Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase neste gang?

Recommended Posts

Skrevet

Skal ikke ha ny hund helt med det første men at det blir en gang er det ikke tvil om. Da er det store spørsmålet hvilken rase. Har for tiden en labrador tispe som jeg forsåvidt er fornøyd med så skal ikke se helt vekk fra at det blir det samme igjen... Vi bor landlig til på en gård og vi ønsker at hunden skal kunne gå løs på gårdsplassen og litt på tur alt etter hvor vi går uten at den stikker noe særlig av. Nå har vi vært heldig og er nok bortskjemt med at vår nåværende hund aldri har stukket av! Det at labradoren spiser det meste er litt upraktisk da det finnes mye rusk og rask som fordøyes, og ikke fordøyes men kommer i retur... Ellers ønskes en middels stor/stor (ikke for stor kanskje) rase, men er åpen for forslag, ikke de minste rasene tenker jeg. Ønsker ikke for mye pelsstell, men er åpen for litt om det veies opp med at den ikke røyter ;) Har også tenkt på at det er litt upraktisk om den drar med seg skogen hjem eller "pløyer" (snøballer i pelsen) på sin vei... Men her ønskes gjerne erfaringer. Hannhund eller tispe er jeg usikker på. Har nå ei kastrert tispe (pga mye plager ved innbildt svangerskap) Er ikke så glad i løpetidene, men har av en eller anen grunn tenkt at hanner stikker lettere av. Nå har ikke vi så masse hunder rundt oss, men noen er det...

Så kom gjerne med forslag, vil gjerne ha et gjennomarbeidet rasevalg ved nestemann :)

Skrevet

Glemte visst å skrive litt om bruk... Dette vil i hovedsak bli en familiehund. Jeg har gjerne lyst å vise på utstilling, men kommer nok ikke til å gå på all verden med slikt. Lydighet (evt. agility) på hobbynivå og ellers turer selvfølgelig og det av aktiviteter vi som familie vil holde på med. Vi bor et stykke fra organisert aktiviteter så vi må nesten se an situasjonen. Jeg kan jo tenke meg å konkurrere litt, men spørs litt hva interesser ungene har på den tid. Uansett tror jeg ikke at hunden må kreve alt for mye mentale oppgaver.

Skrevet

Buhund kunne for min del vært aktuel å se litt nærmere på, men så var det mannen da som ikke er så begeistret for de. Men absolutt verdt en bedre sjekk for det om...

Skrevet

Border collie er fin til agility, kan som alle hunder stikke av men med trening går det jo bra, har selv en hannhund som går løs her hjemme og ofte på tur både etter vei og på fjellet/skog. :) Lette å dressere, har hatt erfaring med att tisper kan være litt "bitch" men aldri mot familien, jeg har heller ikke møtt en aggresiv border, men vet att det er endel av dem...:) Men hvis du trener den, gir den oppgaver som søk osv + riktig oppdretter så får du en super hund! :) Jeg vokste opp med border, og mine foreldres Border er min lillesøster på 6 år's beste kompis, hun sitter og snakker med han og koser han nesten hele tiden de er hjemme :)

De er kjempe morsome! anbefales! :)

Skrevet

Korthåret collie har jeg vært innom, fine hunder. Er ikke enkelt dette. Jeg er litt redd for å velge feil rase, føler på en måte det er trygt å velge labrador samtidig som jeg har litt lyst å ha en ny. Velger en først en hund så må man jo ha den et hundeliv. (bør iallfall det, går jo å omplassere, men synes valget bør være så gjennomtenkt at en slipper det.)

Skrevet

Jeg ønsker at hunden skal kunne fungere med andre hunder og mennesker, her spiller nok sosialisering inn en del. Schæfer har jeg ikke tenkt noe særlig på da jeg ikke er så glad i fasongen (hellende rygg/kryss). Men jeg har ikke sett noe særlig på brukslinjer da som kanskje er litt "bedre" i krysset etter min smak...

Skrevet

Nå har jeg foreløpig sett meg ut 3 ulike raser: Labrador (som jeg har), Lagotto Romagnolo og Norsk buhund. Ønsker gjerne erfaringer både positive og negative :twitch:

Skrevet

:lol: Det er DU som ønsker deg det mor!

Hilsen ei som ønsker seg brun beardistispe...

Jeg leste visst ikke det første innlegget før jeg svarte jeg. Trodde tråden skulle handle om hvilken rase folk skulle ha neste gang. :lol::icon_redface:

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...