Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn stå


Aymee
 Share

Recommended Posts

Jeg innså her om dagen at vi har ikke rørt dette temaet enda i treningen vår, og at det kanskje var på tide å lukte litt på dette momentet. Jeg er såpass ny til lydighetstrening at jeg virkelig ikke har snøring på hvordan jeg bør gå fram her.

Jeg har sett litt i Lydighetstrening i teori og praksis fra Canis, men stussa litt når de prata om å lære inn stå fra sitt/ligg. Der nevner de at man bør stille seg såpass nært hunden at han beveger bakbena bakover når han reiser seg, for å unngå at han beveger seg framover. Men...jeg trodde man skulle ha låste bakbein når man har avstandsdirigering? Har jeg misforstått noe veldig her? Hjeeeeelp! :huh:

Så, hvordan trener dere inn "stå"? Hvilke metoder bruker dere? (Forklar gjerne med te-skje, altså, om dere gidder :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har My langt fra en sikker avstandskommandering, men hun vet hva stå betyr fra sitt og dekk. Og hun kan stoppe i bevegelse. Men uansett, det jeg har gjort er en blanding av lokking og belønne frivillige stå'er. Har rett og slett lokket henne inn i ståen, belønnet masse, og ventet henne ut og belønnet frivillige ståer etterhvert som hun begynte å skjønne tegninga. :)

Noen hunder trekker fremover og andre bakover, om du merker at din trekker bakover ville jeg ikke trent for mye mens du står tett inntil. Om hunden trekker fremover derimot kan det være bra å begynne rett foran hunden, for da får man unngått fremdrift fra begynnelsen av - også konsentrerer man seg på å få inn de riktige bevegelsene (for med riktige bevegelser vil de sjeldent få noe nevneverdig bakdrift uansett)

Er sånn jeg har tenkt iallefall, kan godt være det er helt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...