Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan reagerer bikkja di på å bli bjeffet i fjeset (og hva er ideel reaksjon)?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vanlig reaksjon her er at han øker tempoet litt,får opp halen i en sirkel (kooiker skal ikke ha halen i ring :P)

og han blåser seg opp riktig staselig (hadde han bare gått sånn på utstilling..) Men der stopper det, for ørene senkes og han passer på å ikke gå for nære. Han får et kroppspråk som sier han helst kunne tenke seg å hilse, men siden den fremmede er så sur er det best å bare gå rolig forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varier faktisk utrolig mye! Kommer helt an på den andre bikkjas kroppspråk og størrelse. Noen bikkjer demper han, andre ignorere han og går fint forbi, andre igjen vil han gjerne bort til og piper litt, og noen ganger svarer han med å bjeffe en eller to ganger tilbake. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 forskjellige bikkjer med 3 forskjellige reaksjoner: Bali ville enten bjeffet tilbake eller stoppet opp, sett på den, og gått forbi uten å bry seg noe særlig mer. Ophelia ville bare oversett den totalt. Nitro ville blitt superglad for å se en annen hund selv om den brølte til han, og han ville trukket i båndet, logret og vært helt klar for å leke og sleike den andre hunden i ansiktet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hunden som bjeffer og avstand.

  • Er det en redd hund, finnes den ikke! :D
  • Er det en sint hund, blir Nansen stressa/redd og piper en hel del - og han er helt umulig å få kontakt med. Kommer hunden for nært, får'n svar - men etter en del trening på sånt så skal den være ganske nær og veldig sinna for at det skal skje - og det hender ofte at Nansen kaster seg rundt og intenst vil ha godbit. Han har endelig innsett at det er lettere å være lydig enn å forholde seg til skumle ting :)
  • Er det bare en bråkebøtte, så er den himla interessant, og jeg er dust som nekter Nansen å fiksere. Men det må jeg, for finner Nansen ut at det er småusikker bråkebøtte så ser han sitt snitt til å vise verden at han er stor og tøff (han ljuger fælt) og da er han dust.

Det er ikke alltid lett for meg å skjønne hva Nansen oppfatter som redd/sinna/bråkebøtte på forhånd, men mønsteret later til å være noe i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hunden vi møter. Er det en "fiende" vi passerer, svarer grim med "kom hit å få deng" - er det småttiser som ypper seg gliser han som oftes til meg og vil heller ha ros. De som har bjeffa han OPP i annsiktet, da stort sett fordi han er for voldsom eller tankeløs, så unnskylder han seg bare. De to siste liker jeg, og forventer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffen er no straks 14 månader, og med inntak av ein periode då han var eit par månader gamal då han bjeffa natta gjennom, har han nesten ikkje laga eit bjeff. No kjem det eitt eller to bjeff i månaden, og då er han ekstremt utolmodig (om noko fantastisk skal skje og det dreg ut eller noko slikt). Då er det eitt bjeff, så går det fleire veker til neste bjeff :ahappy: . Det hender at han boffar litt i søvne, då :lol: .

Du kunne ikke tenkt deg å bytte berner med naboen min :getlost:

Supra ingnorerer og ungår jo helst andre hunder, men om noen er for nærme og bjeffer, så svarer hun med store bokstaver. Er de på noen meters avstand, blir hun bare litt høy og mørk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira ignorerer og går rett forbi. Er det en stor, skummel hund kan hun bli engstelig, men hun vil ignorere likevel.

Mayah varierer. Hun svarer aldri, men om hunden er stor og skummel går hunn inntil meg. Om det er en liten hund passerer hun og ignorerer, eller hun vil leke. Generelt er Mayah veldig lite glad i å bli bjeffa på. Om Elwira bjeffer på henne i lek f.eks. blir hun veldig passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...