Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullete hund


ElliTacita
 Share

Recommended Posts

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, så håpe dere kanskje har noen tips.

Tipsa vår som nettopp ble 4 år har plutselig blitt en helt annen hund.

Innendørs er hun som før, problemet er ute.

Før har hun vært vilter, men har trekt lite, har ropt KUN når vi har sett kjentfolk/kjente hunder, men vært lydig og enkel å ha med å gjøre, å hatt god kontakt oss mellom.

Nå er det stort sett likt, når det ikke er andre hunder i nærheten, og hun ikke kjenner lukt fra andre hunder! Lukter hun spor etter andre hunder "forsvinner" hun i sin egen verden, hører ikke oss og bare drar. SER vi en annen hund er helvette løs. Hun finnes ikke agressiv, heldigvis. Men hun står i båndet og henger seg. Spøler og kaver for å kommer nærmere den andre hunden. Ofte når vi går har vi med oss datra vår på 3 år, og hunden bare durer henne ned, noe som ALDRI har skjedd før.

Ser hun hunden på avstand, og ikke kommer nærmere, begynner ropingen. Det er gauling og hyling, ikke bjeff. Og det er høyt! Hun gir seg ikke før hunden har forsvunnet ut av synet.

Første dagene sjønte jeg ikke noe, men så fortalte naboen at hunden hans nettopp hadde fått løpetid.

Det aner meg at det er hormoner, men jeg har aldri vært borti noe så ille før.

Hva tenker dere når dere leser dette, erdet noe jeg kan har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den samme opplevelsen som deg med din hund, tispa mi var en 6år gammel omplasseringshund som forandra seg etter et år hos meg, løsninga for oss var rett og slett og begynnne med lydighetstreninga på nytt. helt fra begynnelsen av. Litt frustrerende ja men det gikk mye raskere og lære gang nr to. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å snu og gå andre veien når hun oppfører seg sånn i forhold til andre hunder. Hun girer seg opp på de andre hundene, og "belønningen" hennes er å få komme nærmere/hilse på den andre hunden. Ikke la hun hilse på andre hunder når hun er inne i en "blokkert" tilstand. Hun skal være rolig, og så kan hun få hilse på! Dette er trening som krever mye tid, og ikke minst tålmodighet. Og jeg kan på ingen måte garantere at dette fungerer på alle hunder, men de fleste blir rimlig overrasket når man plutselig går en annen vei.... :-) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...