Gå til innhold
Hundesonen.no

Er lause hundar fritt vilt?


Fantasia
 Share

Recommended Posts

Det er ikke lov til å skyte hunder på rømmen bare fordi de er på rømmen. Å skyte er siste utvei, for å hindre at vilt eller husdyr blir skadet. Det er for eksempel ikke nok at hunden står på utsiden av et gjerde og bare ser på sauer i ei innhegning. Hunden må være i ferd med å jage husdyr eller vilt for at man kan påberope seg nødrett. Man er i utgangspunktet pliktig til å forsøke andre ting før man skyter for å drepe. Å lokke til seg hunden eller jage den vekk. Jeg skriver i utgangspunktet fordi oppdager man for eksempel ikke at det er noen hund der før hunden er i gang med å jage husdyr hjelper det neppe å lokke på hunden.

Vedkommende som skjøt påberoper seg en slags nødverge fordi hundene var på tur til å bryte seg inn i kaninburet. Hvis jeg har forstått riktig, så gjelder ikke nødvergeretten som er hjemlet i hundeloven for kjæledyr. Det som da gjelder er om det er hundene eller kaninen(e) som er mest verdt økonomisk. Jeg tror vedkommende som skjøt i det her tilfellet er erstatningspliktig.

Endret av ELH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...