Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite dominans spørsmål! :)


Caro
 Share

Recommended Posts

Heiiiii, jeg har en BC valp, han er nå 8 mnd og oppvokst med en schæfer. Schæferen bor ikke hos oss, men hos foreldrene til samboeren min, som da er bare 700 m unna så vi er der ofte.

Spørsmålet mitt er da: King (schæferen) er veldig dominant av seg, ingen herser med han av hunder hvertfall, de har han sagt veldig klart ifra om fra starten av til valpen. MEN når han knurrer/boffer til valpen og valpen legger seg på rygg så gir ikke King seg! Valpen ligger på rygg, blotter seg og alt det, mens king står over å bjeffer mot han (han har aldri angrepet valpen og skadte han!) Idet valpen prøver å reise seg blir han presset i bakken igjen...Nå har valpen slutta å legge seg ned, bare står oppreis å lar King bjeffe på han å gaper over nakken og dytter...kan valpen rett å slett gått lei eller bare tester han grenser?

Når han da legger seg så får han ikke reise seg igjen.

Vi er klar over att det er slik hunder oppfører seg, men att King skal stå over hele tiden å holde valpen nede er litt rart eller?

Uansett så når de er inne holder vi dem fra hverandre, evt så ligger de med hvert sitt tygge bein på 1 hunde seng heeeeelt inntil hverandre...

Er litt slitsomt att valpen ikke får leke seg ute eller noe uten att King løper over han eller jager han til han legger seg...

Nå har jo valpen blitt såppas stor att han løper ifra han...men asså....:/

Hjelp? er dette normalt? :)

post-10743-0-00716000-1330372794_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tillater dere at King gjør slikt?

Ha han i bånd og la valpen utfolde seg. Det du beskriver er ikke hva jeg anser som dominans men rett og slett drittatal oppførsel av en voksen hannhund, og ikke slik som hunder bør oppføre seg. Å stadig trykke noen ned, det er ikke ønsket adferd fra min side i alle fall, og jeg hadde stoppet det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tillater dere at King gjør slikt?

Ha han i bånd og la valpen utfolde seg. Det du beskriver er ikke hva jeg anser som dominans men rett og slett drittatal oppførsel av en voksen hannhund, og ikke slik som hunder bør oppføre seg. Å stadig trykke noen ned, det er ikke ønsket adferd fra min side i alle fall, og jeg hadde stoppet det!

Ja det er det vi har gjort nå i det siste da...vi ville egentlig stoppe det med en gang vi merket att King oppførte seg slik, men så var edt en lokal hundetrener da, som sa att King var Mann i huset å da skulle han få drive slik...ingen av oss har hatt særlig erfaring med 2 hunder i slik situasjon så vi bare lot det pågå, men nå har vi bestemt att det får være nok, nå går vi mellom dem! :)

Kan det hende att King er sjalu på en måte? hver gang Valpen får kos og oppmerksomhet så ligger King å piiiiper...og hopper på valpen når den løper mot oss og lar han ikke komme forbi..MEN som sagt så skader han ikke valpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt King holde på slik, heller. Det er ikke hyggelig for valpen, og valpen risikerer å utvikle en "greie" for schäfere som du ikke vil ha. En ting er å leke og tulle litt, men når en først er over på rygg, bør den andre gi seg.

Ta King unna når han begynner slik, det er han som er atal og det er han som må "straffes". Det kan gjøres ganske enkelt med å be han gå unna evt ta han unna valpen når valpen har "gitt" seg. Selvfølgelig gidder ikke valpen å legge seg på rygg lenger, når han bare får kjeft uansett ;)

RED:

Du kan gjerne hilse denne "hundetreneren" fra meg og si at han må ta seg ei bolle og revurdere "tittelen" sin.

Sjalusi, kontrollbehov, gjeterinstinkt gone crazy, dominans.. det er egentlig ikke så nøye. DU er sjefen, og DU bestemmer hva som er ok oppførsel. Valpen fortjener å kunne ha det hyggelig uten å ha en atal schäfer hengende over seg, det må King også godta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen traumer enda (som vi har sett da!) Virker som om han tar alt som en lek og jaaa han liker også å "pirre" King, så valen er nok ikke heeelt uskyldig, men det er kjedelig att han får "juling" støtt.

Så når de møtes, og king får sagt sitt å valpen ligger på rygg og king ikke gir seg så tar vi bare en av dem unna da? :) Lærer de kanskje att da er det nok! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King er "bare" schæfer, hverken mer eller mindre. Ikke utsett din unghund noe mer fra King ute, la de heller kose seg sammen inne. Ikke la King styre ting inne heller. Får valpen kos, så er det faktisk valpen som får kos. Det er faktisk ikke lov å renne ned valpen heller. *mumle noe om møkkaschæfere og skuler bort på mine*

Så når de møtes, og king får sagt sitt å valpen ligger på rygg og king ikke gir seg så tar vi bare en av dem unna da? :) Lærer de kanskje att da er det nok! :D

Nei, King skal ikke få anledning til å være dust overhodet! Rusler heller litt sammen og ikke stå å heng. Du ser kanskje ikke noe hos valpen og det er ikke sikkert du noen gang vil se noe heller, men han kan lære at det er slik vi oppfører oss og det er ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så var edt en lokal hundetrener da, som sa att King var Mann i huset å da skulle han få drive slik...

RED:

Du kan gjerne hilse denne "hundetreneren" fra meg og si at han må ta seg ei bolle og revurdere "tittelen" sin.

Sjalusi, kontrollbehov, gjeterinstinkt gone crazy, dominans.. det er egentlig ikke så nøye. DU er sjefen, og DU bestemmer hva som er ok oppførsel. Valpen fortjener å kunne ha det hyggelig uten å ha en atal schäfer hengende over seg, det må King også godta.

Signerer jlkm!

Har ikke fått noen traumer enda (som vi har sett da!) Virker som om han tar alt som en lek og jaaa han liker også å "pirre" King, så valen er nok ikke heeelt uskyldig, men det er kjedelig att han får "juling" støtt.

Så når de møtes, og king får sagt sitt å valpen ligger på rygg og king ikke gir seg så tar vi bare en av dem unna da? :) Lærer de kanskje att da er det nok! :D

Hold King unna så lenge han oppfører seg sånn. Hunden din fortjener ikke å bli behandlet sånn, og King lærer seg bare at det er artigere og artigere å bølle med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! ;D setter pris på alt!

Så nå skal vi starte for fullt å stoppe King, vise att vi bestemmer og att han må tåle å ha valpen i nærheten!

Vi har pleid å rose dem, spes king hvis valpen får snuse litt på king uten att king sier noe...er det rett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt ganske viktig det, å ikke bare kjefte og smelle (på lavt nivå!) når de gjør noe "galt" - men også huske å rose når noe er bra!

Så skal dere også huske at aggresjon avler aggresjon på et øyeblikk. Vær hyggelige med King også, ikke bus på og lag et voldsomt spetakkel ut av det (kan fort oppfattes som aggresjon), bare be han pent og pyntelig fjerne seg, eller dra han unna om han ikke hører etter.

Det var et viktig poeng fra Margrete over her også, at denne bøllinga fra King også er læring for valpen. Dere risikerer at han tar dette med seg videre, og bruker lærdommen senere. Det er ikke ønskelig, så det er best om dere griper inn nå og forteller både valpen og King at dette ikke er oppførsel som godtas sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...