Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en langline-ish. Altså noe jeg kan feste på hunden min når vi trener i omgivelser hvor jeg er litt usikker på hvor god kontroll jeg egentlig har på henne, siden hun kan være litt upålitelig i blant.

Den trenger ikke å være så veldig lang, fem meter holder. Vanlig kobbel-lengde blir for kort.

Det viktigste er at den er veldig lett, slik at både hun og jeg merker minst mulig til den. Det skal ikke være sånn at vi må ta hensyn til den når vi trener, på en måte. Den skal bare henge der, slik at jeg har mulighet til å stoppe henne om hun prøver å stikke av. Det er også veldig greit om den ikke suger opp for mye vann og blir tung om det er vått ute. Også vil jeg ikke at den skal være for tykk, slik at jeg kan bruke den til valpen også om den skulle komme i en langline-fase.

Jeg syns de langlinene som er av ren gummi blir for romstore på en måte, så jeg lurer på om det finnes noe alternativ? Flatvevd, tynn nylon for eksempel (som et valpekobbel), finnes det langliner av det slaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får langline av ren gummi i to tykkelser. Jeg har den minste på Amiga og den er veldig kjekk, den kan henge etter når hun er løs og er fin å gå spor med osv. Den har også en liten søt krok. Neste størrelsen har mye mer massiv krok og line.

Den jeg har er det tynneste som var å få tak i, tau og nylon var tykkere + de hadde massive kroker.

evnt kan du kjøpe klessnor ;)

417607_10151271436255464_804145463_22227102_599159803_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Vil ha det samme selv, hunden min stikker ikke av, men blir jo båndtvang også, så greit å ha en lang langline på skogsturer.

Har lest at mange bruker klessnor i plast som man henger opp klær ute og slik med, til en billig penge, og bare fester på en krok.

Men så vet jeg ikke hvor man selger dette heller, da? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får langline av ren gummi i to tykkelser. Jeg har den minste på Amiga og den er veldig kjekk, den kan henge etter når hun er løs og er fin å gå spor med osv. Den har også en liten søt krok. Neste størrelsen har mye mer massiv krok og line.

Den jeg har er det tynneste som var å få tak i, tau og nylon var tykkere + de hadde massive kroker.

evnt kan du kjøpe klessnor ;)

Hm... Hvor tykk er den? Har du link til et sted den selges?

Som sagt er jeg egentlig ikke så glad i de av gummi, men den der så jo veldig tynn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Hvor tykk er den? Har du link til et sted den selges?

Som sagt er jeg egentlig ikke så glad i de av gummi, men den der så jo veldig tynn ut.

Den er 4 MM i diameter.

Skal se om jeg finner en nettbutikk som har den, har sett det nemlig, kjøpte den i butikk sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler tørkesnorer mye, da? Og er det i det hele tatt mulig å få grep med dem? Ser for meg tidenes brannsår og en hund som allikevel har klart å stikke av, jeg.

Paracord :) kjempe sterkt og fåes iett 100- talls farrger :) sjekk ut paracord.no

Åh, det så ut til å være midt i blinken. :) Sterk og tynn, helt supert. Blir ganske rimelig også, det er jo bare å kjøpe et par kroker og spleise sammen selv, så har jeg plutselig to langliner faktisk.

Den der jeg hadde med når vi trente er veldig grei! Du kan få den i de fleste lengder, den er superlett og tynn, og den kostet 40 kr eller noe. De har den på Tam Alna i hvert fall.

Men jeg er aldri i Oslo eller andre steder de har dyrebutikk. :aww: Jeg vil helst bestille på nettet, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/...hp?id=BR158_var

Her selges de :) 4 og 6 mm. De fleste andre i tau er fra 8 mm og oppover :)

Jeg er knallfornyød, aldri brent meg i henda, får godt tak på den, den er ellers glatt og lett og glir flott i terrenget og har aldri satt seg fast i kvist og kvast på sporturer eller når hun løper løs med den i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en tid samme type langline som AnetteH, men den blir veldig stiv om vinteren og da er den i veien, vanskelig å binde, og generelt et herk. Fungerer fint om sommeren, da, bortsett fra at den er så glatt at det er plent umulig å tråkke på lina og stoppe hunden :P

Derfor bruker jeg tynt klatretau som jeg har satt på en krok fra et ødelagt kobbel; suger ikke til seg vann i særlig grad, og vi kan både leke og trene fvf eller anna som krever mer bevegelse og "arbeidsrom" enn når hunden er bundet i noe, samtidig som jeg faktisk har muligheten til å holde fast eller tråkke på lina. Så unngår jeg stort sett at han får hare til middag om han forsøker å stikke under treninga :lol:

Den paracorden så veldig bra ut, mon tro om jeg skal bestille 10 meter rosa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en tid samme type langline som AnetteH, men den blir veldig stiv om vinteren og da er den i veien, vanskelig å binde, og generelt et herk. Fungerer fint om sommeren, da, bortsett fra at den er så glatt at det er plent umulig å tråkke på lina og stoppe hunden :P

stiv? hmm. ikke her, vi var ute og lekte i snøen et par timer og den var like myk og smidig som vanlig. Og jeg har alltid klart å tråkke på den og holde Amiga igjen.

Sikker på at du har samme? Er mange plastbelagte som er helt herk å holde i :P Den jeg har trenger jeg ingen hanske osv for å holde godt i engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

http://www.canis.no/...hp?id=BR158_var

Her selges de :) 4 og 6 mm. De fleste andre i tau er fra 8 mm og oppover :)

Jeg er knallfornyød, aldri brent meg i henda, får godt tak på den, den er ellers glatt og lett og glir flott i terrenget og har aldri satt seg fast i kvist og kvast på sporturer eller når hun løper løs med den i skogen.

Akkurat slik jeg har tenkt på! Sett det i dyrebutikken, men kostet over 300 kr og synes det var litt vel mye for en langline, men så har de kun den tykkeste inne på den siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiv? hmm. ikke her, vi var ute og lekte i snøen et par timer og den var like myk og smidig som vanlig. Og jeg har alltid klart å tråkke på den og holde Amiga igjen.

Sikker på at du har samme? Er mange plastbelagte som er helt herk å holde i :P Den jeg har trenger jeg ingen hanske osv for å holde godt i engang.

Med mindre de har begynt å selge en ny type plastbelagt sporline på canis siden jeg kjøpte min? Men nå har jeg 27 kg trekkhund som går fra null til h****** på ett sekund når han værer harepus, og som nok er hakket tyngre å holde igjen enn en liten corgifrøken. Dessuten er lina ute lenge av gangen (og er stort sett i bilen ellers, så den er gjerne kald fra før av) og har goood tid på å bli kald og stiv ;)

Edit: og jeg bruker ikke hansker, og den er helt fin å holde i når vi går spor med jevnt drag og jeg har et godt tak på lina :P

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik jeg har tenkt på! Sett det i dyrebutikken, men kostet over 300 kr og synes det var litt vel mye for en langline, men så har de kun den tykkeste inne på den siden..

kan velge 4mm i de fleste fargene jeg :P

Tror jeg betalte 170 kr i dyrebutikk for den når jeg kjøpte.

Her har de bare 6mm ser det ut som.

Her har de den i 4mm.

Søker man på Alac sporline får man mange nettbutikker opp :)

Med mindre de har begynt å selge en ny type plastbelagt sporline på canis siden jeg kjøpte min? Men nå har jeg 27 kg trekkhund som går fra null til h****** på ett sekund når han værer harepus, og som nok er hakket tyngre å holde igjen enn en liten corgifrøken. Dessuten er lina ute lenge av gangen (og er stort sett i bilen ellers, så den er gjerne kald fra før av) og har goood tid på å bli kald og stiv ;)

Det stod de hadde sluttet å selge en type plastbelagt line der og nå solgte de fra alac :P Men hvem vet, lina ligger som regel inne her før vi går ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjorde jeg det enkelt og greit og bestilte 10 meter Paracord, jeg. Så stikker jeg på Europris og kjøper en krok eller to, og spleiser sammen selv. Håper det blir bra - Paracordtauet så ut til å være midt i blinken på nettet, så får vi se om det blir det i virkeligheten også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjorde jeg det enkelt og greit og bestilte 10 meter Paracord, jeg. Så stikker jeg på Europris og kjøper en krok eller to, og spleiser sammen selv. Håper det blir bra - Paracordtauet så ut til å være midt i blinken på nettet, så får vi se om det blir det i virkeligheten også. ;)

Jeg bruker det som sporline, har laget utstillingbånd, og flettet daglig bånd til alle mine. bare 1 meter sånn holder over 200 kg. blir paracord våt så tørker den utrolig fort.

men ikke ta på tuppen når du brenner den. det smelter inn i fingrene å er svæææært ondt! * lært av egne erfaringer * :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...