Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Taz

Recommended Posts

Søskenbarnet mitt som er 14 år skal få seg en Border Collie/akita blanding.

Hun får den gratis.

De bor i leilighet.

(Nå sier jeg ikke at folk som bor i leilighet ikke

burde få hund, men det krever mer av en hundeeier, spesielt

hvis blandingen er så aktiv)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti en sånn blanding før, fra den var 4 mnd's valp til den var året gammel.

Krevde ekstremt mye trening og sosialisering, heldigvis var den hos en familie som hadde kapasitet til å kurse, trene og søke hjelp.

Er nok ikke den enkleste hunden å starte med og den passer også dårlig til en fjortenårings behov og livsttil i og med at man må jobbe så mye som man må. Men klart, det er også en sjanse for at ting kan gå bra, om blandingen får de riktige egenskapene i passe porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en førstegangshund, nei. Selvsagt kan det gå bra, men jenten er tross alt bare 14, og har aldri hatt hund før. Hvordan er det med foreldre? Har de masse erfaring?

Som sagt, - man vet jo aldri. Kanskje det utvikler seg til en drømmehund hos henne. Men tør man å ta sjansen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER nok ikke den blandingen jeg hadde anbefalt en 14 årig førstegangskjøper...

Jeg vil anbefale alle førstegangskjøpere til å kjøpe renraset hund av erfaren oppdretter, slik at de kan få mye oppfølging og veiledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Silje.. det kan hende hun får en del problemer med en slik blanding.. Hvorfor får hun den gratis?

Kanskje du kan opplyse foreldrene om hva slags hunder det egentlig ligger i den blandingen, og få de til å ringe noen oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil ha en billig hund, så finnes det da andre alternativer. Det er da flere som selger billige blandinger (eller gir bort), også mens de er små valper. Ville ikke anbefale den blandingen nei, men men.. Får håpe du får snakket henne til vett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakket jo med de,og anbefalte en Sheltie som førstegangshund, og joda de var enige i det. Så jeg trodde jo de skulle få en Sheltie, helt til jeg snakket med lillesøs i dag, for de hadde vært å sett på valpen.

Men noen her som vet om noen bra sider som sier litt om ulempene om begge rasene?

Skal printe ut og gi det til dem, nytter ikke om jeg bare sier det rett til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt: Border collien er ikke et kjæledyr, den er en arbeidende gjeterhund. Border collien er det nærmeste man kommer en arbeidsnarkoman når det gjelder hunder, og de må å ha en jobb å gjøre. Hva denne jobben består av er mindre viktig, og det trenger slett ikke være gjeting. Borderen trives godt også med lydighet, bruks og agility. Det som imidlertid er viktig å være klar over er at dersom Border collien ikke får noe å jobbe med, vil den mest sannsynlig bli ekstremt destruktiv. Den vil da selv finne seg arbeid, og det den ender opp med er ting vi mennesker helst ikke vil den skal gjøre, f,eks:

Gjete barn, biler, sykler eller hva annet som rører på seg.

Grave opp hagen.

Tygge i biter alt den finner i huset eller på gårdsplassen.

Bjeffe på alt som rører seg

Hentet fra http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...