Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil redde norske harehunder


Artemis
 Share

Recommended Posts

Men går det an å bruke de hundene til noe annet? Man vil bevare rasen, man ønsker økt interesse og at folk skaffer seg slik hund :) Jeg har ikke noe imot harehundene, men de finst ikke egnet til mitt bruk. Hvis ikke skulle jeg GJERNE hatt en av de norske rasene. men hele bunsjen er jo jakthunder. Og om det finst jakthunder fra andre land som er mer egnet så blir nok disse ofte prioritert over de norske rasene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at løsningen er at man viser at det er andre bruksmuligheter for hunden også.. En harehund jakter også rev blandt annet.. Vi må også være flinkere å promotere hvor god rasen vår er internasjonalt..

Endret av Krutsi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Det er ikke alle fuglehunder som brukes til jakt heller. Det er vel bare en ørliten brøkdel av alle gjeterhunder (inkl. bc) som brukes til gjeting. Det er ingen av disse kveg-gjeterrasene som brukes til det lenger. Det er toppen en håndfull pudler som brukes til å apportere fugl. De opprinnelige arbeidsområdene til bl.a. terrierne, myndene og nuffene blir opprettholdt av konstruerte prøver. Osv.

Det er litt rart at man er så opptatt av at man ikke kan ha en harehund fordi man ikke jakter hare, når det er ytterst få raser som faktisk blir brukt til det de opprinnelig ble avlet for å gjøre lenger. Jeg tenker sånn sjøl altså, jeg er hemmelig forelsket i dunker, men jeg syns liksom ikke jeg kan ha en nettopp fordi jeg ikke jakter. Men jeg har belger, uten å ha får, og jeg skal ha puddel, uten at vi har noen planer om å apportere fugler i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Det er ikke alle fuglehunder som brukes til jakt heller. Det er vel bare en ørliten brøkdel av alle gjeterhunder (inkl. bc) som brukes til gjeting. Det er ingen av disse kveg-gjeterrasene som brukes til det lenger. Det er toppen en håndfull pudler som brukes til å apportere fugl. De opprinnelige arbeidsområdene til bl.a. terrierne, myndene og nuffene blir opprettholdt av konstruerte prøver. Osv.

Det er litt rart at man er så opptatt av at man ikke kan ha en harehund fordi man ikke jakter hare, når det er ytterst få raser som faktisk blir brukt til det de opprinnelig ble avlet for å gjøre lenger. Jeg tenker sånn sjøl altså, jeg er hemmelig forelsket i dunker, men jeg syns liksom ikke jeg kan ha en nettopp fordi jeg ikke jakter. Men jeg har belger, uten å ha får, og jeg skal ha puddel, uten at vi har noen planer om å apportere fugler i vann.

De opprinnelige instinktene i disse/dine raser er kanskje mer latente i de fleste linjene, enn hva de er i en norsk rase der de fleste som eier en slik hund nettop bruker dyrene til jakt? Det blir bare synsing fra min side, men de jeg vet om som har drivende hunder bruker de nettopp til jakt.

Men jeg er helt klart enig når det kommer til BC. Ikke mange av disse brukes til gjeting, men hvor mange av disse har ikke gjeteinnstinktet inntakt og gjeter kosebamser, biler eller hva det måtte være? Men BC's popularitet har mer med BC'n allsidighet mtp bruksområder. Da tenker jeg hovedsaklig på lydighet og agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn sjøl altså, jeg er hemmelig forelsket i dunker, men jeg syns liksom ikke jeg kan ha en nettopp fordi jeg ikke jakter.

Helt enig med deg, jeg drømmer om en droplet (merle) dunker jeg :heart: Og jeg tenker likt, jeg jakter ikke... Rasen er jo i fare nettopp fordi de har vært restriktive med selge til ikkejegere, så innstinktet for jakt er fortsatt veldig sterkt i rasen. Jeg skulle nok klart å aktivisere den nok fysisk, men det mentale ved å jakte ser jeg pr idag vil bli vanskelig å tilfredstille tilfredstillende uten at den jaktes med. Jeg tror ikke blodspor i sommersesongen vil være nok, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det mentale ved å jakte ser jeg pr idag vil bli vanskelig å tilfredstille tilfredstillende uten at den jaktes med. Jeg tror ikke blodspor i sommersesongen vil være nok, liksom...

Jeg vil tro at om du tar med en dunker på tur i skogen, og slipper den, så jakter den helt fint på egen hånd og får utløp for jaktinstinktet sitt iallefall (tviler på at den tenker på at "skitt, den jakta var jo bortkasta for kjærringa løsna jo ikke skudd" *ler*). MEN, man får jo ikke testet om hunden faktisk er samarbeidsvillig under jakta, og sånt - men utløp for instinkter får den sikkert :).

Jeg synes forresten også en velbygd, droplet dunker kan være noe av det flotteste jeg ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, jeg drømmer om en droplet (merle) dunker jeg :heart: Og jeg tenker likt, jeg jakter ikke... Rasen er jo i fare nettopp fordi de har vært restriktive med selge til ikkejegere, så innstinktet for jakt er fortsatt veldig sterkt i rasen. Jeg skulle nok klart å aktivisere den nok fysisk, men det mentale ved å jakte ser jeg pr idag vil bli vanskelig å tilfredstille tilfredstillende uten at den jaktes med. Jeg tror ikke blodspor i sommersesongen vil være nok, liksom...

Men mener du da at man skal avle mindre på jaktinstinktet til disse hundene, og heller la dem bli familiehunder?

Jaktinstinktene er grunnen til at vi vurderer å kjøpe en av disse rasene. Men mange i miljøet mener at de norske hundene ikke har sterkt nok instinkt, og ikke er tøffe nok, derfor er det mange som velger utenlandske raser. Gubben min leker seg også med tanken om å kjøpe seg en annen rase nettopp på grunn av de meldingene vi får rundt dette. Jeg vil derimot ha en norsk rase, for å bevise at de er like bra. Men tiden vil vise hvem som greier å trasse seg til rase :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg forslo i en lignende tråd at disse rasene kanskje burde markedsføres som turkamerater for aktive friluftsmennesker i tillegg til jakthunder, men da fikk jeg beskjed om at man like gjerne kunne la rasene dø ut, for trenger vi flere selskapshundraser? Registreringstall på 14 stk for hygenhund er virkelig skremmende lavt med tanke på at det ikke akkurat er store populasjoner av rasen i utlandet hvor nytt materiale kan hentes inn...

Bikipile:

Kjøp norsk! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg forslo i en lignende tråd at disse rasene kanskje burde markedsføres som turkamerater for aktive friluftsmennesker i tillegg til jakthunder, men da fikk jeg beskjed om at man like gjerne kunne la rasene dø ut, for trenger vi flere selskapshundraser? Registreringstall på 14 stk for hygenhund er virkelig skremmende lavt med tanke på at det ikke akkurat er store populasjoner av rasen i utlandet hvor nytt materiale kan hentes inn...

Bikipile:

Kjøp norsk! :thumbs:

Jeg er helt enig om at man kan markedsføre dem som turkamerater for aktive folk altså :) Men samtidig så vil jeg holde på instinktene til hundene. Jeg tenker at det blir helt feil å avle bort instinktene... Man kan da fint ha en turkamerat med jaktlyst :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig om at man kan markedsføre dem som turkamerater for aktive folk altså :) Men samtidig så vil jeg holde på instinktene til hundene. Jeg tenker at det blir helt feil å avle bort instinktene... Man kan da fint ha en turkamerat med jaktlyst :)

Jeg tror vel man må skille på avl og kjøp. Om jeg kjøper meg en harehund selv om jeg ikke skal bruke den i jakt, så vil jo ikke det si at instinktene er AVLET BORT :). De vil jo fortsatt være der, men om JEG da avler videre på hunder som ikke er jaktprøvd (enten det er i praktisk jakt eller på prøve), så kan man selvsagt komme til å avle på hunder med dårligere instinkter enn det som er ønskelig (selv om de vil være der i noen grad), og DET blir jo litt feil om man vil opprettholde rasen som en brukanes jakthund :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel man må skille på avl og kjøp. Om jeg kjøper meg en harehund selv om jeg ikke skal bruke den i jakt, så vil jo ikke det si at instinktene er AVLET BORT :). De vil jo fortsatt være der, men om JEG da avler videre på hunder som ikke er jaktprøvd (enten det er i praktisk jakt eller på prøve), så kan man selvsagt komme til å avle på hunder med dårligere instinkter enn det som er ønskelig (selv om de vil være der i noen grad), og DET blir jo litt feil om man vil opprettholde rasen som en brukanes jakthund :).

Hehe, jeg tror vi er veldig enige :) Det jeg er redd for er nettopp det du skriver om at folk begynner å avle på hunder som ikke er jaktprøvd (og som kanskje mangler gode og riktige jaktinstinkter), og det blir "vanlig", begynner vi å bevege oss bort fra hvordan ei jasabikkje skal være. Og det syns jeg ikke vi skal.

Edit: det heter kanskje harehund på bokmål ja :icon_redface:

Endret av Bikipile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tror vi er veldig enige :) Det jeg er redd for er nettopp det du skriver om at folk begynner å avle på hunder som ikke er jaktprøvd (og som kanskje mangler gode og riktige jaktinstinkter), og det blir "vanlig", begynner vi å bevege oss bort fra hvordan ei jasabikkje skal være. Og det syns jeg ikke vi skal.

Edit: det heter kanskje harehund på bokmål ja :icon_redface:

Ja, om man åpner for salg til "gudoghvermann" så må man nok regne med at en del kommer til å ha valper på hunder som ikke nødvendigvis er testet på jaktprøver eller praktisk jakt iallefall - og det er jo trist. Ikke minst det du sier med RIKTIGE jaktinstinkter - det er jo egentlig DET man avler for, for jaktinstinkt og jaktinstinkt kan jo slå ut på så mange måter liksom *ler*.

Jasabikkjer faktisk *ler*. Harrabikkje sier de rundt her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om du tar med en dunker på tur i skogen, og slipper den, så jakter den helt fint på egen hånd og får utløp for jaktinstinktet sitt iallefall (tviler på at den tenker på at "skitt, den jakta var jo bortkasta for kjærringa løsna jo ikke skudd" *ler*). MEN, man får jo ikke testet om hunden faktisk er samarbeidsvillig under jakta, og sånt - men utløp for instinkter får den sikkert :).

Jeg synes forresten også en velbygd, droplet dunker kan være noe av det flotteste jeg ser...

Ja, slippe en harabikkje om vinteren er jo dømt til å bli en jaktutflukt, men hvor mange timer skal jeg stå og vente på den? :lol:

Men mener du da at man skal avle mindre på jaktinstinktet til disse hundene, og heller la dem bli familiehunder?

Nei! Men det gjør at det er vanskeligere å opprettholde det genetiske mangfoldet når individer "ikke kan" være familiehunder for aktive folk, iflg oppdretterne. Skal det kun selges til jegere, så begrenses jo utvalget valpekjøpere voldsomt, ikke sant?

Jeg VET at om jeg hadde bodd mer landlig til og fikk litt støtte fra jaktfolk, så hadde jeg fint kunne hatt en dunker, jeg. For jeg går mange og lange turer året rundt i skog og mark og myr og "fjell" og jeg går gjerne spor hver dag. Så den ville ikke blitt "forsømt". Men det er/har ikke vært godt nok for oppdrettere hittil, iom at de vil at jeg skal jakte, og DET har jeg ikke kapasitet til pr idag (og muligens aldri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slippe en harabikkje om vinteren er jo dømt til å bli en jaktutflukt, men hvor mange timer skal jeg stå og vente på den? :lol:

Næsj, det er bare å sette seg og vente til den slenger innom en gang i løpet av dagen :lol: Tenn et bål, grill noen pølser og ta med lesestoff - evt gå hjem og vent til du får telefon fra noen som har plukka den opp :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Men det gjør at det er vanskeligere å opprettholde det genetiske mangfoldet når individer "ikke kan" være familiehunder for aktive folk, iflg oppdretterne. Skal det kun selges til jegere, så begrenses jo utvalget valpekjøpere voldsomt, ikke sant?

Jeg VET at om jeg hadde bodd mer landlig til og fikk litt støtte fra jaktfolk, så hadde jeg fint kunne hatt en dunker, jeg. For jeg går mange og lange turer året rundt i skog og mark og myr og "fjell" og jeg går gjerne spor hver dag. Så den ville ikke blitt "forsømt". Men det er/har ikke vært godt nok for oppdrettere hittil, iom at de vil at jeg skal jakte, og DET har jeg ikke kapasitet til pr idag (og muligens aldri).

Jammen da henger jeg litt mer med i det du skrev :) Som sagt lengre opp er jeg helt med på at "vanlige" folk også skal få kjøpe harahund, men at vi bare må passe på at jaktinstinktet beholdes i rasen. Jeg tolket innlegget ditt som at det var et problem at det var jaktinstinkt i hundene (men tolket da feil). Det er jo viktig at nettopp dette blir bevart :)

Jasabikkjer faktisk *ler*. Harrabikkje sier de rundt her :)

På Ringerike sier vi også harra og harrabikkje :) Men oppi her jeg bor nå heter det jase og jasa(evt jase)bikkje, blir litt prega siden jeg har bodd her noen år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...