Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen her inne som har fått cøliaki i voksen alder?


turbogutten
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg fått byttet fastlege og fått time hos Fürst for å sjekke meg for diverse matallergier.

for ca 1,5 år siden gav jeg opp min forrige fastlege og dro til en privatklinikk for å sjekke for matallergier, betale X antall tusenlapper og fikk da beskjed om at jeg hadde en haug med matallergier, blant annet hvete, bygg, melk, egg osv.

Denne legen mente at jeg skulle kunne venne kroppen til de diverse matsortene etter ett halvt år. Dermed har jeg vært litt frem og tilbake på helt glutenfri diett og delvis glutenfri diett. Har hele tiden hatt en 100 % melk og eggfri diett.

MEN, dette har jeg skjønt kan bli ett problem siden jeg nå snart skal sjekkes for cøliaki, siden prøvende da kan blir negative, selv om de egentlig skal være positive?

Har sendt mail til Fürst for å høre, men har ikke fått noe svar enda.

Det jeg vel egentlig lurer på er om jeg skal ha en normal diett frem til prøvene skal tas? Eller om det ikke vil ha noe å si siden jeg har hatt en "allergidiett" så lenge?

Problemet her igjen blir jo at jeg da blir gående med store smerter om jeg skal spise/drikke ting jeg ikke tåler, og det frister ikke så fryktelig..

Noen som har en ide? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg håper ting er anderledes hos dem enn hos det offentlige og for et par år siden. Da var det i hvertfall san at en måtte spise gluten mat og hadde en testet glutenfri over en stund så ble kunne det hende at en hadde cøleaki men ikke fikk utslag på prøven. Jeg ville krysset fingrene og fått den beste testen og håpe at alt ble riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått byttet fastlege og fått time hos Fürst for å sjekke meg for diverse matallergier. for ca 1,5 år siden gav jeg opp min forrige fastlege og dro til en privatklinikk for å sjekke for matallergier, betale X antall tusenlapper og fikk da beskjed om at jeg hadde en haug med matallergier, blant annet hvete, bygg, melk, egg osv. Denne legen mente at jeg skulle kunne venne kroppen til de diverse matsortene etter ett halvt år. Dermed har jeg vært litt frem og tilbake på helt glutenfri diett og delvis glutenfri diett. Har hele tiden hatt en 100 % melk og eggfri diett. MEN, dette har jeg skjønt kan bli ett problem siden jeg nå snart skal sjekkes for cøliaki, siden prøvende da kan blir negative, selv om de egentlig skal være positive? Har sendt mail til Fürst for å høre, men har ikke fått noe svar enda. Det jeg vel egentlig lurer på er om jeg skal ha en normal diett frem til prøvene skal tas? Eller om det ikke vil ha noe å si siden jeg har hatt en "allergidiett" så lenge? Problemet her igjen blir jo at jeg da blir gående med store smerter om jeg skal spise/drikke ting jeg ikke tåler, og det frister ikke så fryktelig.. Noen som har en ide? :)
Jeg håper ting er anderledes hos dem enn hos det offentlige og for et par år siden. Da var det i hvertfall san at en måtte spise gluten mat og hadde en testet glutenfri over en stund så ble kunne det hende at en hadde cøleaki men ikke fikk utslag på prøven. Jeg ville krysset fingrene og fått den beste testen og håpe at alt ble riktig

Jeg har to brødre som ble diagnosert med cøliaki når de var henholdsvis 6 og 8 år gamle (ca.), og testes selv jevnlig da jeg har genene for cøliaki men ikke har utvilklet cøliaki (bank i bordet). Det stemmer at for at cøliaki skal slå ut på prøvene så må du ha spist ett "normalt" kosthold med gluten i noen måneder før prøven tas. Rett og slett fordi at om du kutter ut gluten vil det jo ikke være noen "feil" verdier som dukker opp. Dette har ikke noe med offentlig styring eller noen ting å gjøre, det er bare sånn det medisinsk fungerer. Litt feilplassert å irritere seg over dette (til lijenta). Det du må være obs på er at blodprøvene ikke alltid viser utslag selv om du har cøliaki, i noen tilfeller er slange ned i halsen den eneste måten å diagnosere på. Lykke til i hvertfall! Vet at mine brødre (spesielt den yngste) var mye plaget av magesmerter og slaphet, men nå har fått det mye bedre med diagnose og ett riktig kosthold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at en må gå på glutenholdig diet før man tar biopci. Jeg fikk konstatert cøliaki i -85 (var voksen da med 3 barn) gjennom blodprøve og tok biopsi senere, men den var negativ, for jeg i mellomtiden hadde gått på glutenfri diett. Noen år senere spiste jeg vanlig i noen måneder og tok biopsi og da var den positiv. Det er tarmtottene som forsvinner når jeg går på normal kost, og med glutenfri diett så vokser de ut igjen og opptak av næring blir bedre. Det er ikke sikkert av en blir helt "frisk" igjen av å gå på glutenfri diett, men en bedring blir det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men har det en sammenheng mellom melkeallergi og cøliaki? Jeg skal jo også få en skikkelig utredning på laktoseintoleransen, og her også dukker samme problemet opp, jeg har jo hatt en helt melkefri kost rimelig lenge.

Kjenner jeg er litt redd for at jeg må begynne å drikke melk og spise hveteboller med sjokolade for å få de riktige resultatene.

Men, dersom man tar en vevsprøve (slange ned i halsen), vil det da komme frem om man har cøliaki - selv om man har en glutenfri kost?

MolllyC - Vil dette egentlig si at det ikke er noen vits for meg å ta disse prøvene da? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, dersom man tar en vevsprøve (slange ned i halsen), vil det da komme frem om man har cøliaki - selv om man har en glutenfri kost? :/

Nei, fordi tarmtottene dine mest sannsynlig vil ha vokst godt tilbake, og tarmene dine vil se friske ut. Tarmtottene dine må rett og slett slites ned av gluten for at den type prøve skal være effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men har det en sammenheng mellom melkeallergi og cøliaki? Jeg skal jo også få en skikkelig utredning på laktoseintoleransen, og her også dukker samme problemet opp, jeg har jo hatt en helt melkefri kost rimelig lenge.

Kjenner jeg er litt redd for at jeg må begynne å drikke melk og spise hveteboller med sjokolade for å få de riktige resultatene.

Men, dersom man tar en vevsprøve (slange ned i halsen), vil det da komme frem om man har cøliaki - selv om man har en glutenfri kost?

MolllyC - Vil dette egentlig si at det ikke er noen vits for meg å ta disse prøvene da? :/

Egentlig ikke, for tarmtotten kan ha vokst fram igjen, men hør med de som skal ta biopcien (slange ned i halsen) ikke gru deg til det, det går helt greit. Jeg har også melkeintolleranse. Det er melkeproteinet jeg ikke tåler så laktoseredusert melk går ikke. Masse grønsaker, frukt og alt som er så sunt er heller ikke noe å trakte etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da får jeg bare høre med de, i verste fall får jeg bare be om en ny time om en tre mnd tid.. Er nok melkeproteinet jeg ikke tåler også, for laktosereduserte/frie produkter hjelper ikke. Gleder meg bare til å få det avklart helt sikkert, veldig lei av å bli dårlig av alt mulig.

Takk Benedicte, det håper virkelig jeg også. Hadde vært veldig greit for lommeboka om jeg hadde fått påvist cøliaki, sånn siden jeg vet jo at det ikke funker å spise ting med gluten i, og det er ikke akkurat billig i detta landet med allergiprodukter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Herlig at de informerer om sånt når de er klar over at jeg har gått på glutenfri diett da. Argh.

Får vel ringe de i morgen dersom jeg ikke har fått noen svar på mail.

Takk for svar :)

Da jeg ble testet for cøliaki og crohn's gjennom vevsprøve (slange ned halsen) var det ingen som fortalte meg jeg måtte spise sånn og sånn før prøven heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari dumt om man ikke blir informert om det, for biopsiene vil vise normale forhold i tarmen dersom man ikke spiser mat med gluten i lengre tid (3 mnd som sagt over) før de blir tatt. Derfor vil en som har fått en rimelig høy "score" på cøliakiprøvene gjennom biopsi kunne få helt normale prøvesvar tilsvarende en frisk person etter en tid med diettbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1700 kr i mnd ville ha hjulpet rimelig mye, spiser jo ikke særlig mye, men når det jeg kan spise er så grusomt dyrt så hjelper hver eneste krone i støtte :)

Skjønner at jeg er nødt til å ringe å eventuelt forandre timen tre mnd frem. Men igjen, skjønner ikke hvordan jeg skal kunne gå med smerter i tre mnd, spesielt siden jeg begynner i ny jobb 1 mars og det kan bli ett stort problem med de smertene jeg får.

Virkelig flaks at det er så mange kunnskapsrike mennesker her inne altså :)!

Edit:

Ringte til Fürst nå, og de sa de ikke pleide å ta noen forhåndsregler når det kom til det fordi de fortsatt skulle se det dersom jeg har cøliaki. Så jeg skulle bare beholde timen min også satse på at de kan se det med dette, eventuelt skulle vi sette en ny time om tre mnd dersom de var usikre på prøveresultatene.

Så da er det bare å krysse fingrene. Håper faktisk at det viser seg at jeg har det, så jeg har det svart på hvitt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: fått ett nytt svar på mail nå:

Vi har to tester for å påvise/ utelukke cøliaki. Den ene er at vi måler antistoffer (anti-tTG) som sier noe om du har en aktiv cøliaki. Hvis du har cøliaki, men ikke spiser gluten-holdig kost to uker før prøvetaking, så vil denne testen blir falsk negativ, dvs. testen sier at du ikke har cøliaki selv om du har det. Det anbefales derfor at man spiser vanlig kost de to ukene før prøvetaking.

I tillegg har vi en gentest  (HLA-DQ2/DQ8) som kan evt. utelukke cøliaki. Denne er et supplement til antistoff-målingen og er ikke avhengig av kosthold.

Så da blir det litt glutenkost på meg fremover gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...