Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning kløv


Recommended Posts

Smula har fått seg kløv!

422114_10150634940096985_722066984_9470176_1232465996_n.jpg

Pr nå er veskene fylt med avispapir for å venne henne til bruken uten vekt. Hun går snorrett og uten ubehag.

Når kan jeg begynne å legge vekt i? med en gang?

Siden veskene er så små får jeg ikke plass til halvlitersflasker oppi, men har tilgang på små vektskiver som veier 250 g hver. Er det greit å bruke disse? Evt andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang. Siden hun ikke er berørt av kløven er det jo egentlig bare å sette igang :-) Ser ingen grunn til å dille med det. Istedenfor halvlitersflasker kan du f.eks legge ris i poser. Da blir det ikke kantete inn mot hunden. Men vektskiver er og fint. Jeg pleier å ha sitteunderlag innerst i kløven om jeg skal ha i ting med "skarpe" kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin i kløven sin da. Jeg begynte ganske tidlig med vekt oppi. Jeg bruker porsjonsposer med ris, for da står det gjerne hva de veier fra før av så man slipper å styre med det :) Men vektskiver er jo sikkert også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så fin hun ble med den!

Har jammen lyst til å kjøpe kløv selv til min til sommeren, vet bare ikke om han vil synes noe særlig om det, men får prøve med en billig en først isåfall.

Ville latt henne gå med den med kun papir først, for bare å bli vant til å ha på og gå med kløven uten noe å bære ellers, og bare sakte og gradvis fordelt vekten likt i begge sider (det er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor har jeg ikke så det får bli ris - jeg spiser den jo ikke likevel :P

Men hva med vekten? Høres 250 g på hver side ut som en bra startvekt? Hun veier ca 7,5 kg og er i god fysisk form.

Litt mye kanskje? Det blir jo en halv kg til sammen. En rispose veier vel 135 gram om jeg ikke husker helt feil. Det er jo fint å starte med en slik på hver side så hun får se hvordan det er å ha vekt i kløven. Du kan jo øke ganske kjapt om det ikke ser ut som hun merker vekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...