Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder...


Kristine55
 Share

Recommended Posts

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:) Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

post-10840-0-78334700-1330695719.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fint at du er fornøyd med hunden din- ingenting er bedre enn det. Resten av innlegget ditt kan du få fornuftige svar på ved å bruke søkefunksjonen her inne og sette tema "blandingshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasehund er dyrere blant annet på grunn av alle helse- og mentaltestene som utføres på slekten. Det er jo kjempebra at foreldrene til din blanding ble sjekket for HD, men det er jo langt ifra alle som bryr seg om det når de blander raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne da bare kjøpt en schæfer fra HD-frie foreldre? Det er jo ikke slik at det er umulig å oppdrive akkurat. Regner med at foreldrene til din hund er testet for alt som det testes for på disse rasene og sånn og, at du ikke bare hengte deg opp i HD? Siden det er viktig for deg med et godt utgangspunkt for en frisk hund mener jeg.

Rottweiler:

  • ID-merket og HD/AA-fotografert/diagnostisert i henhold til NKK’s godkjente regler. Øyelyst av autorisert øyelyser.
  • Albueledd (AA): Hvis en av hundene som skal parres har minimale forandringer i albueleddet, skal partneren være fri for forandringer.
  • Utstilt på offisiell utstilling anerkjent av NKK. Tispen må ha oppnådd minimum Exellent etter fylte 2 år. Hannhunden må ha oppnådd Exellent etter fylte for to år for to forskjellige dommere. (AR kan gi dispensasjon fra krav under denne bokstav etter mottak av skriftlig begrunnet søknad).
  • Begge foreldredyr skal ha gjennomført funksjonsanalyse (FA) godkjent av NKK. Utgangspunktet er at begge avlsdyrene skal ha bestått FA. Dog tillates at ett av avlsdyrene har gjennomført FA med godkjent skudd, men har godkjent karaktertest eller gjennomført mentalhundbeskrivning (MH) i tillegg. Mentalhundbeskrivning (MH) må gjennomføres mellom 12-24 mnd for å være godkjent uten diskvalifiserende feil. Godkjent ZTP ansees som tilfredsstillende mentaltest.

Schæfer:

  1. Krav til avlsdyret

    1. Alle hunder må før de anvendes i avl være avlskåret i samsvar med Tysk avlskåring i et av WUSV’s medlemsland eller Avlskåret/Avlsgodkjent i henhold til NSchK Norsk Avlskåring.
    2. Aldersgrenser.

      1. Tispe som skal anvendes i avl må ikke pares før fylte 18 måneder.
      2. Hannhund som skal anvendes i avl må være fylt 2 år.

[*]Innavl.

  1. Innavl sterkere enn 2-3 eller 3-2 er ikke tillatt. (Gjelder også innavl på individenes hel-/halvsøsken.)

[*]Dersom begge foreldre i en kombinasjon har fått tildelt HD-indeks fra NKK skal denne benyttes. Total indeks for kombinasjonen må være minimum 200.

[*]Følgende gjelder hvor det ikke er tildelt HD-indeks til ett eller begge foreldredyr;

1.5.1 Hunder med HD grad C kan kun pares med hunder grad A eller B.

[*]Hunder med AA svak grad kan kun pares med hunder som er fri AA.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling? vi hadde i utgangspunktet lyst på en renraset schæfer, men det er så utrolig mye HD og feil med de og da vi fant Balder, med HD frie foreldre så bestemte vi oss ganske kjapt:) Vi er jo fortsatt ikke sikret at Balder ikke kommer til å få HD, men dette skal røntges når han er rundt 1 år gammel, han har akkurat vært hos veterinæren og hadde ingen feil foreløpig:)

Fins mange utrolige vakre, snille og friske blandinger der ute, selvfølgelig er jeg imot blandinger som er helt feil, men ta foreksempel: Bulldog som ikke kan ha en naturlig fødsel og som får vedig mye problemer med tett nese og sår i hudvikene, raser hvor øynene bare renner og blir røde, hunder som blir avlet for å løpe og har pukkelrugg og alt for lange bakbein i forhold til forbeina, hunder som får for lang rygg og dermed får ryggproblemer:) Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg synes ikke rasehunder og blandinger går for det samme. Du vet aldri hva du får med blandinger. Det er ofte liten oversikt over helsetester bakover og liten kunnskap hos oppdretter. Blandingshunder arver sykdommer akkurat som renrasede hunder. Det er ikke som om hvis du blander inn en annen rase, så forsvinner alle de sykdoms- genene.

Jeg vil støtte seriøs avl med å kjøpe hunder fra oppdrettere som helsetester og som avler fordi de tilfører noe bra til rasen. Ikke fordi mora er søt og frisk og de kanskje vil tjene noen penger på ha et kull. Hvis du synes det er mye sykdom hos schæferen, så kunne du jo prøvd å finne en oppdretter som legger vekt på helse?

Bra du er fornøyd med hunden din da. Jeg er også fornøyd med blandingshunden jeg har, men jeg kommer aldri til å kjøpe meg en blanding igjen. :)

Edit: Jeg posta for fort.

Endret av :)Kine
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Balder for 5000,- men han kostet egentlig 6000,- og mange mener dette er dyrt for en blanding, men hvorfor skal renrasede være mer verdt enn blanding? På grunn av utstilling?

Det er forskjell på hvor mye jobb en seriøs oppdretter legger ned i et valpekull kontra hva som er vanlig ved en tilfeldig parring. I tillegg er selvsagt etterspørsel en viktig faktor, så lenge folk er villige til å betale mer for en renraset hund er de også dyrere. En tristere årsak er at en del renrasede hunder har blitt avlet slik at de ikke er i stand til å føde på egen hånd, men må ha keisersnitt (som er kostbart).

Jeg syns rasehunder og blandingshunder går for det samme og måtte bare skrive dette ettersom det er så mange som reagerer på blandinger, syns ikke blandinger er noe feil så lenge det er to sunne og friske foreldre med omtrent samme størrelse:) Jeg er ihvertfall stolt eier av min blandingshund Balder:)

Jeg er mer opptatt av egenskaper og lynne hos hunden enn rase. Som Husvarm sier er det vanskelig å vite hva man får med blandinger, men det kan det også være med renrasede hunder. Seriøse og gode oppdrettere har (bør ha) kunnskapen og erfaringen til å matche riktig hund med riktig kjøper, men det finnes mange useriøse oppdrettere og mange feller å gå i.

Det er også forskjell på planmessig avl av blandinghunder og blandingshunder som har blitt til ved tilfeldig parring. Min "Karelske bjørnedachs" finnes selvsagt ikke i noen rasebok, han er blanding av Huskey, Malamute, New Foundland og Labrador. Til mitt bruk er han ypperlig, og som omplasseringshund trengte han et hjem.

Jeg syntes uansett ikke folk skal velge hund ut fra prislapp, blir nesten litt skremt av å se hvor "billige" enkelte BCer og huskeyer annonseres på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Teorien om at rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi foreldrene helsetestes og meriteres er tull (selv om man kanskje ikke skulle ønske det). Rasehunder er dyrere enn blandingshunder fordi folk er villig til å betale mer for dem. Markedets matkt. En miniatyrblanding koster glatt dobbelt så mye som en helsetesta og godt meritert hund av min rase...

Fordøvrig er det en sannhet med store modifikasjoner at blandingshunder er sundere. Det stemmer delvis fordi man kan få en positiv effekt ved fullstendig utavl i første generasjon. En del raser sliter under at de har for liten genetisk variasjon. Men samtidig er blandingshunder i like stor grad som rasehunder et resultat av genene de får fra foreldrene sine. Blander du to raser med store helseutfordringer, så er det veldig stor sansynlighet for at blandingshunden kan få problemer fra begge rasene. Ulempen med blandingshunder er at veldig få skjekkes i forhold til helse, men der synder mange rasehundoppdrettere også, og at det kan være vanskelig å vite hvordan egenskaper du får i hunden om det er to veldig forskjellige raser som krysses. Pluss selvfølgelig stor variasjon i størrelse, kroppsbygning og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...