Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjære studenter og universitets-/høgskoleansatte!


Pim
 Share

Recommended Posts

Igjen har jeg et prosjekt hvor jeg trenger hjelp av soniser; denne gang i første rekke studenter/ansatte på universiteter & høgskoler - spesielt interessant dersom noen av dere studerer/arbeider i Trondheim men det er ingen forutsetning.

Jeg jobber med å forbedre en matabonnementstjeneste som er temmelig nylansert her i Trondheim, og prøver å finne fram til fornuftige målgrupper for abonnementet. Abonnentet retter seg fortrinnsvis til studenter, ettersom det hittil kun er utleveringer på de største studiestedene i Trondheim, men det er ingen krav til å være student for å abonnere.

Som abonnent, får du daglige pakker med alle råvarer du trenger for én middag, samt oppskrift til retten. Middagene er veldig varierte, du får aldri det samme to ganger, og baserer seg på rene og sunne råvarer av høy kvalitet. Råvarene er produsert lokalt, er ofte økologiske, preges av nisjeprodukter, og kjøpes inn direkte fra produsent; slik at unødvendige, kostbare og miljøfiendtlige ledd mellom bonde/produsent og deg kuttes. Det er mer miljøvennlig, og for mange enklere og raskere, enn å handle i butikk, og man får langt bedre kvalitet og variasjon på råvarene i forhold til prisen i matbutikker.

Som abonnent, velger du om du vil ha 3 eller 5 middager i uka, og du bestiller det antall uker du vil ha. Hver dag henter du en pakke med råvarer og oppskrift på ditt studie-/arbeidssted. Det finnes fire ulike pakker: for én, to, tre eller fire personer.

Prisene per middag per person er som følger:

1-mannspakke: 69 kroner

2-mannspakke: 65 kroner

3-mannspakke: 63 kroner

4-mannspakke: 61 kroner

Hva synes du om en slik tjeneste? Hvilke av fordelen du får gjennom tjenesten (slippe å handle, enkle oppskrifter på raske middager, sunnhet, økologisk, miljøvennlig, etc) er viktige for deg? Hvorfor kan du / kan du ikke tenke deg å abonnere på en slik tjeneste? Har du noen tanker rundt hvem som evt kunne tenke seg å abonnere? Har du evt noen krav til en slik tjeneste, dersom du skulle ønske å bli abonnent? Jeg er også interessert i å høre hva og hvor du studerer, evt hva du jobber med og hvor, hvilken pakke som ville vært aktuell for deg (dere?) og hvorfor - og ellers så mange tanker, tvil eller spørsmål du har om tjenesten.

På forhånd tusen takk, alle som svarer er små knupper som fortjener å leve i lykke og velstand med de triveligste hunder i mange, mange år :flowers: (alle andre også, forsåvidt, men det ødelegger poenget mitt litt).

Svar her eller på pm etter hva du selv ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en kjempeidé! For min del er det kanskje littegrann dyrt, da vi er 2, og som regel klarer å få middagen til under hundrelappen, men himmel, så smart prosjekt!

Fordeler for meg ved et slikt prosjekt ville vært å slippe å handle, å slippe å komme på middag selv, og å få hjelp til å spise variert, høhø. :P Sunnhet er også viktig for meg, ikke fordi jeg er manisk opphengt i det, men fordi jeg blir slapp og uggen av å spise mye dårlig mat. Miljøvennlighet derimot venter jeg med til jeg blir eldre og rikere, haha.

Dersom jeg skulle abonnert på denne tjensten, måtte det nok ha vært littegrann billigere. Men jeg skjønner at det kan bli vanskelig for dere, hehe. :P mine krav til tjenesten ville vært som du allerede har skrevet, at det er høy kvalitet på råvarene, først og fremst, og at det er variasjon i maten.

Jeg studerer journalistikk ved UiB, så tilbudet er jo ikke aktuelt for meg i det hele tatt ennå. Men vi flytter til Trondheim til jul, så da kan det jo faktisk være interessant for oss. Jeg jobber på VilVite, som er et vitensenter her i Bergen, tilsvarende vitensenteret i Trondheim. Andre som kunne vært interessert er nok andre studenter, eller enslige, eller kanskje aleneforeldre? Dere kan jo markedsføre det mot blant annet kollektivboende studenter, for eksempel.

En idé kan jo være å gi litt rabatt for jo lengre tidsperiode man bestiller mat for, dersom dere har muligheten for det.

Igjen, kjempekul idé altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som abonnent, får du daglige pakker med alle råvarer du trenger for én middag, samt oppskrift til retten. Middagene er veldig varierte, du får aldri det samme to ganger, og baserer seg på rene og sunne råvarer av høy kvalitet. Råvarene er produsert lokalt, er ofte økologiske, preges av nisjeprodukter, og kjøpes inn direkte fra produsent; slik at unødvendige, kostbare og miljøfiendtlige ledd mellom bonde/produsent og deg kuttes. Det er mer miljøvennlig, og for mange enklere og raskere, enn å handle i butikk, og man får langt bedre kvalitet og variasjon på råvarene i forhold til prisen i matbutikker.

Basert på dette synes jeg prisen er knallgod og jeg hadde lett ønsket dette fordi det er tidkrevende og vanskelig å finne lokale gode varer uten å ha bil og uten å være kjent i området. (Vi er to stk, en hardt arbeidende, en student :P )

For all del, middag til undre hundrelappen for 1 eller to stk er enkelt på rema, men da får du hva du betaler for.... uggghh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sjelden middag for mer enn 30 kroner per dag, så for meg blir det alt for dyrt. Jeg kunne gjerne tenke meg å spise mer miljøvennlig, spise mer mat fra lokale produsenter, spise mer økologisk mat også videre, men jeg tenker at det må komme i en annen fase av livet mitt enn den jeg er i nå. Med min beskjedne studentøkonomi er jeg først og fremst opptatt av å spare der jeg er villig til å spare, og kjøpe produkter som er rimelige men samtidig næringsrike og smakfulle.

For meg hadde det dessuten vært upraktisk å måtte hente en pakke med mat på studiestedet mitt hver dag (eller så mange ganger i uka som jeg har bestilt det). Jeg regner med det ikke akkurat vil være døgnåpen hente-service, men at man må komme innenfor gitte tidspunkt? Det vil være upraktisk for meg som fortrinnsvis sitter hjemme og leser, og dermed bare er på studiestedet mitt når jeg har forelesninger (som nå for tiden bare er 1-2 dager i uka). Da er det langt mer praktisk for meg å handle inn en hel ukesrasjon med middager av gangen - det vil jeg faktisk spare tid på (pluss at jeg liker å plukke ut varene mine selv, egentlig).

Hvis jeg hadde abonnert på tjenesten, ville det mest positive være at jeg fikk nye og spennende oppskrifter rett i fanget (det blir fort at man holder seg til det man kan å lage, liksom), i tillegg til at jeg er veldig tilhenger av å støtte lokale produsenter. For meg ville enmannspakken være aktuell. Og siden du spurte om det - jeg studerer på institutt for landskapsplanlegging ved UMB. Etter Trondheim tror jeg faktisk dette ville være et lurt sted å satse, da det er mange er som er opptatt av miljø, økologi, landbruk også videre - naturlig nok med tanke på studieretningene her.

Noen som derimot kunne vært interessert, er min far. Han er forsåvidt ikke ansatt på universitetet, men har arbeidssted på Dragvoll og har derfor enkel tilgang til å hente matvarene. Han jobber med landbruksforskning og syns det er veldig fint med kortreist og/eller økologisk mat fra lokale produsenter. Det ville da vært tomannspakken som ville være aktuell for ham (han bor jo tross alt med mamma), og de ville sikkert gått for tre ganger i uka da dagene varierer en del ift reising, jobbing seint og slikt. Ja, apropos det - er det da slik at om man har abonnement på tre dager i uka, så kan man bestemme selv hvilke dager det er?

Mamma og pappa har tidligere abonnert på å få økologiske matvarer levert på døra annenhver uke - hovedsaklig brødvarer og grønnsaker, men også enkelte andre ting. De syns dette har vært en fin ting å støtte, men ble etterhvert nødt til å si opp abonnementet da de slet med å få spist opp matvarene før de ble dårlige. For dem ville det derfor passe veldig bra å få tilmålte porsjoner som er tilpasset én middag for dem begge.

Foreldrene mine er jo også i en litt annen økonomisk situasjon enn hva jeg er, så de ville nok synes at prisen helt rimelig - og det er den jo i grunnen også, om man tenker over hva man får for pengene. Jeg syns altså ikke at prisen er urimelig høy, men jeg er ikke i den situasjonen at jeg betaler så mye for middagene mine over tid. Ikke nå i alle fall, men om 6-7 år så kanskje. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om en slik tjeneste? - I utgangspunktet tenker jeg at det blir litt for forpliktende, men på den andre siden så ville det vært et spark bak til slike som meg som har dårlig fantasi på kjøkkenet og bare lager det samme hele tiden.

Hvilke av fordelen du får gjennom tjenesten (slippe å handle, enkle oppskrifter på raske middager, sunnhet, økologisk, miljøvennlig, etc) er viktige for deg? Synes det er en kjempefordel at det er mye økologisk, synes ikke det er så lett å få tak i her i byen (bunnpris og rema1000 har øko-lettmelk, og der stopper det omtrent). Enkle oppskrifter er også flott, og ikke minst at det er sunt! Enkelt og sunt på samme tid er jo supert.

Hvorfor kan du / kan du ikke tenke deg å abonnere på en slik tjeneste? Jeg kunne funnet på å abonnert pga. at som sagt kunne jeg trengt et spark bak til å bli flinkere å lage mat fra bunnen regelmessig. At det brukes økologiske varer synes jeg og gir dette et veldig positivt preg. Hvorfor jeg ikke kunne tenke meg det: jeg er vegetarianer, og "slike ting" pleier gjerne å passe best for kjøttetere...

Har du noen tanker rundt hvem som evt kunne tenke seg å abonnere? Nja... det må vel bli alle mulige forskjellige folk det. Både studenter og barnefamilier.

Har du evt noen krav til en slik tjeneste, dersom du skulle ønske å bli abonnent? Tilrettelagt for at jeg som vegetarianer også får et greit spekter oppskrifter. I følge rema1000 appen sine oppskrifter holder det fint med suppe hver dag for veggiser :P

Jeg er også interessert i å høre hva og hvor du studerer, evt hva du jobber med og hvor, hvilken pakke som ville vært aktuell for deg (dere?) og hvorfor - og ellers så mange tanker, tvil eller spørsmål du har om tjenesten.

Jeg studerer arkeologi på ntnu (kalvskinnet. Leveres det dit?). Tror det 2-mannspakken ville vært aktuell, fordi vi er to personer i huset. Hadde jeg bodd alene tror jeg at jeg hadde syntes det ville blitt litt dyrt altså, jeg bruker iallefall ikke så 70 kr på middag hver dag. Men det beror kanskje på lusne middagsvaner. Men uansett, liiiitt i øverste sjikt for en ensom student altså, til den prisen ville jeg ikke holdt på lenge, bare testet det ut.

Synes dette høres ut som en spennende tjeneste iallefall! Men da er det slik at man bare får en tilfeldig oppskrift da? På en måte synes jeg det blir litt sjansespill, tenk om det er noe man ikke liker, men på den andre siden er det jo veldig spennende og da. Men om det er slik at det bare er en middag hver dag, likt for alle, regner jeg med at det ikke er noe for allergikere, vegetarianere etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :flowers:

Kangerlussuaq: vi har en antakelse om at én potensiell kundegruppe er nettopp slike som deg/dere - de som gjerne vil ha bedre utvalg og høyere kvalitet på matvarene, og flere lokale produkter, enn hva man får i butikken. Altså folk som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av mat og kvaliteten på denne - men hvordan i huleste finner vi dem?! For å ha en god målgruppe må vi ikke bare vite hvilke verdier de setter pris på, men også hvor (eller om) man når en hel del av dem på en rimelig enkel måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :flowers:

Kangerlussuaq: vi har en antakelse om at én potensiell kundegruppe er nettopp slike som deg/dere - de som gjerne vil ha bedre utvalg og høyere kvalitet på matvarene, og flere lokale produkter, enn hva man får i butikken. Altså folk som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av mat og kvaliteten på denne - men hvordan i huleste finner vi dem?! For å ha en god målgruppe må vi ikke bare vite hvilke verdier de setter pris på, men også hvor (eller om) man når en hel del av dem på en rimelig enkel måte...

Det er nok mange studenter som gjerne skulle ønske de kunne prioritere kvalitet over pris, men det er nå engang ikke realiteten for de fleste :) men retter dere dere inn mot de ansatte så kanskje..? Levering på fakultetene trekker opp for travle akademikere, men det gjør kanskje noe med prisen?

Hadde jeg vært alene hadde jeg gjerne brukt tilbudet 2-3 dager i uka, for å sikre at jeg faktisk får spist middag av og til... Men når vi er to er det billigere å handle inn selv, og kjæresten min er en racer ved grytene :D

Jeg skriver master ved UiT, jurfak. Har jobbet ved samme fakultet, i administrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...