Gå til innhold
Hundesonen.no

Knepping/knekking i hofte/kne?

Athleticas
 Share

Recommended Posts

Etter hva jeg kan kjenne, så TROR jeg at det stammer fra hoftene.

Frisk og fin tidligere idag, så en tur ut og etter dette så "knekker/knepper" det i hoften hennes for hvert skritt hun tar.

Er ganske høyt så man kan ikke unngå å legge merke til det.

Viser ingen tegn til smerter når jeg tar på, og alle bevegelser er som normal og hun hopper og spretter rundt.

Bestilt time til veterinær til imorgen om det ikke gir deg, men lurte på om det kanskje er noen her inne som kan ha noen formening om hva dette er?

Virker som at "knekk/kneppingen" kommer når høyre bakbein går innunder buken for å ta "fraspark" om dere skjønner hva jeg mener..

Håper at noen kan komme med noen fornuftige svar på dette.

Hunden det er snakk om er en stafforshire bull terrier på 22 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto (17 mnd gammel shiba) lagde kneppelyder i ledda idet hun reiste seg og begynte å bevege seg etter å ha ligget flatt en stund. Fordi jeg har en annen hund med skjelettproblematikk, syntes jeg ikke dette var spesielt trivelig, men både oppdretter og veterinær mente at det kun var luft i leddene. Fra hun var ca 10 mnd gammel har ikke lyden dukka opp igjen. Hun er nå avlest med A på både albuer og hofter.

Krysser fingra for at det ikke er noe mer dramatisk for staffe-frøkna di! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har aldri hatt denne kneppingen før, men den har nå gitt seg nå da, så time til vet. imorgen er avlyst, og så ser jeg det ann til over helgen om det kommer tilbake eller ikke...

Virker som at hun kanskje kan være litt halt i det benet som det knakk i, så får bare ta det med ro og prøve å få henne til å være så rolig som mulig tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være snapping hipp ? det er når ledd båndet kommer midt på ledd kulen og når den strammes snapper den tilbake, dermed en sånn kneppe lyd som du sier...

vet ikke hvor utbredt dette er hos hunder men..

Tilogmed hos oss mennesker er det ofte slike tilfeller...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer og går veldig sporadisk..

klarer ikke se noen mønster i det, men hun oppfører seg helt som normal, og har ikke noen smerter når jeg bøyer og tøyer foten hennes i alle mulige retninger..

Hun har det altså da fortsatt..

Kommer plutselig og forsvinner like plutselig igjen..

Ser ut som at hun er ørlite grann halt av og til, så det er sikkert litt ubehagelig...

Skal ringe vet. imorgen og høre hva hun mener jeg skal gjøre..

men om det er noen flere som har forslag til hva det kan være, så tar jeg gjerne imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hm.. Hvis du tenker sånn det er med oss mennesker, så kan det komme av luftbobler eller væskeansamling i ledda. Dette er ikke stort farlig (kan tenke på de som knekker med fingra med vilje, det gjør ikke vondt som oftest). Det er derimot lurt å sjekke det, tenker iallefall jeg, da hvis dette ikke gir seg, kan tyde på leddgikt. Hunden din er jo ikke gammel, men svake tegn nå kan bli smerter senere om det ikke tas hensyn til. Leddgikt er smertfullt, spesielt i Norge hvor vi har kald vinter og varm sommer (når temperaturen endrer seg som det, kjenner man det godt dersom man har leddgikt, eller senebetennelse for den sakens skyld. Kan også være temp.en som gjør at væske/luftbobler samler seg i ledda og det knekker litt).

Dette med knekkinga kan godt være ingenting, men sjekk det, få vet.en til å se på det og spør om evt. fremtidige plager som kan bli av det. Alltid kjekt å vite, spesielt med leddene, som gjerne kan skape langvarige plager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...