Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihund?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Sitter og googler litt her og trenger deres inntrykk/hjelp/tips.

Jeg har alltid vært glad i mennesker. Eldre, yngre, folk som har det vanskelig og trenger et lyspunkt eller litt hjelp. Når jeg bodde i Drammen hjalp jeg ei dame med å handle i blant - hun fant jeg bare på gata, vi kom i prat og jeg endte opp med å hjelpe henne. Jeg trives med sånt! Synes det er så hyggelig å hjelpe litt.

Så er jeg litt fascinert over hvordan mange lyser opp av en hund og jeg kunne så gjerne tenke meg å ha med meg bikkja på sykehjem, sykehus eller hvor man nå trenger det. Med Fanta var det jo selvsagt aldri aktuelt (mye fordi hun var aggressiv men også fordi hun var høyt og lavt hele tiden). Monti er jo bare valpen, 6 mnd, men jeg synes han viser lovende takter. Han er rolig, forsiktig (selv om han er veldig ivrig), han elsker alt som rører på seg men viser forståelse for å være litt forsiktig når folk signaliserer det. Tåler mye håndtering, god avreagering og er gladelig med på alt. Nå er det sikkert mange andre ting som også er viktig, men det er nå de kvalitetene jeg ser som jeg tenker i første omgang er aktuelle.

Hvordan gjør man sånt? Mener å huske jeg har lest noe om kurs (Nodat?) og lignende men det var jo bare i Oslo. Jeg vil jo helst også ha en profesjonell veiledning og mening om hunden før det i det hele tatt skulle være aktuelt.

Vi går gjerne på kurs, vi kan lese til eksamner og er generelt interessert!

Så tips? Råd? Noen som har gjort sånt før eller kjenner til systemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske høye krav i Norge. Jeg har tenkt litt på det, men vet ikke om jeg er klar før å sette i gang med å trene med Hermes :P Dessuten er jeg litt usikker på om han egner seg til det.

Jeg søkte opp litt informasjon om dette, men sitter på mobilen nå så får finne frem en annen gang. Du må betale kurs selv, men får pengene tilbake om hunden gjennomfører kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske høye krav i Norge. Jeg har tenkt litt på det, men vet ikke om jeg er klar før å sette i gang med å trene med Hermes syntes:p Dessuten er jeg litt usikker på om han egner seg til det.

Jeg søkte opp litt informasjon om dette, men sitter på mobilen nå så får finne frem en annen gang. Du må betale kurs selv, men får pengene tilbake om hunden gjennomfører kurset.

Men disse kursene er bare i Oslo? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nodat er landsdekkende, og de jobber med å få til kurs og opplegg i flere deler av landet. Kursene er forøvrig helgekurs, så om man er engasjert kan man godt ta turen til Oslo for kurs. Kurset er gratis, og dekkes av sponsorer hos Nodat. Det sagt, så er det langt fra alle ekvipasjer som er godkjent, og det er en ganske krevende test man skal gjennom for å se om hunden takler alt mulig rart (elektrisk rullestol, gamle/syke mennesker, institusjonsmiljøer osv.

De som bruker Nodat, altså som får besøk av deres ekvipasjer, betaler noe for dette, jeg vet ikke hvor mye. Ta gjerne kontakt med dem for å få mer info, de er veldig hjelpsomme og det er kjempebra jo mer vi får spredt dette i hele landet! Vi ga dem en del penger til jul, og var med i forrige uke for å se hvordan de jobbet. Har tenkt å gå kurs selv også, når Kovu krever litt mindre i hverdagen (ikke nødvendigvis med Kovu, men for tiden har vi hendene fulle med pubertetstrening :P ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nodat er landsdekkende, og de jobber med å få til kurs og opplegg i flere deler av landet. Kursene er forøvrig helgekurs, så om man er engasjert kan man godt ta turen til Oslo for kurs. Kurset er gratis, og dekkes av sponsorer hos Nodat. Det sagt, så er det langt fra alle ekvipasjer som er godkjent, og det er en ganske krevende test man skal gjennom for å se om hunden takler alt mulig rart (elektrisk rullestol, gamle/syke mennesker, institusjonsmiljøer osv.

De som bruker Nodat, altså som får besøk av deres ekvipasjer, betaler noe for dette, jeg vet ikke hvor mye. Ta gjerne kontakt med dem for å få mer info, de er veldig hjelpsomme og det er kjempebra jo mer vi får spredt dette i hele landet! Vi ga dem en del penger til jul, og var med i forrige uke for å se hvordan de jobbet. Har tenkt å gå kurs selv også, når Kovu krever litt mindre i hverdagen (ikke nødvendigvis med Kovu, men for tiden har vi hendene fulle med pubertetstrening :P ).

Takk for svar. :) Hvilket inntrykk fikk du, da? Hvordan er det i forhold til at vi bor på en gudsforlatt øy på vestlandet, er alle interesserte i å få sånne besøk av terapihunder? Er jo tullete å ta det der om man ikke kan bruke det. Og per i dag er det altså bare i Oslo? Jeg har forsåvidt ingen problemer med å ta de tre turene til Oslo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe hang det en lapp på butikken for en stund siden, der det lokale syke/dag-hjemmet søkte folk med snille og rolige hunder som ville være besøkshund! Kanskje det går an å gjøre det andre veien også`? At du henger opp en lapp, eller tar turen innom og hører om de er interesserte?

Jeg og kaizersen fulgte en venninne til jobb en dag(dementavdeling), og beboerne bli SÅÅÅ glade for å se Kaizer! I og med at han har adhd og er halvt kenguru fikk de bare se han på avstand, så kan tenke meg gleden hadde vært enda større med en de kunne hilse på ;) Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Hvilket inntrykk fikk du, da? Hvordan er det i forhold til at vi bor på en gudsforlatt øy på vestlandet, er alle interesserte i å få sånne besøk av terapihunder? Er jo tullete å ta det der om man ikke kan bruke det. Og per i dag er det altså bare i Oslo? Jeg har forsåvidt ingen problemer med å ta de tre turene til Oslo heller.

Det var interessant å se hvordan de jobbet, og jeg var imponert over opplegget rundt det. Kurset er som sagt ganske omfattende, og har instruktører med kombinert hundeinstruktør og helsefaglig bakgrunn, eller en av hver. Til slutt går hundene gjennom en prøve som må være godkjent for at hunden skal bli godkjent terapihund.

Jeg tror kurs er kun i Oslo per i dag, men jeg vet de jobber med noe konkret i Trøndelag (tror jeg det var) og Oppland. Jeg aner ikke hvordan interessen er for sånt, var jeg deg ville jeg tatt med informasjonsbrosjyrer fra Nodat til rette person i kommunen og spurt om det var aktuelt for noen gamlehjem e.l. der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe hang det en lapp på butikken for en stund siden, der det lokale syke/dag-hjemmet søkte folk med snille og rolige hunder som ville være besøkshund! Kanskje det går an å gjøre det andre veien også`? At du henger opp en lapp, eller tar turen innom og hører om de er interesserte?

Jeg og kaizersen fulgte en venninne til jobb en dag(dementavdeling), og beboerne bli SÅÅÅ glade for å se Kaizer! I og med at han har adhd og er halvt kenguru fikk de bare se han på avstand, så kan tenke meg gleden hadde vært enda større med en de kunne hilse på ;) Lykke til!

Jeg kunne godt tenke meg å vite mer om det før jeg begir meg ut på det, egentlig. Altså, jeg vil føle meg trygg på at jeg kan lese signalene hans godt nok, det er beroligende å ha noen som kan være enige med meg i at han er en stabil og god fyr som passer, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant å se hvordan de jobbet, og jeg var imponert over opplegget rundt det. Kurset er som sagt ganske omfattende, og har instruktører med kombinert hundeinstruktør og helsefaglig bakgrunn, eller en av hver. Til slutt går hundene gjennom en prøve som må være godkjent for at hunden skal bli godkjent terapihund.

Jeg tror kurs er kun i Oslo per i dag, men jeg vet de jobber med noe konkret i Trøndelag (tror jeg det var) og Oppland. Jeg aner ikke hvordan interessen er for sånt, var jeg deg ville jeg tatt med informasjonsbrosjyrer fra Nodat til rette person i kommunen og spurt om det var aktuelt for noen gamlehjem e.l. der.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan si at jeg kan svare mer i juni tror jeg det var. Røde Kors Telemark og Antropologisenteret(tror det staves san) i Ås skal ha et kurs nå på våren og som jeg har forstått så er sønn og BC med der. Ellers så er det oj Nodat eller noe i den stilen som også holder noen kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at jeg kan svare mer i juni tror jeg det var. Røde Kors Telemark og Antropologisenteret(tror det staves san) i Ås skal ha et kurs nå på våren og som jeg har forstått så er sønn og BC med der. Ellers så er det oj Nodat eller noe i den stilen som også holder noen kurs

Er ikke det svindyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ikke for dem som er aktive innenfor Røde Kors her. Det blir sponset av Røde Kors etter hva sønnen har sakt. Ellers så vet jeg at Nodat(eller noe sant) har regnet med 10 000 pr ekvipasje. her tidligere. Tror det var snak om at en måtte få inn min/ca 10 ekvipasjer og skaffe penger og plasser som dem kunne være og jobbe etterpå.så kom de dit du bor. Sønn er heldig og trenger bare jobbe med kurs og ytre ønske om plasser han vil være så skulle Røde Kors ta seg av resten. Tror faktisk det kan gå bra, Maja gjeter ikke så hun syntes hennes oppgave her i verden er å bli kost med. Tror det sønn har kommet under er et forsøksprosjekt og han har vært aktiv i Røde Kors i flere år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen?

Besøkshund jobber med "hvermannsen" som fører, og er ikke så spesialisert, mer sånn "kos og hygge". Terapihund jobber stort sett (men ikke alltid) sammen med helsepersonell og brukes spesifikt med behandlingsformål. Man må ikke være helsepersonell for å ta terapihundmodulen, men da kan man samarbeide med helsepersonell. Terapihundjobbing skal journalføres, besøkhundsarbeid skal ikke.

(dette er Nodat sin inndeling)

Jeg er leder for lokallaget til Nodat i Trondheim, og her jobber vi spesifikt med å få til fellestreninger og arrangere inntestinger. Kurs blir det antageligvis både her og i Bergen (+ Oslo, såklart) fra høsten av!

Nodat sine utdannelser er gratis, dog betaler du 4000 kr i depositum før du starter. Dette får du igjen når du har bestått eksamen og jobbet en stund frivillig. Ergo i realiteten gratis (:

Det anbefales PÅ DET STERKESTE å ta utdannelse i det her, ikke bare stole på at hunden takler det. I Nodat får du hunden din godt vurdert av trenede instruktører, og du får trent på vanskelige situasjoner under kontrollerte former. Du får også god opplæring i å håndtere situasjoner som kan komme opp som fører. Ei jeg kjenner som har utdannet hund fra Sverige opplevde på et besøk at en dement dame løftet opp hunden hennes etter ryggpelsen, da var det greit at både hun og hunden var godt trent på å håndtere uventede situasjoner.. (hunden tok det fint, men var relativt sjokkert, hehe). Man trener jo selvsagt ikke på sånne ting da, men man blir litt mer bevisst på at sånne ting kan skje.

Nodat har i skrivende stund lokallag i Bergen, Oslo og Trondheim, og det jobbes med å starte lokallag i Tromsø, Vestfold og noen steder til. https://www.facebook.com/nodat.no Her kan du følge med på hvor det er lokallag, for de reklameres for jevnlig, og her kan du også spørre om det er noen i ditt område som holder på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for dem som er aktive innenfor Røde Kors her. Det blir sponset av Røde Kors etter hva sønnen har sakt. Ellers så vet jeg at Nodat(eller noe sant) har regnet med 10 000 pr ekvipasje. her tidligere. Tror det var snak om at en måtte få inn min/ca 10 ekvipasjer og skaffe penger og plasser som dem kunne være og jobbe etterpå.så kom de dit du bor. Sønn er heldig og trenger bare jobbe med kurs og ytre ønske om plasser han vil være så skulle Røde Kors ta seg av resten. Tror faktisk det kan gå bra, Maja gjeter ikke så hun syntes hennes oppgave her i verden er å bli kost med. Tror det sønn har kommet under er et forsøksprosjekt og han har vært aktiv i Røde Kors i flere år nå.

Ja, leser de har noe forsøksgreier med Røde Kors. Ang nodat så skriver de på hjemmesiden at man betaler 4000 i depositum som blir tilbakebetalt når man består eksamen. I tillegg er det noen pensumbøker man må kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe vekk kjempesvar*

Takk for suupert svar! Hva bør vi, da? Synes du? Jeg er jo ikke noe helsepersonell. Utdanner meg i ledelse, tar forhåpentligvis en master i personalledelse. Jeg har bare lyst til å gi tilbake jeg samtidig som jeg synes det er fantastisk å se at hunden kan utgjøre en forskjell sammen med meg.

Kan du si litt mer om samarbeidet med helsepersonell?

Hva legges det vekt på når man sender en søknad? Er det vanskelig å komme forbi det første stadiet? Vet ikke om du kan svare på det en gang jeg da, men... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for suupert svar! Hva bør vi, da? Synes du? Jeg er jo ikke noe helsepersonell. Utdanner meg i ledelse, tar forhåpentligvis en master i personalledelse. Jeg har bare lyst til å gi tilbake jeg samtidig som jeg synes det er fantastisk å se at hunden kan utgjøre en forskjell sammen med meg.

Kan du si litt mer om samarbeidet med helsepersonell?

Hva legges det vekt på når man sender en søknad? Er det vanskelig å komme forbi det første stadiet? Vet ikke om du kan svare på det en gang jeg da, men... :lol:

I Nodat-modellen må du ta besøkshundmodulen før du får prøve deg på terapihundmodulen :) Her er krav til deltakere: http://www.nodat.no/...-til-deltakere/ og her står mer om moduloppbygningen http://www.nodat.no/...ursets-innhold/

Jeg har ikke vært igjennom utdannelsen selv, så vet ikke så mye om akkurat søknadsprosessen, hehe. Jeg har tross alt bare en pubertetsslask på 10 mnd ^^ Men vi håper å få blitt med på Trondheimskurset til høsten. Men mitt inntrykk er at det legges vekt på trygge, stabile hunder med god avreageringsevne, samt at føreren må være bra med mennesker og evne å ta til seg teoretisk kunnskap. Videre krever Nodat at all trening på kursene samt jobbing i deres navn etterpå skal foregå belønningsbasert.

Her er eksamenskravene til hver av modulene; http://www.nodat.no/...terapihundkurs/ (:

Ja, så det, men forstod det sånn at det bare var Oslo/Bærum ut i fra hjemmesiden deres.

Ja, det var nok det i første omgang! Men forhåpentligvis blir det flere steder etterhvert (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nodat-modellen må du ta besøkshundmodulen før du får prøve deg på terapihundmodulen :) Her er krav til deltakere: http://www.nodat.no/...-til-deltakere/ og her står mer om moduloppbygningen http://www.nodat.no/...ursets-innhold/

Jeg har ikke vært igjennom utdannelsen selv, så vet ikke så mye om akkurat søknadsprosessen, hehe. Jeg har tross alt bare en pubertetsslask på 10 mnd ^^ Men vi håper å få blitt med på Trondheimskurset til høsten. Men mitt inntrykk er at det legges vekt på trygge, stabile hunder med god avreageringsevne, samt at føreren må være bra med mennesker og evne å ta til seg teoretisk kunnskap. Videre krever Nodat at all trening på kursene samt jobbing i deres navn etterpå skal foregå belønningsbasert.

Her er eksamenskravene til hver av modulene; http://www.nodat.no/...terapihundkurs/ (:

Ja, det var nok det i første omgang! Men forhåpentligvis blir det flere steder etterhvert (:

Har lest det i linkene. Tenkte mer på om normale folk tar terapidelen om de ikke er helsepersonell eller om man nøyer seg med den første modulen. Takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, leser de har noe forsøksgreier med Røde Kors. Ang nodat så skriver de på hjemmesiden at man betaler 4000 i depositum som blir tilbakebetalt når man består eksamen. I tillegg er det noen pensumbøker man må kjøpe.

Prisene jeg snakket om var for ca to år siden hvis du måtte arrangere kurset selv som jeg måtte.

Hvem som er best vet jeg ikkke tror dem er gode begge to det er jo også snakk om hva du kan få gjenomført fra ditt bosted så ta noen telefoner rundt og hør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det i linkene. Tenkte mer på om normale folk tar terapidelen om de ikke er helsepersonell eller om man nøyer seg med den første modulen. Takk for gode svar!

Åja, sånn ja! Misforsto jeg, sorry. Haha.

Joda, tror ikke-helsepersonell fint kan ta terapihundmodulen, det spørs helt hvor langt de er interesserte i å gå selv.

Vil på det varmeste anbefale bloggen www.pelsterapi.com, det er bloggen til hun som er kursansvarlig i Nodat, og hvis du leter bakover i arkivet finner du masse om trening av terapihund. Hun tok utdannelsen med sin hund i Sverige da, men jobber som sagt for Nodat nå (:

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånn ja! MISFORSTO, sorry. Haha.

Joda, tror ikke-helsepersonell fint kan ta terapihundmodulen, det spørs helt hvor langt de er interesserte i å gå selv.

Ja, bare å hyle ut! Hva er en behandler, hvilken rolle spiller de?

Edit: nå redigerer du så mye at svarene mine aldri blir rett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...