Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs mage av Vom?


Janis
 Share

Recommended Posts

Nelly er snart 9 uker.

Jeg fikk med en pølse med vom av oppdretter. Tror ikke Nelly har fått smake dette før hun kom hjem til meg.

Vom ble en hit, hun elsker det. Fått det to ganger nå, og har blitt løs i magen.

Av den grunn har jeg latt være å fòre med det igjen. Men nå nekter hun tørrfòr. Viser ingen interesse.

Ingen dårlig allmenntistand, men hun burde være sulten nå.

Ellers så kan det være bitene med kyllingpølse hun har fått som godbiter.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vom, eller vom og hundemat? Og om hun kun har fått tørrfôr før, så er det normalt med diare ja, det er nemlig mye fetere enn tørrfôr. Bare fortsett å gi, men gi bittesmå porsjoner, slik at magen lettere fordøyer fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og husk at hun er LITEN, liten mage.... da Thia var valp (lå rundt 2-3 kg) kunne jeg ikke gi henne mat de dagene vi trente pga hun var stappmett fra godbitene ;)

overgangen fra tørrfor til v&h gjorde vi ved at hun fikk v&h tidlig på morgen og en porsjon tørrfor på kveld (har hørt at det ikke bør gis sammen, men vet om flere som blander inn tørrfor i v&h også) for da ble ikke magen så kjempe ustabil med en gang. Det gikk mer gradvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fryst ned pølsa i biter, så akkurat hva den heter husker jeg ikke. Men det er vom og pølsa er pakket inn i blå plast. 500g "pølse" med laks.

Det er ikke noe galt med apetitten. Hun fikk en liiten klump i går kveld. Og i dag snappet hun til seg 1/4 del brødskive med leverpostei. Rappa den av minste jenta, skorpa var igjen...

Herregud så kjapp! Leverpostei lukta tok over alle sansene i den lille valpekroppen :)

Brødskive er vel ikke så bra...? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå har jeg fryst ned pølsa i biter, så akkurat hva den heter husker jeg ikke. Men det er vom og pølsa er pakket inn i blå plast. 500g "pølse" med laks.

Det er nok hundemat m/ laks nr. 25. Fortsett med tips du har fått over her så går det seg nok til med magen, husk det er e liten hund når du skal posjonere, mindre og fler måltider dess bedre. Og for fremtiden kan du i oppveksten vurdere valpefôret til V&H og senere ev. hundemat m/ris.

Du kan lese mer om de forskjellige produktene her og nederst der finner du og link til brosjyre om du vil lese enda mer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bedre i dag. To avføringer, første helt fin og andre noe løs. Men ikke diarè aktig.

Jeg har "pakket" inn tørrfòr i vom. Ikke store porsjonen.

Hvordan er det med brødskiverappingen? Hunder blir vel ikke dårlig av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bedre i dag. To avføringer, første helt fin og andre noe løs. Men ikke diarè aktig.

Jeg har "pakket" inn tørrfòr i vom. Ikke store porsjonen.

Hvordan er det med brødskiverappingen? Hunder blir vel ikke dårlig av det?

Ikke pakk inn tørrforet, ha det heller stående fremme så hun kan spise når hun vil om du fortsatt vil at hun skal få begge deler. Det er viktig at hunden tygger tørrforet godt, og ikke svelger hele kuler som sveller masse i magen.

Gi heller vom&hundemat sitt valpefor enn det med laks, det er beregnet valper og er tilsatt andre ting enn voksenforet, blant annet egg.

Når det gjelder brødskivenapping, så er det klart hunder kan bli dårlige i magen av det. Vi snakker om mengder. Husk at en ostebit for en papillon er som å spise en burger for oss - det er ikke mye energi den lille kroppen forbruker. Så prøv å unngå brødskivenapping ;) Hunder nyttegjør seg ikke av karbohydrater sånn som vi gjør, så den brødskiva blir ikke annet enn vomfyll for hunden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips?

Fortsett å gi valpen det i små doser, innblandet i det vanlige tørrfôret over en periode på minst en uke. Da vil magen venne seg til det nye fôret gradvis, og forhåpentligvis da tåle det bedre. Gradvis kan du ta bort mer og mer av tørrfôret og samtidig øke V&H dosen, slik at det til slutt er bare V&H som gis.

Å bråskifte fôr på en valp uten forvarsel, medfører som oftest dårlig mage. Den lille valpemagen trenger tid til å venne seg til nytt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bråskifte fôr på en valp uten forvarsel, medfører som oftest dårlig mage. Den lille valpemagen trenger tid til å venne seg til nytt fôr.

I teorien er det selvsagt dette som stemmer. Men jeg begynte fakta rett over på v&h med fri tilgang på tørrfor. Ikke gitt noen utfordinger eller problemer så langt. Nå får hun kun v&H. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør ivertfall ikke gi fri tilgang på tørrfor! Fri tilgang er oppskriften hvis du vil ha matlei valp... og en fet hund senere i livet!

Jeg ville ha dratt til dyrebutikken i morgen, kjøpt noen v&H valp pølser og foret på dette.... Valpen skal ha 4% av sin kroppsvekt. Valpen kan nok få litt diaree i begynnelsen, men dette gir seg kjappt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør ivertfall ikke gi fri tilgang på tørrfor! Fri tilgang er oppskriften hvis du vil ha matlei valp... og en fet hund senere i livet!

Jeg ville ha dratt til dyrebutikken i morgen, kjøpt noen v&H valp pølser og foret på dette.... Valpen skal ha 4% av sin kroppsvekt. Valpen kan nok få litt diaree i begynnelsen, men dette gir seg kjappt.

Hvordan kan du påstå at det er tilfellet, når det fungerer for utrolig mange? Jeg har selv to særdeles kresne hunder, som begge fores på V&H, men får fri tilgang på tørrfor i tillegg (klart - man doserer jo, setter ikke en 15 kgs sekk frem liksom). Min eldste er snart 7 år og er alltid i veldig fin kondisjon. Minien får den mengden V&H hun skulle hatt om hun ble fullforet på det, så lysten på tørrfor er ikke tilstede omtrent, da hun er mett. Men eldste hunden får ikke en hel dagsrasjon med V&H, og regulerer dermed det øvrige inntaket selv. Har du en hund som er behersket i matveien synes jeg det fungerer helt utmerket å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå at det er tilfellet, når det fungerer for utrolig mange? Jeg har selv to særdeles kresne hunder, som begge fores på V&H, men får fri tilgang på tørrfor i tillegg (klart - man doserer jo, setter ikke en 15 kgs sekk frem liksom). Min eldste er snart 7 år og er alltid i veldig fin kondisjon. Minien får den mengden V&H hun skulle hatt om hun ble fullforet på det, så lysten på tørrfor er ikke tilstede omtrent, da hun er mett. Men eldste hunden får ikke en hel dagsrasjon med V&H, og regulerer dermed det øvrige inntaket selv. Har du en hund som er behersket i matveien synes jeg det fungerer helt utmerket å gjøre det på den måten.

Jeg trodde det var allment kjent at man det er ikke er å anbefale å la hunden ha fri tilgang til tørrfor...

nå er ikke jeg noen ekspert på dette.... men dette er grunnene som det argumenteres med:

- hunden blir matlei av å ha muligheten til å gå å små spise hele tiden

- Det er unaturlig for hunder å små spise hele tiden, de bør bygge seg opp litt sult.

- Det blir vanskeligere å trene en hund som konstant er mett

- Det er ikke bra for tennene å ha konstante matrester i tennene...

Jeg ville satt ned for til hunden, gitt den 10 min til å spise, spiser den ikke så hadde jeg fjernet maten frem til neste måltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var allment kjent at man det er ikke er å anbefale å la hunden ha fri tilgang til tørrfor...

nå er ikke jeg noen ekspert på dette.... men dette er grunnene som det argumenteres med:

- hunden blir matlei av å ha muligheten til å gå å små spise hele tiden

- Det er unaturlig for hunder å små spise hele tiden, de bør bygge seg opp litt sult.

- Det blir vanskeligere å trene en hund som konstant er mett

- Det er ikke bra for tennene å ha konstante matrester i tennene...

Jeg ville satt ned for til hunden, gitt den 10 min til å spise, spiser den ikke så hadde jeg fjernet maten frem til neste måltid!

Veldig fint i teorien, men vanskelig å håndheve i praksis om du spør meg. Kan jo også legge til at snuppa på 7 har plettfrie tenner også. Hun burde egentlig vært både tykk, vanskelig å trene og ha dårlige tenner. Men neimen!

Nå er det ikke meningen å være stygg med deg eller noe, jeg vil bare ha frem at jeg tror det er viktig å finne det som fungerer for seg og ens egne hunder fremfor å stole blindt på teorier som det vel ikke egentig er forsket ordentlig rundt i utgangspunktet. Og jeg er i tillegg av den oppfatning at hunden tilpasser seg det du vil den skal tilpasse seg til stort sett. :)

Forøvrig har jeg en nattspiser. Hun spiser kun tørrfor på natta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...