har hørt mye fint om :) Det er Kennel Børves Bingo.

http://www.sindregarden.no/

http://www.borvesbingokennel.net/

http://www.kruttlappen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka mye med dem på Sindregården, og Judith som har Børves Bingo(hadde satt av en hannvalp der, men jeg ville helst ha tispe, og lot den gå videre). Det er begge steder jeg ville kjøpt border collie fra :)

Børves Bingo har som Slush sier, også brune border collies :) Det er en Børves Bingo hund her inne også vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...